Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@20:55:07 GMT

افشاگری محیط زیست گیلان از نسخه سرطان‌زای بایجومی

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۶۰۲۰

افشاگری محیط زیست گیلان از نسخه سرطان‌زای بایجومی

رضا زمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه تالاب انزلی یکی از اکوسیستم‌های مهم و ظرفیت مهم گردشگری در کشور است اظهار کرد: در سال ۹۷ و در دولت پیشین تلاش مجدانه‌ای به بهانه  احیای تالاب انزلی و با اجرای طرح بایوجمی صورت پذیرفت ولی طرح بایجومی منجر شد تا یکی از نامطلوب‌ترین  اتفاقات زیست محیطی در تالاب انزلی رخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با انتقاد از اصرار بریخ از مسؤولان دولت پیشین به اجرای طرح بایجومی در تالاب انزلی گفت: دولت پیشین اصرار بسیار زیادی در خصوص اجرای طرح بایجومی در تالاب انزلی علیرغم سرطان‌زا بودن ماده مورد استفاده داشته است و اگر تلاش‌های شبانه روزی دادستان وقت انزلی، فعالان محیطی زیست و رئیس وقت اداره محیط زیست انزلی نبود، بلاهای زیادی در این تالاب رخ و اکوسیستم آن از بین می‌رفت. 

مدیر کل محیط زیست استان گیلان با تاکید بر سرطان‌زا بودن ماده استفاده شده در طرح بایجومی به منظور احیای تالاب انزلی بیان کرد: ماده استفاده شده در این طرح دی اکسید تیتانیوم بوده که بسیار خطرناک و سرطان‌زا است و ابتدا در ۵۰ هکتار از تالاب انزلی مورد استفاده قرار گرفت ولی با اولین سیلاب به پهنه‌های دیگر تالاب وارد شد، لذا باید بررسی شود که اثرات انتشار این ماده به دیگر نقاط تالاب چه بوده است. 

زمانی اصرار مسوولان طرح بایجومی در به صرفه بودن این طرح را بسیار عجیب دانست و تصریح کرد: 
در همان زمان بیش از ۲۰ نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان محیط زیست مخالفت خود را با طرح بایجومی اعلام کردند ولی مسوولان طرح گفتند به روش نانو سعی داریم تالاب را احیا کنیم که بعد از اینکه مشخص شد این مواد عوارض جدی از جمله سرطان‌زا بودن را به همراه دارد، گفتند ترکیبات این مواد تغییر کرده است. 

وی با اشاره به اختصاص ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار به شرکت اجرا کننده طرح بایجومی گفت: برای احیای تالاب انزلی از طریق طرح بایجومی ۸۵۰ میلیارد  تومان اعتبار در  سال ۹۷ درنظر گرفته شد و اکنون پرسش مردم و کارشناسان مربوطه این است که چرا پس ازعدم اجرای طرح بایجومی این مبلغ به منظور احیا و رفع دیگر مشکلات تالاب استفاده نگردیده است، در صورتی که در زمان طلایی که هنوز شرایط تالاب به این مرحله نرسیده بود میتوانستیم بسیاری از مشکلات الویت دار تالاب ازجمله مدیریت فاضلاب و رسوب را حل کنیم.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان شرکت اجرا کننده احیا تالاب انزلی از طریق طرح بایجومی قبلا هیچگونه سابقه کار نداشته و حتی تقاضای تصفیه فاضلاب اصفهان را هم کرده بود که مورد موافقت قرار نگرفته است. 

زمانی با بیان اینکه سازمان محیط زیست با جدیت به دنبال احقاق حق مردم انزلی و استان گیلان  در خصوص اتفاقات رخ داده در این تالاب و طرح بایجومی است، افزود: امروز مسوولان سازمان محیط زیست کشور از جمله رئیس حراست سازمان و رئیس بازرسی به همراه دادستان شهرستان بندر انزلی و مسوولان شهرستانی و به منظور بررسی اتفاقات رخ داده در تالاب انزلی و پروژه طرح بایجومی از این تالاب بازدید کرده و از هیچگونه تلاشی برای احقاق حق مردم انزلی و عاملان نابودی تالاب و اجرای کنندگان طرح بایجومی دریغ نخواهد کرد. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست گیلان بایوجمی محیط زیست تالاب انزلی محیط زیست اجرای طرح سرطان زا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۶۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان، با اعلام خبرثبت تصاویری بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی افزود: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از ۴ راس گوزن قرمز (مرال) درارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.
 حمزه عشوری افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه با ارزش در استان است. 
وی تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نماد‌های تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی، و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع زیستگاه‌های گیلان است. 
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه مرال به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند گفت: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.
حمزه عشوری افزود: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی جمعیت مرال‌ها می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم