Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-27@03:42:55 GMT

مهارت بالای سگ‌ها در تشخیص کرونا

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۶۳۷۳

محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند اخیرا از تعلیم سگ‌هایی خبر داده‌اند که می‌توانند به طور دقیق بیماران مبتلا به کووید-۱۹ فرودگاه را تشخیص دهند.

به گزارش ایسنا، محققان اظهار کرده‌اند سگ‌های آموزش دیده قادر به تشخیص ویروس کرونا در افراد مبتلا به این بیماری هستند. نتایج مطالعه جدید محققان دانشگاه هلسینکی نشان می‌دهد که سگ های لابرادور رتریور و نژاد وایت شپرد می‌توانند تا ۹۷ درصد موارد مثبت را شناسایی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق تحقیقات جدید، سگ‌های مواد یاب آموزش‌دیده اکنون می‌توانند مسافران آلوده به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در فرودگاه‌ها را نیز به دقت تشخیص دهند. محققان فنلاندی می‌گویند سگ‌ها می‌توانند ابزار ارزشمندی برای مهار همه‌گیری در فرودگاه‌ها و سایر مکان‌هایی که دارای جمعیت زیاد هستند، باشند.

سگ‌ها حس بویایی بسیار قوی دارند و می‌توانند بوی یک ماده در سطوحی به اندازه یک تریلیون را بسیار بهتر از هر روش موجود دیگری، دریابند.

تصور می‌شود که آنها قادر به تشخیص ترکیبات آلی فرار متمایز آزاد شده در طی فرآیندهای متابولیک مختلف در بدن از جمله آنهایی که توسط عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و انگلی ایجاد می‌شوند نیز هستند.

داده‌های اولیه نشان می‌دهد که سگ‌ها را می‌توان در عرض چند هفته آموزش داد تا نمونه‌هایی از بیماران مبتلا به عفونت کووید-۱۹ را با درجه‌ای از دقت قابل مقایسه با تست استانداردسواب بینی و گلو پی سی آر تشخیص دهند.

طی این مطالعه محققان پس از بررسی چندین سگ از نژادهای مختلف دریافتند سگ‌های می‌توانند تا ۹۷ درصد موارد ابتلا به کرونا را شناسایی کنند و هنگام تایید اینکه چه کسی عاری از ویروس است، نیز ۹۹ درصد دقیق هستند.

محققان گفتند یافته‌های آنها نشان می‌دهد که سگ‌هایی که می‌توانند مالاریا پارکینسون و سرطان را بو بکشند، می‌توانند به عنوان یک روش غربالگری ویروس در زمانی که آزمایش‌ها در دسترس نیستند (مانند مراحل اولیه یک بیماری همه‌گیر)، عمل کنند.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۶۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ایام هفته سلامت غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم برای گروه‌های سنی هدف در پایگاه‌های سلامت و مراکز و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.
 بابک اقبالی گفت: در هفته سلامت برنامه ویژه‌ای در بحث مراقبت‌های قلبی با اندازه‌گیری قند، وزن، فشارخون و انجام آزمایش قند خون و چربی داریم و این برنامه در طول این هفته اجرا می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، از میان افراد بالای ۳۰ سال مراجعه کننده ۳۰ درصد مبتلا به فشار خون (از هر ۳ نفر یک نفر)، ۱۳ درصد مبتلا به دیابت (از هر ۷ نفر یک نفر) هستند و اگر این افراد به موقع تشخیص داده شوند تحت درمان به‌‎موقع نیز قرار می‌گیرند و از عوارض جانبی بعدی به‌دور خواهند بود.

وی گفت: برنامه دیگر این دانشگاه، آموزش به افرادی است که تحت درمان قرار ندارند و مهمترین موضوع در خصوص عدم افزایش وزن است تا با مشکلات و سکته‌های قلبی مواجه نشوند. همچنین به افراد آموزش شیوه زندگی سالم، تحرک بدنی مطلوب و تغذیه سالم داده می‌شود و به تمام مراجعه کنندگان به ۳۰ دقیقه ورزش سبک و ۷ هزار گام پیاده‌روی توصیه می‌شود.

اقبالی با تأکید بر اینکه در هفته سلامت بحث غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم و برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال، بالای ۳۰ سال و ۳۰ تا ۶۰ سال انجام می‌شود، افزود: همچنین در این هفته و در طول ایام سال بر غربالگری تیروئید در ۳ تا ۵ روزگی تأکید داریم و در همین راستا و با گرفتن چند قطره خون از کف پای افراد مبتلا به بیماری‌‎های متابولیک و فیتلکونوری شناسایی می‌شوند و در مواردی که به‌‎موقع شناسایی شوند از عقب ماندگی ذهنی و جسمی جلوگیری می‌شود، به همین منظور ۹۸ درصد نوزادان غربالگری شدند و از والدین ۲ درصد باقی مانده نیز درخواست داریم تا هرچه سریع‌تر مراجعه کنند.

 

دیگر خبرها

  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چرا ربات‌ها و هوش مصنوعی هنوز به گرد پای حیوانات نرسیده‌اند؟
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • چطور اسباب بازی ها می توانند به رشد کودکان کمک کنند؟
  • ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند