Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@00:45:54 GMT

مردمی‌سازی یارانه‌ها فقر را ریشه‌کن می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۰۳۳۲

خبرگزاری آریا-معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: ریشه‌کن‌شدن فقر و رسیدن یارانه به مقصد اصلی یعنی مردم، بزرگترین دستاورد اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها است.

صولت مرتضوی عصر دوشنبه در حاشیه نشست بررسی مصوبات سفر دولت به استان سمنان در سالن یادگار امام(ره) استانداری تاکید کرد: توزیع عادلانه یارانه ها به نفع مردم و کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: اجرای ین طرح چند مقدمه دارد اول اینکه در قانون بودجه 1400 و 1401 دولت تکلیف قانونی در زمینه اصلاح یارانه داشت.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم در ابتدای کار با دو مساله مواجه بود که اولی پرداخت حقوق کارمندان بود، یعنی دولت در پرداخت مسایل جاری مشکل داشت که با هدایت الهی و تدبیر ویژه دولت از کسری نقدینگی گذشت.

معاون اجرایی رئیس جمهور بیان کرد: دیگر اینکه در بودجه 1400 برای دولت تکلیف شده بود که هشت میلیارد دلار برای یارانه کالاهای اساسی در ابتدای چرخه پرداخت کند که منبعی برای آن وجود نداشت.

مرتضوی تاکید کرد که در بودجه 1401 نیز تکلیف قانون است یارانه ها مستقیم پرداخت شود یعنی از ابتدای چرخه به انتهای چرخه باید می رفت.

اجماع اقتصاددانان بر اصلاح نظام یارانه

وی با بیان اینکه این تصمیم یعنی عادلانه سازی یارانه ها بخشی و سلیقه ای نبود، افزود: اجرای عادلانه این طرح الزامی قانونی و درباره آن اجماع بین اقتصاددانان با هر مکتب و نگاه اقتصادی وجود دارد، زیرا شیوه گذشته بستر هدررفت سرمایه عمومی را فراهم می کرد و نتیجه ای جز فساد و رانت نداشت، شکاف طبقاتی و آلوده شدن برخی مجریان قانون را به همراه داشت و چیزی عاید مردم به آن شکل نمی شد و گاهی کالاهایی وارد می شد که مطلوب مردم نبود.

وی یادآور شد: طرح اصلاح نظام یارانه ها چند خروجی دارد اول اینکه از فقر مطلق جلوگیری می کند ، در گذشته یارانه پرداخت می شد ولی منبعی برای حمایت از فقیران در خرید وجود نداشت.

وی ادامه داد: اکنون پرداخت یارانه به شیوه ای است که یک خانواده چهارنفره در دهکهای اول تا سوم یک میلیون و 600 هزارتومان درآمد دارد و برای دهک های دیگر به ترتیب پلکانی است و به حسابشان واریز می شود

مرتضوی با اشاره به اینکه اساسا با این شیوه فقر مطلق ریشه کن می شود، اضافه کرد: ضریب جینی اقتصاد کشور هم در این شیوه ترمیم می شود.

مرتضوی با یادآوری آسیبهای اختصاص یارانه در شیوه های گذشته، گفت: برخی گزارشها حاکی از این است که سرانه مصرف پروتئین بین دهک‌های دهم تا اول و سوم ٢6 برابر بود یعنی برخی تا ٢٧ برابر عده ای دیگر استفاده می برند، این توزیع یارانه عادلانه نبود.

معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: طرح مردمی سازی یارانه ها تصمیمی عاقلانه و عادلانه است و مانع ویژه خواری و شکاف طبقاتی و فقر است و از سوی دیگر به اقتصاد جان می دهد و رقابت اقتصادی ایجاد می کند و صاحبان سرمایه برای تامین کالای مطلوب وارد رقابت می شود.

وی گفت که سوداگری که جمع شود صارات افزایش می یابد و منابع به کشور بازمی گردد، در واردات نیز کالاهای مطلوب وارد می شد در حالیکه سرمایه ها قبلا در جاهای دیگر به مسایلی مانند خرید مِلک در دیگر کشورها تبدیل می شد.

اصلاح نظام یارانه ها و امنیت اقتصادی

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بازه ای از زمان از انتهای دولت نهم به خودکفایی در تولید گندم رسیدیم ولی اکنون واردکننده شده ایم، بیان کرد: اجرای طرح اصلاح نظام یارانه ها امنیت اقتصادی دارد به نوعی پدافند غیرعامل و امنیت اقتصادی برای مردم و رونق تولید است و محصولات راهبردی و موثر در کشور تولید و مصرف شود.

مرتضوی با بیان اینکه با اجرای این طرح کشور در مواجهه با تکانه های اقتصادی به راحتی از بحرانها عبور می کند، گفت: اگر کشوری بخواهد به ما گندم یا هر کالایی نفروشد، کشور آسیب نمی بیند همانطور که در دوره هایی واحدهای تولید قند و شکر تعطیل شد که دلایل آن همین وابستگی بود.

وی ابراز داشت که باید از ملت ایران تقدیر کرد که با تمام سختی ها این طرح را پذیرفته اند، مردمی که در جنگ جان می دهند، اینجا همراهی با سیاست اقتصادی را وظیفه می دانند و از مسایل عبور می کنیم.

وی ادامه داد: تغییرات در این چند کالا ممکن است در دیگر کالاها موثر باشد ولی کشور همانطور که در کرونا از بحران گذشت، در طرح یارانه ها به همت مردم از مسایل عبور خواهد کرد.

ملاک مصوبات سفرهای استانی دولت سیزدهم رونق اقتصادی است

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملاک مصوبات سفرهای دولت سسزدهم احیای فعالیت واحدهای تولیدی بود و با کار کارشناسی تلاش شد تا نیازهای استانها شناسایی شود، بیان کرد: نتیجه سفر دولت به سمنان ١5٠ مصوبه بود که بخش اول طرحهای عمرانی نیمه تمام بود که برای آنها تامین منابع شد و ١٣5 درصد تعهدات دولت از محل منابع عمومی  در استان سمنان تخصیص داده شد که این مساله در این استان سابقه نداشت که حدود ٩٠٠ میلیارد تومان طی چندماه اختصاص داده شود.

وی با ابراز اینکه بخشی از تخصیصهای مصوبات سفر دولت سیزدهم از محل تعهدها بود مانند طرح حرم تا حرم، افزود: اکنون مساله نظارت میدانی بر طرح ها مطرح است و باید گزارش جامعی درباره طرحها به رییس جمهور ارایه شود.

مرتضوی یادآور شد: بخش دیگری از منابع حدود ٩هزار میلیارد تومان تسهیلات برای طرحهای اجرایی در استان سمنان بود.

وی یادآور شد: کار خوب در استان سمنان ستاد احیای صنایع راکد بود که با قدرت خوبی عمل کرد و در بازدیدها نتیجه فعالیت آن مشخص بود که بازفعال شدن ٣٨ واحد تولیدی در استان سمنان دستاورد مهم آن است.

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: این واحدها باعث اشتغالزایی و ارزآوری و فعالیت چرخه اقتصادی است و از سویی باید توجه داشت که معدن از ظرفیتهای استان سمنان و در جای جای استان قابل توجه است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور اصلاح نظام یارانه سازی یارانه ها استان سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۰۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند

ایسنا/کرمان دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت گفت: دشمن برای دهه هشتادی‌ها خواب‌هایی دیده بود و فکر می‌کرد شکافی بین جوانان و آرمان‌ها می‌افتد، اما غیر از این بود. آرمان‌های انقلاب اسلامی آرمان‌های بشری است و امروز دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند.

سیداحمد عبودتیان عصر امروز، ۹ اردیبهشت‌ماه در آیین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان ضمن تمجید از اقدام شهرداری در میدان دادن به جوانان اظهار کرد: جمهوری اسلامی تنها حکومتی‌ست در اعصار گذشته که به حرف و آرمان تحقق وعده الهی احترام می‌گذارد.

وی با اشاره به تبدیل تهدید به فرصت، عنوان کرد: دشمن برای دهه هشتادی‌ها خواب‌هایی دیده بود و فکر می‌کرد شکافی بین جوانان و آرمان‌ها می‌افتد، اما غیر از این بود. آرمان‌های انقلاب اسلامی آرمان‌های بشری است و امروز دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند.

عبودتیان با اشاره به اینکه دشمن با راه انداختن داعش می‌خواست تفکر انقلاب اسلامی را از میدان حذف کند، گفت: اما امروز جمهوری اسلامی سردمدار فرهنگی منطقه شده و نشان دادیم اگر به حرف رهبر گوش بدهیم، تهدید به فرصت تبدیل می‌شود.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت خطاب به شهرداران دهه هشتادی محلات رفسنجان گفت: تا زمانی در این الگو رشد می‌کنیم که بخاطر خدا کار کنیم و برای همین است که این الگو با محوریت مساجد اجرا می‌شود.

عبودتیان تصریح کرد: این‌که در این طرح نگاه ظریف و زیبای بانوان را در حکمرانی داریم، یک امتیاز است. این‌که تجربه بزرگترها در رأس است، جوان‌محور و نوجوان‌محور بودن و مسجدمحوری از امتیازات دیگر این طرح است.

به گزارش ایسنا، عصر ۹ اردیبهشت ماه با حضور دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت، استاندار کرمان، مدیرکل راه و شهرسازی استان و فرماندار رفسنجان، عملیات آماده سازی سایت نهضت ملی مسکن به میزان ۲۷۸ هکتار در رفسنجان آغاز شد.

استاندار کرمان در این مراسم اظهار کرد: در همه شهرستان‌های استان، به جز شهر کرمان قرار است در سایت‌های نهضت ملی مسکن خانه‌ها به صورت ویلایی ساخته و تحویل متقاضیان شود.

محمدمهدی فداکار بیان کرد: در رفسنجان به غیر از ۲۷۸ هکتاری که امروز طرح آماده‌سازی آن کلنگ زنی شد، مقرر شد ۶۰۰ هکتار دیگر به شهر الحاق شود تا زمینه خانه دار شدن ۱۰ هزار نفر فراهم و مشکل مردم تا ۲۰ سال آینده حل شود.

به گفته وی، پس از آماده‌سازی سایت ۲۷۸ هکتاری نهضت ملی مسکن در رفسنجان یعنی حدود دو ماه آینده، قرعه کشی واگذاری قطعات به متقاضیان انجام خواهد شد.

استاندار کرمان از نام‌گذاری سایت حاضر به نام فاتحان اروند خبر داد و با اشاره به اینکه قرعه‌کشی واگذاری اراضی به متقاضیان به‌زودی برگزار و اعلام خواهد شد، افزود: طراحی قطعات انجام شده و امیدواریم تا یکی دو ماه آینده با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی، زیرساخت‌ها تأمین شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کالا در استان بوشهر
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • بنیه اقتصادی با تولید اصلاح می‌شود
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟