Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها_ علت خشک شدن درختان باغ شوکت آباد بیرجند کرم خراط و سوسک‌های سرشاخه است که تلاش داریم باغ شوکت آباد  ظرف دو ماه آینده بازگشایی شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، حجت الاسلام والمسلمین  پرویز بخشی پور ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه به‌دلیل خشکسالی‌های متوالی و جوی که طی سنوات اخیر عوض شده، شاهد تغییر اقلیم هستیم و کشت فعلی با کشت دو سال قبل خیلی متفاوت است، گفت: کرم خراط و سوسک سرشاخه بلند طی سال‌های گذشته وارد این باغ شده و در حد توان سعی کردیم این افت‌ها را از مزرعه دور کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی پور افزود: در همین راستا اصلاح و سم پاشی‌های متعددی را انجام داده و هزینه زیادی را هم متحمل شده‌ایم ولی ثمره ای نداشته است.

وی بیان کرد: عمر مفید درختان میوه مشخص است و مختص باغ شوکت آباد نیست و اگر شما به بقیه مزارع از همین سمت به‌طرف مود و مزار کاهی بروید متوجه می‌شوید که چه درختان تنومد و چندین ساله گردو در اثر این آفات از بین رفته و نمی توان کاری خاصی با آن انجام داد.

بخشی پور بیان کرد: دو هفته پیش جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی، فرماندار بیرجند و مدیرکل میراث فرهنگی استان در محل باغ و عمارات شوکت آباد  برگزار کردیم که دراین جلسه سرمایه گذار هم حضور داشت.

وی به نتایج این جلسه اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد ورودی باغ اصلاح شود و قسمت‌هایی که قرار است به‌صورت هتلینگ به گردشگران خدمات ارائه کند ظرف 2ماه آینده به بهره برداری برسد و درب باغ بازگشایی شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذار در این جلسه مکلف به انجام تعهدات خود در این بازه زمانی شده گفت: میراث فرهنگی هم اعتبار 2 میلیارد تومانی برای بازسازی عمارت شوکت آباد تخصیص داده که در این جلسه مقرر شد در فاز بعدی این عملیات هم در دستور کار قرار گیرد و استاد سرا را تکمیل و تجهیز آن هم توسط  سرمایه گذار انجام شود.

بخشی پور اظهار امیدواری کرد این اعتبار تزریق و بدقولی صورت نگیرد تا بتوانیم تا پایان سال درب عمارت شوکت آباد را بازگشایی کنیم.

وی در مورد خشک شدن درختان میوه باغ شوکت آباد هم عنوان کرد:بله درختان میوه باغ خشک شده چرا که طول عمر این درختان مشخص و محدود است و با توجه به ورود افت ها به باغ علارغم تمام تلاش‌ها نتوانستیم آن‌ها را مهار کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط بوجود آمده با هماهنگی میراث فرهنگی و سرمایه گذار و تاکید معاون عمرانی استانداری برای ورود اوقاف به این قضیه جلساتی برگزار تا با توجه به تغییر اقلیم برای وضعیت موجود درختان باغ چاره اندیشی شود.

همکاری اوقاف و میراث‌فرهنگی استان خراسان جنوبی برای بهره‌وری از اماکن تاریخی لازم است استان خراسان جنوبی در تولید مرغ، تخم مرغ و شیر معین چند استان کشور است بخش خصوصی استان خراسان جنوبی پشتیبان دولت در طرح مردمی سازی یارانه‌ها است

درختان خشک شده و افت زده باغ باید از ریشه قطع و سوزانده شوند

وی افزود : بر اساس کار کارشناسی صورت گرفته مقرر شد درختانی که در باغ دچار افت و خشک شده‌اند کلاً عوض شوند چون در صورت رشد دوباره درخت بعد قطع شدن همان افت وارد درخت شده و جلوی رشد را می‌گیرد. 

بخشی پور با تاکید بر اینکه قرار است یک کار بنیادی در باغ شوکت آباد انجام شود، گفت :کارشناس رسمی دادگستری را دعوت کرده‌ایم و گفته‌ایم ما می‌خواهیم آفات این باغ را جمع کنیم و در کار کارشناسی صورت گرفته عنوان شده تمام درختانی که دچار افت شده‌اند  باید جمع شوند و از ریشه کنده شده و از باغ بیرون برده شوند و سوخته شوند‌. 

باغ شوکت آباد احیا می شود

وی با بیان اینکه ما باید باغ جدیدی را در اینجا احیا کنیم، گفت: میراث فرهنگی هم باید پای کار بیاید و در جلسه‌ای که داشته ایم مدیر کل این مجموعه اعلام آمادگی کرده است و اوقاف هم پای کار است تا باغ دوباره احیا شود. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به بهره وری و مدیریت مصرف آب در شوکت آباد بیان کرد: در کنار باغ شوکت آباد باغی 30 هکتاری ایجاد کرده‌ایم و یک مزرعه    100هکتاری را هم با کمک جهاد کشاورزی و دریافت تسهیلات به‌عنوان اولین  استان کشور لوله گذاری کردیم و فرمایش رهبری را در زمینه تولید و اشتغالزایی محقق کردیم و هیچ کدام از مزارع موقوفه را رها نکرده ایم. 

بخشی پور با بیان اینکه درآمد این موقوفات در راستای نیات واقغین هزینه می شود، ادامه داد:موقوفه شوکت آباد 25 نیت دارد که باید در حوزه علمیه عبدالعلی خان و حسنیه امام (رضا) اجرای نیت شود. 

وی ادامه داد: در سامانه اوقاف تمام نیات واقغین تعریف شده است و ما هیچ دخل و تصرفی نمی توانیم در این زمینه داشته باشیم. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به کارهای زیربنایی که سرمایه گذار در عمارت شوکت آباد انجام داده، گفت: سرمایه گذار در یک کار ماندگار تماما دیوارها را تا خشت و آجر  تراشیده تا یک کار بنیادی انجام دهد و از دو سال پیش تاکنون عملکرد خوبی داشته است. 

بخشی پور با اشاره به احداث 2سالن و کف سازی هایی که صورت گرفته، ادامه داد:تمام شیشه های عمارت جمع شده و قراراست بجای آنها پنجره های چوبی کار شود. 
وی هم چنین به فعالیت دامپروری اوقاف در شوکت آباد و احداث مجتمع در این روستا اشاره کرد و گفت: 700هکتار را به این مجتمع اختصاص داده‌ایم که به  تولید و اشتغال استان هم کمک شده است.

  از هیچ تلاشی دریغ نکرده ایم

وی در پاسخ به برخی اظهارات که سوء مدیریت و عمدی خشک کردن درختان باغ برای کشت محصولات سودآور عامل وضعیت فعلی باغ شوکت آباد است، گفت: انصافا اینگونه نبوده و ما هر هیچ تلاشی برای مبارزه با افت‌ها دریغ نکرده‌ایم و باید قبول کرد که برای زنده نگه داشتن باغ دارویی جز حذف درختان بیمار و کشت درختان جایگزین نداریم. 

وی هم چنین به تلاش های صورت گرفته برای قرار گرفتن  باغ شوکت آباد در محدوه یافت روستا طی سال های 97 اشاره کرد و گفت: توانستیم برای این محدوده کاربری گردشگری بگیربم و هدف ما احیای این باغ بوده نه خشکاندن درختان.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم چنین در پاسخ به سوالات خبرنگاران و عدم اطلاع رسانی و شفاف‌سازی برنامه‌های این اداره کل هم عنوان کرد : این موضوع پذیرفته شده این و ما آمادگی داریم در راستای شفاف سازی برنامه ها و عملکرد اوقاف در هر زمانی به رسانه ها پاسخگو باشیم.

پیگیر پرونده های بزرگ هستیم/قرار قضایی برای گردنده بنگاه آب و لوله صادر شده است

وی هم چنین به صدور 70 رای در دستگاه قضا در سال 1400اشاره کرد و افزود :63رای به نفع اوقاف صادر شده است و ما توانستیم تعداد زیادی موقوفه را احیا کنیم.

وی به روند چند  پرونده بزرگ در دستگاه قضا در حوزه موقوفات اشاره کرد و افزود :از جمله این پرونده ها می توان به موقوفه بنگاه اب و لوله اشاره کرد که تاکنون 3قاضی برای این پرونده عوض شده و به قاضی چهارم رسیده و در حال حاضر قرار نهایی هم برای آن صادر شده است.

وی روند رسیدگی به این پرنده‌ها را زمان بر اعلام کر دو گفت: پرونده موقوفه آب و لوله 4 سال است که در دستگاه قضا در دست پیگیری است.

انتهای پبام/254/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی باغ شوکت آباد میراث فرهنگی سرمایه گذار درختان باغ بخشی پور هم چنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۷۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این سوسک را نمی شود کشت، فقط باید نگاه کرد! (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • احیای ۲۶رشته قنات توسط بسیج سازندگی قزوین
  • شناسایی و دستگیری قاتل در خرم‌آباد
  • دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد | نمی‌خواستم او را بکشم
  • کشف جسد زن ۳۶ ساله در باغ و دستگیری قاتل
  • این سوسک را نمی شود کشت، فقط باید نگاه کرد! (عکس)
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • نگاهی به وظایف نظارت فنی در سازمان اوقاف
  • ربات‌های قاتل؛ ترس از آینده هوش مصنوعی
  • مدرسه حکمت با همت خیران بازسازی و متحول شد
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی