Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@16:01:15 GMT

برای تبیین الگوی امامت باید از غدیر شروع کنیم

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۳۸۴۲

برای تبیین الگوی امامت باید از غدیر شروع کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد میرزا محمدی در دیدار با حجت الاسلام رضا غلامی قائم مقام بنیاد هدایت، با بیان اینکه ما در مفهوم امامت با سایر فرق اختلاف ماهوی داریم گفت: مدل امامت در تعریف، مختصات، ماهیت و لوازمات امامت با دیگر مدل‌ها متفاوت است. حکمرانی را اهل سنت هم دارند اما نقطه آغاز این است که امامت چیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: اگر این مدل فقط ناظر بر حکمرانی جامعه و ارتباط با سرشاخه حکمرانی که ولایت فقیه است باشد. حلقات مفقوده ای اینجا خواهیم داشت. ما اگر ماهیت امامت را نشناسیم ولی فقیه را هم به طریق اولی نمی‌شناسیم. وجه مشروعیت ولی فقیه را از بالا به پایین ترسیم می‌کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم دو مدل حکمرانی وجود دارد و مدل سومی وجود ندارد. یکی مدلی است که در سقیفه پیاده شد. همه مدل‌هایی که در شرق و غرب پیاده شده است همین مدل است و تنها اسم آن عوض شده است و رسم آن امارت بنی امیه است و مدل دوم مدل غدیر است.

حجت الاسلام میرزامحمدی خاطرنشان کرد: در مدل حکمرانی غدیر هرآنچه در سیاست، تعلیم و تربیت، در اقتصاد و سیاست و نظامات حکومتی می‌بینیم برگرفته از این نکته است که «الامامة هی الهدایة». تمام غایت و چشم انداز ما اینجا است. و برای تبیین الگوی امامت باید از غدیر شروع کنیم.

عنوان کرد: ما هنوز هندسه غدیر را نمی‌دانیم و هنوز امامت الهیه را در هندسه آفرینش فهم نکرده ایم. دایره حکمرانی خلیفة الهی امام زمین است اما نه اینکه فقط جامعه هدف آن انسان‌ها باشد. بلکه جامعه هدف او کل نظام آفرینش است. از این مدل امامت شاخه به شاخه تنزل می‌کنیم و به مدل ولایت فقیه و حکمرانی جامعه اسلامی می رسیم.

وی یادآور شد: اگر هدف الگوی امامت را خدمات اجتماعی بگیریم با آفت‌هایی مواجه خواهیم بود. بنابراین قبل از اینکه مردم قیام به قسط کنند و عدالت اجتماعی محقق شود مردم باید به تربیت امام محور برسند و این تربیت فقط در مدل غدیر محقق می‌شود. در حال حاضر همه فرق اسلامی حتی لائیک‌ها و یهودی‌ها ان جی اوهای خدمت به خلق دارند و خیلی سازماندهی قوی‌تری نسبت به ما دارند. اگر کار به همین خدمات اجتماعی ختم شود تفاوت ما با این گروه‌ها و فرق دیگر در چیست؟ امتیاز ما نسبت به سایر ادیان چیه خواهد بود؟

حجت الاسلام میرزامحمدی با بیان این نکته که برخی از سیاسیون در دوره‌ای ولایت فقیه را دیکتاتور معرفی کردند گفت: دلیل این امر این بود که این افراد امامت را نفهمیده اند. اگر کسی مدل امامت را نفهمد مدل حکمرانی امامت را هم نمی فهمد.

کد خبر 5492318 فاطمه علی آبادی

منبع: مهر

کلیدواژه: حجت الاسلام رضا غلامی بنی امیه طرح امام محله بنیاد هدایت قرآن کریم قرآن مهرواره هوای نو مقام معظم رهبری آیت الله فاطمی نیا آیت الله خامنه ای سازمان تبلیغات اسلامی انقلاب نهج البلاغه حجت الاسلام محمد قمی سازمان اوقاف و امورخیریه امام خمینی فرهنگ و ارشاد اسلامی حجت الاسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۳۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، ششمین جشنواره سراسری «نقالان علوی» را با مدد مولی الموحدین امیرالمومنین امام علی(ع) از عید قربان تا عید غدیر برگزار می‌کند.

*بخشهای جشنواره

مسابقه بزرگسالان

بخش طلاب

مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه) در ۴ سطح

مسابقه طومارنویسی

پژوهش و پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی

نمایشگاه پرده‌ها و نقاشی خیالی‌سازی

*مسابقه بزرگسالان

شرکت‌کنندگان در این بخش از بین هنرمندان و دانشجویان با سابقه اجرای نقالی کشور هستند. انتظار می‌رود در این بخش مجالس با آداب و ریزه‌کاری‌های سنتی، انتخاب طومارهای غریب و نقل های بدیع و حفظ ساختار نمایشی نقالی آمیخته به خلاقیت‌های فردی را شاهد باشیم.
جشنواره در این بخش میزبان ۱۰ اثر از برگزیدگان هیئت انتخاب آثار می باشد.به شرکت کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.

*بخش طلاب

با عنایت به زمینه‌های تحصیلی، پژوهشی و مطالعاتی طلاب، فعالیت و حضور این گروه در حوزه نقالی و پرده‌خوانی می‌تواند پیوندی عمیق بین هنر و معرفت ایجاد کند. اسناد تاریخی گواه آن است که در ادوار مختلف، نقالان و پرده‌خوانان ضمن تسلط بر ادبیات داستانی، عالم به علوم دینی و معرفتی، قاری قرآن و مشرف بر حدیث بوده‌اند و همواره با نقل داستان‌هایی با مضامین حماسی و دینی، خواندن پندنامه‌ها و ربط‌زدن داستان‌ها با زندگی روزمره مردمان هم‌عصر خود، در دل تکایا و حسینه‌ها، از نقالی مکتب‌خانه‌ای ساخته بودند.

از سویی دیگر، با عنایت به فعالیت‌های تبلیغی طلاب، نقالی و پرده‌خوانی می‌تواند به عنوان ابزاری چند رسانه‌ای با ویژگی سهولت در اجرا، مکملی مهم برای امر تبلیغ باشد.

این بخش غیر رقابتی است. جشنواره در این بخش پذیرای حداکثر ۱۰ اثر است.

به شرکت‌کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.

*مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه)

بخش دانش آموزی در ۲ مقطع ابتدایی و متوسطه، در ۲ دوره اول و دوم، مجموع ۴ گروه سنی برگزار می‌شود. جشنواره در این بخش با نظر هیات‌انتخاب از هر گروه سنی میزبان ۵ شرکت‌کننده است. به شرکت‌کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.

*مسابقه طومارنویسی

با فقدان استادان مکتبی و سنتی و از بین‌رفتن بخشی از طومارها و از سویی گسترش هنر نقالی بین جوانان و نوجوانان، جامعه هنری نیازمند تولید طومارهایی با شاخصه‌های ادبی و هنری است. ویژگی طومارهای نقالی چنین شمرده شده است.

الف ـ سابقه و اصالت داستان‌ها

ب ـ آداب و آیین‌ها

ج ـ اهمیت زبانی

با عنایت به موارد یادشده، مسابقه طومارنویسی می‌تواند زمینه‌ساز کشف و معرفی طومارنویسان و طومارهای جدید برای تقویت و گسترش نقالی و کمک حال نقالان باشد.

در این بخش از آثار راه‌یافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی می‌شوند. به هر اثر حق‌التالیف پرداخت می‌شود و طومارهای برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.

*پژوهش و پایان نامه‌های برتر دانشجویی

تشویق و ترغیب دانشجویان و پژوهشگران برای شناخت جنبه‌های فلسفی، شیوه‌های اجرایی، آداب و ساختار نمایش‌های ایرانی، کارکردهای اجتماعی، سیر تاریخ سیاسی و اعتقادی، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری نمایش‌های ایرانی از رخدادهای تاریخی، سیر تحول و تطبیق نمایش‌های ایرانی با تحولات اجتماعی و ... می‌تواند منجر به تولید پژوهش‌نامه‌ها و مقالات متعددی شود.

در بخش پژوهش و پایان‌نامه‌های برتر، جشنواره پذیرای پایان‌نامه‌های تخصصی و میان‌رشته‌ای با موضوع نقالی و پرده‌خوانی در تمامی مقاطع، پژوهش‌ها و مقالات آزاد است.

در این بخش از آثار راه‌یافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی می‌شوند. به هر اثر حق‌التالیف پرداخت می‌شود و آثار برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.

*نمایشگاه پرده‌ها و نقاشی خیالی‌سازی

با هدف آشنایی عمومی با هنر فاخر نقاشی خیالی‌سازی (پرده)، هم‌زمان با برگزاری جشنواره و در بخش جنبی، نمایشگاه پرده‌های سنتی و طراحی‌های گرافیگی جدید، برگزار می‌شود. از هنرمندان نقاش یا مالکان پرده‌های سنتی‌، برای نمایش و شرکت در این بخش دعوت به عمل می‌آید.

گاه ‌شمار جشنواره:

* مهلت ارسال آثار در تمامی بخش‌ها ۲۰ خرداد است.

* اعلام نتایج آثار منتخب ۲۵ خرداد

* زمان برگزاری جشنواره از ۱ تا ۴ تیر است.

*آیین اختتامیه جشنواره ۵ تیر و مقارن با عید سعید غدیر است.

* محورهای جشنواره:

۱- زنده نگه‌داشتن معارف علوی و واقعه غدیر خم به ویژه واقعه مباهله

۲- احیا و ترویج اشعار و متون ادبی غنی ایرانی و اسلامی با محوریت ولایت؛ غدیر و مباهله

۳- بیان سبک زندگی، علم و عمل حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)

۴- ترویج اخلاق و جوانمردی برگرفته از سیره نبوی و علوی

۵- پاسداشت فرهنگ ولایتمداری در جامعه ایرانی-اسلامی

موضوعات جشنواره:

۱- پرداختن به اهمیت مباهله از منظر آیه ۶۱ سوره آل عمران: «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ»

۲- بیان داستان مباهله و واقعه غدیر و معرفت‌شناسی سیره زندگانی امیرالمومنین (علیه السلام)

۳- نقش واقعه غدیر و مباهله در پذیرش ولایت و ولایت‌پذیری در زمان معاصر

* شرایط عمومی جشنواره

تکمیل و تایید فرم جشنواره به ‌منزله آگاهی و پذیرش قوانین و رعایت تمامی مقررات جشنواره است.

هر متقاضی می‌تواند حداکثر یک اثر را برای حضور در جشنواره ارایه کند.

متون مورد استفاده هنرمندان و شرکت‌کنندگان باید بر اساس متون پیشنهادی ستاد جشنواره و یا منابع معتبر باشد. (معرفی منابع الزامی است.)

تمامی هنرمندان می‌توانند فیلم نقالی، فایل متن طومار و پژوهش‌ها و فرم شرکت در جشنواره را به صورت حضوری در تهران به دبیرخانه تحویل و یا به آدرس دبیرخانه از طریق پست ارسال کنند.

هر اثر نقالی باید حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۰ دقیقه باشد.

هیات‌انتخاب، آثاری را که فاقد کیفیت مناسب صدا و تصویر باشند مورد ارزیابی قرار نخواهد داد.

هر شرکت‌کننده در صورت پذیرفته‌شدن باید الزاما همان اثر ارسالی به دبیرخانه و پذیرفته‌شده را در جشنواره اجرا کند.

کد خبر 6099549 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی
  • نشست نکوداشت شرف‌الاسلام ابن بطریق حلی برگزار می شود
  • تزکیه و تعیلم اصلی‌ترین کار همه امامان
  • معلمان بر شخصیت دانش‌آموزان تاثیرگذار هستند
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز
  • حجت‌الاسلام رضایی: دانشجویان میدان‌دار عرصه انقلاب هستند
  • لزوم استفاده ازظرفیت همه گروه‌های مردمی برای برگزاری مهمانی غدیر
  • لزوم استفاده ازظرفیت همه گروه‌های مردمی برای برگزاری میهمانی غدیر
  • فراخوان جشنواره راویان غدیر در استان قزوین
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت امام صادق (ع) در بیت نماینده ولی فقیه در خوزستان