Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-01@07:35:35 GMT

نگاهی به زندگی سیاسی معمار امارات

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۱۹۹۱

نگاهی به زندگی سیاسی معمار امارات

مهسا مژدهی: زندگی شیخ خلیفه آل‌نهیان در روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ماه به پایان رسید و او در مراسمی نسبتا ساده در گورستان البطین ابوظبی به خاک سپرده شد. شیخ خلیفه دومین حاکم کشور امارات از زمان تاسیسش در سال ۱۹۷۱ میلادی بود که در سال ۱۹۴۸ به‌دنیا آمد و در سال ۲۰۰۴ وقتی ۵۶ سال داشت به قدرت رسید. او جانشین پدرش زاید بن سلطان آل نهیان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیخ خلیفه آل نهیان در سال‌هایی به دنیا آمد که ابوظبی جزیره‌ای استعماری در جنوب خلیج فارس به حساب می‌آمد که اهمیت زیادی در مناسبات منطقه نداشت. اما کشف نفت در دهه ۵۰ میلادی سرنوشت ابوظبی و هفت جزیره دیگری که بعدها امارات را تشکیل دادند، به همراه شیخ خلیفه زاید عوض کرد. از همان سالها عموی شیخ خلیفه در ابوظبی قدرت گرفت اما بعد شیخ زاید در سال ۱۹۶۶ در یک کودتای بدون خونریزی برادرش را از قدرت کنار گذاشت تا قدرت از آن پس به‌دست خانواده آل نهیان بیفتد.

شانس به شیخ ابوظبی رو کرد

سه سال بعد از روی کار آمدن شیخ زائد، در سال ۱۹۶۹ او پسرش خلیفه را به ولیعهدی انتخاب کرد و بعد در سال ۱۹۷۱ بریتانیا پای خود را از منطقه بیرون کشید. با خروج بریتانیا از خلیج فارس، شیخ زاید دست دوستی به سمت حاکم دبی دراز کرد و این آغازی برای تشکیل کشور امارات شد که هفت جزیره عربی را شامل می‌شد. او در سال‌هایی که حکومت کرد، با مسائلی چون تهدیدهای مرزی، کمونیسم و ... روبه رو بود. شیخ خلیفه اما در آن سال ها هرچند ظاهرا ولیعهد بود اما اولین مسئولیتش زمانی که ولی‌عهدی امارت ابوظبی را به‌عهده داشت، نماینده حاکم در منطقه الشرقیه و رئیس دادگاه‌های آن بود. در سال ۱۹۷۱ به‌هنگام بازسازی شاکله امارت ابوظبی، از سوی رئیس امارات متحده عربی پدرش به‌عنوان حاکم ابوظبی و وزیر دفاع و دارایی این منطقه منصوب شد. این مسوولیت‌ها باعث شد تا از او به عنوان معمار امارات یاد شود.

بیشتر بخوانید:

شیخ خلیفه بن زاید درگذشت

بیعت حاکم دوبی با برادر رئیس سابق امارات

محمد بن زاید رسما رئیس امارات شد

اما تا سال ۲۰۰۴ و وقتی که شیخ خلیفه ۵۷ ساله شد، حاکم امارات هنوز پدرش شیخ زاید بود. او زمانی به قدرت رسید که در کشورش از فقر و بی سوادی و مشکلات منطقه ای با کشورهای اطراف، خبری نبود. خلیفه وقتی به قدرت رسید در نطقش خود را ادامه دهنده راه پدر دانست و گفت که آرزوهای او را به ثمر خواهد رساند.

ثبات اقتصادی در امارات در ۱۸ سالی که شیخ خلیفه رهبری آن را برعهده داشت برجای خود باقی ماند. از سوی دیگر او توانست با همراهی با شیخ دبی، یعنی محمد بن راشد، امارات را تبدیل به قدرت مهمی در کشورهای عربی پس از عربستان کند. تا جایی که وقتی دبی دچار مشکلات اقتصادی بود، ابوظبی به کمکش شتافت و بدهی‌های محمد بن راشد را پرداخت کرد. او در جریان همین بحران اقتصادی، با پول صندوق ذخیره ارزی ابوظبی، یکی از بزرگترین شبکه‌های بانکداری جهان به نام «سیتی‌گروپ» را با هفت و نیم میلیارد دلار نجات داد همراهی با سعودی ها از دیگر اقداماتی بود که در راس اقدامات شیخ خلیفه قرار داشت. امارات و عربستان سال‌ها بر سر مشکلات مرزی خود اختلاف داشتند اما در سال های بعد از ۲۰۰۴ دوستی دو کشور از اختلافاتشان پیشی گرفت. از سوی دیگر دادن دست دوستی به رژیم صهیونیستی هم در دوران شیخ خلیفه صورت گرفت. هر چند که به نظر می رسد ولیعهد او نقش اساسی را در این زمینه داشت.

شیخ خلیفه سال ها عنوان ثروتمندترین حاکم جهان را با خود حمل می کرد. اما این ثروت هم کمکی نکرد که او در سال ۲۰۱۴ دچار سکته نشود. بعد از این اتفاق شیخ خلیفه عملا از کار کنار کشید و تا سال ها در جایی حاضر نشد. اخرین بار در سال ۲۰۱۷ تصویری از شیخ خلیفه منتشر شد و بعد او دوباره در تاریکی فرو رفت.

جانشین شیخ خلیفه کیست؟

شیخ محمد بن زائد مردی است که از این پس در امارات جای شیخ خلیفه را خواهد گرفت. او البته در همه سالهای پس از بیماری خلیفه، اداره امور در ابوظبی و ارتباط با متحدان را برعهده داشت. او برادر کوچک شیخ خلیفه است و در حقیقت قدرت هنوز به فرزندان شیخ زاید نرسیده است. او در سال‌های گذشته علاوه بر جانشینی فرماندهی نیروهای مسلح امارات، عملاً اداره دولت امارات و اتخاذ تصمیمات مهم سیاسی را به عهده داشت. شورای عالی فدرال امارات شیخ محمد بن زائد ۶۱ ساله را به جانشینی برادر بزرگتر انتخاب کرده است.

شیخ محمد به تلاش‌های چشمگیر خود برای بهبود استانداردهای آموزشی در امارت ابوظبی و ارتقای آن به استانداردهای بین‌المللی شهرت دارد. محمد بن زاید دارای سابقه نظامی است و در سال ۱۹۷۹ از آکادمی نظامی سلطنتی «سندهرست» بریتانیا، فارغ التحصیل شد و آموزش‌های خود را در یگان زرهی، خلبانی بالگرد، پرواز تاکتیکی و یگان چترباز طی کرده است. این سوابق نشان میدهد کشوری امارات در سال های پیش رو به سمت گسترش فعالیت های نظامی پیش خواهد رفت. این در حالیست که تا ۶۰ سال قبل ابوظبی از سمت بریتانیا از داشتن هرگونه ارتش یا فعالیت نظامی منع می شد.

شیخ محمد بن زاید با شیخه سلامه بنت حمدان آل نهیان ازدواج کرده و ۴ پسر و ۵ دختر حاصل این ازدواج هستند. او به دلیل تصمیماتش در همراهی با عربستان در حمله به یمن و برنامه ریزی برای نزدیکی به اسراییل مورد انتقادات سختی قرار دارد.

۳۱۱۳۱۲

کد خبر 1631345

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: امارات متحده عربی محمد بن زاید شیخ خلیفه شیخ محمد آل نهیان شیخ زاید محمد بن بن زاید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۱۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحرایی: معلم معمار آینده هر کشور است

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین سپاس معلم به نام و یاد معلمان شهید ارزشمند کشورمان در دبیرستان دختران شهید چمران برگزار شد.

زنگ سپاس معلم هم برای تجلیل از شکوه معلمان کشورمان به دست همسر شهید فرامرزی، وزیر آموزش‌وپرورش و مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به صدا درآمد.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش در آیین سپاس معلم با بیان اینکه خدا را شاکرم در این روز با برکت در کنار شما دانش‌آموزان گران‌قدر هستیم، تصریح کرد: این گردهمایی به مناسبت تجلیل از معلمان برای کاری که کرده است.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه معلم کسی است که آینده کشور را معماری می‌کند، ابراز کرد: مدرسه جایی است که آینده کشور در آن ساخته می‌شود و خدا و ملائکه برای معلمی که خیر و نیکی آموزش می‌دهد، صلوات می‌فرستد؛ این امر نشان‌دهنده جایگاه والا و گران‌قدر معلم است.

قد هیچ جامعه‌ای بلندتر از قد معلم نیست

صحرایی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری، ادامه داد: جامعه خوب و بالنده جامعه‌ایی است که برای معلمان جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته است.

به گفته وی، معلم کسی است که نورافشانی می‌کند. در دیدگاه دینی درد بی‌درمان انسان نادانی و جهل است. جهل در هر جایی معنای خودش را پیدا می‌کند و کسی که جهل را از بین می‌برد، معلم است؛ لذا حرمت معلم بسیار بالاست. قد هیچ جامعه‌ای بالاتر از قد معلمش نیست و این پیام سپاس معلم است.

وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: مدرسه‌ها جایی هستند که آینده کشور در آن ساخته می‌شود و معلم عنصر اصلی آن به‌شمار می‌آید. هر کسی که دل در شکوه و سرفرازی کشور دارد، باید به معلم و مدرسه توجه کند.

صحرایی اضافه کرد: معلم کسی است که زیرساخت سربلندی کشور را می‌سازد؛ و مقام معظم رهبری هیچ سالی نبوده که لااقل یک بار با معلمان دیدار نکنند و این موضوع اهمیت و جایگاه والای معلم را نسان می‌دهد.

وی ابراز کرد: امروزه همه از پیشرفت کشور نمی‌باند و کسی جرئت ندارد به کشور ما چپ نگاه کند. ما در دل مناطق جنگی و مدرسه‌هایی شبیه پناهگاه زندگی می‌کردیم و موشک‌های رژیم صدام به پایتخت ما می‌رسیدند؛ اما امروز کسی چپ نگاه کند، درون خانه‌اش تنبیه می‌شود و ریشه همه اینها در معلمان است.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه به هیچ جایی بدون وجود معلمان و مدرسه‌ها نخواهیم رسید، تشریح کرد: معلمان و مدارس تضمین‌کننده پیروزی کشورمان هستند. پیشرفت پزشکی ما به جایی رسید که هزاران نفر برای درمان به ایران می‌آیند و این افتخار را معلمان خلق کردند.

به گفته صحرایی، اگر می‌خواهیم جامعه سربلند و سرافزار داشته باشیم همه برای حرمت معلم باید بکوشیم. اگر حرمت معلمان حفظ شود، جامعه پرشکوه می‌شود. دانش‌آموزانی که افتخار می‌آفرینند، آن را از معلمان خود یاد می‌گیرند. تیم‌های دانش‌آموزی والیبال پس از ۷ برد پی‌درپی به ایران بازگشتند. برد آنها با بودجه و تجهیزات پیشرفته اتفاق نیفتاد، بلکه با همت و استقامت ایجاد شد.

وی با بیان اینکه ۲۸ مدال در المپیاد جهانی آوردیم، افزود: کسانی که از آموزش‌وپرورش به نیکی یاد نمی‌کنند، بگویند این دانش‌آموزان حاصل چه کسی هستند. دانش‌آموزان سمپاد برای ساختن آینده در حال تلاش هستند. آموزش‌وپرورش آیینه‌ای است که هر لحظه در آن می‌نگریم، تصویر شوق‌انگیز و شکوهمند را می‌بینیم. خیلی خرسندم که در یک روز همه مدرسه‌ها زنگ سپاس معلم را انجام می‌دهند و از این بابت خشنود و خرسندم.

کریمیان: قدردان و قدرشناس زحمات معلمان سرزمینم هستم

علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران در ادامه اظهار کرد: شهید فرامرزی افتخار و مسرت همه ما بود و در پیشگاه رئیس‌جمهور بسیار زیبا وزیر آموزش‌وپرورش موضوعات آموزش‌وپرورش را مطرح کردند.

وی ضمن عرض تبریک به تیم والیبال دانش‌آموزی، ادامه داد: پرواز تیم‌های دانش‌آموزی امروز به زمین نشست و به فرودگاه رفتیم و از جانب وزیر به آنها تبریک گفتیم. اتفاقات خوبی که هم‌زمان با یکدیگر اتفاق می‌افتد، نشان‌دهنده این است که مغز متفکری این مسیر را راهبری می‌کند.

کریمیان در پایان خاطرنشان کرد: قدردان و قدرشناس زحمات معلمان سرزمینم هستم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آقا معلم در لیست ترور!
  • ◄ وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • در حمله به اسرائیل، از لایه پدافندی ناتو عبور کردیم 
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • صحرایی: معلم معمار آینده هر کشور است
  • دیدار فرمانده سپاه با ائمە جمعه بوکان
  • معلمان معمار آینده نظام هستند
  • اولین پمپ بنزین رباتیک در امارات افتتاح شد
  • رئالیسم سیاسی چیست؟