Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@14:16:13 GMT

راهکارهای مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۹۲۸۶

راهکارهای مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد چیست؟

یک رفتارشناس حیوانات به راهکارهای مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد را در کشور تشریح کرد.

محمد ایرانپور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کارکردهای گذشته سگ و گربه در سبک زندگی امروزی تغییر کرده است. انسان برای حفظ جان خود، پلیس و اسلحه دارد و برای تأمین غذای خود یا کشاورزی یا دامداری می‌کند، البته سگ‌های گله و سگ‌های نگهبان همچنان نقش سابق خود را در زندگی بشر برعهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سگ‌ها به‌طور تخصصی کارکردهای جدیدی هم پیدا کرده‌اند که برای اموری همچون یافتن موادمخدر، همراهی با نابینایان یا کمک در زنده‌یابی بعد از حوادثی مانند زلزله، آتش‌سوزی و دستگیری مجرمان حرفه‌ای تربیت می‌شوند.

وی افزود: سبک زندگی امروزی انسان و کاهش روابط اجتماعی و گرایش به فردزیستی، کارکرد جدیدی برای سگ و گربه ایجاد کرده است. این دو حیوان برای تأمین نیاز غذایی خود، قادر به ایجاد رابطه عاطفی با انسان‌ها هستند و در دنیایی که جوامع انسانی به‌شدت ازهم‌گسیخته و تنها شده‌اند، همدم خوبی برای بسیاری از افراد به‌خصوص سالخوردگان، نابینایان، معلولان و همچنین وسیله‌ای برای تفریح کودکان تک‌فرزند و حتی درمان بیماران روانی شده‌اند.

این رفتارشناس حیوانات تصریح کرد: بسیاری از انسان‌ها حضور گربه یا سگ یا حتی هر دو را به‌عنوان عضوی از خانواده پذیرفته و با آن‌ها زندگی می‌کنند؛ اما در تمام کشورهای پیشرفته، با پذیرش نقش جدید سگ و گربه (پت)، به‌شدت با رها شدن این حیوانات و تکثیر بی‌رویه آن‌ها در محیط‌های شهری و اطراف شهری برخورد می‌شود.

وی گفت: متخصصان محیط‌زیست این حیوانات را فرصت‌طلب و مهاجم می‌دانند که وقتی با حمایت فعالان حیوانات مواجه می‌شوند به‌طور غریزی تکثیرشان افزایش یافته و سپس با تلفیق دو رفتار وحشی مانند حمله به دیگر جانوران و حیات‌وحش و حتی انسان‌ها و رفتار مهربانانه و ایجاد ارتباط با آن گروه از مردمی که به آن‌ها غذا می‌دهند، به شمار آن‌ها افزوده می‌شود.

خطرات جدی تکثیر، آمیزش و حمله به حیات‌وحش

ایرانپور اظهار کرد: سگ‌های آزاد با آمیزش با گرگ و شغال، دورگه‌های خطرناکی ایجاد می‌کنند که هم برای انسان و هم برای گونه‌های حیات‌وحش خطرناک هستند، در هیچ جای ایران به دلیل حضور بیش‌ازحد سگ‌های ولگرد نمی‌توان آزادانه و تنها پیاده‌روی کرد. در اطراف شهرها و حتی تا نقاط مرکزی شهرها و روستاها با افزایش سگ‌های بی‌صاحب مواجه هستیم، چه سگ‌های گله و چه سگ‌های رها، به انسان و سایر جانوران حمله می‌کنند.

وی گفت: اگرچه گربه‌ها کمتر قادر به حمله به انسان هستند، اما خطراتی جدی مانند حمله به حیات‌وحش دارند. این کشتار گاهی برای غذا نیست و نوعی رفتار طبیعی حیوان برای شکار است. قربانیان گربه‌ها اغلب جانوران نادر و آسیب‌پذیری هستند که ما شاید آن‌ها را کمتر می‌بینیم و براساس آمار درجاهای مختلف ده‌ها گونه در حال انقراض براثر حملات سگ‌ها و گربه‌ها از طبیعت حذف شده یا در معرض تهدید شدید قرار گرفته‌اند.

علت تکثیر بسیار سگ و گربه‌ها

این رفتارشناس حیوانات افزود: متأسفانه رفتارهای نادرست برخی شهرداری‌های کشور در برخورد خشن با سگ‌ها و مانور رسانه‌ای درباره آن‌ها از سوی علاقه‌مندان به سگ‌ها و گربه‌ها باعث شده است شهرداری‌ها، ادارات بهداشت و البته سازمان حفاظت محیط‌زیست در جمع‌آوری و مدیریت سگ‌ها دچار سستی شوند.

وی تصریح کرد: حامیان سگ و گربه در ایران به حدی خشن و بی‌رحمانه با هرگونه اظهارنظر علمی برخورد می‌کنند که بسیاری از متخصصان محیط‌زیست مورد آماج حملات سازمان‌دهی شده آن‌ها قرار گرفته‌اند، ترویج فرهنگ غذادهی به سگ‌ها و گربه‌ها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای جمع‌آوری پول از داخل و خارج و حمایت برخی شبکه‌های ماهواره‌ای، باعث تکثیر شدید این دو حیوان شده است.

ایرانپور با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی حیوانات در ۱۱ ماده راهنمای کنترل سگ‌ها را ارائه کرده است، اظهار کرد: انجام پژوهش علمی در خصوص آمار سگ‌ها و گربه‌های رها و صاحب‌دار ایران و خسارت‌های آن‌ها به تنوع‌زیستی، ارائه آموزش و نشست‌های تخصصی در رسانه‌ها، به‌ویژه در صداوسیما درباره بایدها و نبایدهای نگهداری حیوانات در خانه و بیرون از خانه، به رسمیت شناختن حق مردم در داشتن حیوان خانگی به‌شرط داشتن شناسنامه، عقیم بودن، داشتن گواهی سلامت و بیمه شخص ثالث، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و مشورتی از دانشگاهیان، دامپزشکان، متخصصان محیط‌زیست، متخصصان بهداشت، پلیس و نمایندگان سمن‌های دوستدار سگ و گربه و خبرنگاران برای همکاری در جمع‌آوری حیوانات بدون صاحب، عقیم‌سازی و سپردن نگهداری آن‌ها به علاقه‌مندان در خانه یا کمپ، ممنوع کردن هرگونه غذارسانی به حیوانات بی‌شناسنامه و رها یا خارج از کمپ‌های نگهداری به‌عنوان راهکار پیشنهادی جهت کنترل وضع آشفته فعلی در کشور پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 575241

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سگ های ولگرد افزایش جمعیت سگ های ولگرد حمله سگ ولگرد ساماندهی سگ های ولگرد افزایش سگ های ولگرد رفتارشناس حیوانات جمع آوری سگهای بلاصاحب ساماندهی سگ های بلاصاحب شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سگ ها و گربه ها محیط زیست سگ و گربه حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۹۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی را به چالش خواهد کشید

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس جمعیت و خانواده با بیان اینکه بحران پیری جمعیت در کمین است، گفت: پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی را به چالش خواهد کشید.

فاطمه ذوالفقاری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه اگر وضعیت به همین منوال باشد به زودی پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی را به چالش خواهد کشید، تصریح کرد: بدون شک هیچ بحرانی خطرناک‌تر از بحران پیری جمعیت برای ایران نیست.

وی با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی می‌توان از بحران جمعیت عبور کرد، عنوان کرد: جمعیت هر کشوری از مهمترین سرمایه‌های آن مرز و بوم محسوب می‌شود.

این کارشناس جمعیت و خانواده با تاکید براینکه بدون شک نیروی انسانی در ساختن جامعه جوان، نقش بسزایی خواهد داشت، گفت: از بانوان و رابطین فعالی در روستاها می‌توان بهره برد که در زمینه ترویج فرزندآوری می‌توانند کمک شایانی داشته باشند.

ذوالفقاری اظهار کرد: طی چند سال آینده کشور با یکی از مهمترین چالش‌ها به نام بحران پیری جمعیت مواجه خواهد شد، افزود: بدون شک اگر بحران سالمندی و پیری مدیریت نشود تبدیل به ابر بحران خواهد شد.

این کارشناس جمعیت و خانواده افزود: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری باید در جهت جهاد تبیین گام برداشته شود تا بتوان این بحران را مدیریت کرد.

وی افزود: جهش خوبی برای خدمت‌رسانی در جهت افزایش جمعیت توسط مدیران برداشته شده که به سمت رشد پیش رویم اما باز هم تلاش بسیاری را می‌طلبد که شیب نزولی به سمت تثبیت و سپس صعودی بُرده شود.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: ایران دستاوردها و پیشرفت‌های خوبی را در زمینه‌های علمی، پزشکی و... به دست آورده که مرهون تلاش جوانان این سرزمین است.

وی تصریح کرد: چالش‌های تک فرزندی باید بررسی و مسائل و مشکلات شناسایی و اولویت‌بندی شود تا از چاله جمعیتی خارج شویم.

این کارشناس جمعیت و خانواده با بیان اینکه هرچند نگرش مردم به فرزندآوری نسبت به گذشته تغییر کرده است اما هنوز وضعیت مطلوب نیست، گفت: فرهنگ‌سازی راه‌حل رهایی از چاله جمعیتی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پرسه سگ‌های ولگرد در شهر؛ ترحم، ترس، هاری
  • پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی را به چالش خواهد کشید
  • معلمان اُسوه فداکاری در جبهه علم هستند
  • رییس جمعیت هلال‌احمر روز معلم را تبریک گفت
  • انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟
  • پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصدی ۱۵ پایگاه امدادی در لرستان
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • (ویدئو) پذیرایی عجیب از مشتریان مانند حیوانات در یک رستوران لاکچری!
  • (ویدئو) تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها