Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@06:27:46 GMT

سکونت ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۸۳۹۷

سکونت ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران

آفتاب‌‌نیوز :

استاد جمعیت شناسی دانشکده علوم جمعیت شناسی دانشکده علوم اجتماعی گفت: ۵۰۰ هزار نفر از مهاجران افغانستانی در ایران دارای مجوز و مدرک هستند و بین ۲.۵ تا ۳ میلیون نفر بدون مدرک و مجوز در ایران حضور دارند و در مجموع حدود پنج میلیون مهاجر افغانستانی در ایران سکونت دارند.

ششمین کرسی آزاداندیشی با عنوان «مهاجران افعانستانی در ایران؛ چالش‌ها و راهکارها» با حضور محمدجلال عباسی شوازی استاد جمعیت‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی و پویا علاءالدینی دانشیار توسعه و سیاستگذاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چارچوبی بهتر باید برای حضور مهاجران افغانستانی در ایران تهیه شود

پویا علاءالدینی دانشیار توسعه و سیاستگذاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی در این نشست اظهار کرد: تمهیدات ایران در مقابل مهاجران افغانستانی طی ۴۰ سال گذشته تغییرات زیادی داشته که می‌توان به درهای باز، بازگشت به وطن و ساماندهی اشاره کرد.

وی ادامه داد: تمهیدات ایران در مقابل مهاجران وجوه مثبت زیادی داشته و برخی از مشکلات با گذر زمان نیز حل شده است. اما باید چارچوبی بهتر برای حضور مهاجران افغانستانی در ایران تهیه شود که هدف اصلی آن ادغام مهاجرانی باشد که زمان زیادی است در کشور حضور دارند.

دانشیار توسعه و سیاستگذاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی تاکید کرد: تمام شهرهای افغانستان یادآور تاریخ ایران است و شهروندان افغانستانی اکثراً یا از اقوام ایرانی و یا متعلق به فرهنگ پارسی مآبانه هستند.

علاءالدینی با بیان اینکه فقط بحث هویت ملی مطرح نیست بلکه در خصوص ایران بحث هویت فراملی نیز مطرح است زیرا ایران کشوری است که تاریخ مشترکی با کشورهای آسیای مرکزی دارد، گفت: ادغام مهاجران به راحتی اتفاق نمی‌افتد بلکه مسائل و مشکلاتی اعم از اشتغال، مسکن، آموزش و بهداشت، پیوندهای اجتماعی، آگاهی فرهنگی، امنیت و حقوق شهروندی در این عمل دخیل است.

وی با اشاره به اینکه مهاجران افغانستانی به دلیل حضور طولانی مدت در ایران توانستند در موقعیت‌های مختلفی حضور داشته باشند و همچنین برای ادغام مهاجران تلاش داشتند اما با محدودیت‌های شغلی و حتی افتتاح حساب، مواجه بوده و هستند، افزود: این در حالی است که مهاجران بین‌المللی در برخی از کشورها مثل آمریکا موجب رشد و شکوفایی آن کشور شده‌اند و حتی در آلمان مهاجران به موقعیت‌های برتری دست یافته‌اند و امکان شرکت در انتخابات نیز برای آنها فراهم است.

دانشیار توسعه و سیاستگذاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی با تاکید بر اینکه نیروی کار بیشتر در کشور، موجب توسعه آن کشور خواهد شد، ادامه داد: در مورد وضعیت مهاجران افغانستان باید ادغام مهاجران مورد توجه قرار گیرد و اصل باشد.

علاءالدینی اظهار کرد: آموزش در کشور ما همگانی است اما موانع زیادی برای تحصیلات مهاجران افغانستانی وجود دارد. دولت ایران باید از طریق رسانه‌ها نسبت به تاریخ و فرهنگ مشترک ایران و افغانستان محتواهایی تولید کند همچنین تمهیدات را به گونه‌ای انجام دهد که تعارض نداشته باشند چرا که باعث سرخوردگی مهاجران می‌شود.

وی با اشاره بر اینکه سیاست کلی ایران باید رویکرد ادغام مهاجران باشد و البته فرهنگ سازی در رسانه‌ها باید اولویت قرار گیرد، گفت: مشارکت جامعه افغانستانی در تصمیم‌گیری‌های قانونی حائز اهمیت است از این رو باید قوانین بازبینی شوند و حق تابعیت را به کسانی که طولانی مدت در ایران حضور دارند، اعطا شود.

برنامه‌های ارائه شده توسط دولت ایران مشخص و مدون نیست
محمدجلال عباسی شوازی استاد جمعیت‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی در این نشست گفت: مهاجران افغانستانی به لحاظ مدت اقامت و ویژگی قومی‌شان در ایران متفاوت هستند. نسل اول مهاجران افغانستانی، افرادی بودند که پس از انقلاب وارد کشور شدند و به عنوان پناهنده تحصیلاتی نداشتند و ویژگی‌های جامعه افغانستان را به دلیل بزرگ شدن در آنجا به همراه داشتند.

وی ادامه داد: نسل دوم مهاجران، افرادی بودند که در ایران متولد شدند و یا پس از تولد در افغانستان به ایران آمده‌اند و البته دسترسی به تحصیلات در ایران برای آنان فراهم شد و با جامعه ایران آشنا هستند.

عباسی با اشاره به اینکه نسل سوم کسانی هستند که در ایران متولد شدند، رشد یافتند و تحصیل کردند و این افراد اساساً تعلق بیشتری به ایران دارند، بیان کرد: به مهاجران افغانستانی در ایران باید با دیدهای مختلف نگاه کرد.

استاد جمعیت‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی اظهار کرد: ایران مطابق با کنوانسیون ۱۹۵۱ پذیرفت که تحرک مهاجران افغانستانی در ایران براساس مصالح ملی و شرایط زیستی اعم از اشتغال و زندگی باشد. در برخی از شهرهای ۱۲ استان ورود مهاجران افغانستانی به نوعی ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه دولت ایران به نسلی که پس از انقلاب به عنوان مهاجران افغانستانی وارد کشور شدند، در روستاهای مختلف به عنوان سیاست‌های انسان دوستانه کارت آمایش داد و به عنوان پناهنده معرفی شدند، افزود: البته برخی از مهاجران افغانستانی به صورت فصلی و موقت در کشور رفت و آمد دارند و مدرک‌شان تمدید نشده است.

عباسی تاکید کرد: مجوز گرفتن برای حضور در ایران هزینه‌بر است از این رو قاچاقچیان از این فرصت استفاده کرده و پناهجویان ترجیح می‌دهند به صورت غیرقانونی وارد کشور شوند. سیاست ایران همواره به این گونه بوده است که با مهاجران افغانستانی مدارا کند البته بازگشت افراد غیر قانونی را نیز مدنظر قرار داده است.

استاد جمعیت‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی بیان کرد: در افغانستان محل‌هایی برای افرادی که به کشور باز می‌گشتند، ساخته شده بود تا بتوانند در آن محل‌ها خانه بسازند اما متاسفانه به دلیل تغییر شرایط امنیتی از سال ۲۰۱۲ برخی از افراد تصمیم گرفتند، دوباره به کشورمان و یا کشور سومی برگردند.

وی با تاکید بر اینکه به طور کلی نگاه دولت ایران و برنامه‌های ارائه شده توسط دولت مشخص و مدون نیست و هنوز به صورت مقطعی و موقت ارائه می شود، گفت: خروج زودهنگام مهاجران افغانستانی علی‌رغم سرمایه گذاری‌های انجام شده موجب می‌شود، بهره کافی از آنها برده نشود البته موجب نارضایتی نیز می‌شود. البته باید شرایطی فراهم شود که مهاجران پس از سرمایه گذاری‌های انجام شده در کشور به مدت کافی بمانند تا بهره لازم برده شود.

عباسی با بیان اینکه همه مسائل پناهندگی، پلیسی و امنیتی نیست ولی زمانی می‌توانیم امنیت پایدار داشته باشیم که به مسائل اقتصادی و اجتماعی توجه داشته باشیم، خاطر نشان کرد: ۵۰۰ هزار نفر از مهاجران افغانستانی در ایران دارای مجوز و مدرک هستند و بین ۲.۵ تا ۳ میلیون نفر بدون مدرک و مجوز در ایران حضور دارند و در مجموع حدود ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران سکونت دارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مهاجران افغانستانی ایران اتباع خارجی مهاجران افغانستانی در ایران مهاجران افغانستانی مهاجران افغانستان ادغام مهاجران دولت ایران حضور دارند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۸۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

گروه اندیشه: زمانی کشور می تواند امیدوار به توسعه و پیشرفت باشد که بداند آخرین پیام های فیلسوفان، متفکران و به ویژه ادیبانش در سال های آخر عمر و به ویژه در لحظه های پایان زندگی چیست؟ و در آخرین لحظات حساس که لحظه ها را در می یابند تا آخرین پیام های را برای سعادت آدمیان بگویند، برچه نکاتی تاکید می کنند. به عبارت دیگر آخرین توصیه هایشان برای رهایی آدمیان چیست؟

«تلاشی این سال‌ها در باره فردوسی و شاهنامه آغاز شده است، خود نشانه آن است که هر گاه ایرانی در بزنگاه قرار می گرفته دست توسل به این کتاب دراز می کرد. اکنون در برابر برخورد با تمدن صنعتی ما در چنین وضعی هستیم. چنانکه می دانیم محتوای شاهنامه نبرد نیکی با بدی است. ایرانیان سرانجام نیکی را بر بدی پیروز می کنند. فردوسی می گوید:
مرا دانش و دین رهاند درست‌
شاهنامه نمی گذارد که ایرانی در خواب غفلت باقی بماند. »

تصویر دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن در حال قرائت پیام

شاید این پیام، که فیلم اش در شبکه های اجتماعی درحال دست به دست شدن است، از آخرین پیام های استاد اسلامی ندوشن باشد. صدایی که حکایت از آرامش او می کند، و متفکرانه، که گویی از اعماق هستی، هدیه ای برای ایرانیان فراهم کرده؛ کلامی اینچنین محکم را برای ایرانیان به یادگار می گذارد. یادگاری برای رهایی ایرانیان.

دکتر محمّدعلی اسلامی نُدوشَن ( تولد ۳ شهریور ۱۳۰۳ – و تولدی دیگر ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوق‌دان و پژوهش‌گر ایرانی بود. او دانش‌آموختۀ حقوق بین‌الملل از فرانسه بود و پس از بازگشت به ایران، در آغاز قاضی دادگستری شد، اما پس‌از چندی به دعوت فضل‌الله رضا به دانشگاه تهران رفت. و به دلیل آثارش در ادبیات، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد و به تدریس نقد ادبی و سخن‌سنجی، ادبیات تطبیقی، فردوسی و شاهنامه، شاهکارهای ادبیات جهان» در دانشکده ادبیات، و تدریس تاریخ تمدن و فرهنگ ایران در دانشکده حقوق پرداخت. اسلامی ندوشن، ۱۳۵۹ از دانشگاه تهران بازنشسته شد. آخرین فعالیت او در ایران، تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، تدریس مکتب‌های ادبی جهان به دانشجویان دکترا بود.

اسلامی ندوشن برخی از آثارش را با امضای مستعار «م. دیده‌ور» منتشر می‌کرد.۱۳۴۲، کتاب ابر زمانه و ابر زلف وی، کتاب برگزیده سال انجمن کتاب شد. او در مدت ۷۰ سال، بیش‌از ۷۰ کتاب و صدها مقاله درباره فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی نوشت. تأسیس فرهنگ‌سرای فردوسی و انتشار فصل‌نامهٔ هستی از کارهای او در اعتلای فرهنگ و ادب فارسی است.


خاطره دعایی در باره اسلامی ندوشن

سید محمود دعایی در مراسمی که به یاد مرحوم اسلامی ندوشن در خانه علوم انسانی برگزار شده بود گفت: « از استاد اسلامی ندوشن چند خاطره کوتاه دارم. فکر می کنم که نقل آن بد نباشد. اولا شخصیتی که ایشان داشتند و در ذهن ما بود انسان فرهیخته ای که خیلی فراتر از زمان خودش و فراتر شخصیت های پیرامونی خودش نقش و ارزش داشت. مجیز هیچ کسی را نمی گفت. عنصر ادبی فرهیخته ارجمندی بود که در کشور تحت تاثیر شانتاژها قرار نمی گرفت. به خاطر ایراندوستی، زمانی که ایران پرستی و جشن های ۲۵۰۰ را راه انداختند، هیچ اظهار نظری نکرد. و اینگونه رژیم گذشته را آزرد. و خودش را در تنگنایی قرار داد که در انزوا قرار بگیرد. و این انزوا را خودخواسته بهش افتخار کرد. اما در دوران انقلاب اسلامی هم برای هیچ کسی سری تکان نداد، و راهی را که تصور این شود می خواهد بهره ای بگیرد، از خود نشان نداد. اما وقتی درک کرد یک همشهری شایسته اش، یک انسان در طراز خودش، از شاگردان و عاشقان راه و منش خودش، به همت این مردم در موقعیتی قرار گرفته که در صدر است، و به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شده است، برای اولین بار در تاریخ زندگی اش در ارتباط با شخصیت های تاثیرگذاری سیاسی کشور مقاله نوشت. مقاله را برای ما فرستادند و در روزنامه اطلاعات چاپ کردیم. بعد از پیروزی آقای خاتمی گفت که:

ساقیا آمدن عید مبارک بادت

آن مواعید که کردید نرود از یادت»

سید محمود دعایی

او در ادامه گفت: «در این گفته هم نصیحت کرد و هم نیاز جامعه را و امید امثال خودش و آن دولت را بیان کرد. البته طبیعی بود که مخالفان حضور کاکا را، برنتابند. و در روزنامه متفاوت با ما مطلبی خیلی سخت و سنگین و تهمت آمیز علیه اش نوشتند. بغض اش ترکید، پاسخ داد، پاسخ اش را چاپ کردیم. با ما رابطه برقرار کرد، در چند مناسبت قدم روی چشم ما گذاشت علیرغم شخصیت والا و ارجمندی که داشت، به تفقد از ما آمد.»

شاید منظور مرحوم دعایی ستون «نیمه پنهان» در روزنامه کیهان بوده است که در آن اغلب نویسندگان، متفکران، وفیلسوفان ایرانی مانند محمدعلی اسلامی ندوشن، داریوش شایگان، محمود دولت‌آبادی، و بسیاری دیگر را به عنوان عنوان تئوریسین‌ها و مجریان تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی غربی و خائن به کشور یاد می کرد.

عطاالله مهاجرانی و خاطره استیضاح

زمانی که خانواده اسلامی ندوشن تصمیم گیرفتند پیکر او را به ایران منتقل کنند، عطاالله مهاجرانی با ذکر خاطره ای در باره استیضاح او، و مشورتی که اسلامی ندوشن در این باره کرده بود در روزنامه اعتماد نوشت: «در ماجرای استیضاح با او مشورت کردم.گفت:«برای رای آوردن تلاش نکن، ببین چه سخنی به یادگار می‌ماند، وزیران می‌آیند و می‌روند، البته خوشحال می‌شوم که وزیر بمانی، اما ببین چه چیزی بزرگ‌تر از وزارت است! برای مجلس نمایندگان صحبت نکن، برای مجلس مردمان و ساحت سخن صحبت کن!»

عطاالله مهاجرانی

مهاجرانی می گوید که سپس این بیت‌ها را از شاهنامه آرام و با تانّی خواند. انگار در حضور حکیم طوس زمزمه می‌کرد:

جز از آشتی ما نبینیم روی نه والا بود مردم کینه‌جوی

نه والا بود خیره خون ریختن نه این شاه با بنده آویختن

سبکسار مردم نه والا بود وگر چه به تن سرو بالا بود

چنین بال و این چنگ‌های دراز نه والا بود پروریدن به ناز


سخنان اصغر دادبه و ژاله آموزگار

یک روز پس از بازگشت پیکر استاد محمدعلی اسلامی ندوشن به خاک وطن، آیین بدرقه و تشییع او ابتدا از محل دانشکده ادبیات تا دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد و سپس چهره های دانشگاهی و فرهنگی کشور برای تکریم و تمجید از او و آثارش در موسسه اطلاعات گرد هم آمدند.

اصغر دادبه

اصغر دادبه درباره زمینه تحقیقات اسلامی ندوشن توضیح گفت: «تخصص اسلامی ندوشن در زمینه ای بوده است که نمی گویم دیگران تجربه نکرده و نیازموده اند اما کسی مانند او تلاش نکرده است. بدیهی است که تخصص او در ایران شناسی بود اما کسی مانند او این کار را نکرد.» او با بیان اینکه ذهن اسلامی ندوشن درباره ایران بود، افزود: «روزی اسلامی ندوشن گفت، ایران هرگز تنها نخواهد بود. باید این ایده و اندیشه را دنبال کنیم.»

ژاله آموزگار نیز با بیان اینکه گوهر گران بهای ایران به سرزمینش بازگشته است، گفت:«اسلامی ندوشن به ایران بازگشت تا راه و رسم وطن دوستی و وفاداری را بیاموزد. این فرزند صالح و خلف ایران، کوه ها، رودهای کم آب و پرآب را عاشقانه دوست داشت.» این ادیب با تاکید بر اینکه ندوشن دانشمندان بی مانند را بزرگ داشت و به دیگران آموخت تا بزرگشان بدارند، گفت: «او در حسرت ایران در غربت چشم فروبست اما چشمانش نگران بود تا زمانی که چشمانش را در ایران ببندند.» او افزود:« ایران، سرزمین ما، چگونه عشقی است دوست داشتن تو که در دل ما نهفته است، که گاه سر بر می‌دارد و گاه به اجبار خاموش است.»

ژاله آموزگار

به گفته آموزگار، ندوشن کوشید که ایران را با عیب ها و حسن هایش بشناساند. او چون به این دیدگاه رسیده بود به دیگران یاد داد که دوست داشتن ایران باید به دور از خودبزرگ بینی باشد. هیچ رویدادی نتوانسته است و نخواهد نتوانست ریشه ژرف تو را قطع کند زیرا به قول اسلامی ندوشن تا ریشه در آب است، امید است. او ادامه داد: «اسلامی ندوشن هرگز به انقطاع این سرزمین نیندیشید و به تداوم آن اعتقاد داشت، او به مولوی، سعدی و حافظ حرمت گذاشت و از دیگر فرزندان غافل نشد و در آثارش از رودکی تا بهار را بررسی کرد. او با دلیل و برهان و زندگی و مرگ در شاهنامه به ما ثابت کرد که چرا فرزند نامدار ایران، فردوسی، شاعری بزرگ و جهانی است.»

بیشتر بخوانید:

نقد شاعران مداح و متملق در اشعار سعدی شیرازی / پندهای سعدی برای به سر عقل آمدن قدرتمداران / نوآوری معتدلانه سعدی و تحول تند و تیز مدرنیته
هوشیاری شراب لحظه باوری، نظریه ای که خیام به جهان عرضه کرد / نظریه خیام خارج از هستی شناسی مسلط شاعران ایرانی
فرهنگ رجایی: یادگار طباطبایی برای «ایران خانم» اندیشه ایرانشهری در قرن 21 است / طباطبایی نه گذران زندگی که زندگی به جا گذاشت
لحظه ای که به حال عادی بازگشتم، ساعتها گذشته بود ...

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899421

دیگر خبرها

  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • جنبش دانشجویی ضدصهیونیستی به فرانسه رسید
  • نجات ده‌ها پناهجو در سواحل مراکش
  • کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی
  • برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • رقابت بیش از ۳۹ هزار داوطلب کرمانشاهی در نوبت اول آزمون سراسری