Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر اوقاف سوریه با اشاره به اینکه عربستان سعودی ۱۱ سال است مانع اعزام حجاج سوری می‌شود، از سیاسی کردن حج و عمره به شدت انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «عبدالستار السید» وزیر اوقاف سوریه گفت که عربستان سعودی تاکنون مانع اعزام حجاج سوری برای ادای فریضه حج شده است و همزمان از امضای توافقنامه‌ای در این خصوص با دولت دمشق، خودداری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به روزنامه الوطن سوریه گفت که عربستان سعودی به رغم ادعای خود مبنی بر مبارزه با تروریسم و گروه‌های تندرو، اما آن‌ها مسئله حج را با اخوانی‌ها هماهنگ می‌کنند، در حالیکه در خارج از عربستان مدعی مبارزه با اخوان‌المسلمین هستند. (دولت سوریه، اخوان‌المسلمین را گروه تروریستی می‌داند.)

عبدالستار السید افزود: آن‌ها از ۱۱ سال پیش تاکنون حج را سیاسی کرده‌اند. حج از ارکان اسلام است و جزو دارایی عربستان سعودی یا کس دیگری نیست.»

او با اشاره به سهمیه سوریه از حج که یک هزارم جمعیت این کشور است، گفت که با این حساب اکنون باید به بیش از ۲۰ هزار سوری مجوز اعزام به مراسم حج داده شود.

از سوی دیگر «محمد خیر العکام» عضو پارلمان سوریه نیز به روزنامه الوطن گفت که به نظر نمی‌رسد سعودی‌ها سال جاری نیز اجازه ادای فریضه حج را به سوری‌ها بدهند و هیچ تغییر ماهوی در سیاست ریاض در قبال سوریه رخ نداده است و همچنان کسانی که در جنگ در کنار حکومتشان بودند، نمی‌توانند به حج بروند.

او افزود: «عربستان سعودی در دو سال گذشته به بهانه کرونا تعداد حجاج دیگر کشور‌ها را کاهش داد، در حالی که حج رکن پنجم از ارکان اسلام است و بر هر فرد مسلمانی واجب است که این فریضه را به جا بیاورد.»

العکام همچنین گفت که بسیاری از کشور‌ها خواستار عدم سیاسی کردن حضور مسلمانان در این فریضه هستند و می‌خواهند که به جای دولت سعودی، یک مدیریت مشترک از کشور‌های اسلامی اداره اماکن مقدس را در دست گیرند تا سعودی‌ها نتوانند به نفع خود از این واجب اسلامی بهره ببرند، چرا که حق هر مسلمانی است که ازاین مناطق مقدس زیارت کند.

گفتنی است که عربستان سعودی تاکنون در قابل درخواست‌های متعدد در طول تاریخ برای سپردن مدیریت حج به کمیته‌ای از کشور‌های اسلامی، شدت واکنش نشان داده و به مخالفت با آن برخواسته است.

وزارت اوقاف سوریه ماه گذشته نیز در بیانیه‌ای، شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر انجام سازوکار‌ها برای اعزام حجاج برای ادای فریضه حج را تکذیب کرد و گفت که تنها نهاد رسمی در خصوص حج، وزارت اوقاف سوریه است و دولت عربستان سعودی نیز همچنان مردم سوریه را از ادای حج محروم کرده است. همزمان شمار زیادی از خطبای جمعه در مساجد این کشور نیز از ممانعت عربستان سعودی از اعزام حجاج برای انجام واجبات بشدت انتقاد و آن را محکوم کرده‌اند.

دولت سعودی در حالی مانع اعزام حجاج سوری به فریضه حج و عمره می‌شود که تنها آن دسته از افرادی که در اراضی اشغالی تروریست‌ها سکونت دارند، می‌توانند ابتدا به ترکیه رفته و از آن‌جا راهی عربستان شوند. در این خصوص گروهک موسوم به «ائتلاف معارضان سوریه» در سال ۲۰۱۳ نهادی به نام «کمیته عالی حج» ایجاد کرد.

مسأله سیاسی کردن حج و عمره از سوی دولت ریاض، موضوع تازه‌ای نیست و پیش از این نیز در سال‌های بحران دیپلماتیک با قطر، مردم این کشور از اعزام به حج محروم بودند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حج حج تمتع حجاج سوری جنگ سوریه عربستان سعودی اوقاف سوریه فریضه حج کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۵۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام زائران در امنیت کامل/ ممنوعیت ۱۴ قلم دارو در کشور عربستان

فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا تمهیدات این یگان در مورد اعزام زائران به عمره را تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سردار رضا بنی اسدی فر فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا، با اشاره به اعزام اولین گروه زائران عمره از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره)، گفت: اعزام زائران با امنیت کامل و در آرامش شروع شده و در ۱۱ ایستگاه پروازی ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: پس از ۹ سال وقفه از سوم اردیبهشت ماه سال جاری عملیات اعزام زائران حج عمره از سر گرفته شد که پلیس فرودگاه‌های فرماندهی یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا با آمادگی کامل تا ۱۳ اردیبهشت ماه عملیات رفت را به پایان خواهد رساند.

این مقام ارشد انتظامی افزود: امسال با هماهنگی صورت گرفته تمام پرواز‌ها توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌پذیرد و بیش از ۵ هزار زائر عمره و خدمه، از طریق فرودگاه‌های مشخص شده، اعزام خواهند شد.

سردار بنی اسدی فر در خصوص دارو‌های ممنوعه در کشور عربستان، گفت: ۱۴ قلم دارو در کشور عربستان ممنوع استکه شامل هیرومرفین، آمپول پتیدین، آمپول مرفین، شربت اکسپکترانت کدئین، قرص و آمپول ترامادون، قرص متیل فنیدات، آمپول و قرص بوپرنورفین، آمپول و قرص دیازپام، قرص استامینوفن کدئین، شربت و قرص متادون است و زائران مراقب این مسأله باشند.

فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا گفت: همکاران من در فرودگاه‌های سراسر کشور عملیات حج عمره را به عنوان یک فرصت تلقی کرده و متقاضی خدمت به زائرین خانه خدا در این ایام است.

دیگر خبرها

  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • همراه داشتن ۱۴ قلم دارو در عربستان برای زائران حج ممنوع است
  • ممنوعیت ۱۴ قلم دارو در کشور عربستان 
  • اعزام زائران در امنیت کامل/ ممنوعیت ۱۴ قلم دارو در کشور عربستان
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • همراه داشتن کدام داروها در عربستان ممنوع است؟
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد