Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@10:40:04 GMT

اسپري‌هاي بيني ضد کرونا، مانع حمله ويروسي مي‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۹۶۸۸

خبرگزاری آریا-رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: محققان در حال کار روی واکسن‌های کرونا هستند که با اسپری‌های بینی تجویز می‌شوند و می‌توانند مانع از حمله ویروس کرونا به بدن در مهمترین و اصلی‌ترین نقطه ورودی آن، یعنی غشای مخاطی بینی و گلو شوند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی؛ دکتر علیرضا ناجی با اشاره به این که تعداد زیادی کارآزمایی بالینی با واکسن‌های اسپری‌های بینی در حال انجام است گفت: ویتنام، تایلند، برزیل و مکزیک تولید واکسن بینی را پس از موفقیت در آزمایش‌های بالینی آغاز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: ایران نیز واکسنی ترکیبی از دو دُز تزریقی و دُز توان افزا (بوستر) اسپری مخاطی را در مؤسسه سرم سازی رازی تولید کرده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که واکسن اسپری بینی ممکن است به عنوان یک دُز توان افزا (بوستر) در ایالات متحده استفاده بشود، گفت: اما این نوع واکسن‌ها ممکن است به طور گسترده در مناطق کمتر توسعه یافته جهان که واکسن‌های تزریقی رایج نیستند استفاده شود.
دکتر ناجی افزود: هم اکنون پیروی از این راهبرد بسیار مهم است، در حالی که واکسن‌های تزریقی به بدن کمک می‌کند تا از بیماری‌های شدید جلوگیری کند، واکسن‌های اسپری بینی می‌توانند در وهله اول از ورود ویروس به بدن جلوگیری کند.
وی با تأکید بر این که اثربخشی واکسن‌های تزریقی با گذشت زمان کاهش می‌یابد، هشدار داد: سویه‌های جدید کرونا می‌تواند از واکسن‌ها فرار کند، همانطور که تعداد بالای موارد بیماری با اُمیکرون این را نشان داد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: اگر بدن خود را به عنوان یک قلعه در نظر بگیرید، واکسن تزریقی از نواحی داخلی قلعه بدن شما محافظت می‌کند، بنابراین هنگامی که مهاجمان وارد می‌شود، ایمنی حاصله در برابر تصرف این تاج و تخت از قلعه محافظت می‌کند، اما اگر سیستم ایمنی خود را طوری آموزش دهید که از دروازه‌های قلعه حفاظت کنند، مهاجمان نه تنها برای ورود به داخل با مشکل مواجه می‌شوند، بلکه برای نفوذ به داخل نیز مشکل پیدا می‌کنند.
دکتر ناجی با بیان این که واکسن اسپری بینی را می‌توان راحت‌تر تولید و توزیع کرد، افزود: این اسپری‌ها را می‌توان در یخچال معمولی نگهداری کرد، نه در دمای فوق‌العاده سرد مانند واکسن‌های مدرنا و فایزر و در عین حال افرادی که سوزن را دوست ندارند ممکن است واکسن اسپری بینی را ترجیح دهند.
وی ادامه داد: همچنین این نوع واکسن‌ها بسیار ارزان تولید می‌شوند، هر دُز واکسن اسپری بینی را می‌توان با حدود 30 سنت در مقایسه با 30 دلار برای یک دُز مدرنا یا فایزر تولید کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: دانشمندان در تحقیقات خود با چالش‌های زیادی برای تولید واکسن‌های اسپری بینی رو به رو هستند، اما مطالعات در حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که دو دُز واکسن اسپری بینی دارای پاسخ آنتی بادی و سلولی خوبی بوده و به اندازه کافی قوی است که عفونت کرونا را سرکوب کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: حمله ویروسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی واکسن اسپری بینی واکسن ها ز واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۹۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن آبزیان پرورشی در ایران + فیلم

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن انواع آبزیان در کشور تولید شد گفت: امسال میزان تولید آبزیان با افزایش ۲۲۰ هزار تن به بیش از ۱.۵ میلیون تن خواهد رسید. - اخبار استانها -

سیدحسین حسینی در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به اینکه زیرساخت‌های پرورش آبزیان در سواحل ‌سراسر کشور برای تولید محصولات توسعه می‌یابد اظهار داشت: 5 هزار و 800 کیلومتر ساحل در سراسر کشور یکی از ظرفیت‌های اصلی در حوزه تولید غذا، پرورش آبزیان و اشتغال محسوب می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان بوشهر از توانمندی بالایی در عرصه تولید آبزیان دارد گفت: استان بوشهر در عرصه تولید آبزیان از سابقه طولانی برخوردار است و همواره توسعه طرح‌های دریا محور در سواحل در دستور کار خود قرار داده است.

وی از ایجاد شهرهای مولد در سواحل خبر داد و تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم ایجاد خانه و خانواده‌های مولد در قالب کانون یا شهر مولد و استان بوشهر در این عرصه پیشتاز است.

رئیس سازمان شیلات ایران از اجرایی شدن مصوبه سفر رئیس جمهور در زمینه ایجاد خانه و یا شهر مولد در استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: در این راستا اراضی مورد نظر در اجرایی شدن شهر مولد از منابع طبیعی به شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر تحویل شد و امسال این مهم به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

حسینی بیان کرد: در شهرهای مولد در واگذاری اراضی در قالب زمین مسکونی، تولید هم در دستور کار قرار می‌گیرد و در سواحل طرح‌های پرورش آبزیان اجرایی می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی توسعه سواحل در اجرایی شدن شهرها و کانون‌های مولد را یکی از طرح‌های مهم شیلات دانست و تأکید کرد: نگاه سازمان شیلات به دریا و سواحل توسعه دریامحور است.

وی در ادامه تولید یک‌میلیون و 480 هزار تن آبزیان در کشور را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: این میزان تولید در سال گذشته محقق شد و در مجموع در دولت سیزدهم تاکنون میزان تولید آبزیان 220 هزار تن افزایش یافته است.

رئیس سازمان شیلات ایران از افزایش تولید آبزیان پرورشی در آب‌های شور، دریا، کرانه و پس‌کرانه خبر داد و گفت: امسال میزان تولید آبزیان پرورشی با افزایش 220 هزار تن به بیش از 1.5 میلیون تن خواهد رسید.

.

انتهای پیام/190/.

دیگر خبرها

  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن آبزیان پرورشی در ایران + فیلم
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • راز نگه‌داشتن گل طبیعی به مدت طولانی را می‌دانید؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • بروکراسی فلج‌کننده اداری مانع ورود تولیدکنندگان به اقتصاد می‌شود
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان