Web Analytics Made Easy - Statcounter

**امکان عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای در سال ۲۰۲۳

«ژانگ مینگ» دبیر کل سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد که ایران ممکن است در سال ۲۰۲۳ به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای درآید.

«ژانگ مینگ»  و «ولادیمیر نوروف» دبیران جدید و قدیم سازمان همکاری شانگهای روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کردند که ایران می تواند از سال ۲۰۲۳ در صورتی که به همه تعهدات خود عمل کند به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای (SCO) تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ولادیمیر نوروف و ژانگ مینگ، دبیران کل قدیم و جدید سازمان همکاری شانگهای امروز دوشنبه در تاشکند، درباره موضوعات مربوط به آماده سازی و برگزاری رویدادها در چارچوب دوره ریاست ازبکستان در سازمان همکاری شانگهای گفت و گو کردند.

نوروف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی ایران به عضویت کامل در می آید، گفت: "طرف ایرانی این فرصت را خواهد داشت که در اجلاس سال ۲۰۲۳ به عنوان یک عضو کامل به این سازمان بپیوندد، در صورتی که به تمام تعهداتی که بر عهده گرفته است عمل کند

امکان عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای در سال ۲۰۲۳

وی تصریح کرد: امسال در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در ماه سپتامبر، ایران در نظر دارد یادداشت تعهدی برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای امضا کند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. اعضای آن هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان هستند.

«ژانگ مینگ» دبیر کل سازمان همکاری شانگهای روز گذشته در  راس یک هیئت عالی رتبه به ازبکستان سفر کرد در این سفر تمهیدات و برگزاری مراسم ها در چارچوب ریاست ازبکستان در سازمان همکاری شانگهای بررسی شد.  

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روزهای ۸ و ۹ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای است.


irna.ir/xjJr2M


**جلالی: تهران علاقمند میزبانی اجلاس فرمت آستانه در سطح سران است


سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت تهران علاقمند به میزبانی اجلاس فرمت آستانه در سطح سران است.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در گفت و گو با خبرگزاری ریانووستی روسیه همچنین به سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو در روزهای پایانی دی ماه سال گذشته اشاره و تاکید کرد که این سفر نقطه عطفی در روابط دو کشور بود.

به گفته سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، طی چند ماه گذشته در راستای اجرای توافقات روسای جمهوری دو کشور، بازدیدهایی از جانب هیات های مختلف از حوزه های گوناگون صورت گرفته است.

جلالی همچنین با اشاره به همکاری های دو کشور در حوزه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی گفت که ایران قصد دارد واردات غلات از روسیه را افزایش دهد.

وی همچنین گفت که تصمیمات خوبی بین ایران و روسیه در زمینه تولید و توسعه میادین نفت و گاز اتخاذ شده است.

سفیر ایران خاطر نشان کرد:  تهران می تواند کسری در حوزه اقتصاد دانش بنیان در روسیه را که به دلیل تحریم های غرب به وجود آمده، جبران کند. 

جلالی گفت:  ایران و روسیه همچنان روی ریل گسترش همکاری های تجاری حرکت می کنند و جمهوری اسلامی ایران فعالیت های تجاری مشترک با روسیه به عنوان یک همسایه بزرگ را با حفظ منافع ملی دنبال می کند.

irna.ir/xjJqMX

**روسیه: امکان نهایی شدن توافق هسته ای ایران در روزهای آتی وجود دارد

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که متن احیای توافق هسته ای ایران کاملا آماده است و در صورت اتخاذ تصمیمات سیاسی، این توافق می تواند در چند روز آینده نهایی شود.

ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روز دوشنبه گفت که متن توافق هسته ای ایران کاملا آماده شده است اما مسائل سیاسی همچنان باقی است.

وی با بیان اینکه  روسیه از متن موجود مرتبط با توافق یاد شده رضایت دارد، تصریح کرد: در صورت اتخاذ تصمیمات سیاسی، این طرح می تواند در چند روز آینده بازسازی شود.

وی تصریح کرد: " اکنون این سند در درجه بالایی از آمادگی برای پذیرش قرار دارد و مشکلات باقیمانده سیاسی است و مربوط به نهایی شدن متن نیست. هر آنچه از نظر صیقل دادن خود سند مورد نیاز است را می توان به معنای واقعی کلمه ظرف چند روز انجام داد.

«حسین امیرعبداللهیان»  وزیر امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.

امیرعبداللهیان روز جمعه گذشته در حساب کاربری خود در توئیتر در خصوص سفر هماهنگ کننده مذاکرات وین به تهران نوشت: در توافق با جوزف بورل، سفر انریکه مورا به تهران و گفت وگوهایش با همکارم علی باقری، فرصت مجددی بود تا بر ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شویم.

وی ادامه داد: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.

irna.ir/xjJqPv

**عربستان: از ایران برای مذاکره درباره میدان گازی مشترک دعوت کرده ایم

وزیر انرژی عربستان روز دوشنبه اعلام کرد که ریاض از تهران به صورت رسمی برای گفت وگو در مورد میدان گازی مشترک (آرش) دعوت به عمل آورده است.

عبدالعزیز بن سلمان روز دوشنبه ضمن تاکید بر این مطلب ادامه داد که منافع مشترک در منابع موجود در میادین گازی آنجا وجود دارد.

در حالی که میدان گازی آرش میان ایران، کویت و عربستان مشترک است، کابینه سعودی اواخر فروردین ماه بر حق ریاض و کویت در بهره برداری از منابع طبیعی زیرزمینی در خلیج فارس و ادامه کار برای توسعه و بهره برداری از این میدان طبق توافق دوکشور تاکید کرد.

پیش از این عربستان و کویت، دیگر کشورهای سهیم در این میدان گازی توافقی را برای توسعه این میدان گازی امضا کردند که به موجب آن شرکت نفت کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم برای توسعه این میدان گازی و استخراج آن را انجام می‌دهند.  

میدان نفتی و گازی آرش یکی از میادین توسعه نیافته استراتژیک ایران است که مشترک با ناحیه بی طرف بین کویت و عربستان است. امتداد ساختمان میدان آرش در آب‌های ایران و ناحیه بی طرف بین کویت و عربستان، به میدان الدوره کویت می‌رسد که از سال ١٩٧۵ در حال بهره‌برداری است.

ذخیره گاز این میدان که در أواخر دهۀ ۱۹۶۰ کشف شد، حدود ۲۲۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

irna.ir/xjJqQP

**میقاتی: انتخابات پارلمانی لبنان با شایستگی به سرانجام رسید

نخست وزیر لبنان اعلام کرد که دولت این کشور انتخابات (پارلمانی) را با شایستگی به سرانجام رساند.

شبکه تلویزیونی الجدید لبنان دقایقی پیش به نقل از «نجیب میقاتی» اعلام کرد: دولت با وجود شکاف و تنش شدید سیاسی حاکم، موفق شد انتخابات پارلمانی را با شایستگی به پایان برساند.

انتخابات پارلمانی لبنان روز گذشته در فضایی آرام و دموکراتیک برگزار شد.

این انتخابات درحالی به پایان کار خود رسید که مشکل خاصی در آن گزارش نشده است.

میزان مشارکت تقریبی در انتخابات پارلمانی لبنان، ۴۱ درصد اعلام شده است.

مردم لبنان دیروز درحالی برای شرکت در انتخابات پارلمانی پای صندوق‌های رای رفتند که کارشناسان پیش بینی کرده بودند که ائتلاف حزب الله و هم پیمانانش بویژه در سایه اختلاف برخی احزاب و گسست جریان‌های زیر مجموعه گروه ۱۴ مارس بار دیگر همانند سال ۲۰۱۸ میلادی پیروز میدان باشد.

مرحله اول و دوم این انتخابات ویژه لبنانی‌های خارج از کشور طی هفته گذشته در ۵۸ کشور جهان برگزار شد که میزان مشارکت در آن ۶۰ درصد بود.

جنبش امل به عنوان متحد حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان بامداد دوشنبه از پیروزی تمامی نامزدهای خود در حوزه‌های انتخابیه خبر داده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری "العهد" لبنان، جنبش امل اعلام کرد که تمامی ۱۷ نماینده این گروه در حوزه‌های انتخابیه به مجلس راه یافتند.

irna.ir/xjJqVf

**نتایج تحقیقات مستقل؛ شیرین ابوعاقله توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

نتایج تحقیقات مستقل حاکی از آن است که نظامیان صهیونیستی مقصر در به شهادت رساندن «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه الجزیره بوده اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار این خبر از مبدا بیت المقدس نوشت: تحقیقات مستقل، اشاره به کشته شدن خبرنگار الجزیره به دست نظامیان صهیونیست دارد.

آسوشیتدپرس درادامه گزارش داد: تاکنون چندین گروه مستقل تحقیقاتی درباره مسببین به شهادت رساندن شیرین ابوعاقله که به گفته شاهدان وی به دست نظامیان اسرائیلی کشته شد، به راه انداخته اند.

 آسوشیتدپرس افزود: ابوعاقله خبرنگار پرسابقه  فلسطینی – آمریکایی  چهارشنبه گذشته ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ هنگامی که حمله نظامیان صهیونیستی به اردوگاه جنین در کرانه اشغالی باختری را  پوشش خبری می داد به ضرب گلوله  کشته شد.

آسوشیتدپرس  گزارش داد: مقامات فلسطینی و شاهدان ازجمله خبرنگارانی که همراه وی بودند می گویند که وی به ضرب گلوله نظامیان اسرئیلی کشته شد.

این گزارش می افزاید: درحالی اسرائیل خواهان انجام تحقیقات مشترک با طرف فلسطینی در باره شهادت ابوعاقله شد که  مقامات فلسطینی این درخواست را رد کرده  و اعلام کردند به طرف اسرائیلی اعتماد ندارند؛ درهمین حال گروه های حقوق بشر نیز می گویند اسرائیل سابقه بدی در انجام تحقیقاتی که مرتبط به نیروهای امنیتی آنها است، دارد.

آسوشیتدپرس درادامه گزارش داد: «محمد اشتیه» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین دراین زمینه گفت؛ «ما نیز انجام تحقیقات بین المللی درخصوص شهادت ابوعاقله را رد می کنیم، ما هیچگونه شواهد و اسنادی را دراختیار هیچ کسی قرار نمی دهیم، چون می دانیم این افراد قادرند تا حقایق را جعل کنند. »

آسوشتیدپرس افزود: هم اکنون چندین گروه حقوق بشر تحقیقات مستقلی را درباره این قتل آغاز کرده و یافته های  «بلینگکت» (Bellingcat)  یک گروه تحقیقاتی هلندی حاکی از آن است که ابوعاقله با تیراندازی نظامیان اسرائیلی کشته  شده است.

"جیان کارلو فیورلا"  مسئول این تحقیقات به آسوشیتدپرس گفت: بنابر آنچه که ما قادر به بازبینی آن بوده ایم، سربازان اسرائیلی در نزدیکترین موضع و واضح ترین دید را به ابوعاقله داشته اند .

به گزارش ایرنا، «محمد الشلالده» وزیر دادگستری تشکیلات خودگردان فلسطین ۲۴ اردیبهشت ماه در گفت وگو با شبکه الجزیره گفت که قتل خبرنگار الجزیره، عمدی و در حد جنایت جنگی است.

وی به الجزیره گفته بود: گلوله‌ای که به «شیرین ابو عاقله» اصابت کرد از سوی سربازان رژیم اشغالگر شلیک شده بود.

وی با بیان اینکه جواب کالبد شکافی خبرنگار فقید الجزیره به زودی حاضر خواهد شد، گفت: باید مقام‌های صهیونیست بازخواست و مجازات شوند.

نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه جاری با یورش به اردوگاه جنین در سرزمین‌های اشغالی "شیرین ابوعاقله" خبرنگار شبکه خبری الجزیره را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

این خبرنگار هنگام پوشش خبری یورش صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین در شمال کرانه غربی در حالیکه جلیقه خبرنگاری بر تن داشت، از ناحیه سر هدف اصابت گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفت و به شهادت رسید و «علی السمودی» تهیه‌کننده این شبکه نیز زخمی شد.

ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه نیز حمله شدید و خشونت آمیزی را به کاروان تشییع پیکر ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره در قدس اشغالی انجام داد.

irna.ir/xjJqRf

**ایران در هرات افغانستان نمایشگاه اقتصادی برپا می کند

دفتر استاندار هرات اعلام کرد که ایران در روزهای آینده چند نمایشگاه اقتصادی در آن استان برپا خواهد کرد.

دفتر استاندار هرات اعلام کرد که محمد صدیقی‌فر؛ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در دیدار با مولوی نوراحمد اسلام‌جار؛ والی این ولایت هدف از این دیدار را رفع چالش‌های بین مرزی عنوان کرده و گفته است که جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد تا در روزهای آینده نمایشگاه‌هایی اقتصادی را با هماهنگی اداره محلی هرات برگزار کند.

مولوی اسلام‌جار در این دیدار با استقبال از برنامه سرکنسول ایران در هرات، گفت: دولت موقت طالبان، اراده حسن همجواری با کشورهای همسایه را دارد و از برگزاری نمایشگاه‌های تولیدات داخلی و خارجی ابراز خوشحالی می‌کند و روی روابط خوب بین دو کشور تاکید دارد.

والی هرات همچنین در این دیدار بر اتحاد و وحدت میان دو کشور تاکید کرده و اطمینان داده‌ است که از خاک افغانستان خطری برای هیچ کشوری وجود ندارد.

این دیدار درحالی انجام شده است که اخیرا مقام‌های نظامی دو کشور نیز در منطقه مرزی درباره حل مشکلات و مدیریت چالش های مرزی بحث و گفتگو کردند. دوطرف در این دیدار، توافق کردند که همه مسایل از راه گفتگو حل شود و اجازه استفاده تبلیغاتی دشنان مشترک از برخوردهای کوچک، داده نشود.

irna.ir/xjJqSm

**"بنت" دستور بررسی تخریب خانه شهادت طلبان فلسطینی ساکن فلسطین اشغالی را صادر کرد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستور داد که تخریب خانه آن دسته از فلسطینی های ساکن اراضی اشغالی که علیه این رژیم عملیات می کنند، بررسی شود.

رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی امروز (دوشنبه) اعلام کرد: نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل دستور بررسی امکان تخریب خانه های فلسطینی های داخل (اراضی اشغالی) را که (علیه این رژیم) عملیات انجام می دهند، صادر کرد.

به گفته رادیو، بنت همچنین دستور بررسی امکان اخراج آن دسته از فلسطینی های مجری عملیات علیه صهیونیستها را که در کرانه باختری ساکن هستند، صادر کرد تا آنها از کرانه باختری به نوار غزه اخراج شوند.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی افزود: بنت این دستورات را در جلسه یکشنبه شب کابینه امنیتی صادر کرد.

بنا بر اعلام این رادیو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این جلسه گفت که باید ابزارهای بیشتری را که می توان با استفاده از آن توقف موج عملیات کنونی فلسطینی ها علیه این رژیم را تضمین کرد، مشخص نمود.

رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی تصریح کرد که این دستورات بنت در پاسخ به درخواست "گدئون ساعر" وزیر دادگستری این رژیم در جریان جلسه یاد شده صادر شد.  

رژیم صهیونیستی از بیش از یک ماه پیش با موجی از عملیات جدید شهادت طلبانه فلسطینی های ساکن اراضی اشغالی و فلسطینی های ساکن کرانه باختری روبرو است.

در نتیجه این عملیات های ضد صهیونیستی که در پاسخ به جنایات صهیونیستها علیه ملت فلسطین و هتک حرمت مسجد الاقصی انجام شده است، آمار تلفات نیروهای رژیم صهیونیستی از ۲۰ کشته فراتر رفته است.

رژیم صهیونیستی که در پی انجام عملیات متعدد شهادت طلبانه جوانان فلسطینی وارد چرخه عدم امنیت و ناامنی فزاینده شده است، به فکر تشکیل گارد ویژه ای برای حفاظت از صهیونیست‌ها افتاده است.

irna.ir/xjJqSf

**آیا وزرای خارجه اروپا درباره تحریم نفت روسیه به اجماع می‌رسند؟

دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور اروپایی امروز دوشنبه در حالی پیرامون بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه شامل قطع واردات نفت از این کشور بحث خواهند کرد که با توجه به مخالفت شدید مجارستان بعید است در این مقطع به اجماع برسند.

مجارستان ۶۵ درصد نفت خود را از طریق خط لوله دروژبا از روسیه تامین می‌کند. این خط لوله بزرگترین خط لوله انتقال نفت خام جهان، به طول ۴۰۰۰ کیلومتر است

که از روسیه آغاز شده و پس از عبور از اوکراین، بلاروس، لهستان، مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک و آلمان، تمامی اروپای شرقی را پوشش می‌دهد.

«پیتر سیجارتو» وزیر امورخارجه مجارستان هفته پیش گفت، تحریم خرید نفت روسیه توسط کمیسیون اروپا ضربه بیشتری به مجارستان می‌زند. وی با بیان اینکه مجارستان به آب‌های آزاد دسترسی ندارد افزود: ما به نفت و گاز روسیه وابسته هستیم و پیشنهاد اتحادیه اروپا برای مجارستان مشکل بسیار بزرگی ایجاد می‌کند.

این درحالیست که رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا دو هفته پیش از پیشنهاد جدید اتحادیه برای ممنوعیت نفت روسیه تا پایان سال جاری میلادی به عنوان بخشی از بسته ششم تحریم های ضد روسیه در پاسخ به جنگ اوکراین خبر داد.

اورسولا فون در لاین به پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ گفت که کشورهای عضو اتحادیه باید تا پایان سال ۲۰۲۲ خرید نفت و سایر مشتقات نفتی از روسیه را ظرف شش ماه متوقف کنند.

اما وزیر خارجه مجارستان می‌گوید که اتحادیه اروپا بر خلاف ادعاهای مطرح شده هیچ راه‌حلی برای جبران خسارت کشورهای شرق اروپا ناشی از ممنوعیت نفت روسیه ارائه نکرده است.

امروز وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گردهم آمده‌اند تا روی ابعاد بسته جدید تحریم‌های روسیه متمرکز شوند. مقامات مجارستانی بارها هشدار داده‌اند که تصمیم اتحادیه اروپا را برای ممنوعیت واردات نفت روسیه وتو خواهند کرد و از این منظر طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا در یک وضعیت بن بست قرار گرفته است.  

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که هیچ تضمینی برای خروج از بن بست کنونی وجود ندارد. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل گفت که برخی از کشورها به دلیل وابستگی بیشتر به نفت روسیه با شرایط دشواری مواجه هستند و ما امروز در این باره بحث و نهایت تلاش خود را خواهیم کرد که از این وضعیت خارج شویم. وی افزود: نمی‌توانم در این باره ضمانتی بدهم چون موضع کشورها قوی است اما ما متوجه شرایط آن‌ها هستیم و تلاش خواهیم کرد که یک موضع مشترک علیه روسیه اتخاذ کنیم.

بورل در پاسخ به این سوال که تکلیف تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در صورت مخالفت مجارستان با قطع واردات نفت از روسیه چه خواهد شد گفت: ما کسی را متهم نمی‌کنیم بلکه تلاش می کنیم که اجماع ایجاد کنیم.

اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین تحریم‌های سنگین و فلج‌کننده‌ای را علیه روسیه وضع کرده است. الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش امروز به خبرنگاران گفت: رویکرد اتحادیه اروپا در کنار جهان غرب علیه روسیه صحیح بوده و ما با تحریم‌های سنگین اقتصادی به جنگ اوکراین واکنش نشان دادیم.

وی افزود: می‌خواهیم روسیه متوجه شود که هزینه جنگی که در اوکراین به راه انداخته‌اند وحشتناک است اما اگر نیاز باشد به حرکت در این مسیر ادامه ‌می‌دهیم وزیر خارجه اتریش با بیان اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه شدیدترین تحریم‌های وضع شده علیه یک کشور ثالث است افزود: امیدواریم رهبران روسیه متوجه شوند که با این کار خودشان را در جامعه جهانی منزوی کرده‌اند.

از دیگر تحولاتی که در نشست امروز مورد بررسی قرار خواهد گرفت بحث تمایل فنلاند و سوئد برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو است.

جنگ اوکراین که بسیاری از معادلات را به ویژه در حوزه اروپا و ناتو برهم زده، موجب شده تا سوئد و فنلاند که طی چنددهه گذشته بنا به دلایل تاریخی و ملاحظات ژئوپلتیک موضعی بیطرفانه داشتند، امروز شتابان در جستجوی یافتن فضایی زیر چتر ائتلاف نظامی ناتو هستند. وزیر خارجه فنلاند به خبرنگاران در بروکسل گفت که موضوع پیوستن به ناتو، امروز در پارلمان این کشور بحث خواهد شد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

irna.ir/xjJqWK

**جمعیت فلسطینیان از سال ۱۹۴۸ تاکنون ۱۰ برابر بیشتر شده است

مرکز سرشماری فلسطین اعلام کرد: شمار جمعیت فلسطینیان پس از گذشت ۷۴ سال از سالروز نکبت که طی آن بسیاری از فلسطینیان در سال ۱۹۴۸ میلادی از خانه و کاشانه و سرزمین آبا و اجدادی خود اخراج و آواره شدند، ۱۰ برابر بیشتر شده است.

مرکز سرشماری فلسطین در آخرین گزارش خود آورده است: علیرغم آواره شدن بیش از ۸۰۰ هزار فلسطینی در سال ۱۹۴۸ و کوچ اجباری بیش از ۲۰۰ هزار فلسطینی به کشورهای همسایه به ویژه اردن پس از جنگ ژوئن ۱۹۶۷ میلادی، شمار فلسطینیان به طور کلی در جهان در اواخر سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۱۴ میلیون نفر رسید که تقریبا نیمی از آنان یعنی هفت میلیون نفر در سرزمین فلسطین ساکن هستند.

در این گزارش آمده است: ارزیابی جمیعتی حکایت از آن دارد که در پایان ۲۰۲۱ شمار ساکنان کرانه باختری از جمله بیت المقدس سه میلیون و دویست هزار نفر و نوار غزه تقریبا دو میلیون و یکصد هزار نفر بوده است. جمعیت ساکنان فلسطینی شهر بیت المقدس در اواخر سال ۲۰۲۱ تقریبا به ۴۷۷ هزار نفر رسیده است.

مرکز سرشماری فلسطین همچنین اعلام کرد که فلسطینیان ۴۹.۹ درصد ساکنان اراضی اشغالی فلسطین و صهیونیستها ۵۰.۱ درصد را تشکیل می دهند.

این مرکز در گزارش خود آورده است: پرونده های ثبت شده توسط آژانس امدادرسانی و کاریابی ویژه پناهندگان فلسطینی "آونروا" در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی شمار آوارگان و پناهندگان فلسطینی در سراسر جهان را تقریبا شش میلیون و چهارصد هزار نفر عنوان کرده است.

براساس این گزارش، ۲۸.۴ درصد جمعیت یاد شده به طور رسمی در ۵۸ اردوگاه متعلق به آژانس آنروا بسر می برند. از این تعداد اردوگاه، 10 اردوگاه در اردن، ۹ اردوگاه در سوریه، ۱۲ اردوگاه در لبنان، ۱۹ اردوگاه در کرانه باختری و ۸ اردوگاه در نوار غزه قرار دارند. این درحالی است که تاکنون شماری از پناهندگان فلسطینی توسط آژانس آنروا ثبت نام نشده اند.

irna.ir/xjJqRq

**لزوم استفاده ازماسک درفرودگاه و هواپیما از سوی اتحادیه اروپا برداشته شد

اتحادیه اروپا براساس تصمیم دو نهاد "آژانس ایمنی هوانوردی" و "مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها" دستورالعمل استفاده از ماسک را برای مسافران در فرودگاه‌ها و هواپیماها لغو کرد.

اتحادیه اروپا در پی به روز رسانی دستورالعمل‌های صنعت هوانوردی، تصمیم دارد از امروز دوشنبه الزام استفاده از ماسک را برای مسافران در پروازها و فرودگاه‌ها لغو کند.

"آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا" (EASA) و " مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری‌ها" (ECDC) هفته گذشته اعلام کردند که اجباری بودن استفاده از ماسک در فرودگاه‌ها و داخل هواپیما از تاریخ ۱۶ می (۲۶ اردیبهشت)  لغو می‌شود، هرچند استفاده از ماسک همچنان بهترین راه محافظت در برابر ابتلا به کووید-۱۹ است.

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: این دستورالعمل به‌روز شده براساس آخرین تحولات در خصوص گسترش همه گیری کووید 19، به ویژه میزان واکسیناسیون و مصونیت طبیعی اکتسابی ارائه شده و همگام با لغو محدودیت ها در تعداد روز افزونی از کشورهای اروپایی صورت می گیرد.   

به گفته «پاتریک کی» مدیر اجرایی آژانس ایمنی هوانوری اروپا، این اقدام یک گام بزرگ رو به جلو بوده و با قوانین حمل و نقل عمومی سراسر اروپا هماهنگ است.

همزمان «آندریا آمون» مدیر "مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری‌ها" افزود: اگرچه خطر ابتلا به ویروس همچنان وجود دارد، اما مداخلات غیردارویی و واکسن‌ها باعث شده زندگی ما به حالت عادی بازگردد.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که حذف الزام استفاده از ماسک، ضربه ای را که همه گیری ویروس کرونا در دوسال گذشته به صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری وارد کرده بود، جبران می کند.

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا در عین حال متذکر شده است که مسافران آسیب پذیر باید همچنان بدون توجه به دستورالعمل های به‌روز رسانی شده، به استفاده از ماسک ادامه دهند، ضمن آنکه فاصله گذاری اجتماعی در مکان های سرپوشیده همچون فرودگاه ها در صورت امکان تشویق شود.

اقدام جدید اتحادیه اروپا برای حذف الزام ماسک در سفرهای هوایی در حالی صورت می گیرد که جهان همچنان شاهد شناسایی سویه های نوظهور است و همه گیری ویروس کرونا به طور رسمی پایان نیافته است. در حال حاضر برخی کشورها شاهد شیوع گسترده کووید هستند و مقامات بهداشتی از دولت‌ها خواسته‌اند محتاط عمل کرده و نسبت به ظهور سویه های پرخطرتر هشدار داده اند.  

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا هم با اشاره به اینکه پژوهشگران همچنان در حال شناسایی سویه های نگران کننده ای هستند که قابلیت فرار از سیستم ایمنی بدن را دارند، به کارکنان فرودگاه‌ها، خدمه هواپیماها و مسافران توصیه کرده است نسبت به دستورالعمل های کشور مقصد هوشیار باشند و به آنها عمل کنند.

irna.ir/xjJqWJ

**هشدار سازمان ملل درباره اتمام ذخایر غلات و ذرت در سال ۲۰۲۳

سازمان ملل هشدار داد کمبود غذا به دلیل حمله روسیه به اوکراین به این معنا خواهد بود که ذخایر غلات و ذرت در سال ۲۰۲۳ تمام خواهد شد.

تارنمای مجله آمریکایی فورچون با هشدار درباره مواجهه جهان درباره کمبود غذا نوشت: بیش از سه ماه جنگ و موانع صادراتی تولیدات غذایی اوکراین را از جهان دور نگه داشته و سازمان ملل هشدار می دهد که همه ما یعنی همه جهان ممکن است با کمبود غذا مواجه شود.

قبل از حمله روسیه به اوکراین، این کشور یکی از تامین کننده محصولات اصلی از جمله، ذرت،   گندم و جو  در بازارهای جهانی بود. تولیدات کشاورزی اولین منبع درامدی صادراتی اوکراین را تشکیل می دهد و حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می شد.

اما جنگ و موانع در شهرهای بندری اوکراین زنجیره تامین جهانی غذا برای این محصولات را متوقف کرده است و سازمان امنیت غذایی و گرسنگی سازمان ملل متحد هشدار می دهد که در صورت باقی ماندن در این وضعیت، بحران غذایی رخ خواهد داد.

دیوید بیزلی مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا به تازگی گفت: در سال ۲۰۲۳ با مشکل کمبود غذا مواجه خواهیم شد.

حدود ۲۵ میلیون تن غلات در بنادر بزرگی مانند اودسا منتظر حمل به بازارهای بین المللی هستند اما به دلیل محاصره دریای سیاه از سوی روسیه نمی تواند از اوکراین خارج شود.

شارل میشل در دیدار اخیر خود از بندر اودسا در توئیتی نوشت: من سیلوهایی پر از غلات، گندم و ذرت را دیدم که آماده صادرات هستند. این محصولات غذایی که به شدت به آنها نیاز هست، به دلیل جنگ روسیه و محاصره بنادر دریای سیاه سرگردان شده است.

محاصره بنادر اوکراین در یک دوره نامشخص در هر کشوری از جهان تاثیر گذار خواهد بود اما برخی از کشورها بیش از دیگران به واردات غذا نیاز دارند و با خطر کمبود فاجعه بار غذا مواجه اند.

بیزلی در سخنرانی روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ هشدار داد که چندین کشور در شمال و شرق آفریقا و خاورمیانه به دلیل جنگ اوکراین در آینده نزدیک با مسائل مربوط با امنیت غذایی بزرگی روبرو خواهند شد.

سازمان غیردولتی بین المللی دیده بان حقوق بشر، اعلام کرده قبل از جنگ چندین کشور - از جمله تانزانیا، اوگاندا، سودان و کامرون - برای دستکم نیمی از واردات گندم به اوکراین و روسیه متکی بودند. اگر محصولات غذایی در اوکراین گیر کند، این کشورها ابتدا و سخت ترین ضربه را از کمبود مواد غذایی خواهند دید.

بیزلی هشدار داد که کاهش صادرات غذا از اوکراین به ناامنی غذایی که در جهان وجود داشته و ناشی از عواملی مانند همه گیری کرونا، بحران آب و هوایی و خشکسالی بوده دامن خواهد زد و بیش از همه در مناطق آسیب پذیر جهان  تاثیرگذار خواهد بود.

irna.ir/xjJqZj

**انفجار همزمان دو بمب در جنوب دمشق

بر اثر انفجار همزمان دو بمب در حومه شهر «الکسوه» در جنوب دمشق، تعدادی از شهروندان سوری کشته و شماری نیز مجروح شدند.

صبح امروز (دوشنبه) یک بمب توسط تروریست‌ها هنگام عبور یک خودرو در روستای "الدیرخیبه" در حومه جنوبی دمشق منفجر شد.

در همین حال، "ایمن نجار" شهردار شهرداری الدرخیبیه در حومه الکسوه به رادیو «شام اف ام» گفت که بمب اول در یک خودروی قرار داده شده بود و بمب دوم نیز با اختلاف زمانی بسیار اندک در نزدیکی محل وقوع انفجار اول منفجر شد که در مجموع دو نفر شهید و تعدادی مجروح شدند.

برخی منابع خبری سوریه هم گزارش دادند که در این انفجارها سه نفر از شهروندان سوری جان باخته‌اند و چند نفر هم زخمی شدند.

تا لحظه انتشار این خبر، هیچ طرفی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است و هیچ آمار رسمی از خسارات ناشی از این انفجارها منتشر نشده است. کلید آغاز بحران سوریه که در اسفند سال 1389 اتفاق افتاد، از شهر درعا در جنوب دمشق بود؛ با توجه به پاکسازی این استان و جنوب سوریه از لوث تروریست ها اما هر از گاهی اخباری از اقدامات تروریستی در این منطقه گزارش می شود.

irna.ir/xjJqZ4

**مذاکرات دولت پاکستان با گروه تحریک طالبان

دولت پاکستان از ایجاد کارگروهی برای مذاکره با گروه "تحریک طالبان پاکستان" به میانجی‌گری دولت موقت طالبان خبر داد.

مذاکرات دولت پاکستان با گروه " تحریک طالبان پاکستان" از روز جمعه آغاز شده است و روز گذشته نیز نشست دیگری در «وزیرستان جنوبی» برگزار شده است. 

بدین ترتیب هیاتی ۳۰ نفره در ولایت «برمل پکتیکا» افغانستان، با «مفتی نور ولی» رهبر تحریک طالبان پاکستان دیدار کردند. 

برپایه این گزارش با وجود اینکه ارتش پاکستان به صورت رسمی از این مذاکرات خبری منتشر نکرده است اما منابع آگاه تایید کرده اند که هیات اعزامی از سوی ارتش و با حمایت آن فرستاده شده اند. 

گروه "تحریک طالبان" پاکستان به مناسبت عید فطر آتش بسی اعلام کرده بود که تاکنون به مدت ۱۶ روز متوالی ادامه یافته است. 

تیم مذاکره کننده پاکستان نیز به افغانستان سفر کرده اند تا با رهبر گروه تحریک طالبان دیدار کنند و این ملاقات با وساطت طالبان تسهیل شد.

طالبان پاکستان روابط بسیار نزدیکی با طالبان افغانستان و به ویژه شبکه حقانی دارند و نخستین بار پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان آتش بس یک ماهه میان ارتش پاکستان و تحریک طالبان پاکستان با میانجی‌گری «سراج الدین حقانی» رهبر شبکه حقانی و وزیر کشور طالبان برقرار شده بود.

irna.ir/xjJqXQ

**بنابر نظرسنجی جدید؛ ریزش حمایت از ترامپ درمیان جمهوریخواهان

درحالی که  نفوذ دونالد ترامپ بر حزب جمهوریخواه ادامه داشته و تاکنون اکثر دواطلبان حضور در انتخابات میان دوره ای کنگره که از سوی ترامپ مورد حمایت قرار گرفته بودند به مرحله نهایی راه یافته اند، اما تازه ترین نظرسنجی ها از ریزش حمایت از وی خبر می دهد.

تارنمای نشریه آمریکایی نیوزویک با انتشار این خبر نوشت: نظرسنجی های جدیدی که نتایج آن روز یکشنبه (روز گذشته ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) انتشار یافت نشان می دهد که اقلیتی از جمهوریخواهان  بدنبال رهبری جدید، به غیر از ترامپ  برای این حزب هستند؛ هرچند نفوذ وی بر حزب جمهوریخواه و حمایت از نامزدهای مورد نظر وی که در انتخابات درون حزبی به پیروزی رسیدند همچنان از سوی بسیاری از جمهوریخواهان ادامه دارد.

تارنمای خبری نیوزویک در ادامه نوشت: نتایج سه نظرسنجی مشترک «ان بی سی نیوز »، «هارت ریسرچ آسوشیت» (Hart Research Associates) و «پابلیک اوپنیون استراتژی» (Public Opinion Strategies) نشان می دهد که  شمار قابل توجهی از رای دهندگان درون  حزب جمهوریخواه  بدنبال رهبریت فردی بجز ترامپ برای این حزب هستند.

نیوزویک نوشت: درمجموع ۴۳ درصد از رای دهندگان که قصد دارند در سال جاری میلادی در انتخابات درون حزبی جمهوریخواه شرکت کنند ترجیح می دهند تا حزبشان رهبری جدید داشته باشد.

بنابراین گزارش نتیجه این نظرسنجی حاکی است که یک سوم از پرسش شوندگان، ۳۳درصد، براین باورند که ترامپ رئیس جمهور خوبی بود اما اکنون زمان داشتن رهبریت جدید در راس این حزب است، علاوه بر آن ۱۰ درصد دیگر نیز دراین نظرسنجی گفته اند ترامپ رئیس جمهور «بدی» برای آمریکا بود و حال زمان کنار رفتن وی از این حزب است.

این نظرسنجی در دو بازه زمانی ۵تا ۷ ماه مه (۱۵ تا ۱۷ اردیبهشت ) و ۹ تا ۱۰ ماه مه  (۱۹ تا ۲۰ اردیبهشت ماه ) از میان یکهزار شهروند آمریکایی به عمل آمده است.

نیوزویک افزود: درحالی رای دهندگان جمهوریخواه مایل به کنار رفتن ترامپ هستند که تاکنون ۳۹ نامزد از ۴۰ نامزد سنا، مجلس نمایندگان و فرمانداری در رقابت درون حزبی که از حمایت ترامپ برخوردار بودند به پیروزی دست یافته و خود را برای انتخابات میان دوره ای پیش رو برای رقابت با رقبای دموکرات خود آماده می کنند.

irna.ir/xjJqXZ

**بنابر نظرسنجی جدید؛ ریزش حمایت از ترامپ درمیان جمهوریخواهان

درحالی که  نفوذ دونالد ترامپ بر حزب جمهوریخواه ادامه داشته و تاکنون اکثر دواطلبان حضور در انتخابات میان دوره ای کنگره که از سوی ترامپ مورد حمایت قرار گرفته بودند به مرحله نهایی راه یافته اند، اما تازه ترین نظرسنجی ها از ریزش حمایت از وی خبر می دهد.

تارنمای نشریه آمریکایی نیوزویک با انتشار این خبر نوشت: نظرسنجی های جدیدی که نتایج آن روز یکشنبه (روز گذشته ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) انتشار یافت نشان می دهد که اقلیتی از جمهوریخواهان  بدنبال رهبری جدید، به غیر از ترامپ  برای این حزب هستند؛ هرچند نفوذ وی بر حزب جمهوریخواه و حمایت از نامزدهای مورد نظر وی که در انتخابات درون حزبی به پیروزی رسیدند همچنان از سوی بسیاری از جمهوریخواهان ادامه دارد.

تارنمای خبری نیوزویک در ادامه نوشت: نتایج سه نظرسنجی مشترک «ان بی سی نیوز »، «هارت ریسرچ آسوشیت» (Hart Research Associates) و «پابلیک اوپنیون استراتژی» (Public Opinion Strategies) نشان می دهد که  شمار قابل توجهی از رای دهندگان درون  حزب جمهوریخواه  بدنبال رهبریت فردی بجز ترامپ برای این حزب هستند.

نیوزویک نوشت: درمجموع ۴۳ درصد از رای دهندگان که قصد دارند در سال جاری میلادی در انتخابات درون حزبی جمهوریخواه شرکت کنند ترجیح می دهند تا حزبشان رهبری جدید داشته باشد.

بنابراین گزارش نتیجه این نظرسنجی حاکی است که یک سوم از پرسش شوندگان، ۳۳درصد، براین باورند که ترامپ رئیس جمهور خوبی بود اما اکنون زمان داشتن رهبریت جدید در راس این حزب است، علاوه بر آن ۱۰ درصد دیگر نیز دراین نظرسنجی گفته اند ترامپ رئیس جمهور «بدی» برای آمریکا بود و حال زمان کنار رفتن وی از این حزب است.

این نظرسنجی در دو بازه زمانی ۵تا ۷ ماه مه (۱۵ تا ۱۷ اردیبهشت ) و ۹ تا ۱۰ ماه مه  (۱۹ تا ۲۰ اردیبهشت ماه ) از میان یکهزار شهروند آمریکایی به عمل آمده است.

نیوزویک افزود: درحالی رای دهندگان جمهوریخواه مایل به کنار رفتن ترامپ هستند که تاکنون ۳۹ نامزد از ۴۰ نامزد سنا، مجلس نمایندگان و فرمانداری در رقابت درون حزبی که از حمایت ترامپ برخوردار بودند به پیروزی دست یافته و خود را برای انتخابات میان دوره ای پیش رو برای رقابت با رقبای دموکرات خود آماده می کنند.

irna.ir/xjJqXZ

**نفت و گاز روسیه در برابر میوه های خشک افغانستان

دولت موقت طالبان در افغانستان به خرید گاز و نفت از روسیه و همچنین ادامه کار بر روی پروژه خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند (تاپی) که پس از به قدرت رسیدن طالبان در کابل آینده ای نامشخص داشت علاقه نشان داده است.

در زمانی که غول‌های انرژی روسیه مانند گازپروم تحت تحریم‌های کشورهای غربی قرار گرفته‌اند، «جمال نصیر غروال» کاردار منصوب شده از سوی دولت موقت طالبان در مسکو، جاه‌طلبی افغانستان برای توسعه مشارکت انرژی با روسیه را مورد تاکید قرار داده است.

«جمال نصیر غروال» در گفت‌وگو با ریانووستی (خبرگزاری دولتی روسیه) گفت: « در حوزه تجاری و مالی در حال مذاکره هستیم. ما می خواهیم همکاری های اقتصادی با روسیه را توسعه دهیم تا در روابط پیشرفت حاصل شود و  برای خرید سوخت از روسیه  مشتاقیم.» 

وی در ادامه افزود: مذاکرات در حال حاضر از طریق وزارتخانه های تجارت روسیه و افغانستان در جریان است، زیرا کابل همچنان مصمم است تا به زودی قراردادهایی خاص را امضا کند.

 کاردار افغانستان در مسکو تاکید کرد که دولت طالبان برای بازسازی زیرساخت‌ها، ساخت ساختمان‌ها، جاده‌ها و سایر تاسیسات ضروری به روسیه متکی است زیرا روسیه در گذشته نیز به افغانستان کمک کرده است.

او همچنین در این مصاحبه از تمایل افغانستان برای ارسال میوه های خشک و دیگر محصولات کشاورزی به روسیه خبر داد و خاطرنشان کرد: «ما به پیشرفت مذاکرات با مسکو علاقه مندیم و نمی توانیم جزئیات خاصی را مشخص کنیم اما در حال مذاکره برای آینده می باشیم. در عین حال منظورمان معامله پایاپای هم نیست.» 

در پایان این گزارش آمده است «جمال نصیر غروال» با اشاره به  ادامه کار بر روی پروژه خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند (تاپی) که پس از به قدرت رسیدن طالبان در کابل آینده ای نامشخص داشت تایید کرد این خط لوله ترکمنستان، یکی از بزرگترین تامین کنندگان انرژی دنیا را به کشورهای جنوب آسیا متصل خواهد کرد.

irna.ir/xjJqTS
**اتریش: اتحادیه اروپا در مورد تحریم‌های جدید علیه روسیه به توافق می‌رسد

وزیر خارجه اتریش امروز اعلام کرد که کشورش انتظار دارد که اعضای اتحادیه اروپا ظرف روزهای آینده در مورد ششمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه به توافق برسند.

"الکساندر شالنبرگ" که برای دیدار با همتایان خود از اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده، گفت: اتریش انتظار دارد که اتحادیه اروپا بر سر بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه در روزهای آتی به توافق ست یابد.

وی افزود:  مطمئن هستم که در روزهای آینده در توافق درباره این بسته تحریمی موفق خواهیم شد.

این مقام ارشد اتریش در ادامه تصریح کرد: آشکار است که همچنان لازم است رایزنی‌ها انجام شود اما معتقدم که باید به دنبال این باشیم که این بحث ها را در جایی که هست، در شورا انجام دهیم تا تصویری از اختلاف در انظار عمومی به نمایش گذاشته نشود. روسیه نظاره‌گر فعالیهای ماست.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس در شرق اوکراین به رسمیت شناخت و سه روز بعد در پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) اقدام نظامی را به نام "عملیات ویژه نظامی"، علیه اوکراین آغاز و روابط پرتنش مسکو - کی‌یف را وارد مرحله رویارویی نظامی کرد.

irna.ir/xjJqWL

**بحران انرژی، افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: بروکسل چشم انداز رشد اقتصادی این اتحادیه را با توجه به بحران انرژی و تاثیر جنگ اوکراین در افزایش تورم کاهش داد.

فایننشال تایمز نوشت: بر اساس گزارش پیش بینی رشد اقتصادی اتحادیه اروپا که قرار است امروز دوشنبه منتشر شود،  اتحادیه اروپا و منطقه یورو انتظار دارند اقتصاد آنها در سال جاری ۲.۷ درصد رشد داشته باشد. این در حالیست که پیش بینی های قبلی انتظارات را روی رقم ۴ درصد متمرکز کرده بود.

 پیش بینی جدید نشان می دهد که رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و منطقه یورو در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲.۳ درصد خواهد بود.

انتظار می رود تورم در منطقه یورو و اتحادیه اروپا امسال به بالای ۶ درصد برسد و اروپای مرکزی و شرق اروپا احتمالا افزایش دو رقمی تورم را در سال ۲۰۲۲ شاهد خواهند بود.

تورم در منطقه یورو قرار است در سال ۲۰۲۳ به ۲.۷ درصد کاهش یابد. اما این رقم بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا است و نشان دهنده اقدامات متوازنی است که سیاست گذاران در محیطی با رشد ضعیف و افزایش قیمت ها با آن روبرو هستند.

هفته گذشته، کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا گفت که از افزایش نرخ بهره در ماه ژوئیه حمایت خواهد کرد و راه را برای اولین افزایش نرخ بهره در بیش از یک دهه هموار کرد. کمیسیون اروپا پیشتر پیش‌بینی کرده بود که تورم در سال آینده به کمتر از هدف بانک مرکزی اروپا کاهش خواهد یافت.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا پنج دور تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کرده اند و اکنون مشغول نهایی کردن بسته‌ای هستند که واردات نفتی از روسیه  را هدف قرار می‌دهد. با این حال، با توجه به مقاومت کشورهای عضو اتحادیه اروپا که بشدت به نفت روسیه متکی هستند - به ویژه مجارستان، این اقدامات هنوز مورد توافق قرار نگرفته است.

پیش بینی نسخه پیش نویس گزارش کمیسیون اروپا نشان می دهد که اگر واردات گاز از روسیه متوقف شود و قیمت اقلام انرژی بالاتر رود اقتصاد اتحادیه اروپا حتی با آسیب بیشتری مواجه خواهد شد.

به غیر از قیمت انرژی که در ماه آوریل در منطقه یورو در مقایسه با سال قبل  ۳۸ درصد افزایش داشت، خانوارها نیز تحت تاثیر هزینه های  بالاتر مواد غذایی  قرار گرفتند که در مدت مشابه بیش از ۶ درصد افزایش یافت.

تولیدات صنعتی همچنان به دلیل اختلالات زنجیره تامین با مانع مواجه است.

قرنطینه شدید به دلیل کووید-۱۹ در چین به تجارت جهانی آسیب بیشتری وارد کرده و این در حالی است که چشم انداز اوضاع در آمریکا با توجه به نیاز بانک مرکزی این کشور به مهار تورم بدون استفاده از تدابیر شدیدتر نامطمئن است.

پیش بینی نسخه پیش نویس گزارش اتحادیه اروپا نشان می دهد که شاخص بیکاری در منطقه یوور در سال ۲۰۲۲ از ۷.۷ درصد در سال گذشته به ۷.۳ درصد می رسد. این درحالیست که بیکاری در سال ۲۰۲۳ در این منطقه به ۷ درصد کاهش می یابد.

irna.ir/xjJqVC

**بازداشت ۹ فلسطینی توسط ارتش رژیم صهیونیستی

در ادامه حملات صهیونیست ها علیه فلسطینیان، ماموران رژیم صهیونیستی شب گذشته ۹ نفر از فلسطینی ها را در مناطق مختلف کرانه باختری بازداشت کرد.

عناصر شاباک و پلیس مرزی رژیم صهیونیستی دیشب با انجام یک عملیات مشترک، ۹ نفر از فلسطینیان تحت تعقیب را به بهانه‌های واهی در کرانه باختری دستگیر کردند.

روزنامه جرزوالم پست گزارش داد که این تعداد از فلسطینیان در روستاهای بیتونیه، اخطابتا و طولکرم دستگیر شدند.

نظامیان رژیم اشغالگر بامداد امروز همچنین به شهرک یامون در غرب جنین یورش برده و خانه‌های شماری از فلسطینیان را تفتیش کردند.

در جریان این حمله مبارزان مقاومت به سمت اشغالگران اسرائیلی آتش گشودند ولی این درگیری تلفاتی نداشته است.

نظامیان اسرائیلی پس از بازداشت دو جوان فلسطینی به نام‌های "محمد سمودی" و "باسل رائد صلاح ابوحسن" از این منطقه عقب‌نشینی کردند.

irna.ir/xjJqTZ

**اوج گیری کرونا در کره شمالی؛ دستور ویژه "اون" به ارتش برای تامین دارو و کنترل امور

رهبر کره شمالی با نکوهش مقام‌های رسمی این کشور به خاطر ناموفق بودن در ارسال دارو در زمان مناسب به مردم همزمان با اوج همه‌گیری ویروس کرونا، با دستوری ویژه ارتش را مامور کرد ضمن تامین داروی مورد نیاز مردم، اوضاع را کنترل و مدیریت کند.

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی پس از سرزنش مقام‌های رسمی این کشور به دلیل موفقیت آمیز نبودن ارسال به موقع دارو به مردم در اوج همه‌گیری ویروس کرونا، با دستوری ویژه ارتش این کشور را مامور کرد تا تامین دارو در «پیونگ یانگ» پایتخت این کشور را کنترل و مدیریت کنند.

دفتر سیاسی حزب حاکم کره شمالی روز گذشته با برگزاری جلسه اضطراری درباره انجام اقدامات لازم برای مبارزه با همه گیری ویروس کرونا در این کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند. در طول این جلسه کیم جونگ اون نارضایتی خود را درباره توزیع نامناسب دارو به داروخانه ها  با وجود دستور اضطراری فوری برای تامین دارو در داروخانه ها و سیستم داروخانه های ۲۴ ساعته ابراز کرد .

رهبر کره شمالی سپس در فرمانی به رئیس کمیسیون ارتش مرکزی خواست تا ذخایر دارویی در شهر پیونگ یانگ با حضور نیروهای شاخه پزشکی ارتش این کشور تامین و توزیع شود. او  بخش قضایی و دادستانی و به طور مشخص مدیر دفتر دادستانی عمومی مرکزی را به دلیل موفق نبودن در انجام نظارت قانونی و کنترل ذخایر دارویی مورد سرزنش قرار داد. 

وی همچنین به شدت از کابینه و بخش بهداشت عمومی برای رفتارهای غیرمسئولانه  انتقاد کرد و گفت آنها هنوز حتی آستین هایشان را هم برای انجام خدمت به مردم بالا نزده اند. 

پس از این جلسه، رهبر کره شمالی از داروخانه های منطقه «تائیدونگانگ» در پیونگ یانگ بازدید کرد تا نظاراتی بر روی ذخایر دارویی و  نوع داروها  پس از راه اندازی سیستم اضطراری که از هفته گذشته به دستور وی آغاز شده، داشته باشد.با این حال او شرایط داروخانه ها را ضعیف ارزیابی کرد. 

روز گذشته کره شمالی با گزارش ۸ مورد مرگ دیگر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا آمار کلی فوتی ها را به ۵۰ نفر رساند. ۳۹۲ هزار و ۹۲۰ نفر جدید مبتلا به ویروس کرونا نیز ثبت شده است. 

تعداد کلی مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به یک میلیون و ۲۱۰ هزار نفر رسیده است که از این تعداد ۶۴۸ هزار و ۶۳۰ نفر بهبود یافته اند و دستکم ۵۶۴ هزار و ۸۶۰ نفر نیز تحت درمان به سر می برند. 

پنجشنبه گذشته کره شمالی برای نخستین بار از آغاز همه گیری ویروس کرونا در جهان و پس از ۲ سال ادعای نداشتن هیچگونه مورد ابتلا به کرونا، از شیوع ویروس جهش یافته «امیکرون» در این کشور خبر داد.

irna.ir/xjJqPn

**تصادف اتوبوس در اندونزی بیش از ۳۰ کشته و مجروح برجای گذاشت

یک مقام اندونزیایی از کشته شدن ۱۵ نفر و مجروح شدن ۱۶ نفر در تصادف اتوبوسی در استان « جاوای شرقی» واقع در غرب اندونزی خبر داد.

رئیس گروه امداد و نجات استان «جاوای شرقی» واقع در غرب اندونزی از تصادف اتوبوسی صبح امروز خبر داد و گفت که در این سانحه ۱۵ نفر کشته و ۱۶ نفر دیگر نیز زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.

رئیس گروه امداد و نجات جاوای شرقی در مصاحبه با خبرنگاران، خستگی مفرط راننده و ناتوانی او در کنترل وسیله نقلیه را علت احتمالی تصادف عنوان کرد و گفت: پلیس تحقیقات خود را درباره علت اصلی این سانحه آغاز کرده است.

irna.ir/xjJqS7

**استونی: پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، امنیت منطقه بالتیک را افزایش می‌دهد

وزیر خارجه استونی مدعی شد که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو امنیت منطقه بالتیک را افزایش خواهد داد.

"اووا ماریا لیمتس" وزیر خارجه استونی ادعا کرد:  وقتی مشاهده می‌کنیم که در همسایگی ما نیز سایر کشورهای دموکراتیک به ناتو تعلق دارند، بدان معناست که می توانیم رزمایش های مشترک گسترده تر و همچنین همکاری دفاعی بیشتری داشته باشیم.

وزیر خارجه استونی خاطر نشان کرد که امیدوار است سوئد، فنلاند و ترکیه بتوانند بر اختلافاتشان در مسئله پیوستن این دو کشور به ناتو غلبه کنند

وی عنوان کرد که فضای نشست اخیر وزرای خارجه گروه هفت در برلین در مورد مسئله پیوستن فنلاند و سوئد حمایتی بود.

این مقام ارشد استونی گفت: اختلافاتی وجود دارد اما شاهد تمایل کشورها برای حل و فصل این اختلافات هستیم.

استونی از تقویت حضور ناتو در منطقه بالتیک استقبال می کند اما مایل است که متحدان این نهاد در مسیر تقویت از دفاع خود حرکت کنند.

اعلام تمایل مقامات فنلاند در پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با واکنش‌های گسترده موافق و مخالف، با اعلام حمایت بعضی کشورها و تهدید جدی برخی دیگر از اهمیت اقدامی حکایت دارد که می‌رود تا در جغرافیای سیاسی تحول و لرزه‌ای بزرگ ایجاد کند.

به نظر می رسد روند عضویت فنلاند و سوئد با سرعت بیشتری پیش برود و ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو نیز اخیرا گفت اگر این دو کشور درباره عضویت در این سازمان تصمیم گیری کنند از آنها استقبال خواهد شد.

با این حال چشم انداز اقدامات تلافی جویانه روسیه برای سوئد و فنلاند نگران کننده است.

irna.ir/xjJqRg

**امیر قطر پس از ۵ سال به امارات رفت

امیر قطر برای شرکت در مراسم ختم رییس امارات به این کشور حاشیه خلیج فارس سفر کرد، سفری که پس از ۵ سال سردی روابط صورت می گیرد.

شیخ "تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر دیروز به دنبال فوت شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس امارات، پس از پنج سال به این کشور سفر کرد.

دیوان امیری قطر اعلام کرد که امیر قطر در جریان سفرش به ابوظبی، فوت شیخ خلیفه را به محمد بن زاید رئیس جدید امارات متحده تسلیت گفت.

این اولین سفر امیر قطر به امارات پس از قطع روبط دو کشور از سال ۲۰۱۷ به دلیل بحران شورای همکاری خلیج فارس محسوب می‌شود.

در پی نشست العلا (1399)، عربستان، امارات، بحرین و مصر توافق آشتی با قطر امضا کردند و به دنبال آن تاکنون عربستان و امارات از بازگشایی گذرگاه‌های مرزی و پروازها با قطر خبر داده‌اند.

چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر پس از این که امیر قطر در یک مراسم صبحگاه نظامی در سال 2017 از ایران به عنوان هژمونی منطقه (قدرت برتر) و از دو جنبش حزب الله و حماس به عنوان مقاومت اسلامی ضد صهیونیستی یاد کرد، کشورهای یاد شده از ژوئن ۲۰۱۷ به مدت سه سال روابط دیپلماتیک خود با قطر قطع و این کشور را محاصره همه جانبه کردند تا اینکه نشست «العُلا» با هدف رفع اختلافات در دی‌ماه ۱۳۹۹ در عربستان برگزار شد و روابط بین دوحه با این چهار کشور عربی از سر گرفته شد.

irna.ir/xjJqRv

**بورل: جهان به دلیل افزایش قیمت ها دچار بحران عمیق اقتصادی خواهد شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد که افزایش قیمت اجناس در جهان به دلیل ماهیت جنگ در اوکراین است و ارتباطی به تحریم‌های وضع شده علیه روسیه ندارد و جهان به دلیل افزایش قیمت ها دچار بحران اقتصادی خواهد شد.

جوسپ بورل در آستانه نشست وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی به خبرنگاران گفت که نگران پیامدهای جنگ در اوکراین است و جهان به دلیل افزایش قیمت‌ها دچار بحران عمیق اقتصادی خواهد شد.

وی افزود: باید نیروهای خود را متحد کنیم و به دنیا توضیح دهیم که این مساله به تحریم‌ها ارتباطی ندارد و به دلیل تبعات جنگ در اوکراین است. روسیه صادرات گندم اوکراین را مسدود کرده و اجازه نمی‌دهد به بازار برسد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر همین اساس برلزوم افزایش فشارها علیه روسیه تاکید کرد.

او در ادامه از پاسخ به پرسشی درباره مخالفت مجارستان با تحریم نفت روسیه طفره رفت و افزود که در نشست امروز پیرامون تحریم‌های مشترک کانادا و اتحادیه اروپا علیه روسیه بحث و تبادل نظر خواهد شد. گفتنی است که وزیر امور خارجه کانادا برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده است.

بورل بدون اشاره مستقیم به موضع مجارستان گفت که برخی از کشورها به دلیل وابستگی بیشتر به نفت روسیه با شرایط دشواری مواجه هستند و ما امروز در این باره بحث و نهایت تلاش خود را خواهیم کرد که از این وضعیت خارج شویم. وی افزود: نمی‌توانم در این باره ضمانتی بدهم چون موضع کشورها قوی است اما ما متوجه شرایط برخی کشورها هستیم و تلاش خواهیم کرد که یک موضع مشترک علیه روسیه اتخاذ کنیم.

نشست امروز وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی در حالی برگزار می‌شود که اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از بسته ششم تحریم های ضد روسیه در پاسخ به جنگ اوکراین، در فکر تحریم نفت این کشور تا پایان سال جاری میلادی است.

بورل در پاسخ به این سووال که تکلیف تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در صورت مخالفت مجارستان با قطع وردات نفت از روسیه چه خواهد شد گفت: ما کسی را متهم نمی‌کنیم بلکه تلاش می کنیم که اجماع ایجاد کنیم.

irna.ir/xjJqPx

**انگلیس از استقرار نیروهای عملیات ویژه بلاروس در مرز اوکراین خبر داد

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین اعلام کرد که بلاروس به دنبال رزمایش در اوایل ماه جاری، نیروهای عملیات ویژه را در امتداد مرز اوکراین و همچنین یگان‌های پدافند هوایی، توپخانه و موشکی در میدان‌های آموزشی در غرب این کشور مستقر کرد.

‌در بیانیه روز دوشنبه وزارت دفاع انگلیس آمده است:‌ حضور نیروهای بلاروس در نزدیکی مرزی احتمالاً آرایش نیروهای اوکراینی را اصلاح خواهد کرد، تا آنها نتوانند برای پشتیبانی از عملیات در دونباس اعزام شوند.

در ادامه آمده است: علیرغم گمانه زنی های اولیه، تا به امروز نیروهای بلاروس مستقیماً در درگیری دخالت نداشته اند. با این حال، خاک بلاروس به عنوان یک ایستگاه برای پیشروی اولیه روسیه در کی‌یف و چرنیهف مورد استفاده قرار گرفت. روسیه همچنین پروازهای هوایی و حملات موشکی را از بلاروس انجام داده است.

وزارت دفاع انگلیس افزود: رئیس جمهوری بلاروس به دلیل خطر تحریم های غرب، اقدام تلافی جویانه اوکراین و نارضایتی احتمالی در ارتش این کشور احتمالاً تعادل حمایت از تهاجم روسیه را با اجتناب از مشارکت مستقیم نظامی در جنگ برقرار می‌کند.

از ابتدای جنگ در اوکراین وزارت دفاع انگلیس آخرین ارزیابی خود را از تحولات در این کشور گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

جنگ در اوکراین اکنون دومین ماه را پشت سر گذاشته و در حالی که رئیس‌جمهوری اوکراین از کشته شدن ۱۶ هزار نیروی روسیه خبر می‌دهد، وزارت دفاع روسیه تنها کشته شدن یکهزار و ۳۵۱ نفر را تایید کرده است.

سازمان ملل متحد اواخر فروردین اعلام کرد که از آغاز جنگ در اوکراین حدود ۱۲ میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند. این آمار شامل ۴.۹ میلیون پناه‌جو که کشور را ترک کردند و ۷.۱ میلیون نفری است که در داخل کشور آواره شده اند.

irna.ir/xjJqP6

**روسیه تهدید به اعزام نیروهای بیشتر به مرز فنلاند کرد

یک روز پس از اعلام رسمی دولت فنلاند مبنی بر پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو، روسیه تهدید کرد حضور خود را در مرز با این کشور اسکاندیناوی تقویت می کند.

«ویکتور بونداروف» رئیس کمیته شورای دفاع و امنیت فدراسیون روسیه اعلام کرد که مسکو حضور نظامی خود را در مرز با فنلاند در صورت پیوستن هلسینکی به ناتو و استقرار تسلیحات تقویت خواهد کرد.

بونداروف در تلگرام خود نوشت: ما در صورت استقرار تسلیحات تهاجمی و ضربتی ائتلاف ناتو در فنلاند، مرزها را تقویت وحضور نیروهایمان را افزایش خواهیم داد.

فنلاند دیروز یکشنبه از تصمیم رسمی خود برای پیوستن به ناتو خبر داد. تصمیم دولت فنلاند امروز دوشنبه در پارلمان این کشور مورد بحث قرار می گیرد و انتظار می رود رای گیری روز سه‌شنبه برگزار شود.

سوئد نیز به عنوان همسایه غربی فنلاند تصمیم دارد به زودی به ناتو بیپوندد و پیش بینی می شود به طور رسمی و همراه با فنلاند برای عضویت در این ائتلاف نظامی درخواست دهد.

در پی اعلام تصمیم دولت هلسینکی مبنی بر پیوستن به ناتو، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه این تصمیم را اشتباه خواند و سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مسکو ناگزیر از اقدامات تلافی جویانه است.

irna.ir/xjJqNh

**توفان گرد و غبار عراق را درنوردید

حجم متراکمی از ریزگرد در موج جدید توفان غبار، آسمان بغداد را آجری رنگ کرده و دید افقی را به طرز کم سابقه ای کاهش داده است.

ساعتی پیش، با ورود توفان شدید همراه با باد، گرد و خاک، آسمان بغداد پایتخت عراق و چند استان از جمله سامراء، الانبار، نجف، کربلا و المثنی را به تسخیر خود درآورد.

به پیش‌بینی هواشناسی عراق، موج شدید گردوغبار از منطقه «طریبیل» هم‌مرز با اردن به کشور عراق؛ تا عصر امروز دوشنبه، ادامه خواهد داشت و اغلب مناطق عراق را در بر خواهد گرفت.

برخی گزارش ها می گویند توفان خاک در دیرالزور سوریه نیز به توفان شن مبدل شده و چند نفر بر اثر خفگی جان سپرده اند.

احتمال لغو پروازها در عراق به علت محدودیت شدید دید افقی وجود دارد.

عمار الجابری مدیر اطلاع رسانی هیات هواشناسی عراق اعلام کرد: میزان دید افقی به یک کیلومتر کاهش خواهد یافت و این برای پرواز یا رانندگی در جاده خطرناک است.

عراق در روزهای اخیر درگیر چندین موج توفان غبار و خاک شده که در برخی موارد منجر به تعطیلی فرودگاه ها، تصادفات شدید رانندگی و مواردی از مرگ و بالغ بر ۵ هزار مورد تنگی نفس و اختلالات شدید تنفسی شده است.

irna.ir/xjJqGn

**۱۸.۵ میلیون کودک نیجریه ای بخاطر ناامنی از تحصیل بازماندند/ دختران ۶۰ درصد

تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در نیجریه به دلیل ناامنی‌ها در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده است؛ یونیسف می‌گوید این کشور هم اینک ۱۸.۵میلیون کودک بازمانده از تحصیل دارد که حدود ۶۰ درصد آنها دخترند.

رادیو بین المللی فرانسه روز دوشنبه به نقل از صندوق کودکان سازمان ملل متحد، دلیل اصلی بازماندن کودکان از تحصیل را ناامنی در نیجریه عنوان کرد و نوشت یونیسف تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در نیجریه در سال

گذشته میلادی را ۱۰.۵ میلیون نفر برآورد کرده بود که به دلیل حملات مکرر گروه‌های تروریستی و باندهای تبهکار در شمال این کشور طی سالجاری، رقم آن افزایش یافته است.

به گفته «آزوکا منکیتی - Azuka Menkiti» متخصص آموزش صندوق کودکان سازمان ملل در گفت و گو با رادیو بین المللی فرانسه، این حملات بویژه مدارس دختران را هدف قرار داده که منجر به تضعیف اعتماد والدین به امنیت مدارس شده و

آنها را از فرستادن فرزندان خود به مدارس منصرف کرده است.

او می گوید ما نگران آن هستیم که دختران در مسیر رسیدن به مدارس باید مسافت‌های طولانی را طی کنند و در معرض انواع خشونت قرار گیرند.

منکیتی از دولت نیجریه خواهان این شد که مدارس بیشتری را بویژه در شعاع دو کیلومتری ایجاد کند و تمامی کودکان بتوانند به مدرسه بروند.

کودک ربایی‌هایی مکرر در نیجریه همچنان رو به افزایش است. در یکی از این موارد در آوریل سال ۲۰۱۴ گروه‌های مهاجم اقدام به ربودن دختران نوجوان کردند که سرنوشت صد نفر از آنها همچنان نامعلوم است.

۱۸.۵ میلیون کودک نیجریه ای بخاطر ناامنی از تحصیل بازماندند/ دختران ۶۰ درصد

یونیسف خواستار دسترسی بهتر دختران به تحصیل در شمال نیجریه است.

گروه‌های تبهکار مسلح که از سوی مقامات نیجریه به عنوان «تروریست» معرفی شده‌اند، حملات خود در شمال غرب و مرکز نیجریه را افزایش داده اند. اینها تنها در دو ماه گذشته علاوه بر ربودن ده‌ها مسافر، بیش از یکصد روستایی را در

مناطقی از ایالت پلاتو واقع در ابوجا مرکز نیجریه قتل عام کردند.

افراد مسلح همچنین در اوایل ژانویه، بیش از ۲۰۰ روستایی را در ایالت زامفارا کشتند.

براساس گزارش های نهادهای رسمی، شمال غرب و مرکز نیجریه شاهد افزایش حملات از اواخر سال ۲۰۲۰ تاکنون بوده است. موارد آدم ربایی‌های دسته جمعی و دیگر جنایات خشونت آمیز نیز در این منطقه به شدت افزایش یافته و دولت

نتوانسته است نظم و قانون را در این مناطق برقرار کند.

۱۸.۵ میلیون کودک نیجریه ای بخاطر ناامنی از تحصیل بازماندند/ دختران ۶۰ درصد

باندهای جنایتکار مسلح اغلب برای غارتگری، سرقت احشام و باج خواهی به شمال غربی و مرکز نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا حمله می‌کنند، اما حملات به مدارس و مراکز آموزشی نیجریه در چند سال اخیر افزایش یافته است.

افراد مسلح در سال‌های اخیر حملات خود را به جوامع محلی منطقه افزایش داده و هزاران نفر را مجبور به فرار از خانه‌های خود کرده‌اند.

irna.ir/xjJqYL

**بشار اسد: مساله فلسطین به لطف مقاومت در صحنه بین الملل پایدار است

« بشار اسد » رئیس جمهور سوریه گفت: مساله فلسطین امروز به لطف مقاومت در داخل سرزمین های اشغالی در صحنه بین الملل پایدار است.

«بشار اسد» امروز (دوشنبه) در دیدار با اتحادیه جوامع، موسسات و فعالان فلسطینی در دیاسپورا (جوامع دور از وطن) در اروپا که پنجمین گردهمایی خود را در دمشق برگزار کرد، افزود: مساله فلسطین به لطف تلاش فرزندان وفادار آن که در دیاسپورا (جوامع دور از وطن) هستند و مبارزه مقاومت در داخل [ سرزمین های اشغالی ] و آگاهی نسل جدید نسبت به اهمیت مساله فلسطین و آگاهی نسل جدید و دفاع از آن و ارتباط روز افزون آن‌ها با مساله فلسطین در جوامع بین المللی پایدار است. 

رئیس جمهور سوریه اظهار داشت: نکته اصلی در کار و فعالیت جوامع فلسطینی در خارج از کشور باید مبتنی بر اندیشه باشد تا هویت و خاطره آن از طریق نسل‌های آینده باقی بماند.  

وی افزود: همچنین باید برای از بین بردن دروغ‌هایی که می‌کوشد تا فلسطینی‌ها را مردمی تروریست معرفی کنند، تلاش شود.  

اعضای هیات فلسطینی در دیاسپورا اروپا نیز اظهار داشتند موفقیت گردهمایی آن‌ها مرهون حمایت واقعی سوریه از آرمان فلسطین و پایبندی به این هدف است.  

آن‌ها افزودند که میزبانی سوریه از گردهمایی امسال و دوره‌های قبل نشان دادن اهمیت حقوق کامل فلسطینیان و اصالت مردم سوریه است. 

اعضای این هیات همچنین با بیان اینکه جنگی که مردم سوریه در برابر آن قرار گرفتند نقاب‌ها را کنار زد و ادعای غرب برای دفاع از آزادی‌ها و حقوق بشر را فرو ریخت، افزودند که دفاع آن‌ها از سوریه در کشورها و رویدادهایی که در آن حضور دارند، دفاع از فلسطین نیز هست.

irna.ir/xjJr3n

برچسب‌ها بحرین جمهوری اسلامی ایران پاکستان ترکمنستان دونالد ترامپ مسجدالاقصی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بحرین جمهوری اسلامی ایران پاکستان بحرین جمهوری اسلامی ایران پاکستان ترکمنستان دونالد ترامپ مسجدالاقصی کشورهای عضو اتحادیه اروپا وزرای امور خارجه کشورهای انتخابات پارلمانی لبنان جمهوری اسلامی ایران سازمان همکاری شانگهای انتخابات میان دوره ای انتخابات درون حزبی آژانس ایمنی هوانوردی تحریک طالبان پاکستان همه گیری ویروس کرونا ارتش رژیم صهیونیستی توافق هسته ای ایران برای این حزب هستند بر حزب جمهوریخواه وزارت دفاع انگلیس نظامیان صهیونیست دولت موقت طالبان ترامپ رئیس جمهور اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا وزیر امور خارجه سال جاری میلادی اتحادیه اروپا استفاده از ماسک جنگ در اوکراین افزایش قیمت ها رهبر کره شمالی رای دهندگان تحریم های جدید ویروس کرونا انتشار این خبر تحقیقات مستقل نشان می دهد ریزش حمایت فنلاند و سوئد علیه روسیه روز دوشنبه مساله فلسطین اراضی اشغالی اردیبهشت ماه امروز دوشنبه ائتلاف نظامی روزهای آینده کرانه باختری جدید اتحادیه بدنبال رهبری جهان به دلیل میلیون کودک داروخانه ها افزایش یافت مرکز نیجریه رشد اقتصادی جنگ اوکراین سال جاری سال ۲۰۲۳ منطقه یورو نظرسنجی ها بانک مرکزی رهبری جدید تامین دارو وزیر خارجه فلسطینی ها فرودگاه ها واردات نفت سازمان ملل میدان گازی عضویت کامل برای توسعه هفته گذش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۶۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند

 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس یک تقلید مسخره و بی معنی از یک کنفرانس واقعی با مذاکرات جدی و تاثیرگذار است، گفت: هیچ یک از سیاستمداران کشور‌های غربی و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند.

به گزارش بامداد دوشنبه اسپوتنیک، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ATV بوسنی با بیان اینکه در حال حاضر هیچکس نیست که ما با وی مذاکره کنیم، اظهار کرد: بر اساس اظهار نظر‌هایی که از رهبران اوکراین، ایالات متحده و کشور‌های اروپایی و سیاستمداران این کشور‌ها شنیده می‌شود، هیچ یک از آنها برای گفت وگوی جدی آماده نیستند.

وی در ادامه افزود: غرب تلاش می‌کند به هر طریق ممکن با استفاده از ابزار‌های دروغ‌پراکنی، باج‌خواهی یا با دادن قول‌های واهی، حداکثر تعداد ممکن از کشور‌های در حال توسعه و کشور‌های جنوب جهانی را به کنفرانس سوئیس بکشاند.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه به انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا اشاره و تاکید کرد که برای مسکو بین رئیس جمهور دموکرات یا جمهوریخواه تفاوتی وجود ندارد چرا که هر دو حزب در ایالات متحده، روسیه را دشمن خود می‌دانند و فارغ از اینکه رئیس جمهور این کشور از کدام حزب انتخاب شود، سعی خواهد کرد مسکو را شکست دهد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه افزود: اینکه ما باید از سوی مقام‌های آمریکایی یک دشمن محسوب شویم یا یک رقیب به حساب بیاییم، نکته ظریفی است، اما در هر صورت هدف واشنگتن، شکست استراتژیک روسیه است.

 ایگنازیو کاسیس وزیر خارجه سوئیس پیش‌تر در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: بنا به درخواست اوکراین، ما قصد داریم تا تابستان کنفرانسی در سطح عالی درباره صلح در اوکراین ترتیب دهیم تا برای رسیدن به هدف مشترکمان با هم همکاری کنیم.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • اوکراین و غرب آمادگی گفت‌وگوی جدی با روسیه را ندارند
  • لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • تحولات اوکراین| امکان درخواست کی‌یف از اروپا برای اعزام نیرو
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم بین دوکشور
  • جزئیات توافق‌های بانکی ایران و روسیه