Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@08:36:59 GMT

بارداری نابه‌جا، عارضه مرگبار

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۰۴۰۸

بارداری نابه‌جا، عارضه مرگبار

بارداری نابه‌جا در هر ۵۰ بارداری در یک مورد رخ می‌دهد و یکی از شایع‌ترین عوارض بارداری است. بارداری نابه‌جا در صورت درمان‌نشدن می‌توان مرگبار باشد. بارداری نابه‌جا شایع‌ترین علت مرگ مادری در سه ماهه اول بارداری است.

در اغلب موارد- بیش از ۹۰ درصد موارد- بارداری نابه‌جا در لوله‌های فالوپ (لوله‌های رحمی یا لوله‌های تخمدانی) رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لوله‌های فالوپ تخمک را از تخمدان‌ها به سوی رحم می‌برند. اما در برخی از موارد، تخمک بارور شده ممکن است در میانه راه گیر کند و در داخل لوله جایگزین شود، به خصوص اگر لوله از قبل دچار التهاب یا بدشکلی باشد.

بارداری نابه‌جا همچنین ممکن است در گوشه‌های بالایی رحم - شاخ‌های رحمی یا cornua  یا روی جوشگاه برش سزارین قبلی رحم رخ دهد. 

اغلب زنانی که دچار بارداری نابه‌جا می‌شوند، درد چنگه‌ای شکمی- معمولا فقط در یک طرف بخش پایینی شکم- و لکه‌بینی یا خونریزی واژنی را تجربه خواهند کرد. البته ممکن است علائم این عارضه مبهم باشند و به اشتباه به علل دیگر نسبت داده شوند، بنابراین بارداری نابه‌جا ممکن است تشخیص داده نشود یا به اشتباه تشخیص داده شود. در واقع، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از بارداری‌های نابه‌جا تشخیص اشتباه دریافت می‌کنند.

مهمترین موضوعی برای زنی که در ابتدای بارداری قرار دارد و دچار هر یک از این علائم می‌شود، این است که با پزشکش مشورت کند تا مشخص شود آیا لازم است از لحاظ بارداری نابه‌جا بررسی شود یا نه.

اگر انجام این کار ضروری تشخیص داده شود، ممکن است پزشک‌تان معاینه لگنی، سونوگرافی و آزمایش خون برای اندازه‌گیری hCG (هورمون گنادوتروپین انسانی) تجویز کند.

بارداری نابه‌جا معمولا با دارو - داروی متوترکسات- یا در برخی از موارد جراحی درمان می‌شود. در بارداری‌های نابه‌جای لوله‌ای، درمان با داروهایی که بافت نابه‌جا را متلاشی می‌کنند یا با جراحی انجام می‌شود. هر چه تشخیص بارداری نابه‌جا زودتر داده شود، احتمال بیشتری دارد که بتوان آن را با دارو درمان کرد. موارد پیچیده‌تر این عارضه ممکن است نیاز تجویز دارو، جراحی یا ترکیبی از دو درمان داشته باشند.

در جراحی برای درمان این عارضه ممکن است با برداشتن «کیسه بارداری» (یا «ساک حاملگی») یا همه لوله فالوپ مبتلا شده انجام شود. این گزینه درمانی در بیمارانی که نمی‌توانند داروی متوترکسات دریافت کنند، درمان دارویی در آنها موفق نبوده است یا دچار پارگی لوله شده‌اند، به کار می‌رود.

بارداری‌ نابه‌جا یک «اورژانس پزشکی» است و اگر درمان نشود به خونریزی شدید داخلی می‌انجامد.

هنگامی که تخمک بارورشده در محل درست رحم (یعنی در تنه رحم)  کاشته می‌شود، طراحی عضله دیواره رحم طوری است که همگام با ادامه بارداری و بزرگتر شدن  رشد می‌کند و کشیده می‌شود، اما اندام‌ها دیگر مانند لوله فالوپ نمی‌تواند به این ترتیب رشد کنند و در نهایت پاره خواهند شد.

اگر تخمک بارور شده در جاهای نادرست دیگر مانند گردن رحم، شاخ‌های رحم یا حتی روی تحمدان‌ها کاشته شود، پارگی مشابهی ایجاد خواهد شد و در صورت درمان شدن خونریزی مرگباری رخ خواهد داد.

زنانی که دچار پارگی ناشی از بارداری نابه‌جا می‌شوند، به سرعت وضعیت ناپایداری پیدا می‌کنند و می‌میرند. موارد بارداری نابه‌جا باید بسیار جدید گرفته شوند و به پزشکان بخش اورژانس تعلیم داده می‌شود که در صورتی که احتمال این عارضه مطرح باشد، به سرعت متخصصان زنان و زایمان را فرا بخوانند.

کد خبر 677346 برچسب‌ها زنان - حاملگی مجله نکته بهداشتی روز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: زنان حاملگی مجله نکته بهداشتی روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۰۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید

این بیماری در پی تجمع مایع لنفی زیر ناخن که موجب می‌شود به رنگ زرد به نظر برسند، ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه اختلال در سیستم لنفاوی باشد. مبتلایان به این عارضه ممکن است به مرور زمان به بیماری‌های ریوی یا سیستم لنفاوی (مبارزه با عفونت) دچار شوند.

متاسفانه علت این عارضه معمولا ناشناخته است با این حال برخی از دلایل هم مطرح شده‌اند که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

ژنتیک : اگر در خانواده شما کسی ناخن‌ زرد دارد، احتمال ابتلا به آن در شما هم بیشتر است.

انوع خاصی از سرطان: این عارضه در مواردی نادر با سرطان مغز استخوان (multiple myeloma)، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان کیسه صفرا، سرطان حنجره و لنفوم و برخی سرطان‌های دیگر همراه بوده است.

سندرم‌های نقص ایمنی: سندرم ناخن زرد در مواردی به دلیل کمبود ایمونوگلوبولین جی (IgG)، نوعی کمبود آنتی‌بادی که در آن بدن ایمونوگلوبین کافی تولید نمی‌کند و همچنین نقص ایمنی متغیر شایع (وضعیتی که با عفونت‌های مکرر مشخص می‌شود) ایجاد می‌شود.

بیماری‌های غده تیروئید:  سندرم ناخن زرد گاهی با بیماری هاشیموتو (تیروئید بزرگ‌شده و آسیب‌دیده)، کم‌کاری شدید تیروئید و تیروئید پرکار همراه است.

سندرم نفروتیک: سندرم ناخن زرد خیلی به‌ندرت ممکن است همراه با سندرم نفروتیک (زمانی که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند) نیز ظاهر شود.

به نوشته ایندیپندنت،‌ اختلالات لنفاوی، آرتریت روماتوئید و کمبود ویتامین E هم می‌تواند زرد شدن ناخن‌ها را به دنبال داشته باشند.

نشانه‌های سندرم ناخن زرد

اگرچه زرد شدن ناخن‌ها از نشانه‌های اولیه این سندرم است، علائم دیگری هم هستند که باید مراقب آن‌ها باشیم.

برخی از این علائم عبارتند از ناخن‌های زرد، ضخیم و منحنی، ناخن‌هایی که رشدشان متوقف شده است، ناخن‌هایی که از بستر زیرینشان جدا شده‌اند، عفونت در بافت نرم اطراف ناخن و از دست دادن کوتیکول (پوسته ناخن).

سندرم ناخن زرد معمولا به ‌عوارض ناشی از این بیماری بستگی دارد و متخصصان درمان‌ها را بر اساس آنچه برای بیمار مشکل ایجاد کرده است، ارایه می‌کند.

برخی از این روش‌های درمانی شامل مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های تنفسی،‌ ویتامین E برای ناخن، کورتون (کورتیکواستروئید)‌ برای التهاب و جراحی، زمانی که پوشش ریه‌ها و حفره قفسه سینه پر از مایع می‌شود، هستند.

به گزارش وری‌ول‌هلت، در مجموع می‌توان گفت که سندرم ناخن زرد چیزی فراتر از زرد شدن ناخن‌ها است و می‌تواند سیستم تنفسی و غدد لنفاوی را درگیر ‌کند و در مواردی عامل آن ژنتیک یا بیماری‌های مزمن است و در صورت ابتلا به سندرم ناخن زرد، می‌توان از طریق روش‌های درمانی متمرکز بر رفع نشانه‌های این عارضه، آن را کنترل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت رایگان برای بارداری سالم
  • مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم
  • نقش مغفول مانده پدران در سلامت زنان و بارداری | تلویزیون با برنامه‌ «ماه‌ ترین» وارد شد
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟