Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اختصاص سه درصد از بودجه جاری دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی گفت: سرمایه‌گذاری در امر فرهنگ یک ضرورت است و باعث بازدهی در آموزش و پژوهش می‌شود.

به گزارش ایران اکونومیست محمدعلی زلفی گل در پنجاه و ششمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در فرهنگ و انجام فعالیت‌های فرهنگی در راستای تربیت فرهنگی دانشجویان سرمایه‌گذاری بلندمدت است؛ زیرا ارزش‌های فرهنگی پس از ایجاد، نهادینه شده و برای سال ها باقی می مانند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر علوم، خطاب به معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها گفت: برای افزایش شور و نشاط دانشجویان در محیط دانشگاه و مشارکت دانشجویان در برنامه های فرهنگی، برنامه ریزی مستمر و مدوّن داشته باشید. بر اساس تقویم فرهنگی و مطابق با اعیاد و مناسبت های ملی و مذهبی و زادروز دانشمندان، بزرگداشت مفاخر و مشاهیر فرهنگی کشور همچنین روزهای بزرگداشت رشته‌های مختلف تحصیلی مانند روز مهندس، روز پزشک و غیره در دانشگاه و دانشکده ها و به طور کلی به طور متوسط در هر هفته یک برنامه فرهنگی در دانشگاه برگزار شود.

تعامل مدیران با دانشجویان یک اصل است

زلفی گل اظهار داشت: تعامل با دانشجویان یک اصل است و روسای دانشگاه‌ها و معاونان‌ باید ارتباط مستمر و منظم و چهره به چهره با دانشجویان داشته باشند و باید در جمع های دانشجویی حضور یافته از محیط های خوابگاهی بازدید کرده و با مسائل و دغدغه های دانشجویان ارتباط نزدیک داشته باشند.

وی تاکید کرد: مدیران دانشگاهی باید از سعه صدر و صبر لازم برخوردار و دغدغه های دانشجویان را شنوا باشند و برای رفع آن بکوشند؛ زیرا مهم محتوای مطالب ارائه شده توسط دانشجویان است و لحن و بیان آنها ناشی از اقتضای سن و جوانی است و نباید به خاطر احتمالاً لحن تند، روسای دانشگاه و معاونان از حضور در جمع‌های دانشجویی خودداری کنند.

وزیر علوم گفت: همانطور که به روسای دانشگاه ابلاغ شده سه درصد از بودجه جاری دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یابد و معاونت های فرهنگی پیگیری تحقق این امر باشند و در صورتی که در دانشگاهی این ابلاغیه اجرا نشود بودجه تفضیلی این دانشگاه در هیئت امنا تصویب نخواهد شد.

جامعیت برنامه ریزی فرهنگی برای همه اقشار دانشگاه

وزیر علوم گفت: در برنامه ریزی های دانشگاهی، مخاطب اصلی دانشجویان هستند و تمام برنامه ها با در نظر گرفتن این محور اصلی تدوین می‌شود. البته این موضوع به معنی نادیده گرفتن اعضای هیات علمی و یاوران علمی نیست و مخصوصاً در برنامه های فرهنگی باید تمام اقشار دانشگاه در تمام حیطه ها و رده‌های شغلی مدنظر باشند و برای همه آنها کارگاه‌های آموزشی مرتبط با موضوعات فرهنگی برگزار شود.

زلفی گل خاطرنشان کرد: همه فناوری های نو مانند اینترنت و امثال آن، همراه خود فرهنگ خاصی را وارد جامعه می‌کنند و هر فناوری نو توأم با یک فرهنگ جدید هست؛ وظیفه بومی سازی آن فناوری ها و سازگاری آن با فرهنگ بومی ما وظیفه دانشگاهیان است.

وزیر علوم تأکید کرد: صیانت از فرهنگ و پاسداشت ارزش های فرهنگی موجود و پالایش و پاک کردن جامعه از فرهنگ های ناسالم و همچنین ایجاد عادت ها و سبک های فرهنگی ارزشمند جدید از وظایف دانشگاه ها در خصوص مسائل فرهنگی جامعه است.

نشست دو روزه معاونان فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دیروز (دوشنبه) با حضور حجت الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و مشارکت معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور آغاز شد و با برگزاری کمیسیون های سیاستی و برنامه ای، کمیسیون اجرایی در نشست های عصر ادامه یافت.

در پایان این نشست دوروزه، بیانیه پایانی اجلاس معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها که بر اساس کمیسیون های تخصصی طی دو روز برگزاری این همایش استخراج شده بود، قرائت و به شکل مکتوب به وزیر علوم تحقیقات و فناوری تقدیم شد تا دستورات و راهنمایی های لازم را برای اجرای مفاد آن اعلام کند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، محمدعلی زلفی گل ، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری محمدعلی زلفی گل معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اجتماعی دانشگاه ها تحقیقات و فناوری فرهنگی و اجتماعی معاونان فرهنگی سرمایه گذاری وزیر علوم زلفی گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۳۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت مسکن را کالای مصرفی ببیند نه سرمایه‌ای

به گزارش «نماینده»، شهریار حیدری در مورد عدم ثبات بازار مسکن، گفت: در واقع مسکن مطالبه جدی و نیاز عمومی مردم است؛ خواست مجلس، رئیس‌جمهور و برنامه دولت برای ساخت یک‌میلیون مسکن در سال است، بی تردید تولید مسکن در رونق اشتغال اثرگذار است و چرخه تولید را هم فعال می کند. متاسفانه مسکن در کشور ما یا رونق نمی‌گیرد و یا چنانچه رونق می‌گیرد که مردم قدرت خرید ندارند و دلیل اصلی آن به بی برنامگی در این حوزه است.

نماینده مردم سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت مسکن متاثر از افزایش نرخ کالاهای دیگر است، تاکید کرد: افزایش بی رویه تورم، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، رشد قیمت ارز و دلار، طلا و سکه و سایر کالاها بر افزایش قیمت مسکن موثر هستند. به همین دلیل سرمایه‌های عمومی به جای هدایت به سمت تولید و اشتغال به سوی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، ارز، طلا و سکه چرخش پیدا کرده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم عملیاتی شدن برنامه ریزی‌های دولت در بخش مسکن، افزود: آنچه که دولت برای تولید و ساخت مسکن ملی پیش‌بینی کرده تاکنون به میزان کمی تحقق پیدا کرده است؛ در واقع مجلس قانونگذاری و تسهیل قانون را انجام داده و بارها به دولت اعلام کرده که اگر این قانون نیاز به طرح و لایحه دارد با دو الی سه فوریت می‌توانیم آن را تسهیل کنیم تا بر مشکل مسکن اثر گذار باشد.

مجلس همراه دولت در تصویب قوانین گام برداشت

نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید به همراهی و همکاری‌های مجلس در خصوص تصویب قوانین لازم در حوزه مسکن، یادآور شد: علیرغم اینکه مجلس یازدهم در حوزه مسکن با دولت همکاری‌های مطلوب داشته،اما نه تنها شاهد رفع مشکلات موجود در بخش مسکن نبوده، بلکه به اهداف و برنامه‌ریزی‌های پیش بینی شده نیز نرسیدیم که دلیل آن نقص و ضعف در بخشی مدیریتی است.

حیدری با تاکید بر اینکه مسکن باید از جنبه سرمایه‌ای خارج و در بخش کالاهای مصرفی قرار بگیرد، گفت: در واقع این اقدام نیازمند به یک برنامه‌ریزی دقیق و کار کارشناسی دارد که دولت باید یکبار برای همیشه برنامه‌ریزی دقیقی در بخش مسکن انجام دهد و دستگاه‌های مسئول وذیربط را پای کار بیاورد، چرا که دولت صفر تا صد بحث مسکن و مدیریت آن را به عهده دارد.

هنوز رانت‌های کلان و مافیا در حوزه مسکن جولان می‌دهند

نماینده مردم در مجلس یازدهم در ‌ادامه با انتقاد از مدیریت مسکن در کشور ادامه داد: عدم کار مطالعاتی علمی و دقیق، آمایش جمعیتی و برآورد نیازمندی‌ها و وجود رانت‌های کلان و مافیا در حوزه مسکن باعث افزایش قیمت مسکن و جلوگیری از رونق آن شده است، به عنوان مثال در تهران و سایر کلانشهرهای کشور هزاران واحد تولید و بلا استفاده مانده است و نه تنها این واحدها در اختیار مردم قرار نمی‌گیرند بلکه با هدف احتکار به فروش نیز نمی‌رسند.

وی با انتقاد از حضور پررنگ دلالان در بازار مسکن، اظهار داشت: بدیهی است که جلوگیری از شکل گیری مافیا در بازار مسکن، نیاز به مدیریت دارد، به عبارتی تولید، تحویل و تامین منابع مالی ‌در بخش مسکن، نیازمند اشراف مدیریتی هوشمند است.

حیدری در پایان ضمن اشاره به اقدامات افراد فعال در حوزه ساخت مسکن خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی باید دولت تسهیلات در اختیار سازندگان واقعی قرار دهد و به صورت جدی بخش خصوصی را حمایت کند و نقش دولت تسهیل کننده و ناظر باشد تا نیاز مسکن در کشور مرتفع گردد.

دیگر خبرها

  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • دولت مسکن را کالای مصرفی ببیند نه سرمایه‌ای
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • معاون وزیر علوم: دانشجویان تعلیق شده در آمریکا به ایران بیایند هزینه تحصیل‌شان رایگان است
  • معاون وزیر علوم: آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجوی خارجی در دستور کار دولت است
  • لزوم تلفیق نظام‌های تربیتی و فناوری در دانشگاه‌ها
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • تأثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • تاثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی