Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@11:41:44 GMT

بومی‌سازی دستگاه کشت نشا با یک دوم قیمت نمونه خارجی

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۰۹۰۰

بومی‌سازی دستگاه کشت نشا با یک دوم قیمت نمونه خارجی

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مازیار نامداری، عضو هیات مدیره شرکت فن آوران کاشت زاگرس، با اشاره به اهمیت دستگاه کشت نشاء در صنعت کشاورزی گفت: نشا گیاهچه جوانی است که از مراحل اولیه رشد، یعنی جوانه زنی تا چند برگی را در محیطی خارج از مزرعه اصلی، به نام خزانه یا سینی های کشت نشا در گلخانه که محیطی کاملن کنترل شده است رشد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صرفه اقتصادی توسعه کشت نشا

زمانی که به مرحله چند برگی می رسد، قابلیت انتقال به مزرعه یا زمین اصلی را دارد. نشا را پس از خارج شدن از خزانه یا سینی، می توان در گلخانه های پرورش محصول به روش خاکی یا هیدروپونیک و یا مزرعه فضای باز کاشت، در نتیجه برای یک محصول بهتر و با کیفیت تر، بهترین گزینه به جای کاشت مستقیم بذر نشاکاری است. امروزه بسیاری از گیاهان را می توان به صورت نشا به زمین انتقال داد.

کشت نشا در گلخانه ها بوسیله دستگاه بذرکار نشا صورت می گیرد که هم اکنون در حدود هزار گلخانه و زمین کشور مورد استفاده قرار می گیرد و بواسطه استفاده از این دستگاه 15 هزار فرصت شغلی به صورت غیرمستقیم ایجاد شده است و در مجموعه شرکت فن آوران کاشت زاگرس نیز 70 فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد شده است.

از قابلیت های دستگاه بذرکار نشا می توان به سیستم حرکت نوار نقاله ای، سیستم حفره زن صفحه ای فشاری کنترل هوشمند و قابل برنامه ریزی، بذرکار درامی کنترل هوشمند و قابل برنامه ریزی، سنسور نقطه صفر شروع زیر درام و حفره زن، دارا بودن سرعت کار ثابت 850 سینی در ساعت، قابل برنامه ریزی برای چهار مدل سینی مختلف بدون نیاز به تغییر در نرم افزار و سرعت متغیر سفارشی از 200 تا 1400 سینی قابل نصب اشاره کرد.

صادرات به عراق و ازبکستان

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که دستگاه بذرکار نشا به کشورهای ازبکستان و عراق صادر شده است و پروژه هایی در این شکورها عملیاتی شده است، گفت: با صادرات دستگاه و انجام پروژه در کشور علاوه بر توسعه کشاورزی و تامین زنجیره غذایی مورد نیاز جامعه، حجم زیادی صرفه جویی ارزی نیز رقم خورده است.

دستگاه بذرکار نشا یک دوم نمونه خارجی قیمت دارد و به همین علت استفاده از آن برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد. شرکت دانش بنیان فن آوران کاشت زاگرس کمک کرده است تا تکنولوژی کشت در کشور پیشرفت قابل توجهی داشته باشد و از رویه سنتی فاصله گیرد.

از ابتدای فعالیت و تجهیز گلخانه های کشور بوسیله دستگاه های داخلی مبلغی در حدود 35 میلیون یورو نیز صرفه جویی ارزی در کشور رقم خورده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرخوب دستگاه کاشت نشا کشت نشا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۰۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده تبریز: شهرداری حق دارد با خارجی ها قرارداد ببندد اما نه پنهانی

 عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس درباره قرارداد ۲ میلیارد یورویی شهرداری تهران با چین گفت: «شهرداری می‌تواند با کشورهای خارجی قرارداد ببندد اما نه قراردادهای پنهانی یا دارای ایرادات. وزارت کشور هم در این مورد نظریه تخصصی خود را می‌دهد. اما دستگاه‌های نظارتی باید به این موارد ورود پیدا کنند.»   به گزارش عصر ایران؛ احمد علیرضابیگی به روزنامه هم میهن گفت: «شورای شهر بر عملکرد شهرداری نظارت دارد و باید براساس چارچوب‌ها عمل کند. اما دستگاه‌های نظارتی هم باید بر عملکرد دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری نظارت داشته باشند. اینطور به نظر می‌رسد که نظارت و خوفی از این دستگاه‌ها وجود ندارد. بنابراین هر کسی هر جا ایستاده فکر می‌کند باید چپاول کند.»   علیرضابیگی با اشاره به اینکه تمام این موضوعات سیاسی است، تاکید کرد: «این به نوع حکمرانی در کشور برمی‌گردد. در مدل حکمرانی کنونی اراده مردم را به حداقل رسانده‌ایم. وقتی مردم حس کنند نظر و اراده آنها تعیین‌کننده است، نظارت را توسعه می‌دهند و نتیجه آن روی کار آمدن شورای شهری است با پشتوانه مردمی که به مردم بدهکار است و باید پاسخگوی شهروندان باشد؛ چراکه باز هم باید درِ خانه مردم برود برای گرفتن رای؛ پس سعی می‌کند رضایت مردم را به دست آورد.   وی افزود: رضایت مردم وقتی به وجود می‌آید که شورای شهر به نیابت از آنها  عمل می‌کند. وقتی این اتفاق نمی‌افتد مردم کنار می‌مانند و نظارتی اتفاق نمی‌افتد. اگر نظارتی هم وجود داشته باشد در مقابل آن مقاومت می‌شود. با این روند شاهد پیشرفتی نخواهیم بود.» کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: حمل و نقل فوری- چینی عصبانیت روزنامه شهرداری از افشای قرارداد پنهانی زاکانی قرارداد خرید اتوبوس از چینی‌ ها کجاست؟

دیگر خبرها

  • شهرداری می‌تواند با کشور‌های خارجی قرارداد ببندد، اما نه قرارداد‌های پنهانی
  • نماینده مجلس : شهرداری حق دارد با خارجی ها قرارداد ببندد اما نه پنهانی
  • نماینده تبریز: شهرداری حق دارد با خارجی ها قرارداد ببندد اما نه پنهانی
  • زاکانی: ورود اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی دارد | می خواهند قراردادمان با چین را منحل کنند اما نمی توانند
  • زاکانی: اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران می رسد | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی بین المللی دارد
  • رونمایی از سامانه سرمایه‌گذاری استان یزد
  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود