Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@13:51:06 GMT

خشکسالی، سه هزار میلیارد ریال به عشایر یزد خسارت زد

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۹۱۷۱

خشکسالی، سه هزار میلیارد ریال به عشایر یزد خسارت زد

جواد شمس روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان خسارت‌ به دام عشایر با افت زایش دام های سبک ، کاهش گوشت قرمز ، کاهش آبرسانی ، خشک شدن چاه‌های مالداری و فقر شدید مراتع همراه بوده است.

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ در سال جاری باعث کاهش تولیدات مختلف جامعه عشایری استان شد اظهار کرد: خشکسالی موجب شد تولید گوشت قرمز تا ۱۵ درصد به دلیل افت زایش ها و تغذیه ناکافی کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شمس تصریح کرد: همچنین در سال آبی جاری بر اثر خشکسالی حدود ۵۰ حلقه چاه مالداری و چشمه در مناطق عشایری استان یزد خشک یا آب آن به شدت کاهش یافته است.

وی  با بیان اینکه با توجه به کاهش شدید بارندگی‌ همه تلاش خود را برای تامین آب سیار عشایر به‌کار خواهیم گرفت ادامه داد: برای تامین آب شرب عشایر از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار تانکر ۱۲ هزار لیتری آب به مناطق ییلاقی حمل و توزیع شده است.

این مسئول یاد آورشد : هم اکنون عشایر این استان (شهرستان های ابرکوه، هرات و مروست ) در ۳۰ سکونتگاه ییلاقی استان های یزد ، کرمان و فارس مستقر هستند.

شمس خاطر نشان کرد: از مجموع ۷۵۰ هزار راس دام سبک دراستان یزد ، ۲۵۰ هزار راس آن که حدود ۳۰ درصد است متعلق به جامعه عشایر است و سالانه حدود ۳ هزار تن انواع فرآورده های دامی و لبنی شامل ۵۰۰ تن شیر، ۲هزار تن گوشت قرمز ، ۷۰ تن پشم و بیش از ۴۰۰ تن دیگر فرآورده لبنی و دامی و  ۳۰۰ متر مربع فرش و گلیم و سایر بافتنی ها از سوی عشایر استان تولید می شود.

هم اکنون هزارو ۴۲۳ خانوار در قالب چهار هزار و ۸۴۶ نفر در مناطق عشایری سه شهرستان ابرکوه، هرات و مروست زندگی می کنند که عمدتا از ایلات قشقایی، عرب خمسه، بختیاری و طوایف مستقلی چون قرائی، توتکی، آربز و شکاری هستند.

برچسب‌ها زندگی عشایری سازمان امور عشایر ایران خشکسالی ابرکوه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری سازمان امور عشایر ایران خشکسالی زندگی عشایری سازمان امور عشایر ایران خشکسالی ابرکوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۹۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارندگی به عشایر ۳۰ میلیارد ریال برآورد شد

محمودی مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به کوچ زودهنگام عشایر به استان گفت: بر اثر بارندگی‌های اخیر، عشایری که تازه وارد استان شده بودند دچار مشکلات معیشتی شدند.

بیشتر بخوانید

پرشدن کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه درپی بارش‌های اخیر

وی با اشاره به اینکه این عشایر در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و لردگان هستند، افزود: پیگیری‌های لازم برای جبران خسارت وارد شده به این عشایر در حال انجام است.

محمودی اضافه کرد: زمان تقویم کوچ عشایر به استان با توجه به هماهنگی‌ها انجام شده و مناسب بودن وضعیت چرای دام در خوزستان ۲۵ اردیبهشت است و عشایر از کوچ زودتر از موعد پرهیز کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام ۳۴ هزار نفر در طرح بیمه رایگان مادران غیرشاغل مناطق روستایی و عشایری
  • خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های مناطق عشایری
  • تشکیل ستاد مدیریت بحران در سازمان امور عشایر
  • رعد و برق بلای جان دام‌های عشایر در فارس شد
  • رعد و برق ۵۰ راس گوسفند عشایر حومه شیراز را تلف کرد
  • وارد آمدن خسارت به ۱۰۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایری استان ایلام
  • آذرخش، ۵۰ رأس دام عشایر فارس را تلف کرد
  • خسارت بارندگی به عشایر ۳۰ میلیارد ریال برآورد شد
  • رعدوبرق، جان دام‌های عشایری را در فارس گرفت
  • خسارت ۵۰۰ میلیارد ریالی بارش‌های سیلابی به حوزه عشایری ایلام