روابط عمومی، ویترین اخلاقمداری
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۵۹۴۹
روابط عمومی، ویترین اخلاق مداری، شخصیت و شانیت سازمان است، با تحکم و زور برخورد کردن کار روابط عمومی پیش نمی رود بلکه انعطاف پذیری، تعامل، سعه صدر داشتن، همدلی و مشارکت، بهتر و سریعتر به پیش می رود تا کارکنان روابط عمومی احساس تعلق خاطر و وابستگی نسبت به کار خود و سازمان نمایند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ روابط عمومی به خودی خود، برای مخاطبان و مردم آگاهی و شناخت نسبت به سازمان و یا یک برند، محصول و یا خدمات ایجاد نموده و به ارتقای شانیت و شخصیت سازمان کمک می کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هنر واقعی روابط عمومی کار کردن با مخاطبانی است که به خاطر تنوع دیدگاهها، ایده ها و نظرات درباره مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و… و برای ایجاد درک و فهم مشترک در آنها نسبت به یک موضوع مشخص و معین تلاش می کند.
یک روابط عمومی، همیشه باید از خود بپرسد: من چطور روابط عمومی هستم؟ هدف روابط عمومی سازمانی که من در آن کار می کنم، چیست؟ روابط عمومی باید چگونه مسائل و مشکلات سازمان را شناسایی و رصد کند؟ روش یا رویه ای برای ورود به مسئله ها و حل آنها چیست؟ چگونه از فناوری های نوین استفاده کنم؟ و… به نوعی به خود ارزیابی بپردازد تا سطح آمادگی خود را برای انجام یک فعالیت مهم و تاثیرگذار بسنجد.
دنیای روابط عمومی به سرعت در حال تغییر و تحول است، با انفجار رسانههای اجتماعی، بسیار مهم است که هر چیزی را که میگوییم و انجام میدهیم آنطور که میتوانیم فوراً گزارش و معنا کنیم. روابط عمومی یک ابزار بسیار قدرتمند و موثر برای بیرون رفتن از یک وضعیت دشوار و بحرانی و گفتن داستان خود است.
بنابراین، داشتن تخصص، تجربه، آشنایی با چگونگی به کارگیری ارزش های خبری، آمادگی لازم برای مواجه با بحرانها، صادق و مورد اعتماد بودن، وقت شناسی، خلاقیت و گوش دادن از مهم ترین کارهایی است که یک روابط عمومی باید نسبت به آنها شناخت و آگاهی کافی و لازم داشته باشد تا بتواند در مواقع ضروری و بحران از آنها به نحو احسن استفاده نماید.
روابط عمومی، ویترین اخلاق مداری، شخصیت و شانیت سازمان است، با تحکم و زور برخورد کردن کار روابط عمومی پیش نمی رود بلکه انعطاف پذیری، تعامل، سعه صدر داشتن، همراهی، همدلی و مشارکت، کار روابط عمومی بهتر و سریعتر پیش می رود تا کارکنان روابط عمومی احساس تعلق خاطر و وابستگی نسبت به کار خود و سازمان نمایند، اینکه من هر چه می گویم درست است و باید عینا انجام شود مال زمان روابط عمومی های ستنی بود؛ زمان این نوع حرکات سالهاست که گذشته است.
حرف اول و آخر در روابط عمومی اخلاق مداری و داشتن حس همدردی و همراهی با کارکنان مجموعه می زند نه رفتار خشک و خشن و بدور از شئونات انسانی؛ بنابراین تشویق و ترغیب در این میان می تواند معجزه کند و تخریب و تحقیر هم مجموعه و هم سازمان را به سوی انحطاط و نابودی می کشاند.
برخی از مسئولان روابط عمومی ها نیازمند گذراندن دوره مهارت های ارتباطات انسانی هستند تا نحوه رفتار و گفتار با همکاران خود را بیاموزند. خلاصه این طور مدیران و مسئولان برای سازمانها و دستگاهها سماند که یا باید اصلاح شوند و یا جابجا.
کار روابط عمومی هنرمندی و بازیگری در عرصه سازمان و جامعه است تا مردم محو تماشای او شده و با این کار اهداف سازمانیش را عملی نماید.
روابط عمومی شالوده و استوانه اصلی و اساسی ایجاد ارتباط موثر و تاثیرگذار بین سازمان و مخاطبان است که هیچ وقت نباید اجازه داده شود این موقعیت حساس و خطیر دچار تزلزل و فروپاشی شود چون صدمه دیدن روابط عمومی باعث صدمه دیدن و سلب اعتماد افکار عمومی از سازمان می شود که برگرداندن این اعتماد و… خیلی سخت و دشوار می شود.
تزلزل جایگاه روابط عمومی که متاسفانه اکنون در برخی از دستگاهها و سازمانها شاهد آن هستیم یعنی نادیده گرفتن افکار عمومی و بی محلی به دیدگاهها و نظرات آنها درباره کارکردها و عملکرد دستگاهها و سازمانها.
هرگاه به روابط عمومی ها پر و بال داده اند شاهد افزایش مشروعیت و مقبولیت سازمانها و دستگاهها در میان مردم بوده اند و هرگاه فرصت کار کردن از روابط عمومی ها گرفته اند میدان بروز شایعه و تبلیغات منفی علیه دستگاهها و سازمانها را ایجاد کرده اند.
نباید اجازه بدهیم روابط عمومی از جایگاه و کارکردهای اصلی خود سقوط کند چون این کار یعنی سقوط اعتماد، اعتقاد و اطمینان مخاطبان که بازسازی آن نیازمند صرف هزینه بسیار و زمان بر است. توسعه روابط عمومی و تهیه ساختار، زیرساخت و بودجه مناسب، نیروی انسانی متخصص و باتجربه می تواند در وهله اول باعث اعتلای سازمان و در وهله دوم باعث افزایش انگیزه، کارآیی و اثربخشی دست اندرکاران روابط عمومی ها شود.
محمد فولادی؛ کارشناس مسائل فرهنگی استان هرمزگان
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: کار روابط عمومی روابط عمومی ها اخلاق مداری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۵۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سندروم فتوشاپ سازی از سلبریتیها
به گزارش «تابناک»، رضا صائمی در عصر ایران نوشت: طی چند روز گذشته که خبر بیماری ترانه علیدوستی در شبکههای اجتماعی به اصطلاح ترند و وایرال شده شاهد انتشار انواع و اَشکال عکسهایی بودهایم که از طریق فوتوفن فتوشاپ یا تمهیدات هوش مصنوعی، او را بر تخت بیمارستان نشان میدهد که هر بار یکی از بازیگران یا چهره های سرشناس در کنارش ایستاده است.
یکی از مهمترین عکسهایی که دستمایۀ این جعلهای فتوشاپی قرار گرفته است مربوط به بستری شدن «الناز شاکردوست» است که ظاهرا سر صحنه یکی از فیلمها مصدوم و به بیمارستان منتقل شده بود و برخی از بازیگران در آن زمان به عیادتش رفته بودند.
در یکی از این جعلهای فتوشاپی، سر ترانه علیدوستی را به جای الناز شاکردوست گذاشتهاند و سر حمید علیدوستی پدر ترانه را به جای مهران مدیری! جالب اینکه آنقدر این جعل ناشیانه است که حتی موهای مهران مدیری را بر صورت پدر ترانه علیدوستی ( که خود نیز به عنوان ستارۀ پیشین فوتبال شهرت و محبوبیت دارد) گذاشته بودند یا به این فکر نمیکردند حمید علیدوستی لباس زمستانی به تن دارد که با هوای بهاری اکنون همخوانی ندارد.
سمت چپ: واقعی: مهران مدیری و الناز شاکر دوست/ سمت راست: جعلی: حمید علیدوستی و دخترش ترانه
آنچه بر تاسف این سندرم فتوشاپسازی میافراید، استفاده برخی از صفحات سینمایی و خبری در اینستاگرام و تلگرام از همین عکسها و اخبار جعلی است که حتی به اخلاق حرفهای خود هم پایبند نیستند و بدون آزمودن صحت خبر به انتشار آن دست میزنند.
این حجم بالای تولید اخبار و تصاویر جعلی، صرفا برای جذب فالوئر بیشتر و منافع مالی و کاری برآمده از آن صورت گرفته و مصداقی از بی اخلاقی رسانهای است و یا بی اطلاعی و سادهانگاری.
البته زندگی سلبریتیها و کنجکاوی برای کشف رخدادهای آن، در همه جای دنیا وجود دارد اما جعل عکس و خبر برای جلب فالوئر و دنبالکننده بیشتر را نمیتوان ذیل فرهنگ هواداری قرار داد.
به نظر میرسد این سندروم ناشی از نوعی اختلال عاطفی در بخشی از جامعه ماست که نیازمند توجهاند. توجهی افراطی که برای جلب نظر دیگران به خود، به جعل خبر دست زده و با خبرسازیهای کذب، کمبود توجه خود را جبران و ارضا میکند. ظهور و گسترش هوش مصنوعی و کاربرد عمومی آن هم بر شدت این سندرم افزوده و شاهد جعل انواع و اقسام عکس و ویدئوهایی هستیم که اغلب با تصویری از سلبریتیها گره میخورد و به تولید محتواهای کاذب و جعلی میانجامد که صرفا به مثابه تمهیدات سودجویانه مورد استفاده قرار میگیرد.
واقعیت این است که پاپاراتزیها هم در جهان رسانهای، قواعد و قوانین خود را دارند و در دایره اخلاق حرفهای فعالیت میکنند. آنچه در شبکههای اجتماعی ما به واسطه فناوریهای نوین دیجیتالی صورت میگیرد نوعی دستکاری در واقعیت است و میتواند مصداق فریب افکار عمومی به مثابه جرم هم تعریف شود. این جعلسازیها نه نتها به اعتماد عمومی خدشه وارد میکند بلکه زیست فردی سلبریتیها را هم دچار مخاطراتی میسازد.
اگر بخواهیم این رخداد را در یک خوانش کلیتر جامعهشناسانه مورد تحلیل قرار دهیم باید آن را مصداقی از گفتمان ابتذال بدانیم که متاسفانه بر زیست-مجازی ما حاکم شده و سلامت روایت و سلامت روانی را تهدید می کند.
گاه برخی از این محتواهای ساختگی مصداق شوخی و کمدی است که صرفا برای خنده و سرگرمی تولید میشوند و همه کارکرد آن را میدانند مثل شوخی تصویری که چند سال پیش با عباس جدیدی در گرفتن عکس سلفی شده بود اما جعل عکسی که در ارتباط با خبر بیماری ترانه علیدوستی صورت گرفته نه شوخی کردن با خبر که شوخی گرفتن خبر و اطلاع رسانی بود و میتواند آسیبهای اجتماعی گزندهای در پی داشته باشد و اخلاق عمومی را در سراشیب سقوط قرار دهد. سوء استفاده از شهرت فقط توسط افراد مشهور صورت نمی گیرد بلکه گاهی با شهرت آنها صورت میگیرد و این هشداری است تا بفهمیم در جهان رسانهای امروز، رعایت اخلاق رسانهای ضرورت بیشتری دارد.