Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-26@13:20:42 GMT

انتخابات لبنان و چشم انداز باز شدن بن بست ها

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۳۶۹۲

انتخابات لبنان و چشم انداز باز شدن بن بست ها

با اعلام اولین نتایج شمارش آرای انتخابات لبنان، طرفداران برخی احزاب لبنان از شامگاه دوشنبه به خیابان ها آمدند تا برای جشن پیروزی در خیابان های این کشور آماده شوند؛ به امید گشوده شدن بن بست های ایجاد شده از سوی برخی جریان های سیاسی داخلی و بازیگران مداخله گر خارجی .

اگرچه احزاب مختلف تا پیش از ظهر امروز با توجه به صندلی هایی که به دست آورده بودند، به نوعی خود را پیروز انتخابات می دانستند، اما بیشترین جنب و جوش و هیجان در طرفداران جریان مقاومت بود که از بعلبک و بقاع تا بیروت و جنوب لبنان، خیابان ها را ترک نکردند و شب گذشته در حومه جنوبی بیروت یعنی ضاحیه، یک رژه خودرویی با پرچم های زرد رنگ حزب الله برپا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حداقل اینکه جریان مقاومت دستکم بیشترین آرای عمومی را در مجموع کرسی های پارلمانی کسب و برای خود بزرگترین فراکسیون را به عرصه سیاسی لبنان عرضه کرده است.

براساس آخرین نتایج اعلامی از شمارش آرا که وزیر کشور لبنان ساعتی پیش در یک کنفرانس خبری اعلام کرد، حزب الله و جنبش امل در ۱۲ حوزه از ۱۵ حوزه انتخاباتی، توانسته اند ۳۱ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهند، حال آنکه برخی رسانه های منطقه از دیروز مدعی پیروز نشدن حزب الله و متحدانش بودند.

مهمترین متحد حزب الله یعنی جریان آزاد ملی به رهبری جبران باسیل وزیر خارجه پیشین لبنان نیز توانسته است ۱۸ کرسی را به خود اختصاص دهد، تنها چند صندلی کمتر از دوره گذشته.

براساس برخی گزارش ها، حزب‌الله همچنین به تنهایی موفق شده آرای بالایی از نامزدهای سرلیست های انتخاباتی را که به آرای ویژه در لبنان معروف است، نسبت به انتخابات قبلی به خود اختصاص دهد که این نشانگر اقبال و افزایش میل افکار عمومی لبنان به مقاومت است. 

برخی تحلیلگران و ناظران اوضاع منطقه معتقدند که علت این افزایش رای حزب الله، دستاوردهای سال های اخیر این گروه مقاومت در مقابله با فشارها و توطئه های اسرائیل، آمریکا و عربستان و ارائه ابتکارهایی برای کاهش فشارها به مردم بوده است. بسیاری را اعتقاد بر این است که کمک‌های حزب‌الله به مردم لبنان در شرایط سخت دو سال گذشته مردم را تشویق کرد از حامی خود دفاع کنند.

 

با این همه به حد نصاب نرسیدن تعداد کرسی های مقاومت، به عنوان اکثریت پارلمانی جهت تشکیل دولت آینده، برای خیلی ها سوال برانگیز شده است، اما نباید فراموش کرد که لبنان با همه کوچکی مرزهای سرزمینی اش، اما به نقطه ای در تاریخ تبدیل شده است که می توان گفت کشور تلاقی منافع قدرت های بین المللی و منطقه ای است و تا زمانی که جریان های سیاسی، نخبگان و فضای عمومی در لبنان نتوانند برای تغییر این ساخت تحمیلی و خروج از لاک آن چاره اندیشی کنند، در همچنان بر همین پاشنه خواهد چرخید.

کشورهای ذی نفوذ در منطقه، بویژه عربستان برای تامین منافع خود حتی حاضرند که لبنان به دلیل کمبود سوخت، نان و ارزاق عمومی، بطور کامل فروبپاشد؛ چنانچه سال گذشته این کشور با تحریم های ظالمانه قدرت های آمریکایی و اروپایی در مقابل چشم جهانیان در حال آب شدن بود تا اینکه محموله های سوخت شامل گازوئیل و بنزین از ایران به لبنان رسید، تا شاید راه نفسی برای مردم این کشور بلا زده باز شود.

این تحرکات در لبنان عمدتا توسط جریان هایی صورت می گیرد که عملا عامل قدرت های خارجی و منطقه ای هستند و "محمد رعد" رئیس فراکسیون "وفاداری به مقاومت" در پارلمان لبنان که این دوره هم از شخصیت های پیروز انتخابات است، نسبت به لجبازی ها در روند سیاسی هشدار داد و اعلام کرد که حزب الله با درایت خود، رقبایش را از تبدیل شدن به هیزمی برای جنگ داخلی در این کشور برحذر داشته است.

وی خطاب به رقبای سیاسی، این را هم اضافه کرد که ما قبول داریم که شما رقیب ما در پارلمان باشید، اما به هیچ وجه از شما نمی پذیریم که به سپری برای اسراییل تبدیل شوید.

انتخابات پارلمانی لبنان ۲۵ اردیبهشت ماه (۱۵ ماه می) در فضایی آرام و دمکراتیک در داخل این کشور و بدون مشکل خاصی برگزار شد و میزان مشارکت در این انتخابات ۴۱ درصد اعلام شد.

مرحله اول و دوم این انتخابات ویژه لبنانی‌های مقیم خارج طی هفته گذشته در ۵۸ کشور جهان برگزار شد که میزان مشارکت در آن ۶۰ درصد بود.

در این انتخابات ؛ سه میلیون و ۹۶۷ هزار و ۵۰۷ فرد واجد شرایط برای انتخاب ۱۲۸ نماینده پارلمان لبنان اعلام شدند.

در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ میلادی لبنان ۷۷ لیست به رقابت پرداختند، اما امسال ۱۰۳ لیست به رقابت پرداختند .

پارلمانِ جدیدِ لبنان برآمده از نتایج این انتخابات مسئولیت تصویب لوایح و اصلاحات فوری مورد نیاز صندوق بین المللی پول برای حمایت از لبنان را برعهده خواهد داشت که بیش از دو سال است درگیر بحران شدید اقتصادی  است.

لبنان از پاییز سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد بحران شدید اقتصادی و مالی است که شیوع کرونا از ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی و به دنبال آن انفجار هولناک بندر بیروت در اوت همان سال، این وضعیت را بدتر کرد و این کشور را در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار داد.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: لبنان ، بیروت ، انتخابات پارلمانی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: لبنان بیروت انتخابات پارلمانی حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۳۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام ویژه حزب‌الله به اسرائیل!

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا شبکه المیادین در گزارشی با عنوان «سرنگونی پهپادهای اسرائیلی به دست حزب الله؛ پیام‌ها و مفاهیم» گفت: مقاومت اسلامی لبنان موفق به ساقط کردن ۵ پهپاد از ابتدای جنگ شده است که این، پیام‌هایی طبق رفتار عملیاتی حزب الله دارد، اما این پیام‌ها چیست؟

«هانی الدالی» کارشناس مسائل مقاومت فلسطین در گفت‌وگو با این شبکه به تشریح این پیام‌ها و پیامدهای سرنگونی پهپادها برای ارتش اشغالگر پرداخت و گفت: حزب الله دامنه عملیات خود را در چارچوب نبرد چالشی و ارسال پیام‌های نظامی به دشمن گسترش می‌دهد که این بر عرصه سیاسی و واقعیت میدانی تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: اقدامات نظامی حزب الله در راستای اظهار برتری در برابر ارتش اشغالگر است و حزب الله در راستای بهبود وضعیت و آزمودن توان دفاعی خود در زمین و آسمان حرکت می‌کند.

الدالی درباره پیام‌ها و مفاهیم سرنگونی پهپادها به دست حزب الله تصریح کرد: شواهد بیانگر این است که حزب الله سامانه هشداردهنده پیشرفته‌ای در اختیار دارد که آن را قادر می‌سازد تا اهداف هوایی متخاصم را شناسایی کند. این سامانه به مقاومت لبنان امکان می‌دهد تا موقعیت هوایی را به شکل پیشرفته ارزیابی و ترسیم کند. سامانه‌های دفاعی پیشرفته‌ای که حزب الله در اختیار دارد آن را قادر می‌سازد که این نوع پهپادها به ویژه «هرمس ۹۰۰» بسیار پیشرفته و گرانقیمت را که اشغالگران آن را «ستاره پیشگام» می‌نامند، سرنگون کند.

الدالی افزود: این همچنین سبب محرومیت اشغالگران از برتری هوایی و اطلاعاتی در آسمان و صحنه عملیاتی می‌شود و قدرت جمع آوری اطلاعات از فرماندهان و نیروهای مقاومت و امکانات آنها را از کار می‌اندازد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، تاثیر روحی بر دشمن صهیونیست و جبهه داخلی آنها دارد و در مقابل، روحیه مقاومت لبنان و حامیان آن را بالا می‌برد.

مقاومت اسلامی لبنان یکشنبه شب یک پهپاد اسرائیلی از نوع هرمز ۴۵۰ را بر فراز جنوب لبنان سرنگون کرد.

«عمیر بوحبوط» تحلیلگر نظامی رسانه صهیونیستی «واللا» با اشاره به سرنگونی پهپاد این رژیم به دست حزب الله لبنان و ضربات مهلک حزب الله در منطقه عرب العرامشه در شمال فلسطین اشغالی به اشغالگران گفته بود: حزب الله ضربه مهلکی به اسرائیل وارد کرده است.

وی درباره از دست رفتن برتری هوایی در لبنان هشدار داده و آن را عاملی برای کاهش توان جمع آوری این رژیم دانسته و اذعان کرده بود: ما با مشکل بزرگی روبرو هستیم.

کد خبر 846750 برچسب‌ها ویژه ورزشی اسرائیل لبنان - حزب الله

دیگر خبرها

  • حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند
  • لحظه هدف قرار دادن پناهگاه صهیونیست‌ها توسط حزب‌الله |ببینید
  • حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است
  • بمباران سنگین جنوب لبنان+فیلم
  • اسرائیل در کجا متوقف می شود؟
  • لحظات برخورد عظیم بمب اسرائیل به ساختمان حزب الله
  • حمله حزب‌ الله لبنان به نظامیان و مراکز نظامی صهیونیستی
  • حمله حزب‌الله لبنان به نظامیان و مرکزهای نظامی صهیونیستی
  • پیام ویژه حزب‌الله به اسرائیل!
  • (ویدئو) لحظه ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط رژیم اسراییل