Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، علی حاجیان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به حل معضل پساب آرامستان باغ رضوان، اظهار داشت: سیستم تصفیه خانه پساب باغ رضوان هفته گذشته راه اندازی شد و اکنون پساب ناشی از تطهیر متوفیان که روزی حدود پنج هزار تا ۶ هزار لیتر است، جمع آوری و تصفیه می‌شود.

وی با بیان اینکه این پساب که در گذشته در مخزنی جمع آوری می‌شد آلودگی شدیدی داشت، ادامه داد: این پساب هم اکنون با راه اندازی تصفیه خانه، تصفیه شده و به آزمایشگاه برای می‌رود و برای رعایت مسائل شرعی کمی آب شرب نیز در این سیستم اضافه شده و اکنون برای آبیاری درخت‌های غیرمثمری در مجموعه باغ رضوان استفاده می‌شود که دور از دسترس مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضایعات بیمارستانی دیگر در باغ رضوان دفن نمی‌شود

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان به جلوگیری از ورود ضایعات بیمارستانی برای دفن در آرامستان باغ رضوان در چهار ماه اخیر اشاره کرد و گفت: مسئله مهمی که به لحاظ زیست محیطی بسیار اهمیت داشت، ضایعات بیمارستانی بود که برای سازمان ما در بسته بندی و بصورت اتوکلاو ارسال می‌کردند و حتی برای جلوگیری از ورود این‌ها به باغ رضوان با چالش‌هایی مواجه شدیم.

حاجیان با اشاره به اینکه تجزیه اتوکلاو ۸۰۰ سال زمان می‌برد و دفن آن در آرامستان باغ رضوان تفکری اشتباه بود، خاطرنشان کرد: درباره دفن این اتوکلاوها که برای مثال شامل کیست، غده و روده بود، استفتا گرفتیم و حتی در زمینه مسائل شرعی دفن شامل جسم و اعضای بدن است؛ از این رو ایستادگی کردیم و از دی ماه سال گذشته که نامه‌نگاری کردیم یک عدد اتوکلاو در آرامستان باغ رضوان دفن نمی‌شود و این‌ها به سازمان پسماند شهرداری تحویل می‌شود.

وی همچنین از تغییر طرح آرامستان‌های خانوادگی به مزارهای همجوار اشاره کرد و گفت: در خصوص مرگ افراد نباید به سمت تفاخر برویم ضمن اینکه طرح‌هایی مانند آرامستان‌های خانوادگی به جداسازی افراد منجر می‌شود که به لحاظ فرهنگی نیز زیبنده نیست.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه در اسلام پیش خرید قبر نداریم، گفت: خرید قبر به لحاظ شرعی اگر در مکان خصوصی باشد، اشکالی ندارد اما در مکان عالم المنفعه صحیح نیست در حالی که در قطعه ۳۹ باغ رضوان جای خالی زیاد وجود دارد اما اینها پیش‌تر فروخته شده است.

حاجیان با اشاره به اینکه سازمان آرامستان‌ها قبر نمی‌فروشد بلکه مجوز دفن می‌فروشد، در عین حال گفت: پیش‌فروش قبر یکی از خدمات سازمان آرامستان‌هاست.

وی افزود: اگر افرادی پیش از سال ۱۳۹۹ مجوز قبر خریده باشند اکنون برای ارائه خدمات هیچ پولی از ایشان گرفته نمی‌شود اما اگر مجوز از سال ۱۴۰۰ به بعد باشد با توجه به تورم موجود سالی ۱۵۰ هزار تومان از ایشان دریافت می‌شود.

آزاد سازی ۱۲۰۰ قبر رزرو شده در فاز یک باغ رضوان

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه نزدیک به ۱۲۰۰ قبر در فاز یک باغ رضوان در اختیار مدیرعامل سابق بود، ابراز داشت: این قبور که به صورت پراکنده در فاز یک از سال‌ها پیش رزرو شده بود و بابت آنها پولی پرداخت نشده بود، اکنون آزادسازی شده است و اینجانب یک سانتیمتر قبر در اختیار ندارم.

حاجیان همچنین به الکترونیکی شدن سند قبور باغ رضوان از دی ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: این اقدام سبب کاهش ترددها و حذف کاغذ بازی در صدور سند سازمان آرامستان‌ها شد.

حمل متوفی رایگان است

وی با بیان اینکه سامانه ۱۵۳۰ سازمان آرامستان‌ها ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی است، خاطرنشان کرد: این شماره برای اعزام خودروی حمل متوفی است که رایگان انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه حمل متوفی تحت عناوین حمل از بیمارستان، از منازل، از سطح شهر رایگان است، گفت: اگر کارمندان ما تحت این عناوین از کسی پول دریافت کنند، ضمن بازگرداندن وجه به فرد با کارمند خاطی برخورد می‌شود.

حاجیان افزود: انتقال متوفی به باغ رضوان رایگان است مگر اینکه پس از خدمات تطهیر و … خانواده متوفی بخواهند او را به ارامستان یا شهر دیگری منتقل کنند در این صورت طبق تعرفه باید هزینه بپردازند؛ همچنین برای ارائه خدمات در سازمان آرامستان‌ها نیز وجه نقدی دریافت نمی‌شود.

دغدغه آب داریم

وی با اشاره به اینکه آرامستان باغ رضوان ۱۲۰۵ هکتار وسعت دارد که در ۳۰۵ هکتار آن دفن انجام می‌شود، ابراز داشت: باغ رضوان ۱۶۰ هکتار فضای سبز دارد که برای آبیاری آن دغدغه آب داریم.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه باغ رضوان حدود ۲۷۰۰ مترمکعب در روز برای آبیاری فضای، شرب و سالن تطهیر (غسال خانه) مصرف آب دارد، ابراز داشت: نیاز آبی این مجموعه ۹۰۰۰ مترمکعب در روز است اما با توجه به مشکل کمبود آب، در مصارف صرفه جویی می‌شود.

وی با بیان اینکه نیاز آبی باغ رضوان برای آبیاری فضای سبز شرب از طریق چاه‌ها و تانکر ابرسانی و با کمک شرکت آبفا و معاونت خدمات شهری شهرداری تأمین می‌شود، اضافه کرد: آب چاه را خریداری می‌کنیم، تعدادی چاه نیز در خودمان داریم و بخشی از نیاز آبی نیز از طریق تصفیه پساب آرامستان و نیز پساب تصفیه‌خانه‌های شمال و خاتون آباد برای ابیاری فضای سبز تأمین می‌شود.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان اضافه کرد: همچنین حوضچه‌هایی برای هدایت و جمع آوری آب باران ایجاد کرده ایم که آب‌های سطحی را ذخیره و استفاده می‌کنیم.

جانمایی خانه‌کودک در باغ رضوان انجام شد

حاجیان همچنین به تدوین هندسه حرکتی سازمان آرامستان‌ها در پنج محور راهبردی، مخاطب، مکان، زمان و خدمات اشاره کرد و گفت: محور راهبردی ما رضایت مخاطب است و نه تنها رضایت خانواده و بستگان فرد متوفی از ارائه خدمات که باید رضایت متوفی را نیز در نظر داشت.

وی با اشاره به اینکه در همه رده‌های سنی از جمله کودک، نوجوان، بزرگسال و سالمند، قومیت جنسیت و نسبت مخاطبین را در هندسه حرکتی در نظر گرفته‌ایم، ابراز داشت: خانه کودک برای نگهداری بچه‌های زیر ۱۰ سال خانواده‌های متوفیان در کنار سالن تطهیر راه اندازی شده که این کودکان در شرایط و فضای بد سالن تطهیر که شیون و زاری است، قرار نگیرند.

مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان اضافه کرد: خانه کودک هم اکنون جانمایی شده اما هنوز کسی به عنوان مربی نیامده که با ما همکاری کند یا بعضاً برای همکاری هزینه‌های بالایی به ما اعلام می‌کنند.

به گزارش مهر، آرامستان باغ رضوان اصفهان در شرق این کلانشهر در سال ۱۳۶۳ کلنگ زنی شد و هم اکنون ۷۷۰ بلوک دارد. همچنین شهر اصفهان ۱۸ آرامستان محلی، ۱۱ گلزار شهدا و ۱۲ سالن تطهیر یا غسال خانه دارد.

کد خبر 5493203

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری اصفهان آرامستان باغ رضوان فضای سبز بوشهر کرمانشاه هدفمندی یارانه ها آلودگی هوا گرد و غبار احتکار ویروس کرونا تنظیم بازار کالاهای اساسی آمار کرونا خراسان رضوی مشهد ایلام گرد و خاک مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان آرامستان باغ رضوان اشاره کرد و گفت برای آبیاری تصفیه خانه راه اندازی سالن تطهیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۲۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین از شست‌وشوی ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب این استان خبر داد.

داراب بیرنوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین از احداث ۴.۵ کیلومتر خطوط انتقال فاضلاب در این استان طی یک‌سال اخیر خبر داد و اظهار کرد: طی همین مدت ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان شست‌وشو شده است.

وی افزود: تکمیل و افتتاح اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در نیکویه، تکمیل فاز نخست تصفیه‌خانه شریفیه و گندزدایی تصفیه‌خانه فاضلاب تاکستان از دیگر خدماتی بود که با هزینه‌کرد ۷۸.۵ میلیارد تومانی انجام شد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین از پیشرفت ۸۵ درصدی ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر آبگرم خبر داد و خاطرنشان کرد: اجرای هشت قرارداد مربوط به پروژه‌های فاضلاب به اتمام رسیده، ۱۰ قرارداد در حال اجرا است و شش قرارداد جدید نیز منعقد کردیم.

بیرنوندی با اشاره به برگزاری مناقصات احداث بخش نخست تصفیه‌خانه شهرستان البرز، تجهیز تصفیه‌خانه نیکویه و احداث لاگون های جدید در تصفیه‌خانه فاضلاب قزوین ادامه داد: مجموع هزینه این اقدامات به همراه ۲۴ قرارداد یاد شده ۲۷۶ میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه کرد: در حوزه پژوهشی نیز انجام مطالعات مرحله دوم فاضلاب در شهرهای قزوین و تاکستان و مطالعات فاضلاب اقبالیه، اسفرورین، ناحیه شهری منفصل چوبیندر، ضیاآباد و روستاهای آتان و آکوجان منطقه الموت را داشتیم و برای مطالعات پژوهشی در زمینه بومی‌سازی دانش تصفیه فاضلاب در اجتماعات کوچک استان عقد قرارداد انجام دادیم.

کد خبر 747608

دیگر خبرها

  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران
  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه
  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد
  • پیشرفت تصفیه‌خانه بشاگرد به صورت مستمر بررسی می‌شود
  • ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد