Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@19:22:49 GMT

احیاء رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب رشت

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۹۰۲۱

احیاء رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب رشت

احمدی سنگری اظهار داشت: دو رودخانه زرجوب و گوهر رود تحت تاثیر زهرابه‌های سراوان و آب‌های سمی ناشی از کود‌های کشاورزی هستند که آلودگی خطرناکی را برای شهر با توجه به عبور این دو رودخانه از مرکز شهر به همراه دارد.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه تجمیع این فاضلاب‌ها در جریان مسیر این دو رودخانه به محلات فخب و سیاه اسطلخ، پیربازار و نهایت به تالاب انزلی و دریای کاسپین می‌رسد گفت: بوی تعفن و آزار ساکنین مرکز و حاشیه شهر رشت و همچنین محلات در مسیر عبور آب رودخانه‌های زرجوب و گوهررود، ناقل بودن برخی از حیوانات با مصرف آب این رودخانه‌ها، امکان انتقال بسیاری از بیماری‌ها بین مردم به‌ویژه دانش‌آموزان و آلوده شدن محصولات کشاورزی از خسارت‌های این آلودگی برای استان است که با عرضه محصولات کشاورزی به سایر استان‌ها، کل کشور را تحت تاثیر قرار داده و بعد ملی می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با اشاره به عدم اطلاع برخی از مسئولان کشوری از معضل بزرگ پسماند گیلان تصریح کرد: بخش‌های لشت‌نشاء، خشکبیجار، سنگر و کوچصفهان فاقد فاضلاب شهری و تصفیه‌خانه هستند و تمام فاضلاب‌های شهری، صنعتی و خانگی وارد رودخانه‌های این بخش‌ها می‌شوند و در صورت عدم جلوگیری از وضعیت موجود، فاضلاب‌های این مناطق در آینده‌ای نزدیک با مشکلاتی نظیر رودخانه‌های گوهررود و زرجوب مواجه می‌شوند.

احمدی سنگری با پیشنهاد فازبندی ورودی فاضلاب‌ها به رودخانه‌ها با هدف جلوگیری از ورود فاضلاب بیمارستانی و صنعتی با راه اندازی تصفیه خانه‌های محلی اذعان کرد: باید تصفیه‌خانه‌های محلی به‌ویژه فخب توسعه داده شود تا همه آب‌ها به این تصفیه خانه هدایت و در اینجا تصفیه شود.

او بر لزوم راه اندازی تصفیه‌خانه‌های محلی تاکید کرد و بیان داشت: باید فاضلاب‌های مناطق مختلف مثل زندان لاکان یا مسکن مهر در تصفیه خانه‌های محلی فاضلاب خود را تصفیه کنند تا آب سالم وارد رودخانه‌های گوهررود و زرجوب شود.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس رهاسازی حریم رودخانه‌ها توسط شهرداری‌ها را مورد اشاره قرار داد و اظهارکرد: مقرر گردید جلسه‌ای فی مابین شرکت آب و فاضلاب کشوری با قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) به‌منظور اجرای پروژه ساماندهی رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب و لایروبی و آزادسازی مناطق در حریم مسیر طرح، برگزار شود.

او ادامه داد: در انعقاد تفاهم‌نامه چهار هزار میلیارد تومانی با قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و اختصاص بودجه‌هایی از طرف رئیس جمهور، وزیر کشور و استاندار گیلان نیز اعتبار خوبی برای ساماندهی پسماند سایت زباله سراوان و گوهر رود و زرجوب در نظر گرفته‌اند، تا در دولت مردمی با همکاری و انسجام مسئولین انقلابی شاهد عبور از این وضعیت اسفناک باشیم.

احمدی سنگری از دیگر مباحث مهم در این نشست را وضعیت آب شرب برخی مناطق شهرستان‌های رشت و خمام که در معرض آسیب جدی و خطر نفوذ فاضلاب‌ها در سفره‌های آب زیرزمینی هستند اعلام کرد و اذعان داشت: با اختصاص مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان مقرر گردید، در اسرع وقت مناطق فوق الذکر از آب شرب سالم با عبور از تصفیه خانه بهره‌مند شوند تا خانواری ناچار به استفاده از آب چاه نباشد.

وی در پایان تاکید کرد: در تلاشیم تا علاوه بر اینکه تا پایان سال ۱۴۰۱ ورود زباله‌ای به سراوان نداشته باشیم، بتوانیم برای شیرابه و زهرابه‌های آن تدبیری بیندیشیم و همزمان گامی موثر در جهت نجات رودخانه‌های گوهررود و زرجوب برداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فاضلاب رشت احیای رودخانه تصفیه خانه های محلی رودخانه های گوهر رود و زرجوب رودخانه ها فاضلاب ها گوهر رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۹۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید علمی دانش آموزان از تصفیه خانه آب ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،این دانش آموزان دانش آموزان در قالب یک تور علمی، از تصفیه خانه آب شهر ارومیه بازدید و با روند و مراحل تصفیه آب شرب آشنا شدند.   این بازدید در راستای فعالیت‌های آموزشی و با هدف آشنایی دانش آموزان از تأسیسات و فرآیند تصفیه آب انجام شد.   در این بازدید کارشناسان تصفیه خانه آب ارومیه چگونگی روند تصفیه آب مصرفی را برای دانش آموزان شرح دادند.

دیگر خبرها

  • بازدید علمی دانش آموزان از تصفیه خانه آب ارومیه
  • عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس