Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک سیب زمینی را در نظر بگیرید؛ سیب زمینی پس از ۴۵ روز جوانه می‌زند، اما با استفاده از پرتودهی گاما جوانه زنی متوقف می‌شود ضمن اینکه هیچ مواد مضری وارد محصول نمی‌شود.

این بدان معناست که می‌شود جلوی ضایعات بیش از یک ملیون تن سیب زمینی را در کشور گرفت.

توسعه پرتو دهی گاما کمک بسیار بزرگی به جلوگیری از ضایعات بخش کشاورزی می کند و همچنین موتور محرکه صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توسعه بزرگترین مرکز پرتودهی گامای کشور در شهرکرد

سید رضا رفیعی مدیر عامل شرکت دانش بنیان شارپرتو ایرانیان گفت: بزرگترین سایت پرتودهی گاما در چهارمحال و بختیاری خدمات خود را به کشور در حوزه فناوری هسته‌ای توسعه می‌دهد.

پایگاه چند منظوره پرتودهی گاما سبب اشتغالزایی مستقیم ۶۰ نفر و غیر مستقیم حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ نفر نیروی انسانی شده است.

به گفته رفیعی، پرتو دهی گاما با عمق نفوذ بسیار بالایی که دارد کالا‌ها را در بخش پزشکی استریل می‌کند و در بخش مواد غذایی افزایش ماندگاری ایجاد می‌کند.

خانم همتی مدیرسایت مرکز پرتودهی گاما هم می‌گوید: پرتودهی، هیچگونه پسماندی را در محصول قرار نمی‌دهد و مثل روش‌های شیمیایی نیست، ضمن اینکه بعد از پرتو دهی شما سریع می‌توانید محصول را استفاده کنید و هیچ خطری برای شما نخواهد داشت.

مرکز پرتودهی گاما ظرفیت پرتودهی سالانه ۱۰۰ هزار متر مکعب مواد غذایی، کشاورزی و تجهیزات پزشکی را دارد.

پرتودهی گاما، نامی که کمتر به گوشمان خورده است

رفیعی گفت: این طرح در سایت شهید دکتر مجید شهریاری، در منطقه ویژه اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری با تلاشی دانش‌بنیان به عنوان یک طرح کلان ملی فناوری راه‌اندازی شده است.

طرحی که به تامین امنیت غذا، اقدامات درمانی و ذخایر راهبردی و مورد نیاز کشور می‌انجامد و به کاهش ارزبری ۱۰ میلیون دلاری انجامید.

بیشتر بخوانید

بررسی اولویت‌ها و ضرورت‌های توسعه کشاورزی و دامپروری

محصولات از کل کشور به مرکز پرتودهی گاما استان چهارمحال و بختیاری ارسال می‌شود.

با توجه به افزایش جمعیت، تامین غذای مورد نیاز مردم، انبار و نگه‌داری صحیح و بدون ضایعات این مواد، افزایش سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از بروز عفونت در بدن افراد سالم به یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها بدل شده است.

این هدف مهم در ایران هم با تلاشی دانش‌بنیان و راه‌اندازی بزرگ‌ترین سایت پرتودهی گاما میسر شد.

مرکز پرتو دهی گاما از اساسی‌ترین زیرساخت‌ها در تحقق بند ۷ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه «تامین امنیت غذا و درمان» و «ایجاد ذخائر راهبردی برای افزایش کمی و کیفی تولید» به حساب می‌آید.

ایــن مرکــز تحت نظارت دائمی مرکــز نظــام ایمنــی هســته‌ای کشــور و بــا حمایــت معاونــت علمــی و فنــاوری ریاســت جمهــوری ساخته شده اســت.

همچنین در مسیر ساخت این طرح کلان ملی، ۳،۵۰۰،۰۰۰ دلار منابع ارزی و همچنین مبلغ ۲۴ میلیارد تومان منابع ریالی صرف شده است.

سامانه پرتودهی گاما با قابلیت چند منظوره بودن آن، با توان، ظرفیت و سرعت بالا در زمینه‌های ضد عفونی کردن تجهیزات پزشکی، افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی، و کاهش بار میکروبی ادویه‌ها کاربرد دارد.

مجموعه دانش‌بنیان «شارپرتوایرانیان» با استفاده از توان داخلی این پایگاه را ایجاد کرد تا امنیت و ظرفیت تولید مواد غذایی در کشور افزایش یابد.

این شرکت با هدف ســرمایه‌گذاری در فنــاوری‌هــای روز دنیــا که منجر به ارتقــای ســطح ســلامت و ایجــاد یــک زنجیــره ایمــن غذایــی می‌شود، ایجاد شد.

مجموعه دانش‌بنیان سامانه پرتودهی گاما، در تلاش است تا از تولید ضایعــات بــی رویــه و فــراوان محصــولات کشــاورزی در کشــور پیشگیری کند.

همکاری فناورانه سامانه پرتودهی گاما با شرکت‌های هندوستان، روسیه و مجارستان

این مجموعه فناور همکاری گسترده‌ای با شرکت‌های هندوستان، روسیه ومجارستان دارد و با همت کارشناسان و متخصصان خود به عنوان تنها دارنده دانش فنی طراحی، ساخت و بهره‌برداری از سامانه‌های پرتودهی گاما در بخش خصوصی کشور معرفی شده است.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان شارپرتو ایرانیان گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا، این سایت توانسته است با پرتودهی و استریل عام المنفعه بیش از سه میلیون قطعه ماسک، شان و گان بیمارستانی، اهمیت خود را بیش از پیش نمایان کند.

سامانه پرتودهی گاما یک زیرساخت به شمار می‌رود که در حوزه صنایع غذایی و تجهیزات پزشکی کاربرد دارد.

خلاصه اینکه گاما، عمر محصول و امنیت غذایی را بالا می‌برد؛ غیر سمی و بین المللی است و از همه مهمتر صرفه جویی اقتصادی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی:سالانه۳۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود

سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، در بازدید از مرکز پرتودهی گاما در شهرکرد، با اشاره به اهمیت بحث پرتودهی در کاهش ضایعات کشاورزی گفت: سالانه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی کشور به ضایعات تبدیل می‌شود که در این زمینه باید از فناوری روز برای جلوگیری از این هدررفت استفاده کرد.

سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور و ۱۴ میلیارد مترمکعب آب در حوزه ضایعات کشاورزی از بین می‌رود.

مراکز پرتودهی گاما به منظور کاهش خسارت و ضایعات در کشور به خصوص در قطب‌های کشاورزی از جمله جنوب کرمان (منطقه جیرفت) و یا شمال کشور مانند منطقه مغان باید توسعه پیدا کند.

کاهش ضایعات محصولات کشاورزی به عنوان یکی از محور‌ها و برنامه‌های مهم کمیسیون کشاورزی، آب و آبخیزداری مجلس شورای اسلامی است که باید در این راستا از ظرفیت پرتودهی استفاده شود.

توسعه شبکه سایت‌های پرتودهی یک اولویت در کشور است و برخی از بازار‌های هدف، محصولاتی را خریداری می‌کنند که پرتودهی شده و از سلامت برخوار باشند و در این راستا حمایت و توسعه این سایت‌ها در اولویت قرار دارد.

بد نیست با توجه به این ظرفیت صلح آمیز هسته ای، کشورمان را به این مراکز آنتی ویروس مجهز کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پرتودهی گاما صادرات محصولات ضایعات بخش کشاورزی سامانه پرتودهی گاما چهارمحال و بختیاری مرکز پرتودهی گاما محصولات کشاورزی مواد غذایی دانش بنیان مرکز پرتو پرتو دهی دهی گاما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۹۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضا تفاهم نامه همکاری میان جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان

دریافت 53 MB

تصویربردار: سیدحسین میرپور

کد خبر 6088680

دیگر خبرها

  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • ارزیابی هوشمندسازی صنعت نفت با تولیدات فناورانه
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • حمایت از دانش‌بنیان‌ها و استفاده از جوانان متدین در دستور کار مسئولان قرار گیرد
  • استفاده از دانش بنیان‌ها در توسعه کشاورزی ضروری است
  • رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد
  • امضا تفاهم نامه همکاری میان جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است