Web Analytics Made Easy - Statcounter

ممکن است بدانید که نور آبی از صفحه نمایش تلفن هوشمند شما ساطع می‌شود و این نور آبی علاوه بر تأثیر بر سلامت خواب شما می‌تواند باعث مشکلاتی با خستگی چشم شود.

به گزارش slashgear، در جامعه مراقبت از پوست، نور آبی یک خطر بالقوه دیگر نیز دارد: آسیب به پوست شما. تمرین مسدود کردن نور آبی به همین دلیل مرسوم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نور آبی بخشی از طیف نور مرئی برای انسان است و خود خورشید نور آبی ساطع می‌کند. اگرچه این نور بیشتر با وسایل الکرونیک مرتبط است، اما میزان نور آبی که از گوشی‌های هوشمند می‌آید در مقایسه با میزان نور خورشید بسیار ناچیز است.

آیا نور آبی برای پوست شما خطر واقعی دارد؟ حداقل تعداد مطالعاتی وجود داشته است که به جواب مثبتی  را به این سوال داده اند اما هنوز تحقیقات کافی برای گفتن این موضوع به طور قطعی انجام نشده است. در این مورد، ما می‌خواهیم که بگوییم نور آبی دقیقاً چیست و چگونه می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد.

نور آبی چیست و چه خطراتی دارد؟

نور آبی طول موجی از نور است که به طور ارگانیک از خورشید می‌آید، اما می‌توان آن را با دستگاه‌های الکترونیکی بازسازی کرد. نور صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند شامل نور آبی است که این امکان را برای انسان فراهم می‌کند که در تمام ساعات روز در معرض این نور قرار گیرد، نه فقط زمانی که خورشید طلوع می‌کند. نور آبی به افزایش سطح خلق و خو و انرژی کمک می‌کند، به همین دلیل است که  قرار گرفتن در زیر نور خورشید برای ما مفید است.

با این حال، هنگامی که در شب در معرض نور آبی قرار می‌گیریم، این می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. از آنجایی که این نوع نور مغز ما را فعال‌تر می‌کند، می‌تواند باعث اختلال در خواب و اختلال در ریتم شبانه روزی و چرخه طبیعی خواب و بیداری شما شود. این به این دلیل است که نور آبی مناطقی را فعال می‌کند که به ما احساس تحرک می‌دهند، و این امر مانع از تولید ملاتونین، ماده شیمیایی آزاد شده در شب توسط مغز ما برای ایجاد احساس خواب‌آلودگی می‌شود. هرچه این اتفاق در طول زمان بیشتر شود، احتمال بیشتری وجود دارد که با ریتم شبانه روزی شما ارتباط برقرار کند و شما را به سمت چرخه‌های کلی خواب ناسالم سوق دهد.

آیا نور آبی به پوست آسیب می‌رساند؟

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ از بیمارستان دانشگاه آلمان Charité – Universitätsmedizin برلین، ارتباط بین نور آبی روی پوست و افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن را گزارش کرد، که مشخص شد این نور باعث می‌شود اثرات پیری در پوست سریع‌تر رخ دهد. مطالعه دیگری در سال ۲۰۲۰ نشان داد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی می‌تواند باعث آسیب بیشتر به DNA و همچنین مرگ سلولی و بافتی شود، اگرچه اشاره می‌کند که نور آبی نیز در برخی موارد می‌تواند اثرات مفیدی بر روی پوست داشته باشد.

نکته دیگری که باید به آن فکر کنید این است که کمبود خواب باعث ایجاد بسیاری از مشکلات پوستی می‌شود. پیوند‌هایی بین افرادی که خواب ضعیف و میزان بیشتری از آکنه را گزارش می‌کنند، پیدا شده است. استرس ناشی از کم خوابی می‌تواند تأثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن شما داشته باشد و شما را مستعد مشکلات پوستی کند. اگرچه هنوز درباره تأثیر مستقیم نور آبی روی پوست شما صحبتی نمی شود اما شواهد نشان می‌دهد که مطمئناً ممکن است تأثیر غیرمستقیم منفی داشته باشد.

بیشتر بخوانید

نقش فناوری در حفاظت از سالمندان باشگاه خبرنگاران جوان فضای مجازی دريچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نور آبی از وسایل دیجیتالی پوست صورت سلامت بدن نور آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۹۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی

«کرایی مرغ» یک غذای خوشمره پاکستانی است که مزه و بوی بی‌نظیری دارد و هواداران بی‌شماری را مجذوب خود کرده است.

شاید از آن دسته افرادی باشید که به سختی طعم‌های جدید را امتحان می‌کنند، اما این قول را به شما می‌دهیم که از مزه و بوی این غذا بی نهایت راضی خواهید بود.

مواد لازم:

طرز تهیه:

در قدم اول پیاز را بشویید و پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید.

گوجه فرنگی‌ها را هم بعد از شست و شو ۵ دقیقه در آب جوش قرار بدهید و بعد در آب سرد بگذارید تا به راحتی پوست آن کنده بشود. نیازی به پوست گوجه فرنگی نداریم! بعد از انجام این کار گوجه فرنگی‌های بدون پوست را پوره کنید. از گوشتکوب برقی یا مخلوط کن یا حتی رنده دستی می‌توانید برای این کار استفاده کنید.

پیاز‌های نگینی شده را در مقداری روغن تفت بدهید و وقتی رنگ آن‌ها طلایی شد تکه‌های مرغ را داخل تابه بگذارید. با صبر و حوصله مرغ‌ها را سرخ کنید. باید تمام اطراف آن‌ها به خوبی سرخ شده و طلایی بشود. حالا وقت جشنواره عطر است! نمک، فلفل قرمز، زردچوبه، پودر کاری و تخم گشنیز را اضافه کنید و تفت بدهید تا بوی آن‌ها آشپزخانه شما را تسخیر کند!

در این قسمت باید آب را به مواد اضافه کنید ۲ استکان آب جوش را داخل تابه بریزید و در آن را بگذارید. اجازه بدهید مواد در کنار همدیگر با آرامش و شعله حرارت ملایم بپزند و شما هم یک تابه دیگر بردارید و در آن روغن بریزید تا داغ بشود و سیر را بعد از پوست گرفتن له کنید و به همراه زنجبیل رنده شده در آن تفت بدهید. وقتی به مرحله سرخ شدن رسیدند رب گوجه فرنگی را به آن‌ها اضافه کنید و تفت بدهید تا هم از خامی دربیاید و هم رنگ باز کند. حالا نوبت به پوره گوجه فرنگی می‌رسد. پوره را تا مرحله‌ای که آب آن کاملا کشیده شود و بافت آن هم سرخ شود و تغییر رنگ بدهد سرخ کنید. در اینجا سس شما آماده است و بهتر است آن را به مرغ‌ها اضافه کنید تا یک ساعت دیگر این غذای خوشبو و خوشمزه پخته شود و تمام طعم‌ها در هم ترکیب شده و برای سرو آماده بشوند.

تکه‌های مرغ را به شکل دلخواهتان در ظرف موردنظر بچینید و نوش جان بفرمایید. این غذا با نان سرو می‌شود برای همین سس آن باید غلیظ باشد.

منبع: برترین‌ها

دیگر خبرها

  • علت خواب رفتن و گزگز پا‌ها (فیلم)
  • اثر هنری با پوست هندوانه! (فیلم)
  • ببینید | علت خواب رفتن پا‌ چیست؟
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • علت خواب رفتن و گزگز پا‌ها + فیلم
  • تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • خواص جکوزی برای پوست