Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ دکتر ناریش آگرول روز سه‌شنبه در آیین افتتاحیه همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی؛ ایده‌ها، الگوها و تجربه‌ها اظهار کرد: ما به کتابخانه به عنوان مکانی برای ارتباط برقرار کردن و استفاده از تکنولوژی در حوزه علم اطلاعات نگاه می‌کنیم و کتابخانه‌ها بایستی افزون بر برخورداری از کتابهای تخصصی و  کتاب‌های صوتی و ارایه داده‌ها و مراجع اطلاعاتی؛ نقش کمک کننده به کاربرها و افرادی که به کتابخانه مراجعه می‌کنند داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آگرول بر ضرورت راه‌اندازی کتابخانه‌های نوآورانه تأکید کرد و گفت: افراد مختلف نیازهای متفاوتی دارند و کتابخانه وظیفه دارد که بر روی افراد کار کند و نیازهای اطلاعاتی آنها را درک کند. همچنین الگوها و قوانین در کتابخانه‌ها باید متناسب با کاربران و نیازهای آنها باشد.

او بیان کرد: باید در جامعه فرصت‌های مطالعاتی ایجاد شود. دسترسی به اطلاعات آنلاین و برگزاری دوره‌های آموزشی و دسترسی به برنامه‌های مطالعاتی در سطح گسترده‌تر باید در اولویت قرار بگیرد. وظیفه ما این است که حوزه مطالعاتی  علم اطلاعات را گسترش دهیم.

رئیس انجمن بین‌المللی علوم و فناوری اطلاعات اضافه کرد: در حال حاضر ما با مشکل کمبود بودجه مواجه هستیم و به نوآوری نیاز داریم تا بتوانیم از این طریق خدمات خود را به ویژه در دوران کرونا و  بعد از کرونا گسترش دهیم.

وی با اعتقاد به اینکه اداره کتابخانه‌های عمومی به دانش مدیریتی نیاز دارد، گفت: دانش می‌تواند اطلاعات را به هم متصل کند. بنابراین داشتن دانش مدیریتی می‌تواند ما را به نتیجه خوبی برساند.

آگرول با بیان اینکه دانش مدیریتی شامل یک مرحله نمی شود و مراحل متصل به هم و پیوسته‌ای دارد، گفت: دانش می‌تواند در جهت هدفمندسازی افراد و پیشبرد برنامه‌های کتابخانه به ما کمک کند. باید بتوانیم این دانش را به فضای بیرونی هم منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه دانش عمومی و تخصصی گفت: ۸۰ درصد دانشی که از کتاب‌ها به دست می آوریم دانش عمومی هستند و دانش تخصصی تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد را شامل می‌شود. باید یاد بگیریم چگونه دانش عمومی را گسترش بدهیم. همچنین بایستی سیستم و مکانیزه‌ای برای انتقال دانش تولید شده ایجاد کنیم. 

او اضافه کرد: طی کردن مراحل ساخت دانش، دستیابی به دانش، کسب دانش و مجموعه سازی دانش در این سیستم بسیار حائز اهمیت است.

آگرول با بیان اینکه نیازسنجی مخاطبین برای به دست آوردن نتیجه مطلوب ضرورت دارد،گفت: برای اینکه یک مجموعه از اطلاعات را به خوبی ارائه دهیم لازم است از ابزاری مناسبی بهره ببریم. وظیفه کتابخانه این است که این اعتماد را حاصل کنند که فرصت‌های خوبی برای ترویج کتاب و کتابخوانی ایجاد می‌شود.

وی بیان داشت: تأثیر متقابل انسان و اطلاعات به میانجیگری فناوری نیاز است. در بطن این ارتباط کاربر خود را نشان می‌دهد. کاربری که گذشته‌ای داشته و هم‌اکنون در زمان حال زندگی می‌کند و رویاهایی برای آینده دارد. این شخص نیاز به اطلاعات دارد که می‌تواند این اطلاعات را از طریق کتابخانه‌ها و از سیستم‌های مبتنی به کامپیوتر کسب کند.

رئیس انجمن بین‌المللی علوم و فناوری اطلاعات اضافه کرد:تمام فرایند به اشتراک گذاشتن اطلاعات را می‌توان به عنوان رفتار انسان در مواجه با اطلاعات نامگذاری و دنبال کرد.

این همایش که تا روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت در ادامه رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و توجه به حوزه پژوهش در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات   برای مشارکت کتابداران، سیاستگذارن در طرح موضوع «طراحی خدمت» با همکاری انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران و انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شده است.

آیین افتتاحیه این مراسم با حضور دکتر محمد صادق خیاطیان؛ رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و محمدهادی ایمانیه استاندار فارس و دکتر ناریش آگرول رییس انجمن بین‌المللی علوم و فناوری اطلاعات و با ابارالیسون رییس ایفلا و اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های کشور برگزار شد.

برگزاری هفت کارگاه  آموزشی از دیگر برنامه‌های این همایش است. 

آیین اختتامیه این همایش نیز با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا نهاد كتابخانه های عمومی کشور شیراز کتاب کتابخوانی فارس همایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا نهاد كتابخانه های عمومی کشور شیراز کتابخانه ایرنا نهاد كتابخانه های عمومی کشور شیراز کتاب کتابخوانی فارس همایش کتابخانه های عمومی کتابخانه ها بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۱۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی فلاح ظهر دوشنبه در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، ضمن بازدید از پروژه کتابخانه مرکزی رشت، افتتاح این مرکز بزرگ فرهنگی را در رشد و بالندگی بیشتر فرهنگی گیلان مؤثر دانست و اظهار کرد: حوزه فرهنگ یکی از مهمترین ارکان رشد و توسعه کشور محسوب شده و حمایت از کتابخانه های عمومی وظیفه مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدی فلاح رسیدگی به وضعیت معیشتی کتابداران در مجلس شورای اسلامی را از اهم وظایف نمایندگان ملت برشمرد و افزود: همکاری با نهاد کتابخانه های عمومی کشور در کنار سایر نمایندگان، اهمیت به مقوله معیشتی کتابداران به ویژه در دوره جدید حاکی از نگاه امید بخش به موضوعات فرهنگی و آینده کشور است.

فلاح توسعه کتابخانه های عمومی در کشور و به ویژه در استان گیلان را امری بسیار مهم ارزیابی و نیاز استان در این حوزه را پراهمیت توصیف کرد و گفت: کتابخانه مرکزی رشت به عنوان مهمترین پروژه فرهنگی استان باید با تعامل و همکاری همه مسؤولین امر تکمیل و برای استفاده مردم فرهنگ دوست استان تجهیز و مورد بهره برداری قرار گیرد.

کد خبر 6092053

دیگر خبرها

  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افزایش کتابخانه‌های سیار، نیاز استان ایلام
  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل تامین می‌شود
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • اجرای طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری