Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: بیش از ٢٠ میلیون تن از محصولات بنزین، گازوئیل، نفتا و گاز مایع طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ صادر شده که این اقدام با ارز آوری بیش از هفت میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلاری برای کشور همراه بوده است.

«علی نقوی»  درباره اثرات عرضه محصولات در بورس‌های کالایی اظهار داشت: شفافیت، رقابت‌پذیری و کشف قیمت منصفانه از مهمترین مزایایی است در راستای عرضه و معامله کالاها در بورس وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: همواره یکی از مسایل فسادزا انجام معاملات با سازوکاری غیرشفاف و توافقی است که امکان رصد آنها توسط عموم وجود نداشته باشد؛ با توجه به چنین مساله‌ای، ساز و کارهای بورس این امکان را فراهم می‌کند که عرضه کنندگان اقدام به عرضه محصولات خود در یک محیط شفاف کنند تا همه متقاضیانی که شرایط و توان کافی برای خرید را دارند در این ساز و کار حضور پیدا کنند و به صورت شفاف و رقابتی خرید خود را انجام دهند.

نقوی ادامه‌داد: در صورت عرضه‌های مستمر و منظم توسط عرضه کنندگان، این اطمینان خاطر در خریداران و بازرگانان به وجود می‌آید تا بتوانند به صورت پایدار نسبت به تامین کالای خود پرداخته و در بازارهای صادراتی هم به بازاریابی بپردازند.

وی اضافه‌کرد: از دیگر مزایای عرضه‌های مستمر و منظم، افزایش تعداد خریداران و در نتیجه افزایش بازارهای صادراتی و افزایش میزان رقابت خواهد بود که این مهم در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران سبب افزایش درآمدهای عرضه‌کنندگان که به‌طور عمده شرکت‌های متعلق به دولت و نهادهای عمومی هستند خواهد شد.

به گفته مدیرعامل بورس انرژی ایران، طبق بررسی‌های انجام شده در بورس انرژی ایران طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ که حجم معاملات بورس انرژی ایران رشد داشته است مازاد درآمد ناشی از رقابت بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که بیش از ۹۸۶ میلیارد تومان آن به چهار کالای بنزین، گازوئیل، نفتا و گاز مایع تعلق داشته است.

وی بیان‌داشت: در مدت زمان ذکر شده بیش از ٢٠ میلیون تن از این چهار محصول به مقاصد صادراتی صادر شده که بیش از هفت میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشور داشته است.

نقوی با بیان اینکه استمرار عرضه‌ها زمینه ساز افزایش میزان رقابت پذیری بوده است، گفت: برای مثال درخصوص گاز مایع در سال ۹۹، رقمی معادل چهار میلیون دلار به عنوان مازاد درآمد ناشی از رقابت برای عرضه کنندگان حاصل شده که این رقم در سال ١۴٠٠ به بیش از ١۴ میلیون دلار رسیده است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران خاطرنشان کرد: این اتفاق نشان دهنده آن است که اگر عرضه کنندگان عرضه‌های خود را از طریق بورس انرژی و براساس یک سیاست منسجم و منظم انجام دهند، این فرصت برای صادرکنندگان مختلف فراهم می‌شود تا مقاصد جدید صادراتی را شناسایی کنند و درآمد دولت و نهادهای عمومی از طریق رقابتی که بر روی خرید فرآورده‌ها اتفاق می‌افتد بیشتر شود و شفافیت حاصل از معاملات در بورس هم به کمک این عرضه کنندگان می‌آید.

وی اظهار داشت: نکته مهم این است که برخی از این محصولات در سال‌های گذشته عرضه‌های خارج از بورس داشته و احتمالا هم در آینده تکرار خواهد شد، این در حالی است که اگر بیشتر عرضه‌ها در بورس انجام شده بود قاعدتا درآمد ناشی از رقابت با افزایش بیشتری همراه می‌شد.

نقوی افزود: در برخی از محصولات پتروشیمی و پالایشی توسط برخی تولیدکنندگان شاهد مقاومت در عرضه در بورس هستیم و در این زمینه پیگیری موضوع را از طریق سهامداران عمده آنها و هلدینگ‌های بالاسری در حال انجام هستیم.

مدیرعامل بورس انرژی ایران در پایان گفت: وزرای اقتصاد، نفت، نیرو، صنعت، معدن تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی که شرکت‌های تابعه وزارتخانه‌های آنان کالاهای قابل عرضه در بورس انرژی دارند، بر عرضه از طریق ساز و کار شفاف بورس تاکید دارند و بر همین مبنا بورس انرژی ایران نیز در حال رایزنی و پیگیری عرضه کالاهای شرکت‌های تابعه وزارتخانه‌های مذکور از طریق سازوکارهای بورس انرژی ایران است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مدیرعامل بورس انرژی ایران عرضه کنندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۰۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی

در حالی که ما طی سال گذشته میلادی برای فروش نفت و گاز خود با تحریم مواجه بودیم، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارشش از سلسله گزارش های چشم انداز اقتصادی جهان که هر سه ماه یکبار منتشر می کند، از رشد ۵.۴ درصدی اقتصاد کشورمان خبر داد. ما در حالی این رشد اقتصادی را رقم زدیم که بسیاری از کشورهای دنیا سال خوبی را پشت سر نگذاشتند و رشد اقتصادی بالایی نداشتند. در این سال، اقتصادهای منطقه خاورمیانه به طور متوسط رشد ۲ درصدی داشتند و عربستان با رشد منفی ۱.۱ درصدی مواجه شد.

دولت سیزدهم برای تولید و فروش نفت و گاز کشور به سیاست های خاصی روی آورد. استفاده از تمام ظرفیت ها برای فروش منابع، افزایش تعاملات با کشورهای خریدار و استفاده از توان دانش بنیانی کشور از جمله سیاست هایی بود که به اجرا گذاشته شد. به زعم کارشناسان، این سیاست ها بود که در نهایت نتیجه داد و زمینه ساز رشد اقتصادی کشور شد.  به زعم بسیاری، رشد اقتصادی 5.4 درصدی کشورمان بر اثر سیاست گذاری های صحیح و اتکا به خود به دست آمد.

نظرات ایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران و استاد دانشگاه را در ادامه در خصوص فروش نفت و گاز کشورمان در شرایط تحریمی در ادامه می خوانید. زنگنه در خصوص رشد اقتصادی 5.4 درصدی کشور طی سال گذشته میلادی که صندوق بین المللی پول در آخرین گزارشش به آن اشاره داشت، تصریح کرد: بخش نفت همواره یکی از حوزه های پیشران در اقتصاد کشور ما بوده است. به تبع این بخش رشد اقتصادی را شاهد هستیم. تولید ثروت از حوزه نفت باعث شده است که بخش های دیگر نیز رشد را تجربه کنند.

وی ادامه داد: این که در شرایط تحریم توانسته ایم میزان فروش نفت و گاز خود را به دوران غیرتحریمی نزدیک کنیم، اهمیت بالایی دارد. دیپلماسی فعالی که دولت به اجرا گذاشت، در موفقیت ما برای فروش نفت موثر بود. این دیپلماسی در نهایت طرف مقابل را به این نتیجه رساند که تا حدی از سخت گیری هایش در تحریم ها بکاهد. تمام این مسائل، به افزایش فروش نفت و گاز کشور منجر شد.

این عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که فروش نفت و دسترسی به منابع مالی آن دو موضوع متفاوت هستند. ما در بخش فروش نفت موفقیت داشته ایم و توانسته ایم به طرق مختلف در شرایط تحریم نفت خود را به فروش برسانیم.

زنگنه در خصوص سیاست گذاری های دولت سیزدهم مبنی بر فروش نفت به مینی ریفاینری ها در شرق آسیا و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی خاطرنشان کرد: من این طور همکاری ها را مثبت ارزیابی می کنم. واقعیت این است که ما در گذشته تجربه موفقی در زمینه فروش نفت از طریق دستگاه ها و افراد نداشتیم. حالا با اعمال روش هایی مانند سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی موفقیت بیشتری در فروش نفت کسب کرده ایم.

این استاد اقتصاد در دانشگاه خاطرنشان کرد: اقداماتی که در زمینه فروش نفت و گاز انجام داده ایم و موفقیت هایی که کسب کرده ایم، شرط لازم برای رشد اقتصادی کشور هستند. باید در بخش های دیگر نیز به همین ترتیب با دیپلماسی موفق به توسعه و رشد اقتصادی بریم. عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی به نحوی بازارسازی برای فروش نفت ماست و باعث می شود به عنوان شریک تجاری برای کشور هدف مطرح شویم که این موضوع رشد اقتصادی و همچنین توسعه تجارت نفت خام را به همراه داشته است.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • شروع طوفانی معاملات برق؛ جهش ۶۸۴ میلیارد ریالی در بورس انرژی
  • واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد
  • تامین سوخت سه هزار و ۴۴۰ هواپیما از آبادان
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • اجرای رسمی طرح باک پُر از روز شنبه در مرز رسمی پرویزخان