Web Analytics Made Easy - Statcounter

خطیب‌زاده گسترش ناتو را عامل شرایط کنونی در اوکراین دانست، افزایش قیمت مواد غذایی در انگلیس، توفان شن در عربستان، اعلام رکود در اقتصاد آمریکا از سوی ایلان ماسک و بر حذر داشتن رقبا از جنگ داخلی از سوی حزب الله؛ مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**خطیب‌زاده: گسترش ناتو عامل شرایط کنونی در اوکراین است

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و بی توجهی غرب به ملاحظات امنیتی روسیه، دلایلی برای به وجود آمدن اوضاع کنونی پیرامون اوکراین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به خبرگزاری ریانووستی روسیه گفت: ناتو باید بداند که مسیر تقابل پایان خوشی ندارد و  ریشه تمام چیزهایی که امروز در اوکراین شاهد آن هستیم، گسترش ناتو یا نادیده‌ گرفتن حقایق اروپا، در حقیقت بی‌اعتنایی کشورهای غربی به ملاحظات سیاسی و امنیتی شمار کشورها به ویژه روسیه و توافقاتی است که یک دهه پیش نهایی شده بود. 

وی همچنین تاکید کرد روابط میان تهران و مسکو یک رابطه راهبردی است و اجازه نمی‌دهیم هیچ‌چیز در این روابط خلل ایجاد کند.

 irna.ir/xjJrpC

**افزایش قیمت مواد غذایی در انگلیس؛ ۲۵ درصد مردم ناگزیر به کاستن وعده‌های غذایی

نتایج یک نظرسنجی در انگلیس نشان می دهد در پی افزایش بی سابقه بهای مواد غذایی، یک چهارم مردم انگلیس با هدف تامین مخارج زندگی، به حذف وعده های غذایی روی آورده اند.

نتایج یک نظرسنجی در انگلیس نشان می دهد در پی افزایش نرخ تورم و بالارفتن قیمت مواد غذایی، از هر چهار نفر انگلیسی یک نفر وعده های غذایی خود را حذف می کند تا مخارج زندگی را تامین کند. تعداد زیادی هم به دلیل افزایش بهای انرژی استفاده از سیستم های گرمایشی را کاهش داده یا قطع کرده اند.

بر اساس نظرسنجی شرکت ایپسوس که برای اسکای نیوز انجام گرفته است، از هر چهار نفر یک نفر به حذف وعده های غذایی متوسل شده و از هر پنج نفر، چهار نفر نگران افزایش هزینه های زندگی در ماه های آینده هستند.

این نظرسنجی نشان می دهد بیش از نیمی از افرادی که کمتر از ۲۰ هزار پوند در سال درآمد دارند، در مورد هزینه زندگی در ۶ ماه آینده بسیار نگران بودند و در میان افرادی که سالانه بیش از ۵۵ هزار درآمد دارند، این شاخص به دو نفر از هر پنج نفر رسیده است.

نتایج همچنین حاکی از آن است که به دلیل افزایش فزاینده بهای انرژی، از هر پنج انگلیسی، سه نفر به منظور کاهش صورت حساب های انرژی، سیستم گرمایشی را خاموش کرده اند.

این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که از هر پنج نفر تقریبا یک نفر برای گذران زندگی خود پول قرض کرده است.

این رسانه انگلیسی در ادامه نوشت: راه دیگری که مردم سعی در کاهش آن دارند، رانندگی کمتر و کاهش مصرف بنزین است. به گونه ای که بیش از نیمی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی استفاده از خودروی شخصی را کنار گذاشته و یا کاهش داده اند.

میانگین قیمت بنزین و گازوئیل در انگلیس در سالجاری میلادی و پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین به بالاترین حد خود رسیده است. بنابراین با توجه به پیش بینی تورم ۱۰ درصدی از سوی بانک مرکزی انگلیس، بسیاری از مردم سبک زندگی خود را با هدف کاهش صورت حساب ها تغییر داده اند.

irna.ir/xjJrrS

**نگرانی کشورهای عضو «سازمان پیمان امنیت جمعی» پیرامون مسائل مرزی با افغانستان

رهبران کشورهای عضو «سازمان پیمان امنیت جمعی» در نشست مسکو اعلام کردند که امنیت مرزهای کشورهای عضو این سازمان با افغانستان و مناطق دیگر را تقویت می کنند.

براساس اعلامیه پایانی اجلاس سران کشورهای عضو «سازمان پیمان امنیت جمعی» که در  مسکو منتشر شد آمده است: این سازمان با توجه به وضعیت ناآرام افغانستان و مناطق دیگر  امنیت مرزهای خارجی خود را تقویت می کند.

«قاسم جومارت توقایف» رئیس جمهوری قزاقستان در این اجلاس گفت: ناآرامی در افغانستان کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی را تهدید می‌کند.

وی در ادامه سخنانش افزود: باید مراقب تهدیدهای احتمالی بود چرا که بی ثباتی درافغانستان و فعالیت همیشگی گروه های مسلح در این کشور امنیت وثبات کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی را تهدید می کند. به همین دلیل باید امنیت مرزهای کشورهای آسیای میانه مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

از سوی دیگر «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجکستان نیز در ملاقات دیروز با رئیس جمهوری روسیه دربارۀ امنیت مرزی گفتگو کرد.

در همین حال نشست شانگهای هم امروز با حضور نمایندگان پاکستان، هند، روسیه، چین و سایر اعضای سازمان همکاری‌ شانگهای با محوریت افغانستان برگزار شده است. این نشست به میزبانی هند در دهلی‌ نو برگزار شد و برای چهار روز دیگر ادامه خواهد داشت.

irna.ir/xjJrtH

**موج بی سابقه خشکسالی در موریتانی طی نیم قرن گذشته

موریتانی در سال جاری میلادی با موج خشکسالی بی سابقه ای مواجه شده، به گونه ای که از آن به عنوان شدیدترین خشکسالی طی تقریبا یک قرن گذشته نام برده شده است و کارشناسان و فعالان بین المللی حوزه غذا نسبت به وقوع قحطی در این کشور هشدار می دهند.

کمبود باران در سال جاری باعث کمبود شدید مناطق چرای دام شده و فعالیت کشاورزی و گسترش بیابان زایی را در این کشور غرب آفریقا که اقتصاد آن بر پایه دامداری است، تحت تاثیر قرارداده است.

گزارش های بین المللی منتشره در رسانه های منطقه، تاکید دارند که این خشکسالی اکثریت جمعیت کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داده؛ البته دولت موریتانی طرحی را برای مقابله با آثار و پیامدهای آن آماده کرده است.

تعدادی از دامداران در موریتانی می گویند که دام های این کشور به دلیل خشکسالی و برنامه های ضعیف دولت برای نجات آنها به طور جدی در معرض تهدید قرار دارند.

موریتانی دارای یکی از بزرگترین منابع دامی در جهان عرب است که بیش از ۲۴ میلیون رأس دام شامل ۱.۴ میلیون شتر، ۱.۸ میلیون گاو و ۲۱ میلیون بز و گوسفند ر ا در برمی گیرد.

براساس داده های وزارت امور اقتصادی موریتانی ثروت دامی این کشور به طور مستمر با نرخ بیش از ۳.۵ درصد در سال در حال افزایش است.

یکی از دامداران به نام "محمد المختار ولد الشیخ" می گوید، ثروت دامی این کشور به دلیل خشکسالی و برنامه های ضعیف دولت در معرض تهدید جدی قرار دارد.

وی اضافه کرده که دولت حدود یک ماه پیش مقادیری علوفه برای کمک به صرفه جویی در این خصوص فراهم کرد، اما این مقادیر در مقایسه با حجم این ثروت که زیربنای اقتصاد کشور را تشکیل می دهد، کم است.

کارشناسان بر این باورند که خشکسالی کنونی بسیاری از روستاییان را به مهاجرت به شهرها در جستجوی فرصت های شغلی سوق داده است.

"سید احمد ولد محمدو"مدیر موسسه رشد و توسعه فرهنگ و رسانه نیز گفته که کمبود فرصت های شغلی و حجم ضعیف کمک های دولتی در روستاها و مناطق روستایی، بسیاری از ساکنان را به مهاجرت به نواکشوت پایتخت و شهرهای بزرگ سوق داده است.

"ولد محمدو" توضیح داد که درد و رنج ساکنان روستاهای متکی بر دامپروری به دلیل بحران امنیتی موجود در پیرامون کشور مالی افزایش یافته و باعث شده است ساکنان این مناطق نتوانند برای جستجوی مراتع به این کشور بروند.

irna.ir/xjJrvr

**درگیری معترضان با پلیس در ارمنستان؛ ۲۹۰ نفر بازداشت شدند

پلیس ارمنستان روز سه شنبه ۲۸۶ نفر از معترضان که در خیابان های ایروان پایتخت این کشور تجمع کرده بودند را دستگیر کرد.

معترضان در ایروان خواستار کناره گیری نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هستند.

امروز سه شنبه پلیس ارمنستان اعلام کرد که ۲۸۶ تن از شهروندان که الزامات قانونی پلیس را رعایت نکردند، به مراکز مختلف پلیس منتقل شدند.

ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می دهد که اعتراضات از امروز در خیابان های ایروان شروع شده و نیروهای امنیتی و پلیس با معترضان درگیر شدند.

در حال حاضر، معترضان چندین خیابان مرکز پایتخت را مسدود کرده اند و پلیس همچنان به دستگیری آنها ادامه می دهد.

لوون پسر روبرت کوچاریان دومین رئیس جمهور ارمنستان، آرمن آشوتیان وزیر سابق آموزش و علوم و معاون رئیس حزب جمهوری خواه، نایرا ظهرابیان رئیس سابق کمیسیون پارلمانی برای حمایت از حقوق بشر از جمله افراد شناخته شده سیاسی و مردمی در نقاط مختلف شهر بازداشت شدند.

از اول ماه مه، اعتراضات گسترده معترضان در ارمنستان ادامه دارد که در آن حزب جمهوری خواه و همچنین احزاب داشناکسوتیون و رودینا مشارکت دارند. نمایندگان این جنبش ها ادعا می کنند که پاشینیان قرار است با آذربایجان پیمان صلح امضا کند و قره باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از این کشور به رسمیت بشناسد.

در نوامبر ۲۰۲۰، پاشینیان بیانیه ای سه جانبه را با الهام علی اف و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آذربایجان و روسیه امضا کرد که به خصومت ها در منطقه درگیری قره باغ پایان داد. مخالفان نخست وزیر ارمنستان سند امضا شده را نوعی کاپیتولاسیون خواندند و اعتراضات گسترده در ارمنستان آغاز شد. در نتیجه پاشینیان استعفا داد، اما تابستان گذشته انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور برگزار شد که در نتیجه حزب او با استحکام موقعیت خود، اکثریت مطلق پارلمان را به دست آورد و پاشینیان دوباره پست نخست وزیری را به دست گرفت.

irna.ir/xjJrqv

**یونیسف هشدار داد: سوءتغذیه شدید کودکان اوکراین را تهدید می کند

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) هشدار داد هزینه درمانی نجات بخش برای کودکانی که به شدت از سوءتغذیه رنج می برند، به واسطه جنگ اوکراین و اختلالات ناشی از همه گیری به میزان ۱۶ درصد افزایش می یابد.

یونیسف اعلام کرد مواد خام غذاهای آماده برای استفاده درمانی(مکمل های غذایی برای کودکان) در میانه بحران غذایی ناشی از جنگ اوکراین و همه گیری، افزایش قیمت داشته است.

این نهاد تاکید کرد که بدون اختصاص بودجه بیشتر در شش ماه آینده، ۶۰۰ هزار کودک دیگر ممکن است درمان های ضروری را از دست دهند.

یونیسف خبر داد یک جعبه غذای مکمل حاوی ۱۵۰ بسته که برای ۶ تا ۸ هفته کافی است تا یک کودک مبتلا به سوتغذیه را به سلامت بازگرداند، تا قبل از افزایش قیمت ۱۶ درصدی، حدود ۴۱ دلار به طور متوسط قیمت گذاری می شود و برای تامین هزینه های افزوده شده به تقریبا ۲۵ میلیون دلار نیاز است.

صندوق کودکان سازمان ملل هشدار داد که در کنار افزایش فشار بر امنیت غذایی، تغییرات آب و هوایی و افزایش قیمت ها می تواند منجر به سطوح فاجعه بار سوتغذیه شدید شود.

این بیماری تحلیل برنده زمانی که کودکان نسبت به قد بیش از حد لاغر هستند، ۱۳.۶ میلیون کودک زیر ۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به مرگ یک در ۵ نفر در این گروه سنی می شود.

یونیسف اعلام کرد که حتی قبل از جنگ اوکراین و همه گیری کرونا، ۲ نفر از ۳ نفر به غذای مکمل مورد نیاز برای نجات جان خود دسترسی نداشتند.

سازمان ملل متحد پیشتر با انتشار گزارشی درباره جنگ اوکراین اعلام کرد این جنگ در حال ایجاد یک بحران سه جانبه غذا، انرژی و اقتصاد است و برخی از آسیب پذیرترین افراد، کشورها و اقتصادهای جهان را تحت فشار قرار داده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJrrH

**وقوع درگیری مسلحانه در پایتخت لیبی

خبرگزاری تاس از وقوع درگیری مسلحانه میان گروه های حامی «عبدالحمید الدببیه» دولت وحدت ملی و وفاداران به «فتحی باشاغا» دولت منصوب از سوی مجلس لیبی، در طرابلس پایتخت این کشور خبر داد.

خبرگزاری تاس از مبدا قاهره، گزارش داد: بدنبال ورود فتحی باشاغا که از سوی مجلس نمایندگان لیبی بعنوان نخست وزیر دولت موقت این کشور منصوب شده است،  درگیری مسلحانه صبح امروز در طرابلس پایتخت لیبی رخ داد.

تاس  افزود: درگیری های با انواع سلاح ها میان تشکیلات وفادار به بشاغا و گروه های حامی دولت وحدت ملی لیبی (عبدالحمید الدبیبه) در جریان است؛ بنابر تازه ترین اطلاعات، درگیری های شدید در حال حاضر به بخش مرکزی طرابلس کشیده شده و هنوز گزارشی از تلفات این درگیری ها در دست نیست.

تارنمای خبری تاس در ادامه نوشت: اوایل بامداد امروز وزیر کشور دولت بشاغا گفته بود که دولت تعیین‌شده لیبی با استقرار در  طرابلس فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی افزود: وزارت کشور (دولت موقت بشاغا)، اعضای دولت الدبیبه را به دلیل انگیزه های سیاسی تحت تعقیب قرار نخواهد داد.

بنا بر اعلام خبرگزار تاس، این درحالی است که در  ۲۱ آوریل گذشته (یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) سخنگوی دولت بشاغه اعلام کرده بود که دولت وی تعجیلی برای آمدن به پایتخت لیبی نداشته و مایل است تا بطور مسالمت آمیز انتقال قدرت صورت گیرد.

تاس نوشت: دولت وحدت ملی عبدالحمید الدبیبه، حاضر به کناره گیری از قدرت نبوده و تاکید دارد تا دولت را تنها به مقامات منتخب (مردم) تحویل دهد.

irna.ir/xjJrrz

**هشدار آمریکا به شرکت های استخدام کننده کارمندان از کره شمالی

دولت آمریکا به کسب و کارهایی که به شکل ناخواسته و ندانسته کارمندان حوزه فناوری اطلاعات از کره شمالی را استخدام می کنند هشدار دادند.

مقام‌های رسمی آمریکا به ویژه به فریلنسرهایی که از مزایای دورکاری بهره مند می باشند و فرصت استخدام کارمندانی را دارند که می توانند هویت خود را مخفی کنند و منبع درآمدی برای «پیونگ یانگ» باشند، هشدار دادند. 

در بیانیه ای که از سوی وزارت خزانه داری آمریکا و پلیس فدرال این کشور ( اف بی آی) منتشر شد آمده است: این تلاش کره شمالی با نیت دور زدن تحریم های آمریکا و بدست آوردن پول و سرمایه برای برنامه های موشک های بالستیک و هسته ای این کشور است. آمریکا همچنین به شرکت هایی که چنین اشخاصی را استخدام می کنند هشدار داد که این اقدام امکانی برای بدنام و بی اعتبار کردن است و خطرات قانونی را برای آنها به همراه خواهد آورد.

برپایه اطلاعات موجود در این بیانیه هزاران کارمند حوزه فناوری اطلاعات وجود دارند که در داخل و خارج از کره شمالی با تظاهر به داشتن ملیت های دیگر از جمله ملیت ژاپنی، کره جنوبی و یا دیگر کشورهای آسیایی با این شرکت ها همکاری می کنند. این افراد از شرکت در جلسات مجازی ویدئویی خودداری می کنند و درخواست می کنند تا حقوق خود را از طریق ارزهای دیجیتالی دریافت کنند. این افراد در حوزه های مهارت های خاص فناوری و اطلاعات از جمله  توسعه سخت افزار و برنامه های تلفن های همراه برای شرکت هایی از آمریکای شمالی، اروپا و آسیای شرقی کار می کنند. 

مقام‌های رسمی آمریکایی گفتند مردم کره شمالی که اغلب در کشورهای چین و روسیه و کمتر در برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی و آفریقایی کار می کنند بیشتر حقوق دریافتی شان توسط دولت کره شمالی ضبط می شود. 

در پایان این بیانیه نیز آمده است، شرکت هایی که چنین افرادی را استخدام می کنند و به آنها حقوق می دهند خودشان را در معرض پیامدهای قانونی تخطی از قوانین تحریم بین المللی قرار می دهند. 

دولت آمریکا پیشتر نیز مدعی شده بود که دولت کره شمالی کارکنان فناوری اطلاعات خود را برای افزایش سرمایه جهت تامین برنامه های هسته ای این کشور به سراسر دنیا می فرستد.

irna.ir/xjJrkV

**تکرار ادعای واهی رژیم صهیونیستی درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران

بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در راستای تقلای این رژیم برای سیاه نمایی درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، بار دیگر ادعای واهی تلاش ایران برای سلاح هسته ای را تکرار کرد.

گانتس در جریان یک سخنرانی در موسسه سیاست و استراتژی در دانشگاه رایشمن در سرزمین های اشغالی مدعی شد که ایران فاصله چند هفته ای با دستیابی به مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت اولین بمب هسته ای دارد.

درحالیکه زرادخانه های هسته ای رژیم صهیونیستی مملو از کلاهک های هسته ای دور از چشم نهادهای جهانی ناظر در این زمینه است و فعالیت های مخفی هسته ای این رژیم در تاسیسات دیمونا ادامه دارد، وزیر جنگ این رژیم مدعی است که ایران در حال کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته است.

گانتس در همین راستا ادعا کرد که ایران در حال حاضر در تلاش برای تکمیل تولید و نصب ۱۰۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته IR۶ از جمله در تاسیسات جدید زیرزمینی در نزدیکی نطنز است و درحال تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد است.

irna.ir/xjJrpz

**لاوروف: با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، شرایط آنها فرقی نخواهد کرد

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که اگر سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بپیوندند تفاوت زیادی در وضعیت آنها به وجود نمی آید.

لاوروف امروز سه شنبه در کنفرانسی به نام "افق های جدید" گفت: درحالیکه سوئد و فنلاند در بلند مدت در رزمایش های ناتو شرکت داشتند، عضویت آنها در این اتحاد نظامی تغییری در شرایط و وضعیت آنها ایجاد نمی کند.

وزیر خارجه روسیه در جمع شرکت کنندگان این کنفرانس افزود که هیچ کشوری نمی تواند امنیت خود را با تکیه به دیگران تقویت کند.

وی همچنین درباره تصمیم استکهلم و هلسینکی برای پیوستن به ناتو و گسترش این ائتلاف نظامی بیان کرد:گسترش ناتو به سمت شرق منجر به هیچ اتفاق خوبی نمی شود و می تواند به امنیت ما آسیب برساند.

در حالی که کشورهایی همچون نروژ، دانمارک و ایسلند رسما عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، دو کشور سوئد و فنلاند بنابر دلایل تاریخی و ژئوپلتیک به این پیمان نظامی ملحق نشدند؛ سوئد و فنلاند در دوران جنگ سرد موضعی بی‌طرف داشته و از همسویی با مواضع آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی خودداری کردند. 

اما پس از تهاجم روسیه به اوکراین و احساس خطر این دو کشور نسبت به حمله احتمالی مسکو به آنها، تصمیم به عضویت در ائتلاف نظامی مزبور گرفتند.

irna.ir/xjJrs۹

**رئیس جمهور لبنان در بیمارستان بستری شد

دفتر نهاد ریاست جمهوری لبنان از بستری شدن «میشل عون» رئیس جمهور این کشور در یکی از بیمارستان‌های بیروت خبر داد.

دفتر ریاست جمهوری لبنان با انتشار بیانیه ای در صفحه شخصی این دفتر در شبکه اجتماعی توئیتر این مطلب را اعلام کرد.

در بیانیه مزبور آمده است: میشل عون ۸۸ ساله صبح امروز در بیمارستان «اوتل دیو» بستری شد و آزمایش‌ها و عکس های رادیوگرافی از وی گرفته شد.

بر پایه همین گزارش، عون تا چند ساعت آینده و با پایان یافتن معاینه‌ها از بیمارستان مرخص می‌شود.

در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به وضعیت سلامتی و علت مراجعه رئیس جمهور لبنان به بیمارستان نشده است.

نخست وزیر لبنان برای جویا شدن از حال عون با وی تماس گرفت.

در روزهای اخیر کشور لبنان شاهد رقابت های انتخاباتی پارلمانی و انجام این رویداد در روز یک شنبه گذشته بود.

irna.ir/xjJrw۶

**ارتش‌ پاکستان ۲ سرکرده گروه تحریک طالبان را کشت

ارتش پاکستان همزمان با گزارش‌هایی مبنی بر گفت‌وگوهای صلح این کشور با گروه تروریستی تحریک طالبان در افغانستان، اعلام کرد: ۲ سرکرده کلیدی تحریک طالبان پاکستان به دست نیروهای امنیتی کشته شدند. 

عملیات ویژه برای شکار ۲ عنصر کلیدی گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان موسوم به "تی‌تی‌پی" در منطقه وزیرستان شمالی انجام شد. روابط عمومی ارتش پاکستان روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ۲ تروریست به نام‌های رشید و عبدالسلام به دست نیروهای ارتش کشته شدند.

در این بیانیه آمده است: تروریست‌های کشته شده در بسیاری از حملات علیه نیروهای امنیتی و اقدامات خرابکارانه علیه صلح و ثبات در وزیرستان دست داشتند. 

عملیات امروز ارتش پاکستان علیه شورشیان گروه تحریک طالبان در حالی انجام می‌شود که گزارش برخی منابع از آغاز مجدد گفت‌وگوهای صلح میان پاکستان با تحریک طالبان به میزبانی طالبان افغانستان حکایت دارد. در عین حال هیچ منبع رسمی یا مسوولان نظامی در پاکستان چنین چیزی را تایید نکرده‌اند. 

یکشنبه گذشته وقوع یک حمله انتحاری در منطقه قبیله‌ای «وزیرستان شمالی» در شمال غرب پاکستان جان ۶ نفر از جمله ۳ نظامی را گرفت.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این عملیات تروریستی را برعهده نگرفته اما در گذشته گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان مسوولیت بسیاری از حملات و انفجارها علیه نیروهای امنیتی در مناطق قبایلی را برعهده گرفته است.

irna.ir/xjJrrP

**سوری ها برای اولین بار از اس ۳۰۰ های روسی علیه جنگنده های اسرائیلی استفاده کردند

رسانه های رژیم صهیونیستی اعتراف کردند که ارتش سوریه برای اولین بار برای مقابله با حملات هوایی اسرائیل از موشک های « اس ۳۰۰ » روسی استفاده کرده است.

شبکه تلویزیونی المیادین امروز (سه شنبه) به نقل از " ألون بن دیوید"  خبرنگار مسائل نظامی شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل نوشت که این امر طی حمله اخیر رژیم صهیونیستی علیه شهر باستانی مصیاف سوریه صورت گرفت.

وزارت دفاع روسیه شنبه گذشته فاش کرد که جنگنده های اف ۱۶ اسرائیل ۲۲ موشک به سوی مراکز تحقیقات علمی سوریه در شهر مصیاف و بندر بانیاس شلیک کردند که با آنها مقابله شد و در میان آنها ۱۶ موشک منهدم شدند.

در همین رابطه «اولگ ژوراولیوف» نائب رئیس مرکز صلح روسیه در سوریه گفت : ۶ جنگنده از نوع اف ۱۶ نیروی هوایی اسرائیل در ۱۳ ماه می ( جمعه ۲۳ اردیبهشت ) بین ساعت ۲۰:۲۵ تا ۲۰:۳۲ بدون آنکه وارد حریم هوایی سوریه شوند، مرکز تحقیقات علمی سوریه در مصیاف و بندر بانیاس را آماج حملات خود قرار دادند.

ژوراولیوف تاکید کرد: نیروی پدافند هوایی سوریه توانست از میان موشک های شلیک شده ۱۶ موشک آنها را به همراه یک پهپاد تهاجمی منهدم کند.

این افسر روسی خاطرنشان کرد: در نتیجه حملات هوایی اسرائیل ، سه سرباز سوری و دو کارمند غیرنظامی کشته شدند و دو تن از سربازان سوریه زخمی شدند و به انبارهای تجهیزات ویژه مرکز پژوهش های علمی سوریه آسیب رسید.

در همین رابطه دمشق نیز از به شهادت رسیدن ۵ تن و زخمی شدن ۷ نفر در اثر حمله اسرائیل به منطقه مرکزی سوریه خبر داد و از سازمان ملل و شورای امنیت خواست تا اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه را محکوم نمایند.

پیشتر برخی شایعات و ادعاهایی مطرح بود مبنی بر اینکه روس ها اجازه استفاده از سامانه پدافندی اس ۳۰۰ را به ارتش سوریه در مقابله با حملات هوایی اسرائیل نمی دهد.

irna.ir/xjJrrq

**تغییر رویکرد نیوزیلند در برابر چین

تغییر لحن نیوزیلند درباره مسائل امنیتی و همچنین افزایش حضور پکن در منطقه جنوب اقیانوسیه پس از امضای توافقنامه امنیتی میان جزایر سلیمان و چین به شکل محسوسی بالا گرفته است.

نیوزیلند که همواره رویکردی میانه بوده و حتی در مسائل مربوط به چین در ائتلاف "پنج چشم" در مواردی بیطرفانه اتخاذ می شد به طوری که در یک سال گذشته بارها  تعهد این کشور به این ائتلاف مورد سوال و تردید قرار می گرفت، پس از امضای توافقنامه امنیتی میان جزایر سلیمان و چین تغییر موضع را در دستور کار قرار داده است. 

براساس این گزارش، موضع و لحن نیوزیلند درباره مسائل امنیتی منطقه اقیانوسیه و افزایش حضور چین پس از امضای این پیمان تغییر کرده است و کارشناسان معتقدند این تغییرمحسوس نشانگر نگرانی هایی درباره توافقی است که به پکن این پتانسیل را می دهد تا با حضور نظامی در منطقه اقیانوسیه نفوذ غرب را بی ثبات کند. 

«رابرت ایسون» استاد دانشگاه مطالعات استراتژیک دانشگاه ویکتوریا در «ولینگتون» به خبرنگاران گفت: «این موضوع که منطقه اقیانوسیه به کجا می رود چالش مهمی برای نیوزیلند است.» 

«جسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند در توصیف این توافقنامه امنیتی، آنرا "بسیار نگران کننده" توصیف کرده  و از جزایر سلیمان خواسته بود تا درباره این مسئله با کارگروه اقیانوسیه به بحث و تبادل نظر بپردازد. 

آردرن در آخرین اظهارات خود درباره این پیمان امنیتی در اجلاس کسب و کارهای آمریکا-نیوزیلند گفت: «آنچه واقعا در اطرافمان در حال تغییر است سطح خشونت در منطقه است.»

نیوزیلند پیشتر به خاطر روش محافظه کارانه خود با چین که شریک تجاری بزرگی برای این کشور است مورد انتقاد فراوان قرار گرفته بود. 

با وجود این نگرانی ها، چین و جزایر سلیمان اعلام کردند پیمان جدید امنیتی به معنای در خطر انداختن صلح و ثبات در منطقه نخواهد بود اما هیچ جزئیاتی از توافق نهایی میان این دو کشور تاکنون منتشر نشده است.

«وانگ وینبین» سخنگوی وزارت امورخارجه چین نیز در بیانیه ای تاکید کرد که این توافقنامه برای کمک به جزایر سلیمان جهت حفظ نظم عمومی و کمک در زمان بحران های طبیعی خواهد بود و تهدیدی برای آمریکا و دیگر کشورها به شمار نمی رود.

irna.ir/xjJrnJ

**ایلان ماسک: اقتصاد آمریکا وارد رکود شده است

ایلان ماسک میلیاردر آمریکایی و مالک شرکت خودروسازی تسلا در اظهاراتی گفت آمریکا وارد یک دوره رکود اقتصادی شده و با اعلام اینکه وضعیت رو به وخامت و بدتر شدن است، مدت زمان این دوره سخت را تا ۱۸ ماه پیش بینی کرد.

«ایلان ماسک» بنیانگذار و مدیر عامل تسلا در اظهاراتی با اعلام ورود اقتصاد آمریکا به رکود، گفت که این وضعیت به زودی بدتر می شود و احتمالا از یک سال تا ۱۸ ماه ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: رکودها لزوما چیز بدی نیستند. من چند مورد از آنها را تجربه کرده ام. اما در زمانی که رونق اقتصادی طولانی شود، ممکن است تخصیص سرمایه به اشتباه انجام گیرد و این امر سرمایه ای کلان برای جماعتی نادان به بار می آورد.  

به نظر می رسد ماسک تقصیر رکود اقتصادی را به گردن «جو بایدن» رئیس جمهور و دولتش می اندازد.

وی اضافه کرد که دولت کنونی کار زیادی انجام نمی دهد، اما دولت ترامپ فارغ از شخص خود «دونالد ترامپ» کارهای موثر بسیاری انجام دادند.

مالک توئیتر همچنین دلیل تورم کنونی آمریکا را ورود انبوهی از نقدینگی دانست و گفت: دولت نمی تواند چنین اقداماتی در پیش گیرد و منتظر تورم نباشد. درک این موضوع خیلی پیچیده نیست.

این میلیاردر آمریکایی پیش از این هم دولت بایدن را هدف انتقادات خود قرار داده بود. اوایل امسال، ماسک، بایدن را یک "عروسک جورابی نمناک انسان نما" نامید. وی پس از آنکه کاخ سفید، تسلا را به نشست خودروهای الکتریکی دعوت نکرد و بجای آن شرکت های "جنرال موتورز" و "فورد" را مورد ستایش قرار داد، به طور مداوم از دولت بایدن انتقاد کرده است.

این نخستین بار نیست که ماسک در مورد یک رکود بالقوه اظهار نظر می کند. در سال ۲۰۲۱ هم مدیر عامل تسلا یک رکود اقتصادی را طی دو سال آینده پیش بینی کرده بود.

اگرچه ماسک اقتصاددان نیست، اما نخستین چهره شناخته شده آمریکایی هم نیست که رکود اقتصادی کشور را پیش بینی می کند. روز یکشنبه، «لوید بلنکفین» مدیرعامل پیشین شرکت بانکداری گلدمن ساکس در گفت و گو با شبکه خبری "سی.‌بی‌.اس" خطر رکود را "بسیار بسیار زیاد" دانست.

در ماه آوریل هم اقتصاددانان دویچه بانک پیش بینی کردند که آمریکا در سال ۲۰۲۳ دچار رکود خواهد شد و دلیل آن را در نتیجه تورم و نرخ بهره بانکی بالا اعلام کرد.  

«جروم پاول» رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در واکنش به نگرانی‌ها پس از افزایش نرخ بهره توسط نهاد متبوعش در اوایل ماه جاری میلادی گفت: هیچ چیز حاکی از نزدیکی اقتصاد ما به رکود نیست.

اما وی روز پنج شنبه هفته گذشته از اظهاراتش عقب نشینی نمود و عبور از شرایط کنونی اقتصادی را بسته به برخی مولفه ها ارزیابی کرد که در کنترل فدرال رزرو نیست. وی در ادامه جنگ روسیه و اوکراین و بروز بحران در تامین زنجیره غذایی را از جمله عوامل مهم تاثیرگذار در شرایط پیش رو توصیف کرد.

irna.ir/xjJrqm
**توفان شن در عربستان

سازمان دفاع مدنی عربستان شب گذشته با صدور بیانیه‌ای در صفحه شخصی این سازمان در شبکه اجتماعی توئیتر درباره وزش طوفان شن در این کشور هشدار داد.

 

سازمان مزبور ضمن اعلام وزش باد سطحی در عربستان از ورود موج توفان به برخی استان ‌های سعودی خبر داد.

سازمان مزبور پیش‌بینی کرد که وزش توفان شن باعث کاهش دید در برخی از استان‌ها و شهرهای این کشور از قبیل "الزلفی"، "الغاط"، "المجمعه"، "نادق"، "رماح" و "شقراء" شود.

رسانه‌های سعودی با اشاره به شرایط بد جوی عراق، گزارش دادند که این توفان شن از کویت وارد کشور عربستان شده است.

این در حالی است که عراق، کویت و سوریه طی روزهای گذشته با توفان شن دست به گریبان بودند.

در همین راستا توفان شن روز دوشنبه عراق را درنوردید و در پی آن ۴ هزار تن از شهروندان عراقی به دلیل مشکلات تنفسی راهی بیمارستان شدند و توفان فرودگاه‌ها، مدارس و ادارات دولتی سراسر عراق را به تعطیلی کشاند.

تارنمای المانیتور دیروز در گزارشی از فرسایش خاک، خشکسالی شدید و کاهش شدید باران و تغییر و تحولات شکل گرفته در شرایط جوی منطقه به عنوان عامل شکل گیری این توفان یاد کرده و نوشت: این هشتمین توفان گرد و غبار از اواسط آوریل است که عراق را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آخرین مورد در اوایل ماه جاری منجر به مرگ یک نفر و بستری شدن بیش از ۵۰۰۰ نفر دیگر به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان‌های این کشور شد.

خاورمیانه همواره درگیر گرد و غبار و توفان‌های شن است، اما وزش توفان در سال‌های اخیر روند فزاینده ای به خود گرفته و شدیدتر شده‌ است.

عرضه آب در عراق طی سال های اخیر رو به کاهش گذاشته است و عراق به عنوان یکی از پنج کشور آسیب ‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی و بیابان‌زایی طبقه‌بندی می‌شود.

یک مقام وزارت محیط زیست عراق در ماه آوریل هشدار داد که عراق ممکن است طی دو دهه آینده با ۲۷۲ روز گرد و غبار در سال روبرو شود.

از سوی دیگر بر اثر وزش توفان شن و گرد و غبار در برخی مناطق سوریه ۹ نفر کشته و شماری نیز مصدوم شدند.

برخی مناطق سوریه از ابتدای ماه آوریل تا پایان مه هر سال شاهد توفان‌های شن و گرد و غبار مکرر بوده است و طی ماه گذشته وقوع ۱۲ توفان گرد و غبار در این مناطق ‌به ثبت رسیده است.  

توفان شن و گرد و غبار طی روزهای گذشته آسمان برخی از کشورهای همسایه غربی ایران از جمله سوریه، عراق و اردن را تحت تاثیر قرار داده است.

irna.ir/xjJrpq

**هوشیار زیباری به دادگاه الکرخ عراق احضار شد

دادگاه تحقیق "الکرخ" عراق حکم احضار هوشیار زیباری وزیر خارجه سابق و عضو حزب دموکرات کردستان عراق را با اتهام توهین های مکرر به دستگاه قضایی این کشور صادر کرد.

منابع عراقی اعلام کردند که دادگاه تحقیق و بازپرسی الکرخ این حکم احضار را در روز گذشته (دوشنبه) صادر کرده است.

این اقدام بنا به شکایت نماینده قانونی دادگاه عالی فدرال عراق به اتهام توهین های مکرر زیباری به دستگاه قضایی این کشور صادر شده است.

زیباری بارها در هفته های اخیر به دستگاه قضایی عراق اتهام سیاسی کاری و اقدام غیرقانونی وارد کرده است.

روز ۲۴ بهمن ماه گذشته، دادگاه عالی فدرال عراق در حکمی اعلام کرد که هوشیار زیباری، وزیر خارجه پیشین این کشور و نامزد حزب دموکرات کردستان عراق، نمی‌تواند در رقابت‌های ریاست جمهوری شرکت کند.

زیباری، سیاستمدار کرد عراقی که بیش از یک دهه وزیر خارجه این کشور بود، به دلیل اتهامات مربوط به فساد مالی از شرکت در رقابت‌های انتخاباتی منع شده است.

زیباری همان زمان هم، حکم تازه دادگاه عالی را «ناعادلانه و سیاسی» خواند.

هوشیار زیباری عضو حزب دموکرات کردستان در سال ۲۰۱۶، زمانی که وزیر دارایی عراق بود، به دلیل اتهامات مربوط به فساد مالی از سوی پارلمان این کشور برکنار شد. او این اتهامات را رد می کند.

دستگاه قضایی عراق در روزهای اخیر در معرض انتقاداتی از سوی جریان های مرتبط با ائتلاف سه گانه (جریان صدر، الحلبوسی و بارزانی) قرار گرفته است.

irna.ir/xjJrpg

**انگلیس مدعی برنامه روسیه برای ادامه حملات توپخانه‌ای در اوکراین شد

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از حوادث اوکراین ادعا کرد که روسیه احتمالاً در هفته‌های آتی به حملات سنگین توپخانه‌ای انبوه ادامه خواهد داد تا شتاب خود را برای پیشروی در دونباس بازیابد.

در بیانیه ادعایی روز سه‌شنبه وزارت دفاع انگلیس تخمین زده شده که حدود ۳ هزار ۵۰۰ ساختمان در منطقه Chernihiv واقع در شمال کی‌یف، در جریان پیشروی روسیه به سمت پایتخت اوکراین تخریب شده یا آسیب دیده‌اند.

این بیانیه با اشاره به اینکه «۸۰ درصد خسارات‌ به ساختمان های مسکونی وارد شده است» افزود: مقیاس این آسیب نشان دهنده آمادگی روسیه برای استفاده از حملات توپخانه‌ای علیه مناطق مسکونی، با حداقل توجه به تبعات آن است.

وزارت دفاع انگلیس ادعا کرد که روسیه احتمالاً به دلیل توانایی محدود دستیابی به هدف و عدم تمایل به پرواز مدام هواپیماهای جنگی فراتر از خطوط مقدم خود، به بمباران توپخانه ای بی رویه متوسل شده و در هفته‌های آتی، احتمالاً همچنان به حملات سنگین توپخانه‌ای انبوه ادامه می‌دهد تا شتاب خود را برای پیشروی در دونباس بازیابد.

از ابتدای جنگ در اوکراین وزارت دفاع انگلیس آخرین ارزیابی خود را از تحولات در این کشور گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJrn۲

**بازداشت بیش از ۶۰ فلسطینی در کرانه باختری و قدس اشغالی

رژیم اشغالگر شب گذشته (دوشنبه) در جریان مراسم تشییع پیکر شهید «ولید الشریف» در کرانه باختری و قدس اشغالی که به درگیری میان نظامیان صهیونیست و فلسطینیان منجر شد، بیش از ۶۰ فلسطینی را بازداشت کرد.

در پی تشییع پیکر شهید "ولید الشریف" جوان ۲۳ ساله فلسطینی، درگیری شدیدی میان نظامیان اشغالگر و فلسطینیان روی داد.

به دنبال این موضوع، انجمن اسرای فلسطین اعلام کرد: نظامیان صهیونیست طی ساعات گذشته بیش از ۶۰ فلسطینی را در قدس اشغالی و کرانه باختری بازداشت کردند.

هلال احمر فلسطین هم دیشب اعلام کرد که در اثر درگیری‌های دوشنبه شب در قدس اشغالی که پس از حمله نظامیان اسرائیلی به تشییع کنندگان پیکر شهید ولید الشریف به وقوع پیوست، ۷۱ نفر زخمی شدند.

نظامیان اشغالگر اسرائیلی همچنین در اقدامی جنایتکارانه به سمت آمبولانس حامل ولید الشریف جوان شهید فلسطینی که دیشب در مسجد الاقصی تشییع شد، تیراندازی کردند.

ولید الشریف جوان ۲۳ ساله فلسطینی که در درگیری‌های مسجد الاقصی در سومین جمعه ماه مبارک رمضان از سوی نظامیان صهیونیست مجروح شده بود، صبح شنبه بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید.

irna.ir/xjJrnD

**سرپرست وزیر کشور طالبان افغانستان: با امریکا دشمنی نداریم

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور (امور داخله) دولت طالبان در افغانستان روز سه شنبه گفت که دولت طالبان در حال حاضر به آمریکا به عنوان دشمن نگاه نمی کند و می‌خواهد با واشنگتن روابط خوبی داشته باشد.

وی در گفت وگو با شبکه سی ان ان آمریکا گفت که در حال حاضر دولت طالبان به آمریکا به عنوان یک دشمن نمی نگرد و خواستار آن است در آینده بر اساس قوانین و اصولی که در سایر نقاط جهان وجود دارد با امریکا و جامعه جهانی روابط خوبی داشته باشد.

حقانی همچنان افزوده که از افغانستان هیچ تهدیدی متوجه امریکا نیست و طالبان تلاش می‌کنند که با امریکا رابطه خوب داشته باشند.

این در حالی است که امریکا همچنان سراج الدین حقانی را از لیست سیاه تروریستی خود خارج نکرده است.

پیش از این، پلیس فدرال امریکا (اف بی آی) برای دستگیری و یا از بین بردن حقانی ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

به همین دلیل وی پیش از این از شرکت در نشست‌های رسمی، امتناع می‌کرد، چهره خود را می پوشاند و در نشست های عمومی، سلاح حمل می‌کرد، اما مدتی است که او در انظار عمومی ظاهر می شود.

irna.ir/xjJrnG

**آمریکا: هند در تصمیم خود برای محدود کردن صادارت گندم تجدید نظر کند

در پی زمزمه های جهانی کمبود غلات و مواد غذایی و افزایش چشمگیر بهای گندم و تصمیم هند مبنی بر اعمال محدودیت بر صادرات این محصول، آمریکا از دولت دهلی نو خواست در این مورد بازنگری کند و مانع تشدید بیشتر کمبود مواد غذایی شود.

قیمت جهانی گندم در گرماگرم بحران اوکراین بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. اوکراین و روسیه تا پیش از جنگ با تامین بیش از ۳۰ درصد تولید جهانی گندم، بخش عمده ای از صادرات این محصول را بر عهده داشتند.

اما در پی بروز جنگ در اوکراین و پس از آنکه دهلی نو در تاریخ ۱۳ مه (۲۳ اردیبهشت) سیاست صادرات گندم خود را تغییر داد، واشنگتن از هند می‌خواهد محدودیت‌های اعمال شده خود را بر صادرات گندم بازنگری کند.

«لیندا توماس گرینفیلد» سفیر آمریکا در سازمان ملل در یک نشست مطبوعاتی درباره امنیت غذایی جهانی گفت: ما کشورها را تشویق می‌کنیم که صادرات را محدود نکنند، زیرا این امر کمبود مواد غذایی را تشدید می‌کند.

«تام ویلسک» وزیر کشاورزی آمریکا نیز دیروز دوشنبه ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به اعمال محدودیت بر صادرات گندم از سوی هند، گفت: آنچه ما به آن نیاز داریم شفافیت در بازار و رساندن کالا به نیازمندان است.

انتقاد آمریکا از محدودیت های صادرات گندم هند چند روز پس از محکومیت شدید این اقدام دولت دهلی نو از سوی "گروه هفت" صورت می گیرد. «جم اوزدمیر» وزیر کشاورزی آلمان روز یکشنبه از هند خواست تا مسئولیت خود را به عنوان یکی از اعضای گروه ۲۰ بپذیرد.

اما هند ضمن رد انتقاد شرکای غربی خود، هدف از محدودیت های صادرات گندم را حفظ امنیت غذایی دانسته است.

دهلی نو استدلال می کند که تصمیم برای تنظیم صادرات گندم نه تنها به امنیت غذایی و کنترل تورم کمک می کند، بلکه از احتکار آن نیز جلوگیری به عمل می آورد.

پیش از آغاز اعمال محدودیت بر صادرات گندم، هند اهداف صادراتی خود را برای سالجاری از هفت میلیون تن در سال گذشته به ۱۰ میلیون تن تعیین کرده بود.

اما پس از آنکه این کشور جنوب آسیا گرمترین ماه مارس خود را در ۱۲۲ سال گذشته تجربه کرد؛  عاملی که تاثیر چشمگیری بر محصولات کشاورزی داشته است، تصمیم به بازبینی میزان صادرات گندم خود گرفت.

irna.ir/xjJrmJ

**طرح اتحادیه اروپا برای بازسازی اوکراین/ از وام بلاعوض تا استفاده از اموال بلوکه شده روسیه

روزنامه گاردین نوشت: بنابر طرح فاش شده کمک به بازسازی اوکراین از سوی اتحادیه اروپا، کی یف وام، کمک بلاعوض و احتمالا درامد ناشی از اموال توقیف شده اولیگارش های روسیه را برای جبران هزینه چند تریلیون دلاری بازسازی ویرانی های ناشی از جنگ دریافت خواهد کرد.

 روزنامه گاردین روز سه شنبه نوشت: کمیسیون اروپا در این طرح که پیش نویس آن در بروکسل تنظیم شده است  بیان کرده که دولت اوکراین وام هایی را برای پرداخت هزینه بازسازی کشور جنگ زده خود دریافت خواهد کرد. کمک های بلاعوض نیز از سوی کشورهای اتحادیه اروپا برای بازسازی خانه ها، مدارس، جاده ها، خطوط ریلی، فرودگاه ها و پل های ویران شده تامین خواهد شد.

اتحادیه اروپا همچنین پیشنهاد ارزیابی امکان پذیری استفاده از دارایی های توقیف شده روس ها و بلاروس های تحت تحریم را مطرح کرده است. پیشتر در اوایل ماه جاری نیز شارل میشل رئیس شورای اروپا پیشنهاد مشابهی را داده بود.  

قانونگذارانی درانگلیس و آمریکا نیز پیشنهاد طرح توقیف اموال روس ها برای کمک به بازسازی اوکراین و رفع مشکلات آوارگان این کشور را داده اند.

بر اساس گزارش فاش شده اتحادیه اروپا، مقامات بروکسل همچنین از اتحادیه اروپا خواسته اند به عنوان یک بلوک از بازارهای سرمایه بین المللی برای تامین مالی وام هایی به کی یف،  درخواست وام کند.

در صورتی که این پیشنهاد مورد توافق قرار گیرد این برای دومین بار در تاریخ این اتحادیه خواهد بود که به عنوان یک مجموعه و به جای تک تک اعضا درخواست وام می کند. پیشتر نیز اتحادیه اروپا طرح بهبود از کووید-۱۹ را به ارزش ۷۵۰ میلیارد یورو (۶۳۵ میلیارد پوند) در سال ۲۰۲۰ تامین مالی کرده بود.

انتظار می رود طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای کمک به بازسازی اوکراین که به رویت گاردین رسیده فردا چهارشنبه منتشر شود.

در این طرح همچنین اشاره می شود که انتظار می رود نیازهای مالی برای بازسازی اوکراین بسیار اساسی باشد و روند بازسازی بیش از یک دهه طول خواهد کشید. همچنین این طرح تخمین زده که آسیب به زیرساخت های فیزیکی به تنهایی ممکن است به بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو نیاز داشته باشد.

برای پرداخت این صورتحساب، کمیسیون ترکیبی از کمک‌های بلاعوض و وام‌های ارزان را پیشنهاد می‌کند که در آن کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای غیر اتحادیه اروپا می‌توانند از طریق برنامه بازسازی این اتحادیه مشارکت کنند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته برنامه کمک به اوکراین به ارزش ۳۳ میلیارد دلار را پیشنهاد داد که شامل بیش از ۲۰ میلیارد دلار بودجه نظامی است.

اتحادیه اروپا وام های اضطراری  و کمک های انسانی به ارزش ۴.۱ میلیارد یوور را از آغاز حمله روسیه ارائه داده است و توافق کرده کمک هایی را در زمینه تامین مالی سلاح و دیگر کمک های نظامی غیرمرگبار به ارزش ۱.۵ میلیارد یور اختصاص دهد. این به غیر از کمک هایی است که هر یک از کشورهای عضو اتحادیه در اختیار قرار داده اند.

بر اساس سند فاش شده، طرح بازسازی اتحادیه اروپا با همکاری مشترک بروکسل و کی یف اداره می شود. هر چند که در این طرح به صورت علنی و آشکار اشاره ای به امیدواری اوکراین برای ملحق شدن به اتحادیه اروپا نمی شود اما هدف از آن نزدیک تر کردن این کشور به استانداردهای اتحادیه اروپا از جمله در زمینه های  حاکمیت قانون، مبارزه با فساد، انرژی و آب و هوا است.

irna.ir/xjJrm۸

**طرح به رسمیت شناختن «روز نکبت» در کنگره آمریکا ارائه شد

برخی نمایندگان دموکرات آمریکایی طرح به رسمیت شناختن روز نکبت (فاجعه) در سرزمین های اشغالی را در کنگره ارائه کردند.

رشیده طلیب نماینده میشیگان در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که امروز طرح به رسمیت شناختن روز نکبت که در جریان آن ۴۰۰ شهر و روستای فلسطینی تخریب و بیش از ۷۰۰ هزار فلسطینی آواره شدند را به کنگره آمریکا ارائه کرده است.

طلیب که خود اصالتی فلسطینی دارد، در صفحه توئیتر خود نوشت: در این روز، ما باید حقوق بشر و عدالت را ترویج کنیم. مردم فلسطین از سال ۱۹۴۸ تحت ظلم و ستم و نژادپرستی خشونت آمیز زندگی می کنند. 

این نماینده دموکرات افزود: باید اذعان کنیم که وقتی مردم از اعتراف جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در آپارتاید اسرائیل امتناع می ورزند، موجودیت فلسطینی ها انکار می شود.

طلیب در ادامه از ماری نیومن، بتی مک کولوم، الهان عمر و الکساندر اکاسیو کورتز دیگر نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان بابت همراهی وی در ارائه این طرح به کنگره قدردانی کرد.

روز ۱۵ ماه مه در تاریخ فلسطین با نام «یوم النکبة» یا روز نکبت نامگذاری شده است. این همان روزی است که در سال ۱۹۴۸ میلادی صهیونیست‌ها شمار زیادی از فلسطینی ها را آواره کرده و بخش بزرگی از سرزمین فلسطین را اشغال و سپس تأسیس رژیم جعلی خود را به طور رسمی اعلام کردند.

irna.ir/xjJrkg

**ادعای آمریکا درمورد برنامه های هسته ای کره شمالی

آمریکا مدعی شد کره شمالی کارکنان فناوری اطلاعات خود را برای افزایش سرمایه جهت تامین برنامه های هسته ای این کشور به سراسر دنیا می فرستد.

آمریکا ادعا کرد کره شمالی به دنبال افزایش درآمد برای برنامه های هسته ای و موشک های بالستیک خود، کارکنان حوزه  فناوری اطلاعات خود را  بدون احراز هویت ملی به عنوان شهروندان کره شمالی، برای کار به سراسر جهان می فرستد. 

در بیانیه ای که از سوی وزارت خزانه داری آمریکا و پلیس فدرال این کشور ( اف بی آی) منتشر شده آمده است: این تلاش کره شمالی با نیت دور زدن تحریم های آمریکا است. آمریکا همچنین به شرکت هایی که چنین اشخاصی را استخدام می کنند هشدار داد که این اقدام پتانسیلی برای بدنام و بی اعتبار کردن است و خطرات قانونی را برای آنها به همراه خواهد آورد.

irna.ir/xjJrjg

**چین اقدام اسرائیل در کشتن خبرنگار الجزیره را محکوم کرد

وزارت امور خارجه چین رسما اقدام نیروهای رژیم صهیونیستی را در به شهادت رساندن شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی شبکه خبری الجزیره را محکوم کرد.

وزارت خارجه چین اعلام کرد که به شدت کشتن خبرنگار الجزیره و خشونت در مراسم خاکسپاری وی را محکوم می کند.

ژائو لیجان سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری درباره خشونت نظامیان رژیم صهیونیستی در مراسم تشییع ابوعاقله گفت: مردم چین باور دارند که هیچ چیز مهم تر از خاکسپاری متوفی نیست و باید به مرده احترام گذشته شود. 

وی در خصوص صحنه های منتشر شده از حمله سربازان اسرائیلی به فلسطینی هایی که تابوت خبرنگار الجزیره را حمل می کردند، تصریح کرد:صحنه‌های حمله و ضرب و شتم عزادارانی که تابوت را حمل می‌کردند، واقعاً ناراحت‌کننده و دلخراش بود. ما عمیقا از اقدامات پلیس اسرائیل متاسفیم.

سخنگوی وزرات خارجه چین در ادامه بار دیگر درگذشت این خبرنگار را به خانواده و همکاران وی تسلیت گفت.

لیجان همچنین افزود: چین قاطعانه تمامی حملات علیه غیرنظامیان، از جمله اعمال خشونت علیه خبرنگارانی که کار خود را انجام می دهند، رد و قویا محکوم می کند. چین معتقد است که این پرونده باید مطابق قانون و به شیوه ای عادلانه رسیدگی شود.

نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه جاری با یورش به اردوگاه جنین در سرزمین‌های اشغالی ابوعاقله خبرنگار با سابقه الجزیره را به ضرب گلوله کشتند.

این خبرنگار هنگام پوشش خبری یورش صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین در شمال کرانه غربی در حالیکه جلیقه خبرنگاری بر تن داشت، از ناحیه سر هدف اصابت گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفت و «علی السمودی» تهیه‌کننده این شبکه نیز زخمی شد.

ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه نیز حمله شدید و خشونت آمیزی را به کاروان تشییع پیکر ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره در قدس اشغالی انجام داد.

irna.ir/xjJrjd

**آمریکا موشک مافوق صوت آزمایش کرد

نیروی هوایی آمریکا به تازگی از آزمایش موفقیت آمیز یک فروند موشک مافوق صوت خبر داده است؛ موشکی که پرتاب آزمایشی آن در گذشته سه بار با شکست مواجه شده بود.

شبکه خبری سی ان ان با انتشار این خبر افزود: نیروی هوایی آمریکا سرانجام  یکماه پس از  تاخیر   بوجود آمده به دلیل برخی مشکلات پروازی ، آزمایش موشک مافوق صوت «مساله دار» خود را با موفقیت انجام داد.

سی ان ان در ادامه گزارش داد: نیروی هوایی آمریکا در این آزمایش موشک موسوم به «سلاح واکنش سریع»  (ARRW) را با موفقیت از یک فروند بمب افکن بی-۵۲ از سواحل جنوبی کالیفرنیا در روز شنبه گذشته (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) پرتاب کرد که دراین پرتاب این موشک توانست به سرعت مافوق صوت برسد.

تارنمای خبری سی ان ان نوشت: نیروی هوایی آمریکا خبر پرتاب موشک مافوق صورت را روز دوشنبه (روز گذشته ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) بدون ارائه  جزئیات این آزمایش، اینکه  این موشک توانسته به چه ارتفاعی دست یابد و  یا آنکه زمان این پرتاب چقدر بوده ، اعلام کرد.

بنابراین گزارش، موشک مافوق صوت ARRW یک سلاح مافوق صوتی است که از یک بوسترتقویت کننده برای شتاب دادن به موشک برای رسیدن به  سرعت بیش از ۵ ماخ یا پنج برابر سرعت صوت استفاده می شود.

سی ان ان افزود: یک روز پیش از انجام این آزمایش ، «فرانک کندال» فرمانده نیروی هوایی آمریکا نسبت به وجود برخی مشکلات در موشک مافق صوت ARRW اذعان کرده بود.

این رسانه آمریکایی درادامه گزارش داد:  درهمین حال نیروی هوایی آمریکا پیش  از این  با آزمایش موشک مافوق صوت خود موسوم به  AGM-۱۸۳A  مشکل پیداه کرده بود و این برنامه قبل از انجام این آزمایش   اخیر، سه بار با  شکست مواجه شده بود،  ماه گذشته، نیروی هوایی گفت که  بروز برخی مشکلات  آزمایش پروازی، برنامه تکمیل این  سلاح را به تعویق انداخته است.

درحالی آمریکا تلاش می کند تا موشک مافوق صوت خود را که با مشکلات عدیده ای  مواجه است را با موفقیت انجام داده و آنرا وارد تسلیحات نظامی خود کند که روسیه و چین از این موشک ها برخوردار بوده و چین تاکنون چندین آزمایش موفقیت آمیز از این نوع موشک ها را درکارنامه داشته است.

مقامات ارشد نظامی در پنتاگون نسبت به جاماندن از رقبای بین المللی خود همچون روسیه و پکن در عرصه فضا و تسلیحات نظامی به کنگره این کشور هشدار داده اند.

نشریه آمریکایی واشنگتن تایمز در مورخ ۲۲ آبان ۱۴۰۰ درباره توان نظامی چین نوشته بود: برتری  پرسرعت نظامی چین، هراس ها را برانگیخته و پنتاگون را غافلگیر کرده است؛  مقامات پنتاگون بخوبی از خطرات تسلیحات پیشرفته و بویژه گسترش سریع نظامی چین آگاهند و نگرانی بیشتر بر سر دیگر توانایی های پکن است که آنها را از دید جهانیان پنهان می دارد و این سوال را بوجود می آورد که آیا آمریکا و دیگر متحدانش از  ابزار و توانایی هایی که پکن در این زمینه پنهان داشته ، درکی دارند.

irna.ir/xjJrhZ
**حزب الله رقبای خود را از جنگ داخلی بر حذر داشت

"محمد رعد" رئیس فراکسیون "وفاداری به مقاومت" در پارلمان لبنان با اشاره به انتخابات اخیر پارلمانی در این کشور اعلام کرد که حزب الله با درایت خود، رقبایش را از تبدیل شدن به هیزمی برای جنگ داخلی در این کشور برحذر داشت و از جنگ داخلی جلوگیری کرد.

محمد رعد طی مراسمی که به مناسبت پیروزی لیست مقاومت در انتخابات اخیر پارلمانی این کشور در شهر نبطیه در جنوب لبنان برگزار شد،  خطاب به رقبای حزب الله در انتخابات پارلمانی گفت: شما اگر خواهان شکل گیری دولت ملی نیستید در واقع دارید لبنان را به سوی پرتگاه سوق می دهید؛ مبادا به هیزمی برای جنگ داخلی در لبنان تبدیل شوید؛ ما قبول داریم که شما رقیب ما در پارلمان باشید، اما به هیچ وجه از شما نمی پذیریم که به سپری برای اسراییل تبدیل شوید.

وی با تبریک پیروزی لیست مقاومت در انتخابات اخیر پارلمانی لبنان به مردم هوادار، خاطر نشان کرد: رقبای مقاومت همچنان با لحنی سرشار از تنفر و کینه توزی سخن می گویند و بدون شک آنها نخواهند توانست کشور لبنان را بسازند.

رعد خطاب به رقبای حزب الله در لبنان گفت: شما باید با ما همکاری کنید، زیرا در غیر این صورت در انزوا قرار خواهید گرفت؛ ما بر داشتن زندگی مشترک با شما تاکید داریم، مبادا که به دشمنانی برای ما تبدیل شوید؛ حفظ صلح و آرامش در داخل کشور خط قرمز ما است.  

وی با اشاره به برنامه مقاومت برای حل مشکلات لبنان تصریح کرد: ما برای حل و فصل بحران اقتصادی که دشمنان لبنان ما را در آن غرق کرده اند، تلاش می کنیم؛ مبادا شما در محاسبات خود در مورد ما دچار اشتباه شوید.

انتخابات پارلمانی لبنان ۲۵ اردیبهشت ماه (۱۵ ماه می) در فضایی آرام و دموکراتیک در داخل این کشور و بدون مشکل خاصی برگزار شد.

میزان مشارکت تقریبی در انتخابات پارلمانی لبنان، ۴۱ درصد اعلام شده است.

مردم لبنان در حالی یکشنبه گذشته برای شرکت در انتخابات پارلمانی پای صندوق‌های رای رفتند که کارشناسان پیش بینی کرده بودند که ائتلاف حزب الله و هم پیمانانش بویژه در سایه اختلاف برخی احزاب و گسست جریان‌های زیر مجموعه گروه ۱۴ مارس بار دیگر همانند سال ۲۰۱۸ میلادی پیروز میدان باشد.

مرحله اول و دوم این انتخابات ویژه لبنانی‌های خارج از کشور طی هفته گذشته در ۵۸ کشور جهان برگزار شد که میزان مشارکت در آن ۶۰ درصد بود.

irna.ir/xjJrhD

**دبیر کل سازمان ملل خواستار همکاری رهبران سیاسی لبنان با یکدیگر شد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان در ۱۵ ماه مه را تبریک گفت و از رهبران سیاسی لبنان خواست با در نظر گرفتن منافع و مردم لبنان، با یکدیگر همکاری کنند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دوشنبه شب به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: به رغم چالش های موجود، مقامات لبنانی تعهد خود به قانون اساسی و احترام به روش های دموکراتیک این کشور را نشان دادند.

دبیر کل سازمان ملل افزود که علاقه مند به تشکیل سریع یک دولت فراگیر در لبنان است که بتواند توافق با صندوق بین المللی پول را نهایی کند و  اصلاحات لازم برای قرار دادن لبنان در مسیر بهبود اقتصادی را تسریع بخشد.

گوترش اظهار امیدواری کرد که پارلمان جدید فوری تمام قوانین لازم برای ثبات اقتصادی و بهبود حکومت را تصویب کند.

دبیرکل سازمان ملل از رهبران سیاسی لبنان خواست با در نظر گرفتن منافع و مردم لبنان، با یکدیگر همکاری کنند.

وی همچنین افزایش مشارکت سیاسی و نمایندگی زنان، از جمله در دولت بعدی لبنان را تشویق کرد.

گوترش ادامه داد سازمان ملل متحد به حمایت از لبنان و حاکمیت، ثبات و استقلال سیاسی آن مطابق با قطعنامه های شورای امنیت ادامه می دهد.

انتخابات پارلمانی لبنان ۲۵ اردیبهشت ماه (۱۵ ماه مه) در فضایی آرام و دموکراتیک برگزار شد.

این انتخابات درحالی به پایان کار خود رسید که مشکل خاصی در آن گزارش نشده است.

میزان مشارکت تقریبی در انتخابات پارلمانی لبنان، ۴۱ درصد اعلام شده است.

مردم لبنان در حالی برای شرکت در انتخابات پارلمانی پای صندوق‌های رای رفتند که کارشناسان پیش بینی کرده بودند که ائتلاف حزب الله و هم پیمانانش بویژه در سایه اختلاف برخی احزاب و گسست جریان‌های زیر مجموعه گروه ۱۴ مارس بار دیگر همانند سال ۲۰۱۸ میلادی پیروز میدان باشد.

مرحله اول و دوم این انتخابات ویژه لبنانی‌های خارج از کشور طی هفته گذشته در ۵۸ کشور جهان برگزار شد که میزان مشارکت در آن ۶۰ درصد بود.

جنبش امل به عنوان متحد حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان بامداد دوشنبه از پیروزی تمامی نامزدهای خود در حوزه‌های انتخابیه خبر داده است.

جنبش امل اعلام کرد که تمامی ۱۷ نماینده این گروه در حوزه‌های انتخابیه به مجلس راه یافتند.

irna.ir/xjJrf۸

**وزارت کشور ترکیه از دستگیری سه عامل انتحاری در استان بورسا خبر داد

وزارت کشور ترکیه از دستگیری سه عامل انتحاری وابسته به گروه تروریستی داعش در استان بورسا خبر داد.

وزارت کشور ترکیه امروز ( سه شنبه ) با صدور اعلامیه ای از دستگیری سه تروریست وابسته به داعش خبر داد که قصد داشتند در استان بورسا ی این کشور حمله انتحاری انجام دهند. 

در این پیوند، سه تروریست وابسته به داعش به نام های « سلیمان الحمود » ، « خالد الجاسم » و « انس الغانم » دستگیر شدند. 

به نوشته روزنامه ملیت، در چارچوب تحقیقات انجام شده مشخص شد که تروریست ها قصد دارند پس از بررسی تجهیزات دیجیتال در منزل « سلیمان الحمود» همراه با دو تبعه خارجی دیگر به نام های « خالد الجاسم » و « انس الغانم » وابسته به گروه تروریستی داعش در بورسا حمله انتحاری انجام دهند.

وزارت کشور ترکیه افزود: در بازرسی از محل سکونت متهمان، تجهیزات دیجیتال ویژه مواد منفجره و مواد منفجره کشف و ضبط شد.

وزارت کشور ترکیه به ملیت متهمان دستگیر شده اشاره ای نکرده است.

irna.ir/xjJryf

**رژیم صهیونیستی مدعی هدف قرار دادن پهپاد حزب الله شد

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که یک فروند پهپاد کوچک دوربین دار متعلق به حزب الله لبنان را در «جلیل الاعلی» در شمال سرزمین های اشغالی هدف قرار داده است.

ارتش رژیم صهیونیستی ظهر امروز (سه شنبه) ادعا کرد که پدافند هوایی این رژیم یک فروند پهپهاد کوچک را در منطقه «ملکیا» در نزدیکی مرز لبنان با اسراییل (سرزمین های اشغالی) شناسایی و هدف قرار داده است.   

ارتش رژیم اسرائیل اضافه کرد که عملیات جستجو برای یافتن لاشه این پهپاد در حال انجام است.  

اعلام هدف قرار دادن این پهپاد چند ماه پس از ناکامی پدافند هوایی رژیم صهیونیستی در سرنگونی پهپاد متعلق حزب الله انجام می‌شود که پس از حدود یک ساعت پرواز بر فراز مناطقی در الجلیل و  دریاچه «طبریا» در دل سرزمین های اشغالی به سلامت به پایگاه خود در لبنان بازگشت.  

ادعای رژیم اسرائیل همزمان با ادامه رزمایش این رژیم با نام «ارابه‌های آتش» می باشد که بزرگترین رزمایش تاریخ ۷۴ ساله تاسیس ارتش این رژیم است که به مدت یک ماه در جبهه‌های مختلف و در سطح یگان‌های نظامی، امنیتی و شهربانی رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی انجام شد.
irna.ir/xjJrxf

**امضای قرارداد وام بانکی میان ژاپن و اوکراین

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که یک فروند پهپاد کوچک دوربین دار متعلق به حزب الله لبنان را در «جلیل الاعلی» در شمال سرزمین های اشغالی هدف قرار داده است.

ارتش رژیم صهیونیستی ظهر امروز (سه شنبه) ادعا کرد که پدافند هوایی این رژیم یک فروند پهپهاد کوچک را در منطقه «ملکیا» در نزدیکی مرز لبنان با اسراییل (سرزمین های اشغالی) شناسایی و هدف قرار داده است.   

ارتش رژیم اسرائیل اضافه کرد که عملیات جستجو برای یافتن لاشه این پهپاد در حال انجام است.  

اعلام هدف قرار دادن این پهپاد چند ماه پس از ناکامی پدافند هوایی رژیم صهیونیستی در سرنگونی پهپاد متعلق حزب الله انجام می‌شود که پس از حدود یک ساعت پرواز بر فراز مناطقی در الجلیل و  دریاچه «طبریا» در دل سرزمین های اشغالی به سلامت به پایگاه خود در لبنان بازگشت.  

ادعای رژیم اسرائیل همزمان با ادامه رزمایش این رژیم با نام «ارابه‌های آتش» می باشد که بزرگترین رزمایش تاریخ ۷۴ ساله تاسیس ارتش این رژیم است که به مدت یک ماه در جبهه‌های مختلف و در سطح یگان‌های نظامی، امنیتی و شهربانی رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی انجام شد.

irna.ir/xjJrxf

**روسیه ۲ دیپلمات فنلاند را اخراج کرد

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای از اخراج ۲ دیپلمات فنلاندی در تلافی اقدام مشابه هلسینکی، خبر داد.

دستگاه دیپلماسی روسیه امروز (سه شنبه) با انتشار این بیانیه، اعلام کرد که سفیر فنلاند امروز به این وزارتخانه احضار شده است.

بر اساس این بیانیه، در جریان دیدار برگزار شده، دستگاه دیپلماسی روسیه به اخراج ۲ کارمند سفارت روسیه در فنلاند به شدت اعتراض کرد.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: به سفیر فنلاند همچنین اطلاع داده شد که در پاسخ به اقدامات مقام‌های هلسینکی، طرف روسی تصمیم به ممنوعیت اقامت ۲ نفر از کارکنان سفارت فنلاند در روسیه گرفته است.

اطلاعیه دستگاه دیپلماسی روسیه در حالی منتشر می‌شود که مدت کوتاهی پس از سوئد، فنلاند نیز در روز یکشنبه هفته جاری نامزدی تاریخی خود در ناتو را به عنوان نتیجه مستقیم تهاجم روسیه به اوکراین اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز گذشته هشدار داد که مسکو به استقرار زیرساخت های نظامی ناتو در این ۲ کشور واکنش نشان خواهد داد.

بر اساس گزارش لو فیگارو، حمله‌ای که روسیه از تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) به اوکراین آغاز کرده، موجی از محکومیت‌های بین‌المللی و بارانی از تحریم‌ها را برانگیخته که با اخراج صدها دیپلمات روسی توسط کشورهای غربی همراه شده است.

irna.ir/xjJrxn

**گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی ، تاکید بر سرمایه گذاری در انرژی پاک

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد بیشتر کشورهای آسیای جنوب شرقی نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های پاک دارند تا به استانداردهای سازگار با محیط زیست برسند.

طبق گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) که روز سه‌شنبه منتشر شد، در کشورهای جنوب شرق آسیا باید تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۱۹۰ میلیارد دلار در حوزه منابع انرژی و سوخت‌های فسیلی سرمایه‌گذاری صورت بگیرد تا به استانداردهای لازم سازگار با محیط زیست برسند.

طبق آمارهای موجود در این کشورها بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی به طور متوسط حدود ۷۰ میلیارد دلار در زمینه انرژی‌های پاک سرمایه‌گذاری شده است.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، از دولت‌های منطقه که از آنها به عنوان وزنه سنگین نوظهور انرژی جهانی یاد می‌شود، خواست تا با توجه به سرعت توسعه اقتصادی و چالش‌های فزاینده امنیت انرژی، تلاش‌های خود برای انتقال به انرژی پایدار را تسریع بخشند.

این آژانس گفت که این منطقه بیشتر به سوخت‌های فسیلی برای برآوردن تقاضای فزاینده انرژی متکی است که در بحران انرژی امروزه جهان یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.

طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای انرژی در این منطقه تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳ درصد در سال رشد خواهد داشت و سه چهارم این تقاضای افزایش‌یافته توسط سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود.

irna.ir/xjJrBd
 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: پاکستان ، ولادیمیر پوتین ، پیونگ یانگ

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: پاکستان ولادیمیر پوتین پیونگ یانگ انتخابات پارلمانی لبنان سازمان پیمان امنیت جمعی آژانس بین المللی انرژی انتخابات پارلمانی سرزمین های اشغالی ارتش رژیم صهیونیستی نیروی هوایی آمریکا برنامه های هسته ای استخدام می کنند رژیم صهیونیستی وزارت دفاع انگلیس نظامیان صهیونیست هدف قرار داده وزارت امور خارجه وزارت کشور ترکیه بازسازی اوکراین جنگ در اوکراین قیمت مواد غذایی نیروهای امنیتی ولادیمیر پوتین فناوری اطلاعات تحت تاثیر قرار موشک مافوق صوت وعده های غذایی هوشیار زیباری کشورهای آسیای اتحادیه اروپا گروه تروریستی هوایی اسرائیل سوئد و فنلاند دستگاه قضایی سرمایه گذاری پدافند هوایی اردیبهشت ماه جزایر سلیمان میزان مشارکت رکود اقتصادی رژیم اسرائیل میلیارد دلار تحریک طالبان پیش بینی افزایش قیمت اعلام کردند رئیس جمهوری کشورهای عضو صادرات گندم امنیت غذایی خارجه روسیه جنگ اوکراین روز سه شنبه برای کمک نشان می دهد عنوان یک هسته ای حال حاضر رئیس جمهور شنبه گذشته قدس اشغالی وزیر خارجه سازمان ملل توپخانه ای اسفند ۱۴۰۰ مردم لبنان ایلان ماسک گسترش ناتو گرد و غبار ماه گذشته قرار دادن برگزار شد بیانیه ای جنگ داخلی بر صادرات نگرانی ها شرکت هایی کره ش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۵۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنگاه‌های اقتصادی چشم انتظار حل مشکل مواد اولیه هستند

به گزارش تابناک اقتصادی؛ شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در فروردین ۱۴۰۳، معادل ۳۹.۶ محاسبه شده است. این شاخص نشان می‌دهد که سطح فعالیت‌های اقتصادی در این ماه نسبت به ماه اسفند ۱۴۰۲، به‌طور مطلق، کاهش یافته است. بااین‌وجود، بعد از حذف اثر تعطیلات نوروزی (تعدیل فصلی)، این شاخص برای ماه فروردین معادل ۵۱.۵ برآورد شده است که بیانگر بهبود نسبی وضعیت اقتصاد کشور نسبت به ماه اسفند ۱۴۰۲ است.

در گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شاخص «میزان تولید محصول یا ارائه خدمت» در ماه فروردین معادل ۲۷.۸ محاسبه شده که با حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل ۴۹.۰ برآورد شده است. این شاخص نشان می‌دهد که میزان تولید کالا‌ها و خدمات در این ماه، نسبت به اسفند ۱۴۰۲، حتی با حذف اثر تعطیلات نوروزی، به‌طور نسبی کاهش یافته است.

در این میان شاخص «موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده» در این ماه، پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل ۴۹.۷ برآورد شده است که مؤید کاهش موجودی مواد اولیه نسبت به اسفند ۱۴۰۲ است و شاخص «قیمت مواد اولیه یا لوازم خریداری شده» نیز پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل ۷۲.۳ برآورد شده است که از افزایش قابل‌توجه قیمت اولیه نسبت به اسفند ۱۴۰۲ حکایت دارد.

روند شامخ کل اقتصاد و شامخ بخش صنعت، پس از حذف اثرات فصلی، نشان می‌دهند که در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲، وضعیت کل اقتصاد و همچنین وضعیت بخش صنعت به‌طور مستمر بهبود یافته و در فروردین سال ۱۴۰۳، اگرچه روند بهبود وضعیت اقتصادی تداوم داشته، اما از میزان آن کاسته شده است.

طبق نظرسنجی‌های انجام شده از فعالان اقتصادی، به نظر می‌رسد که در ماه‌های پیش‌رو، کمبود مواد اولیه می‌تواند به‌طورجدی روند بهبود وضعیت اقتصادی و خصوصاً وضعیت بخش صنعت را متأثر کند. کسری تراز تجاری قابل‌توجه در سال ۱۴۰۲ و افزایش شکاف قیمت بازار آزاد ارز و نیما در ماه‌های اخیر، عواملی هستند که می‌توانند منابع ارزی قابل تخصیص به واردات مواد اولیه را در ماه‌های آتی محدود کنند؛ بنابراین، افزایش محتمل نرخ ارز و کاهش تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه می‌تواند در ماه‌های آینده موجب تشدید محدودیت دسترسی به مواد اولیه تولید شود و به‌تبع آن، توقف روند بهبود بخش صنعت، محتمل خواهد بود.

شاخص مدیران خرید ترکیبی کل اقتصاد

آخرین نظرسنجی انجام شده در خصوص ایران، نشان می‌دهد که شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در فروردین ۱۴۰۳، معادل ۳۹.۶ محاسبه شده است. این شاخص نشان می‌دهد که سطح فعالیت‌های اقتصادی در این ماه نسبت به ماه اسفند ۱۴۰۲، به‌طور مطلق، کاهش یافته است. بااین‌وجود، بعد از حذف اثر تعطیلات نوروزی (تعدیل فصلی)، این شاخص برای ماه فروردین معادل ۵۱.۵ برآورد شده است که بیانگر بهبود نسبی وضعیت اقتصاد کشور نسبت به ماه اسفند ۱۴۰۲ است.

شاخص «میزان تولید محصول یا ارائه خدمت» در ماه فروردین معادل ۲۷.۸ محاسبه شده که با حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل ۴۹.۰ برآورد شده است. این شاخص نشان می‌دهد که میزان تولید کالا‌ها و خدمات در این ماه، نسبت به اسفند ۱۴۰۲، حتی با حذف اثر تعطیلات نوروزی، به‌طور نسبی کاهش یافته است.

شاخص «موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده» در این ماه، پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل ۴۹.۷ برآورد شده است که مؤید کاهش موجودی مواد اولیه نسبت به اسفند ۱۴۰۲ است.

شاخص «قیمت مواد اولیه یا لوازم خریداری شده» در این ماه، پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل ۷۲.۳ برآورد شده است که بیانگر افزایش قابل‌توجه قیمت اولیه نسبت به اسفند ۱۴۰۲ است.

شاخص «میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی» در ماه فروردین، پس از تعدیل فصلی، معادل ۵۲.۰ برآورد شده است. اگرچه روند این شاخص در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بیانگر بهبود مستمر اشتغال در کشور است، اما شرایط برای همه سطوح مهارتی یکسان نیست، شواهد موجود و اظهارات فعالین اقتصادی حاکی از این است که تورم بالا و فشار‌های مداوم هزینه‌های زندگی، باعث بی‌میلی نیروی کار غیرماهر به اشتغال در سطوح دستمزد کنونی شده است که مشکلاتی جدی برای برخی از بخش‌های اقتصادی ایجاد کرده است.

شاخص «قیمت مواد اولیه یا لوازم خریداری شده» در این ماه، پس از تعدیل فصلی، معادل ۷۲.۳ برآورد شده است که بیشترین مقدار در بین تمام مؤلفه‌های شامخ کل اقتصاد است. لازم به ذکر است که در تمام ماه‌های سال ۱۴۰۲، این شاخص بالاتر از ۵۰ بوده است که بیانگر رشد مستمر قیمت مواد اولیه بوده است.

شاخص «قیمت محصولات تولیدشده یا خدمات ارائه شده» در این ماه، پس از تعدیل فصلی، معادل ۵۶.۳ برآورد شده است که بیانگر افزایش قیمت محصولات یا خدمات نهایی در این ماه نسبت به ماه اسفند سال ۱۴۰۲ است. به نظر می‌رسد که افزایش مداوم قیمت محصولات تولیدشده بیشتر ناشی از افزایش مستمر قیمت مواد اولیه است.

شاخص مدیران خرید بخش صنعت

بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید بخش صنعت در فروردین ۱۴۰۳، معادل ۳۳.۵ محاسبه شده است. بعد از حذف اثر تعطیلات نوروزی (تعدیل فصلی)، این شاخص برای ماه فروردین معادل ۵۰.۲ برآورد شده است که بیانگر بهبود نسبی، اما بسیار اندک وضعیت کلی بخش صنعت نسبت به ماه اسفند ۱۴۰۲ است.

شاخص «مقدار تولید محصولات» در ماه فروردین معادل ۲۱.۳ محاسبه شده که پس از تعدیل فصلی، معادل ۴۷.۴ برآورد شده است. بر این اساس، می‌توان گفت که مقدار تولید محصولات در این ماه، نسبت به اسفند ۱۴۰۲، به‌طور نسبی کاهش یافته است. بررسی این شاخص در زیربخش‌های مختلف بخش صنعت نشان می‌دهد که از بین ۱۲ رشته فعالیت صنعتی، این شاخص برای ۸ رشته فعالیت کمتر از ۵۰ بوده است که نشان می‌دهد کاهش تولید در این ماه یک مسئله فراگیر در بخش صنعت است.

شاخص «موجودی مواد اولیه» در این ماه، پس از تعدیل فصلی، معادل ۴۸.۹ برآورد شده است که نشان‌دهنده کاهش نسبی موجودی مواد اولیه نسبت به اسفند ۱۴۰۲ است. بررسی این شاخص در زیربخش‌های مختلف بخش صنعت نشان می‌دهد که از بین ۱۲ رشته فعالیت صنعتی، این شاخص برای ۱۰ رشته فعالیت کمتر از ۵۰ بوده است.

شاخص «میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی» در ماه فروردین، پس از تعدیل فصلی، معادل ۵۰.۴ برآورد شده است. روند این شاخص در سه ماه منتهی به فروردین ۱۴۰۳ بیانگر بهبود نسبی اشتغال در کشور است، بااین‌وجود، بنا به اظهار فعالین بخش صنعت، برخی از شرکت‌ها با عدم تمایل اشتغال نیروی کار به دلیل عدم تناسب حقوق و دستمزد با هزینه‌های زندگی روبرو هستند و برخی شرکت‌ها هم به دلیل عدم توان تأمین هزینه‌ها به‌خصوص با بالا رفتن نرخ ارز و افزایش قیمت نهاده‌ها، تعدیل نیرو داشته‌اند.

شاخص «قیمت خرید مواد اولیه» در این ماه، پس از تعدیل فصلی، معادل ۷۶.۹ برآورد شده است که بیانگر افزایش قابل‌توجه قیمت اولیه نسبت به اسفند ۱۴۰۲ است. لازم به ذکر است که در تمام ماه‌های سال ۱۴۰۲، این شاخص بالاتر از ۵۰ بوده است که نشان‌دهنده رشد فزآینده قیمت مواد اولیه است. تداوم این روند، خصوصاً با توجه به‌احتمال تشدید محدودیت دسترسی به مواد اولیه در ماه‌های آتی، می‌تواند به فشار هزینه در بخش صنعت منجر شود و تورم تولیدکننده را افزایش دهد. بررسی این شاخص در زیربخش‌های مختلف بخش صنعت نشان می‌دهد که این شاخص برای تمام ۱۲ رشته فعالیت صنعتی، بالاتر از ۵۰ بوده است.

شاخص «میزان صادرات کالا» در فروردین ۱۴۰۳، پس از حذف اثر فصلی، معادل ۴۸.۱ برآورد شده است که بیانگر کاهش نسبی صادرات کالا نسبت به اسفند ۱۴۰۲ است. بررسی این شاخص در زیربخش‌های مختلف بخش صنعت نشان می‌دهد که از بین ۱۲ رشته فعالیت صنعتی، این شاخص برای ۸ رشته فعالیت کمتر از ۵۰ بوده است.

شاخص «قیمت محصولات تولیدشده» در این ماه، پس از تعدیل فصلی، معادل ۶۴.۱ برآورد شده است که نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجه قیمت محصولات در این ماه نسبت به ماه اسفند سال ۱۴۰۲ است. به نظر می‌رسد که افزایش مداوم قیمت محصولات تولیدشده بیشتر ناشی از افزایش فزآینده قیمت مواد اولیه است. افزایش قیمت نهاده‌ها، موجب فشار هزینه در سمت عرضه شده است. در چنین شرایطی برای جبران هزینه‌های تولید، قیمت محصولات تولیدشده نیز افزایش یافته و به‌این‌ترتیب شاخص «قیمت محصولات تولیدشده» نیز بیشترین مقدار ۱۱ ماهه اخیر را به ثبت رسانده است.

مشکلات اصلی از دید برخی از فعالان اقتصادی در فروردین ۱۴۰۳

- برخی از شرکت‌ها با عدم تمایل اشتغال نیروی کار به دلیل عدم تناسب حقوق و دستمزد و فشار بالای هزینه زندگی روبرو بودند و برخی هم به دلیل عدم توان شرکت‌ها برای تأمین هزینه‌ها به‌خصوص با بالا رفتن نرخ ارز و افزایش قیمت نهاده‌ها، تعدیل نیرو داشته‌اند.

- با توجه به افزایش روز‌های تعطیل (تعطیلات عید نوروز و ماه رمضان)، اکثر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، از کاهش میزان تولید خود خبر دادند و نیز از افزایش قیمت مواد اولیه گلایه دارند.

- کاهش میزان ارز تخصیصی از سوی دولت به تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه نیز از مشکلات گزارش شده است.

- در چند مورد در تولید سیمان و صنایع فرآورده‌های نفت و گاز، تولیدکنندگان اعلام کردند که با افزایش ساعات کار به‌صورت شیفتی، میزان تولید بیشتر شده است.

دیگر خبرها

  • امضاء پروژه جدیدی برای افزایش اصالت زعفران بین فائو و ایران
  • بنگاه‌های اقتصادی چشم انتظار حل مشکل مواد اولیه هستند
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • یخساز صنعتی و یخساز قالبی: افزایش بهره وری در صنایع مختلف
  • تصمیم عربستان باعث افزایش قیمت نفت شد
  • وارن بافت سهام اپل را فروخت | تلاش برای تصاحب بازار کشور های آسیای میانه
  • خاستگاه بسیاری از غذا‌های ملی ممکن است شما را شگفت زده کند!
  • قیمت‌های جهانی مواد غذایی به کدام سو می‌رود؟
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • انتقاد روسیه از مواضع نخست‌وزیر انگلیس نسبت به اوکراین