Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:34:33 GMT

۱۲ رشته قنات در شهرستان نهبندان مرمت شد

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۰۰۶۲

۱۲ رشته قنات در شهرستان نهبندان مرمت شد

علیرضا حیدرپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرمت و بازسازی ۱۰ رشته قنات دیگر با اعتبار بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی در حال اجراست.

وی با بیان اینکه ۹۳۰ رشته قنات و چشمه با تخلیه سالانه ۱۴۰ میلیون مترمکعب در این شهرستان وجود دارد گفت: بر اثر خشکسالی ۲۰ ساله حاکم بر استان، حجم آبدهی قنوات ۷۰ درصد کاهش یافته و حدود ۳۷۰ رشته قنات یعنی ۴۰ درصد قنوات منطقه بر اثر خشکسالی خشک شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان تصریح کرد: اکثر قنوات شهرستان به لایه‌روبی و مرمت نیاز دارند که به دلیل کمبود اعتبار نمی‌توانیم این اقدام را برای همه آنها انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه مرمت قنوات نقش موثری در افزایش آبدهی آنها در بحران خشکسالی دارد گفت: حجم آبدهی قنواتی که در بالادست آنها سازه آبخیزداری اجرا یا احیا و مرمت شده‌، به‌صورت قابل توجهی افزایش یافته است همچنین مرمت برخی قنوات باعث شده که حجم آبدهی قنوات تا ۲ برابر افزایش یابد.

۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات با ۲۰۹ میلیون مترمکعب آبدهی سالانه در خراسان جنوبی وجود دارد و بنابر اعلام مسوولان، این استان بیشترین تعداد قنوات را در سطح کشور داراست.

در سفر ۱۹ شهریور سال گذشته رییس جمهور به خراسان جنوبی بازسازی و مرمت قنوات مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر از محل اعتبارات سفر رییس جمهور ۱۲۸ رشته قنات به طول ۴۰ کیلومتر در حال انجام است و ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات خراسان جنوبی در همین راستا تشکیل شده است.

قنوات سازه‌های پایدار و هوشمندی هستند که در زمان پرآبی و خشکسال تعادل بخشی را انجام و زهکشی آب‌های زیرزمینی را به میزان و نحو احسن مدیریت می‌کنند.

با این وجود خشکسالی بی‌سابقه سال آبی جاری در قنوات هوابین بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد باعث کاهش آبدهی شده است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.

برچسب‌ها قنوات نهبندان خراسان جنوبی مرمت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قنوات نهبندان خراسان جنوبی قنوات نهبندان خراسان جنوبی مرمت خراسان جنوبی رشته قنات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۰۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری ۳۰ درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به ۲۱ رشته قنات

 ملک زاده مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با اشاره به اینکه درپی صدور هشدار سطح نارنجی همه دستگاه‌ها در آماده باش بودند، گفت: خسارات این بارندگی‌ها کم بود و بیشترین خسارات در بخش راه، بد لیل گستردگی بارش‌ها گزارش شده است ودر بخش کشاورزی هم فراخوان داده شده تا کشاورزان و باغداران نسبت به مستندسازی اولیه خسارات اقدام کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر  بارندگی اخیر به ۲۱ رشته قنات  خسارت زده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اضافه کرد: در بخش منابع طبیعی هم ۲ هزارو ۲۰۰ سازه آبی و خاکی داشته ایم که ۳۰ درصد از این سازه‌ها آبگیری کامل شده که برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی از این آب‌ها استفاده می‌شود. 

ملک زاده ضمن تشکر از خدمات ۴۹۰ تیم خدماتی در دستگاه‌ها وتلاش ۲۵۰ تیم جهادی در کنار این تیم‌ها اضافه کرد: با تمرین‌ها ومانور‌های گوناگون و استفاده از تجربیات بارندگی‌های قبلی خوشبختانه میزان خسارات نسبت به بارندگی‌های قبلی کمتر بوده و حتی در این بارندگی در برخی نقاط ضعف‌ها نیز احصا شده تا رفع شوند و در بارندگی‌های بعدی دیگر شاهد این نقاط ضعف نباشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • احیا قنات‌ها در قم بی‌وقفه دنبال می‌شود
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • نیاز ضرروی ۱۰۰رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • آبگیری ۳۰ درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به ۲۱ رشته قنات
  • آماده‌باش و پشتیبانی ۶ شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی در بیرجند و خوسف
  • آماده‌باش و پشتیبانی ۶ شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف
  • احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت