Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@20:47:04 GMT

افزایش ۸۷ درصدی نرخ لبنیات

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۱۷۵۳

افزایش ۸۷ درصدی نرخ لبنیات

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفت: صادرات محصولات لبنی ما محدود به کشور‌های عراق، افغانستان و پاکستان است و از آنجایی‌که این محصولات حدود ۲ برابر افزایش نرخ را تجربه کردند تردید نداشته باشید که این کشور‌ها برای خرید لبنیات با نرخ جدید مقاومت خواهند کرد.

 محمد فربد از افزایش ۸۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصدی محصولات لبنی خبر داد و افزود: قیمت شیر خام درب دامداری‌ها از کیلویی ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به کیلویی ۱۲ هزار تومان ارتقا پیدا کرد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان یک هفته بعد از اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ای بازار مصرف را تحلیل کرد، خاطر نشان کرد: شواهد بازار حاکی از این مهم است که مصرف‌کنندگان بخشی از کالا‌های مصرفی خود را با نرخ‌های گذشته خریداری کرده‌اند از این‌رو میزان خرید کاهش پیدا کرد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که بازار به کدام سمت هدایت می‌شود، اما به صورت ضمنی می‌توان گفت که در خرداد مصرف لبنیات ۳۰ درصدی کاهش فروش را تجربه خواهیم کرد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا یارانه‌ها می‌تواند توان مصرف‌کنندگان را برای خرید محصولات لبنی پوشش بدهد؟ گفت: جهت مصرف این یارانه شفاف نیست عددی که به حساب خانوار‌ها واریز می‌شود می‌توان برای خرید هر محصول و کالایی هزینه شود بنابراین این شیوه پرداخت یارانه خالی از اشکال نیست.

فربد تاکید کرد: اگر کالا برگ الکترونیکی مشروط به خرید کالا‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی از آن‌ها حذف شده بشود می‌تواند سرانه مصرف را تاحدودی حفظ کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه تا زمانی‌که تورم در کشور تک رقمی نشود روند افزایش نرخ‌ها ادامه دارد، خاطر نشان کرد: اگر بنا باشد تورم دو رقمی همچنان ادامه داشته باشد قیمت‌ها متناسب با نرخ تورم همچنان افزایشی می‌شوند از این‌رو امیدواریم که دولت تورم را کنترل کند.

به گفته وی؛ دولت برای مهار تورم باید روابط سیاسی و اقتصادی خود را در دنیا بهبود بخشد.

این فعال اقتصادی با اشاره به کاهشی شدن روند صادرات محصولات لبنی، تصریح کرد: حدود ۱۰ درصد از تولید داخلی صادر می‌شود. صادرات محصولات لبنی ما محدود به کشور‌های عراق، افغانستان و پاکستان است و از آنجایی‌که این محصولات حدود ۲ برابر افزایش نرخ را تجربه کردند تردید نداشته باشید که این کشور‌ها برای خرید لبنیات با نرخ جدید مقاومت خواهند کرد؛ به عنوان مثال شیر خشک کیلویی ۷۰ هزار تومان در حال حاضر به کیلویی بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده است از این‌رو تا مدتی صادرات با مشکلات جدی مواجه شد مگر اینکه دولت در این زمینه ورود کند و مشوق‌های صادراتی برای کاهش آسیب‌های این صنعت در نظر بگیرد.

فربد با بیان اینکه صنعت لبنیات در ایران مزیت نسبی ندارد، افزود: ایران یکی از کشور‌های واردکننده علوفه محسوب می‌شود پس وقتی علوفه وارد و در اختیار دامداران قرار می‌دهیم به این معناست که هزینه تولید در کشور بالاست و وقتی قیمت بالا برود توان رقابت ما در بازار‌های جهانی کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به نرخ انواع محصولات لبنی، خاطر نشان کرد: شیر نایلونی هزینه زیادی برای بسته‌بندی آن صرف نمی‌شود از این‌رو نرخ آن ۱۵ هزار تومان است. پنیر uf با وزن ۴۰۰ گرم ۳۷ هزار تومان است و قیمت انواع این پنیر‌ها از ۴۲ هزار تومان تجاوز نخواهد کرد.

وی رتبه‌بندی از نرخ انواع شیر‌های موجود در بازار را ارائه داد و افزود: شیر پاستوریزه کمترین نرخ، شیر استرلیزه بیشترین نرخ را دارد و نرخ شیر ESL مابین این دو نرخ است؛ بنابراین مصرف‌کنندگان بنا به توانایی مالی حق انتخاب دارند و می‌توانند شیر مورد نظر را خریداری کنند. قیمت یک لیتر شیر استریل پرچرب ۳۰ هزار تومان و شیر استریل کم چرب ۲۸ هزار تومان است؛ البته نرخ این محصولات ممکن است در برخی شرکت‌ها ۵ درصد بیشتر یا پایین‌تر باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل نرخ یک محصول در کارخانجات تولیدی متفاوت است؟ افزود: سطح تولید و تکنولوژی در کارخانجات لبنی متفاوت و متغییر است پس بنا به سطوح بهره‌گیری از این فاکتور‌ها در حد ۵ درصد شرکت‌ها محصولات را با نرخ بالاتر یا پایین‌تر تولید و عرضه می‌کنند.

این فعال اقتصادی احتمال واردات کره در سال جاری را صفر درصد دانست و افزود: چربی به میزان کافی در کشور وجود دارد و با توجه به شرایط پیش آمده مقادیری از تولید جذب نمی‌شود و تولیدکنندگان مجبور به تولید شیرخشک و خامه بیشتری هستند این سخن به این معناست که خامه استحصالی درنهایت تبدیل به کره خواهد شد از این نظر واردات کره در سال جاری یا انجام نخواهد شد و اگر صورت بگیرد بسیار ناچیز خواهد بود؛ سال گذشته یک کارخانه اقدام به وارادت کره کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: یارانه ارز 4200 تومانی آیت الله فاطمی نیا سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران فرآورده های لبنی لبنیات تورم یارانه ارز 4200 تومانی آیت الله فاطمی نیا سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران محصولات لبنی هزار تومان برای خرید کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۱۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب

آمار نشر در فروردین ماه حاکی از افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب در فروردین ماه نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته دارد، در حال شمارگان کتاب نیز ۵۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش تسنیم، براساس آمار‌های موجود در خانه کتاب و ادبیات ایران، در نخستین ماه از سال جدید، نشر ایران شاهد انتشار ۵ هزار و ۲۱ عنوان کتاب تازه بوده است، که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته شاهد افزایش ۲۴ درصدی بوده‌ایم.

از این میان ۳ هزار و ۶۶۲ عنوان تالیفی و هزار و ۳۵۹ عنوان ترجمه بوده است. ناشران تهرانی ۳ هزار و ۶۳۳ عنوان کتاب منتشر کرده و ناشران شهرستانی هزار و ۳۳۸ عنوان.

در میان کتاب‌های منتشر شده فروردین ماه، ۳ هزار و ۱۰ عنوان چاپ اول و ۲ هزار و ۱۱ عنوان تجدید چاپ بوده است، شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده شش میلیون و سیصد و سی هزار و دویست و شصت و چهار نسخه بوده است، اگرچه تعداد عناوین نسبت به بازه زمانی مشابه ۲۴ درصد افزایش داشته است،، اما شمارگان کل کتاب‌ها با ۵۰ درصد افزایش روبرو بوده است.

میانگین شمارگان هر عنوان نیز هزار و ۲۶۰ نسخه بوده است که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته افزایش داشته است که نسبت به بازه زمانی مشابه ۵۷ درصد افزایش داشته است.

ارزش ریالی کتاب‌های منتشر شده در فروردین ماه، ۱۱ میلیارد و شصت و دو میلیون و پانصد و هفتاد و یک هزار و نود ریال بوده و میانگین قیمت کتاب نیز به ۱۷۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در فروردین ماه سال گذشته میانگین قیمت کتاب ۸۱ هزار تومان بوده است، یعنی افزایش ۱۱۰ درصدی را در قیمت‌ها در آستانه نمایشگاه کتاب تجربه می‌کنیم. میانگین قیمت کتاب نیز از صفحه‌ای ۵۰۰ تومان به صفحه‌ای هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب در آستانه نمایشگاه کتاب در حالی اتفاق افتاده است که قیمت کاغذ نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته افزایشی نداشته و تعرفه‌های چاپ نیز اخیراً و برای ماه‌های پیش رو با افزایش همراه بوده است.

در میان رده‌های دیویی نشر کودک و نوجوان با ۹۲۱ عنوان کتاب در صدر قرار دارد و پس از آن ادبیات با ۹۰۹ عنوان و کمک درسی با ۷۳۱ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند، کمترین عناوین منتشره نیز با ۶۰ عنوان به حوزه کلیات اختصاص دارد.

در حوزه کودک و نوجوان از ۹۲۱ عنوان کتاب منتشره ۵۶۸ عنوان تالیفی و ۳۵۳ عنوان ترجمه بوده است، اگر چه فاصله ترجمه و تالیف در این حوزه چندان نگران کننده نیست،، اما وقتی آمار کتاب‌های چاپ اول این حوزه را در قیاس با تجدید چاپی‌ها بررسی کنیم، خواهیم دید که روند حرکت ناشران به سمت کتاب‌های تجدید چاپ و کاهش تالیفات تازه در این حوزه ادامه دار بوده و وضعیت نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرده است.

شمار کتاب‌های چاپ اول این حوزه ۴۳۵ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها ۴۸۶ عنوان بوده است. میانگین شمارگان کتاب در حوزه کودک و نوجوان نیز هزار و ۴۵۸ نسخه بوده است. اما قیمت کتاب‌های کودک و نوجوان نیز با افزایش روبرو بوده است، از ۵۲ هزار تومان در فروردین سال گذشته به ۷۶ هزار تومان رسیده است. به عبارت دیگر ۴۴ درصد گران‌تر شده است.

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند!
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در نهاوند
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید