Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@07:53:45 GMT

عوامل ابتلا به سرطان روده بزرگ را بشناسیم

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۴۶۵۸

عوامل ابتلا به سرطان روده بزرگ را بشناسیم

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران، رئیس انجمن گوارش و کبد ایران از افزایش سرطان روده بزرگ و عوامل تشدید ایجاد این بیماری خبر داد.

 فرهاد زمانی رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران گفت: سرطان روده بزرگ در کشور‌های در حال توسعه میزان شیوع اش افزایش پیدا مرده و چاقی، استعمال دخانیات و مصرف الکل و عدم تحرک نقش زیادی به بروز بیماری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آمار‌ها نشان می‌دهد که سالی دو میلیون نفر در دنیا به این بیماری شده که نیمی از آمار مربوط به آسیا است.

غذا‌های سالم و ناسالم در خصوص بیماری سرطان روده بزرگ چیست؟
غذای نا سالم حاوی گوشت قرمز همراه با چربی و فست فود و غذا‌های حاوی سبزی و غلات فراوان نقش محافظتی در برابر سرطان روده بزرگ و غذای سالم محسوب می‌شود.

افرادی که سابقه ژنتیکی و خانوادگی دارند قابل پیشگیری نیست، اما سایر موارد قابلیت پیشگیری خواهند داشت و بیماران در مراحل اولیه از عمر طولانی برخوردار هستند.

غربالگری بیماری سرطان روده بزرگ چیست؟
بیماران در مراحل ثانویه اگر بیماری شان تشخیص داده شود با جراحی و شیمی درمانی از عمر خوبی برخوردار خواهند بود. تست‌های خون منفی زیاد دقیق نیست. پیشگیری و غربالگری باعث کنترل بیماری خواهند شد.

آمار ابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ در دنیا چگونه است؟
نجمه آل طه دبیر علمی هفته سلامت گوارش گفت: امسال هفته سلامت گوارش به سرطان روده بزرگ اختصاص پیدا کرده و این بیماری تا ۹٠ درصد قابل پیشگیری است. با انجام تست‌های غربالگری و برداشتن پلیپ قبل از ایحاد سرطان قابلیت پیشگیری دارد.

از هر ۲۳ مرد و ۲۵ زن یک نفر می‌توانند مبتلا به سرطان روده بزرگ در دنیا شوند. سرطان روده بزرگ جزو سرطان‌های شایع در کشور‌های غربی است و عدم تحرک، چاقی و استعمال دخانیات جز عوامل بروز این بیماری است.

غربالگری‌ها چگونه انجام می‌شود؟
او افزود: امروزه توصیه شده تا جوان‌تر‌ها اقدام به انجام غربالگری سرطان روده بزرگ کنند. مراحل اولیه سرطان روده بزرگ علامتی ندارد و باید غربالگری در بین افراد مشکوک انجام شود. تست‌ها شامل عکس برداری و تست خون منفی است و این نوع غربالگری‌ها برای افراد عادی نیز توصیه می‌شود.

حمید اسد زاده عضو کمیته هفته سلامت گوارش گفت: سرطان روده بزرگ قبل از ایجاد سرطان قابل پیشگیری است. تست غربالگری در مراکز بهداشت انجام نمی‌شود و افراد بالای ۵٠ سال باید غربالگری سرطان روده بزرگ را مانند تست خون منفی انجام بدهند. درمان سرطان روده بزرگ مانند رادیو تراپی و شیمی درمانی است. اگر افراد دچار اسهال طولانی مدت شده یا خون در مدفوع دیده همچنین کاهش وزن یکبارگی پیدا کرده حتما به پزشک مراجعه کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: یارانه ارز 4200 تومانی آیت الله فاطمی نیا سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران سرطان روده کبد چرب فرهاد زمانی یارانه ارز 4200 تومانی آیت الله فاطمی نیا سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران سرطان روده بزرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۴۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد شهبازی ظهر سه شنبه در مراسم افتتاحیه طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال که در مجتمع خدمات پیشگیری سلامت زندگی ماهان تحت نظارت این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: این طرح به‌منظور افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری‌های چشمی دوران کودکی اجرا می‌شود.

وی پیشگیری از اختلالات و معلولیت بینایی را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: در این طرح کودکان ۳ تا ۶ ساله، پس از معاینه اگر مشکوک تشخیص داده شوند، به‌صورت رایگان به اپتومتریست ارجاع داده می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه اضافه کرد: در ادامه اگر نیاز به عینک و یا جراحی داشته باشند، توسط سازمان بهزیستی ۷۰ درصد از هزینه درمان آنها پرداخت خواهد شد.

شهبازی خاطر نشان کرد: والدین می‌توانند برای مراجعه به مرکز خدمات پیشگیری سلامت زندگی ماهان و استفاده از این طرح، به آدرس کرمانشاه- چهار راه سنگر در ساعات اداری مراجعه کنند.

کد خبر 6092791

دیگر خبرها

  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون + فیلم
  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه
  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد
  • دستگاهی برای غربالگری سرطان سینه با قیمت کم‌تر ساخته شد
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید