Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@03:44:49 GMT

سنندجی‌ها، تشنه آب گوارا

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۰۴۳۴

سنندجی‌ها، تشنه آب گوارا

به گزارش خبرنگار ایرنا، زمانی سنندج به داشتن آب و هوای پاک مشهور بود اما الان به خاطر هجوم گاه و بیگاه ریزگردها، هوایش دیگر تعریفی ندارد. در کنار آن، چند سالی می‌شود که مردم از نامطلوب بودن طعم آب شرب این شهر به شدت شاکی هستند و بارها این موضوع را از طریق فضای مجازی به شیوه‌های مختلف به باد انتقاد گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعضی‌ها با استوری یا پست کردن صف‌های طولانی و استفاده از آب چشمه‌های اطراف شهر و تعدادی هم رنگ تیره آب داخل شیر را وسیله‌ای برای اعتراض به شرکت آبفا قرار می‌دهند.

در این میان مسوولان شرکت آب و فاضلاب کردستان هم بارها ضمن اعتراف به طعم نامناسب آب شرب سنندج، بر سلامت و بهداشتی بودن آن تاکید داشته و این موضوع را البته دانشگاه علوم پزشکی هم تایید کرده‌ است.

با این وجود، توضیح شرکت آبفا و کارشناسان بهداشت مبنی بر سالم بودن آب شرب شهری، مردم را راضی نکرده و هر روز تعدادی از شهروندان راه چشمه‌های اطراف شهر به ویژه کوه آبیدر را پیش گرفته و انتظار در صف‌های گاه طولانی برای آوردن آب چشمه را بر استفاده از آب شرب لوله‌کشی منزل ترجیح می‌دهند.

پیشتر در گزارش‌ها و خبرهای منتشر شده، به دلایل طعم و بوی نامطلوب آب شرب شهری سنندج اشاره شده است اما بد نیست باز هم مختصری در این باره توضیح داد.

چرا طعم آب شرب سنندج تغییر کرد؟

داستان چیست؟ چرا در چند سال اخیر، طعم و بوی آب شرب سنندج تغییر کرده و برای مردم قابل تحمل نیست؟

برای جواب این سوال ابتدا باید مختصری راجع به سد قشلاق(با ظرفیت ۲۲۴ میلیون مترمکعب) منبع اصلی تامین کننده آب شرب سنندج صحبت کنیم. این سد  در ۱۲ کیلومتری شمال شهر سنندج قرار دارد و در سال ۱۳۵۸ به بهره برداری رسیده است. تامین نیازهای آب شرب سنندج و بخش کشاورزی پایاب، از اهداف اصلی احداث این سد بوده است.

دریاچه پشت سد قشلاق ۱۱ کیلومتر طول دارد و مساحتی معادل ۹۳۴ هکتار را در بر می‌گیرد.

به هرحال توسعه جوامع شهری و روستایی و عدم کنترل مناسب پساب‌های شهری، کشاورزی و صنعتی در حوضه بالا دست سد، موجب ورود ته نشست و رسوب مواد مغذی در داخل سد شد.

انباشت روزافزون این مواد در داخل مخزن، مغذی شدن یا تغذیه گرایی آب را به دنبال داشته است؛ به طوریکه در حال حاضر بوی نامناسب آب، امکان استفاده از آن را برای تامین نیازهای شهری غیرممکن کرده است.

آنطور که کارشناسان و مسوولان شرکت آبفا می‌گویند سد قشلاق سالها است که دچار تغذیه گرایی شده و کیفیت خود را از دست داده است و طعم و بوی نامطلوب آب، به همین موضوع مربوط می‌شود.

همچنین تغییر طعم آب شرب سنندج در طول سال در نوسان است یعنی اوایل پاییز به دلیل سرد شدن هوا و در فصل بهار به واسطه بالا رفتن دما، پدیده واگرایی در لایه های آب سد اتفاق می افتد و این موضوع هم خود دلیلی برای تغییر کیفیت آب از لحاظ طعم و بو شده است.

در ضمن، آبگیری در سدهایی که برای استفاده شرب است، باید در تراز مناسبی باشد و معمولا این کار در تراز ثابتی انجام می شود. در فصل تابستان به دلیل کاهش حجم آب سد، تراز آب پایین می‌آید و جلبک بیشتری جلوی دریچه رشد می کند و همین باعث بی کیفیت شدن آب شرب ورودی به تصفیه خانه در فصل گرم سال می شود.

اما شاید این سوال برای خیلی از شهروندان پیش آمده باشد پس نقش تصفیه خانه چه می‌شود؟ همین را از مدیرعامل شرکت آبفا کردستان پرسیدم که گفت: تصفیه‌خانه‌های شماره یک و ۲ سنندج در زمان خودش برای حذف طعم و بوی آب طراحی نشده‌اند و کارکردشان در اصل برای رفع کدورت و مواد بیماری زا است.

 به گفته محمد فرهاد، تکنولوژی رفع طعم و بوی آب هنوز وارد کشور نشده است اما کارشناسان تصفیه خانه آب سنندج از روش های مختلف برای کاهش طعم و بوی نامطلوب آب استفاده می کنند که البته نتوانسته اند آن را به طور کامل برطرف کنند؛ هرچند این تصفیه خانه جزو تصفیه خانه های برتر کشور، حتی در بحث رفع طعم و بوی آب محسوب می شود.

اقدام برای رفع طعم و بوی نامطلوب آب شرب سنندج

در مطالب بالا کم و بیش با وضعیت آب شرب سنندج و دلایل طعم و بوی نامطلوب آن آشنا شدید. اما چاره چیست؟

طی سال های اخیر و با افزایش اعتراضات و گلایه‌های مردم و پیگیری رسانه‌ها، جلسات کارشناسی شده زیادی برگزار شد تا این مشکل برطرف شود و سال ۱۳۹۴ تصمیم بر این شد که برای جبران کم آبی ناشی از بارندگی و همچنین کمک به بهتر شدن کیفیت طعم و بوی آب شهر سنندج، بخشی از آب سد آزاد در ۴۰ کیلومتری غرب سنندج از طریق رودخانه چهل‌گزی به سد قشلاق انتقال یابد اما این کار هم مشکل را برطرف نکرد.

بالاخره با پیگیری های استاندار سابق، نمایندگان مجلس و دیگر مسوولان استان، طرح سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج در دستور کار دولت و وزارت نیرو قرار گرفت و عملیات آغاز این پروژه ۱۵ بهمن سال ۱۳۹۹ با حضور محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم کلید خورد.
 

پیشرفت ۵۴ درصدی سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج

ابتدا بهتر است از مشخصات این طرح مطلع شوید. خط انتقال مستقیم آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج شامل یک خط انتقال به طول حدود ۲۷.۴ کیلومتر و به قطرهای ۱۴۰۰ و ۱۲۰۰ میلیمتر است. این خط با ظرفیت انتقال ۲.۴ مترمکعب در ثانیه طراحی شده و قرار است ۵۷ میلیون مترمکعب آب در سال را به تصفیه‌خانه منتقل کند.

با توجه به قرارگیری تصفیه‌خانه در ارتفاع ۱۵۴۰ متری از سطح دریا و محل برداشت آب در سد آزاد در ارتفاع ۱۸۱۸ متری از سطح دریا، انتقال آب به صورت ثقلی صورت می گیرد.

این پروژه در حال حاضر ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبار مورد نیاز برای تمام آن چهار هزار میلیارد ریال است و امکان بهره‌برداری از آن در شهریور امسال وجود دارد. پیمانکار پروژه قرارگاه خاتم الانبیا و کارفرمای آن شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران است.

و حالا مردم سنندج منتظر هستند بعد از سال ها نوشیدن آب بد طعم و بد بو، بزودی پروژه سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه این شهر به بهره‌برداری برسد و دیگر دغدغه‌ای بابت آب شرب گوارا نداشته باشند و ناچار نباشند هر از گاهی، به چشمه‌های اطراف شهر پناه ببرند.

سنندج بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و حدود ۱۸۰ هزار مشترک در این شهر از خدمات شرکت آبفا بهره‌مند هستند.

برچسب‌ها کردستان آب و فاضلاب سنندج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان آب و فاضلاب سنندج کردستان آب و فاضلاب سنندج تصفیه خانه آب شرب سنندج طعم و بوی آب سد آزاد شرکت آبفا انتقال آب سد قشلاق شرکت آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۰۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب

فیلتر ممبران که با نام فیلتر اسمز معکوس RO نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین اجزای دستگاه تصفیه آب محسوب می‌شود که وظیفه‌ اصلی آن، حذف آلاینده‌ها و ناخالصی‌های موجود در آب با دقت بسیار بالا است. این فیلتر از یک غشای نیمه تراوا تشکیل شده است که با ایجاد سد مکانیکی، اجازه عبور مولکول‌های آب و ذرات بسیار ریز را می‌دهد، اما مانع عبور آلاینده‌هایی مانند نمک‌ها، فلزات سنگین، مواد شیمیایی، ذرات معلق، میکروارگانیسم‌ها و سایر آلاینده‌های موجود در آب خوراک دستگاه تصفیه آب می‌شود.

در ادامه به بررسی کاربرد و اجزای به کار رفته در فیلتر ممبران می‌پردازیم.

کاربرد های فیلتر ممبران در تصفیه آب

استفاده از فناوری فیلتراسیون غشایی در تصفیه آب، باعث بهبود استانداردهای کیفیت آب شرب و کاهش استانداردهای تخلیه فاضلاب صنایع می‌شود. به طور کلی، کاربردهای این فناوری در زمینه‌های تصفیه آب آشامیدنی، تصفیه فاضلاب صنعتی و نمک‌زدایی برجسته است.

1- تصفیه آب آشامیدنی

استفاده از فیلتر ممبران در تصفیه آب آشامیدنی به عنوان یک روش پیشرفته و موثر شناخته می‌شود. این فناوری، با استفاده از غشای نیمه تراوا، ذرات و آلاینده‌های مختلف را از آب حذف کرده و آن را به شیوه‌ای موثر تصفیه می‌کند. غشای نیمه تراوا، با منافذ بسیار ریز به ذرات بزرگتر از اندازه منافذ اجازه عبور نمی‌دهد. بنابراین آلاینده‌ها و باکتری‌های مضر از آب جدا می‌شوند.

این فیلترها همچنین به عنوان مانعی در برابر ورود ترکیبات شیمیایی مضر به آب تصفیه شده یا پرمیت عمل می‌کنند. با توجه به مکانیزم فیزیکی تصفیه غشایی، آب تصفیه شده به این روش برای مصارف آشامیدنی قابل استفاده است. به این ترتیب، استفاده از فیلترهای ممبران در تصفیه آب آشامیدنی بهبود چشمگیری در کیفیت آب ایجاد می‌کند.

2- تصفیه فاضلاب صنعتی

فیلتر ممبران به دلیل توانایی فوق‌العاده در حذف آلاینده‌ها، کاربرد گسترده‌ای در تصفیه پساب صنعتی دارد. این فیلتر با استفاده از غشای نیمه تراوا، طیف وسیعی از آلاینده‌ها را از فاضلاب صنعتی حذف می‌کند. استفاده از فیلتر ممبران در تصفیه فاضلاب صنعتی می‌تواند حجم پساب را تا 90 درصد کاهش داده و از ورود آلاینده‌ها به محیط زیست و منابع آبی جلوگیری کند.

3- نمک‌زدایی

شیرین سازی آب دریا یکی از ابزارهای مهم برای رفع کمبود منابع آب است. روش‌های نمک زدایی آب دریا شامل اسمز معکوس (RO)، تبخیر فلاش چند مرحله ای (MED) و تقطیر با هوای فشرده (VC) می‌شود. در میان این روش‌ها، فناوری فیلتر ممبران اسمز معکوس به مقرون به صرفه ترین ابزار نمک زدایی تبدیل شده است.

معرفی قطعات فیلتر ممبران

در ساختار کلی فیلتر ممبران، چندین اجزای مختلف وجود دارد که عملکرد ممبران در تصفیه آب را بهبود می‌بخشند. از جمله قطعات فیلتر ممبران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غشای نیمه تراوا: این غشا دارای صفحاتی با منافذ بسیار ریز است که اجازه عبور ذرات بزرگتر از این منافذ را نمی‌دهند. غشای نیمه تراوا به صورت مارپیچی دور میله‌‌ای پلاستیکی پیچیده شده و داخل محفظه‌ای به نام پرشروسل قرار می‌گیرد. مجرای فاضلاب: پس از ورود آب ناخالص با آلاینده‌های مختلف به دستگاه تصفیه آب، ذرات با اندازه بزرگتر از 0001 میکرون امکان عبور از منافذ غشای نیمه تراوا را ندارند و وارد مجرای پساب می‌شوند تا از دستگاه خارج شوند. مجرای آب تصفیه شده یا لوله پرمیت: ساختار فیلتر ممبران به گونه‌ای طراحی شده است که فقط آب خالص می‌تواند از منافذ آن عبور کند. آب پس از عبور از غشا، بدون آلودگی وارد مجرای آب می‌شود و از دستگاه خارج می‌شود. واشر یا اورینگ: واشرها در دو طرف غشا قرار می‌گیرند و وظیفه‌ آنها، ایجاد آب‌بندی کامل است تا از نشت آب جلوگیری شود. خرید فیلتر ممبران تصفیه آب

برای خرید فیلتر ممبران تصفیه آب باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. اولین مورد، نوع و کیفیت آن است. باید از فیلترهای ممبران با کیفیت و مطابق با کاربرد مورد نظرتان استفاده کنید. برای تصفیه آب دریا و آب لب شور ممبران‌های به‌خصوصی مثل ممبران 8 اینچ فیلمتک BW30-400 وجود دارد. همچنین، مهم است که به فروشندگان معتبر و با تجربه در این حوزه مراجعه کنید. وب سایت آبین با سال‌ها تجربه در زمینه عرضه تجهیزات تصفیه آب، به عنوان برترین مرجع برای خرید فیلتر ممبران محسوب می‌شود. علاوه بر این، کارشناسان آبین آماده ارائه خدمات مشاوره در زمینه انتخاب فیلتر ممبران مناسب، بسته به نیازهای عملیاتی کاربران هستند.

 

دیگر خبرها

  • چرا روس‌ها تشنه کپی پهپاد ایرانی هستند؟
  • روایت ۲۰۰۰ نفری که بعد از چند دهه صاحب «آب» شدند
  • اتصال استان به راه آهن از مطالبات مردم است/ لب تشنه در کنار آب
  • بازدید علمی دانش آموزان از تصفیه خانه آب ارومیه
  • تصفیه‌خانه دوم آب شرب اردبیل ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • تصفیه‌خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • شرنگ شیرابه در کام خزر