Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، علی مالمیر روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: اقداماتی باید در راستای ساماندهی این محوطه از جمله ساماندهی و جداره‌سازی، حذف سواره از حریم تپه هگمتانه و مرمت نقاطی از حریم تاریخی که آسیب دیده، انجام شود که یکسال پرکار را در عرصه پیشنهادی پیش رو داریم که این مهم مستلزم همکاری همه دستگاه‌ها اسن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه طبق نمونه آماری تهیه شده از شهر همدان هنوز  ۶۰ درصد مردم، محوطه تاریخی هگمتانه را ندیده‌اند، گفت: بر این اساس معرفی این آثار در فضای مجازی و همچنین در همه برنامه‌ها مدنظر است و در روز موزه‌ها نیز بازدید از این مجموعه رایگان است.

وی در خصوص ابلاغ ثبت ملی عرصه و حریم همدان نیز تصریح کرد: اخیرا  عرصه‌ای که به عنوان عرصه پیشنهادی ثبت جهانی در شهر همدان مطرح است در قالب محور تاریخی شهر همدان ثبت ملی شده و ابلاغیه آن نیز ارسال شده و به علت بناهای ارزشمند فراوانی که در این حریم است، ۱۰۹ حریم مصوب ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به برگزاری بزرگداشت ثبت گنبد علویان در فهرست آثار جهان اسلام طی هفته میراث فرهنگی نیز گفت: در این هفته ضمن رونمایی از کتاب ۱۱ فصل کاوش هگمتانه، بزرگداشت دکتر صراف نیز برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس روزشمار ابلاغیه وزارت میراث فرهنگی ۸۷ برنامه برای هفته میراث فرهنگی در استان همدان تدارک دیده شده که مهم‌ترین برنامه بزرگداشت ثبت جهانی گنبد علویان در میراث جهان اسلام است.

مالمیر همچنین از برگزاری بزرگداشت یک سده باستان‌ شناسی در محوطه تاریخی هگمتانه در ۱۱ فصل در این هفته خبر داد و گفت: علاوه بر برپایی نمایشگاه کاوش‌های انجام شده در هگمتانه، کتاب کاوش‌های دکتر صراف نیز منتشر شده که رونمایی می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه فم تور(آشناسازی فعالان گردشگری) معرفی استان همدان نیز طی سال قبل به علت کرونا برگزار نشد، اظهار داشت: بخش اول این برنامه از امروز با دعوت از تورگردانان و فعالان گردشگری کشور آغاز شده و تا روز جمعه ادامه دارد.

وی در خصوص سرقت سال گذشته یکی از موزه‌های استان همدان نیز گفت: بخشی از آثاری که از خرید و فروش غیرمجاز بدست می‌آید آثار بدلی است و اصل نیست که باید معدوم شود، همین موضوع باعث شد به علت قصور و غفلتی که صورت گرفت، یک شی بدل توسط فردی سرقت شود که به سرعت شناسایی و همان اشیای بدلی نیز به موزه برگردانده شد و پرونده وی بدون اغماض درحال بررسی است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان نیز گفت: شعار جهانی امسال قدرت موزه است که در این راستا وبینارهایی را تدارک دیده ایم که در فضای مجازی اطلاع رسانی شده و با حضور اساتید برجسته بوده و همه می‌توانند شرکت کنند.

سیده مریم موسوی افزود: بازدید از اماکن تاریخی و موزه های استان در روز ۲۸ اردیبهشت رایگان است.

وی به برپایی جشنواره عکس در روستاهای خاکو و سیمین و همچنین مسابقه فیلم ۶۰ ثانیه‌ای از روستاها اشاره کرد و گفت: بزرگداشت مفاخری همچون فردوسی و خیام، نشست خیام‌خوانی در ملایر و نشست آثار ناملموس نیز از دیگر برنامه های هفته میراث فرهنگی است.

 معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان نیز گفت: از امروز میزبان فم تور یا آشناسازی فعالان گردشگری با همدان هستیم که از ۲ سال پیش برنامه‌ریزی شده اما به علت کرونا هر بار لغو شد.

علی خاکسار تصریح کرد: با عادی شدن شرایط از امروز حدود ۱۵ نفر از فعالان و راهنمایان گردشگری و تورگردانان تهران، مشهد، خوزستان و یزد در همدان حضور می‌یابند تا معرفی خوبی از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی استان داشته باشند.

وی گفت: بزرگترین مقاصد گردشگری نیز همواره تورهایی را برگزار می کنند که اثرگذارترین کار برای تبلیغات و معرفی است و همدان نیز در ادامه برنامه‌ریزی تور آشناسازی اقلیم کردستان عراق و تورگردانان گردشگران خارجی را خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی است که برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است.

منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می شود که با ثبت این اثر، میراث فرهنگی این محدوده شامل بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ می‌شود.

براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شده و در بین آثار تاریخی و فرهنگی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو، منظر تاریخی هگمتانه در اولویت نخست قرار دارد.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری است که بیش از یک‌هزار مورد از آنها ثبت ملی شده اند.

برچسب‌ها شهر همدان مجموعه تاریخی هگمتانه میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر همدان میراث فرهنگی شهر همدان میراث فرهنگی استان همدان نیز تاریخی هگمتانه میراث فرهنگی منظر تاریخی شهر همدان ثبت جهانی نیز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۴۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد

محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که می‌گویند میراث فرهنگی باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراه‌کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند.

وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیک‌ترین اراضی مجاور هم نمی‌دهیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است.

وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک می‌رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بنا‌های تاریخی مجازات‌های بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می‌شود.

 روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمین‌لرزه سال ۱۳۵۶ ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانه‌هایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است).

قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. 

میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است.

روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه‌های دیدنی در شمال کرمان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر