Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@23:15:20 GMT

با روند فعلي، رشد جمعيت در سال 1430 به صفرمي رسد

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۹۶۸۷

خبرگزاری آریا-معاون سازمان بهزیستی کشور گفت: بحرانی که در خصوص کاهش رشد جمعیت در پیش داریم این است که اگر با همین روند جلو برویم تا سال 1430 تقریباً به رشد جمعیت صفر می‌رسیم.
به گزارش خبرگزاری آریا، سید مرتضی حسینی در گفتگوی تلفنی با شبکه افق سیما افزود: اوائل انقلاب اسلامی، پنج درصد جمعیت ما سالمند بود، اما امروز بیش از 10 درصد جمعیت ما سالمند است و 20 سال آینده 20 درصد جمعیت ما سالمند خواهد شد و اگر برنامه ریزی درستی نداشته باشیم، این موضوع بحرانی جدی را می‌تواند ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: این رشد 10 درصدی سالمندی کشور طی 20 سال آینده در دنیا ظرف 80 سال اتفاق می‌افتد، اما در کشور ما در 20 سال آینده، 20 درصدجمعیت ما سالمند می‌شوند.
آقای حسینی افزود: درگام بعدی، 15 سال بعد ازآن یعنی در سال 1435 با وضعیتی که امروز رشد جمعیتی ما دارد، نزدیک یک سوم جمعیت کشورمان سالمند خواهد شد.
وی گفت: سالمند شدن جامعه یعنی داشتن سالمند بیشتر از نظر کمّی، این حسن یک جامعه است از نظر تعداد، به جهت این که ما اول انقلاب شاخص امید به زندگی مان حدود 57 سال بوده است و امروز به نزدیک 77 سال رسیده است یعنی 20 سال امید به زندگی مردم بالاتر رفته است به دلایل مختلف و رفاه بیشتری که مردم دارند.
معاون سازمان بهزیستی افزود: به همین جهت هر چه امید به زندگی بیشتر شود یعنی مردم در رفاه بهتری زندگی می‌کنند، عمرشان می‌تواند طولانی‌تر شود.
آقای حسینی گفت: آمار جمعیت سالمند فعلی 10 و چهار دهم جمعیت است. یعنی نزدیک هشت میلیون و 600 هزار نفر جمعیت سالمند 60 سال به بالای ماست، اما این که هرم جمعیتی ما تغییر می‌کند یعنی بهترین هرم جمعیت؛ هرم استوانه‌ای است که باید نرمال باشد؛ افزایش جمعیت، تولد جدید و سن سالمندی هم حالا هر چقدر که بالاتر رود.
وی افزود: ما با یک بحرانی مواجهیم که رشد جمعیت ما کم شده و اگر با این فرمان جلو برویم تا سال 1430 تقریباً به رشد جمعیت صفر می‌رسیم.
آقای حسینی گفت: همین امروز جمعیت هشت و نیم میلیون نفری ما در سن سالمندی است، این جمعیت چیزی نزدیک 82 درصد خودش را اداره می‌کند، جمعیت سالمند موجود کشور که سن بالای 60 سال دارند خودشان را اداره می‌کنند.
وی افزود: نزدیک 13 درصد جمعیت جامعه سالمند نیاز به کمک دارد و پنج درصدش کاملاً وابسته است و هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد.
معاون سازمان بهزیستی درباره سند ملی سالمندی نیز گفت: یکی از اتفاقات خوبی است که اخیراً افتاده است و سال 99 این سند نهایی شده این است که از 1400 بنا بود که دستگاه‌های مختلف تکلیفشان را انجام دهند و دستگاه‌های متعددی تکلیف دارند و حوزه سالمندی حوزه‌ای است که همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید درگیر باشند تا بتوانیم آینده بهتری را برایشان تأمین کنیم.
آقای حسینی افزود: اصل این موضوع توجه جدی همه حوزه‌ها به موضوع است ازجمله حوزه رسانه، جنس کار فرهنگی برای این موضوع و در کنار آن منابع مالی که بایستی تأمین شود که زیرساخت‌های لازم مهیا شود.
وی گفت: این که چقدر خوب عمل کردیم یا چطور جلو رفتیم واقعیت این است که ما نسبت به آن چه در این سند آمده همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها خیلی عقب هستند. شاید سازمان بهزیستی و سازمان‌های حمایتی به جهت این که ارتباط مستقیمی با بدنه سالمندی دارند خارج از تکالیف خودشان هم برنامه‌هایی را برای حوزه سالمندی و برای سالمندان در نظر دارند.
آقای حسینی افزود: در حال حاضر نزدیک به 14 هزار و 500 سالمند در مراکز سازمان نگهداری می‌شوند و برای آن‌ها هزینه می‌کنیم و به آن مراکز یارانه‌ای داده می‌شود تا از آن‌ها نگهداری کنند و در بخش خصوصی هم نزدیک 35 هزار سالمند نگهداری می‌شود.
وی گفت: ما همزمان با این که باید مراکز نگهداری از سالمندان را توسعه دهیم، اما فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی ما می‌گوید باید به نهاد خانواده توجه کنیم و همه تلاشمان را کنیم که سالمند در دل خانواده نگهداری شود و آنجا دوران پایانی سن خود را طی کند و در یک آرامش خوبی باشد.
معاون سازمان بهزیستی افزود: به همین جهت اولویت ما در این بخش است یعنی همکاران ما در شهرستان‌های مختلف با رویکرد محله محوری تلاش می‌کنند فرهنگ سازی کنند، کلاس‌های متعدد و دوره‌های مختلفی برای خانواده‌ها بگذارند تا به آن‌ها بگویند به چه شکل و صورتی باید از این عزیزان مراقبت کنند. توانمندسازی سالمندان هم مهم است که در این حوزه هم کار می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: رشد جمعیت معاون سازمان بهزیستی جمعیت ما سالمند درصد جمعیت آقای حسینی دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۹۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/پرواز بمب‌افکن‌های روسی نزدیک مرز آمریکا

شبکه «ریانووستی» گزارش داد که دو فروند بمب‌افکن راهبردی «توپولوف-۹۵» با قابلیت حمل کلاهک‌های اتمی، بر فراز آب‌های نزدیک آلاسکا و مرز آمریکا پرواز کردند.

دریافت 22 MB

دیگر خبرها

  • ترکیب الهلال برای نزدیک شدن به قهرمانی
  • کتاب عکس «نزدیک تر» حاصل سفر به ۵ قاره جهان است
  • سیره امام صادق (ع) برای روزگار فعلی ما پند‌های مهم دارد
  • مانور بمب‌افکن‌های روسی نزدیک مرز آمریکا ! | تصاویر
  • فیلم/پرواز بمب‌افکن‌های روسی نزدیک مرز آمریکا
  • مارکو روزه: هدایت بایرن مونیخ؟ آن‌ها بدون مارکو روزه هم می‌توانند اوضاع فعلی را پشت سر بگذارند
  • بهره‌مندی نزدیک به ۸۰ درصدی جمعیت روستایی شهرستان ارومیه از آب شرب سالم و بهداشتی
  • رالف رانگنیک پیشنهاد بایرن مونیخ را رد کرد
  • معاون پارلمانی رئیسی: از مجلس آینده انتظار داریم همکاری خوبی با دولت داشته باشد؛ البته ما از مجلس فعلی هم راضی هستیم
  • رانگنیک پیشنهاد سرمربیگری بایرن مونیخ را رد کرد