Web Analytics Made Easy - Statcounter

امتداد -  مدیرعامل بانک ملی ایران در دومین نشست ثروت ملی و عدالت بین المللی با اشاره بر کارکرد «بین نسلی» و کارکرد «سرمایه گذاری و توسعه» صندوق توسعه ملی گفت: این صندوق باید بر سرمایه گذاری داخلی تمرکز داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، دکتر محمدرضا فرزین در این همایش که با حضور مقامات، مديران بانكی و مديران اقتصادی برگزار شد، با تاکید بر اینکه نفت منجر به تجربه حساب ذخیره ارزی و ایجاد صندوق توسعه ملی در کشور شد، افزود: نفت یک ثروت دائمی نیست و به همین علت دنیا از دهه 1960 به آن سمت پیش رفت که چگونه بتواند از این ثروت استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران نیز در دهه 50 شاهد رکود تورمی شدید حاصل از افزایش درآمدهای نفتی بودیم بنابراین جلوگیری از این رکود تورمی، کشورها را به سمت ایجاد صندوق های ثروت پیش برد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس، صندوق های تثبیت برای تثبیت اقتصاد در زمان کاهش درآمدهای دولت و اثر مالی ضد چرخه ای شکل گرفتند که عده ای مدافع کارکرد احتیاطی آنها بودند. کارکرد دیگر، کارکرد بین نسلی صندوق هاست که امروزه بحث های بسیاری روی آن می شود.

فرزین با بیان اینکه کارکرد سوم صندوق ها، توسعه و سرمایه گذاری است که منجر به تولید داخلی می شود، ادامه داد: امروزه بسیاری از اندیشمندان، مدل بهینه صندوق داری را مدل نروژ می دانند که به آن پرنده در دست هم گفته می شود اما این مدل علی رغم منافع بالا برای کشور نروژ، مدل مناسبی برای کشورهای در حال توسعه و دارای سرزمین بزرگ مانند ایران نیست و عمده پول در کشور ما باید در داخل سرمایه گذاری شود.

مدیرعامل بانک ملی ایران بیان کرد: با توجه به موارد مذکور، حساب ذخیره ارزی در دهه 80 در کشور ایجاد شد که بتوانیم در صورت بی ثباتی حاصل از درآمدهای نفتی، از منابع ارزی این حساب استفاده کنیم؛ البته در پایان دهه 80 و مواجهه با افزایش قیمت نفت، چون این حساب کارکرد توسعه ای نداشت بر آن شدیم صندوق توسعه ملی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی دو کارکرد «بین نسلی» و «سرمایه گذاری و توسعه» را دنبال می کند، تاکید کرد: عملکرد صندوق نقاط قوت بسیاری در اقتصاد کشور داشته است که وجود اساسنامه جداگانه برای آن را می توان یکی از آنها دانست. همچنین امکان سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی و امکان تلفیق منابع صندوق با منابع خارجی برای سرمایه گذاری ایجاد شد.

فرزین نبود وظایف تثبیتی در اساسنامه را نیز به عنوان نقطه ضعف صندوق توسعه ملی برشمرد و گفت: همچنین نوع ارتباط صندوق با بانک ها نیز دچار ضعف شده است. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که دوران بلوغ صندوق توسعه ملی در کشور با دوران تحریم ها همزمان شد و این صندوق نتوانست دوران بلوغ خود را به خوبی طی کند.

وی با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی باید بر سرمایه گذاری داخلی متمرکز شود، اضافه کرد: از سوی دیگر، زمانی اقتصاد ما درست می شود که دیپلماسی ما درست باشد بنابراین می توانیم با صندوق های منطقه ای تعامل داشته باشیم.

مدیرعامل بانک ملی ایران خاطر نشان کرد: باید از منابع به طور متوازن در کشور استفاده کنیم. به عبارتی، سیستان باید به همان اندازه مهم باشد که تهران مهم است. باید به توازن منطقه ای که امروز به عنوان یک تهدید جدی برای کشور تلقی می شود، توجه و در تخصیص منابع صندوق توسعه ملی، درجه توسعه یافتگی استان ها را نیز لحاظ کنیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: مدیرعامل بانک ملی ایران صندوق توسعه ملی سرمایه گذاری صندوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۴۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و هند

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی میان دو کشور تاکید کرد.

وزیر دفاع ایران با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار داشت: ظرفیت‌های متعدد همکاری تهران و دهلی نو می‌تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه قاره هند به کار گرفته شود.

وزیر دفاع ایران با توجه به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در خصوص تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد.

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اهمیت همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه‌های مختلف اعلام نمود.

دبیر کل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و و آرامش منطقه تاکید کرد.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و زیر ساختی به ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد.

دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری‌های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه‌های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی، تحقیقات دفاعی، آموزشی و تبادل دانشجو تاکید نمود.

کد خبر 6089700 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 
  • اعلام آمادگی ایران برای همکاری دفاعی و امنیتی با هند
  • توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و هند
  • مدیرعامل بانک ملی:کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی
  • «ثمسکن» باید برندی توسعه‌گر شناخته شود
  • خرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی
  • قرارداد بانک مسکن و صندوق توسعه ملی روی کاغذ ماند
  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی