Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط‌زیست، با توجه به شرایط اقلیمی و محیط زیستی اخیر در منطقه با رویکرد بسترسازی برای رسیدن به راهکارهای اجرایی و عملیاتی مناسب برای رفع پدیده گرد و غبار و ضرورت تقویت همکاری‌های بین المللی آتی، رییس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر عراق دیدار و گفت و گو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دیدار سید حسین موسوی فر با ابراز خرسندی از حضور سفیر کشور عراق در سازمان حفاظت محیط‌زیست‌ اظهارکرد: امیدواریم این نشست‌ها مقدمه‌ای برای مشارکت فعال در حوزه محیط‌زیست دو کشور باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران آماده است برای  رفع مشکل گردوغبار که این روزها شاهد آن هستیم، با برنامه‌ریزی و تعاملات بین‌المللی پیش رود، همچنین خواستار اجرای سریع توافقات قبلی و عملیاتی شدن آن برای مبارزه با معضلات زیست‌محیطی از جمله گرد و غبار هستیم و این آمادگی وجود دارد که هرچه زودتر اقدامات عملی و ملموسی که به نفع دو ملت باشد انجام شود.

وی افزود: بررسی‌های علمی و ماهواره‌ای که توسط دانشمندان ایرانی صورت گرفته است نشان می‌دهد با توجه به تغییرات اقلیمی و شرایط جوی به‌ غیر از کشور عراق سایر کشورهای همسایه در پیدایش پدیده‌ گرد و غبار دخیل هستند و می‌طلبد این تعاملات و همکاری با سایر کشورهای همسایه و درگیر این موضوع با قدرت و توجه بیشتری مورد پیگیری قرار بگیرد. ایران در این زمینه با تقویت حوزه دیپلماسی پیش‌قدم بوده و با برگزاری نشست‌های مختلف با سایر کشورهای همجوار در این زمینه گام مؤثر برداشته و تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا این آسیب‌ها به حداقل ممکن برسد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در بحث مقدمات و توافقاتی که برای نشست آتی در نظر گرفته‌ شده است، گفت: در این زمینه می‌توانیم به اسنادی که از قبل مورد توافق طرفین در موضوع گردوغبار بوده استناد کنیم و نیز آمادگی داریم این توافقات را مورد بررسی مجدد قرار داده تا در زمینه به روز شدن آن اقدامات لازم صورت گیرد، همچنین بر اساس داده‌ها و اطلاعات علمی که جمهوری اسلامی ایران در اختیار دارد، می‌توانیم با اشتراک گذاری با عراق به نتایج  و راهکارهای خوبی دست پیدا کنیم.

در ادامه این نشست نصیر عبدالمحسن عبدالله سفیر عراق ضمن قدردانی از پیشگامی ایران در رفع مشکلات مطرح‌ شده در بحث گرد و غبار، گزارشی از وضعیت رودخانه‌ها و مواردی که ممکن است در شکل‌گیری پدیده گردوغبار تأثیرگذار باشد، ارائه داد.

سفیر عراق گفت: ما هم با برگزاری جلسات متعدد با وزارتخانه های مرتبط با موضوع گردوغبار تلاش خواهیم کرد به راهکارها و نتایج قابل اجرایی برسیم و باید هرچه سریع‌تر اقدامات اساسی انجام شود، چراکه اگر در این خصوص تعللی صورت بگیرد با مشکلات بیشتری در حوزه محیط‌زیست مواجه خواهیم شد و ما هم قطعاً به همکاری با ایران و سایر کشورهای همسایه نیاز داریم.

سفیر عراق اظهار امیدواری کرد: نشست دو جانبه فی‌مابین به‌ منظور رسیدن به راهکارهایی مناسب هرچه سریع‌تر برگزار شود. 

نصیر عبدالمحسن عبدالله یادآور شد: کشورش در موضوع گردوغبار بیشترین آسیب را دیده است و همین امر ما را مجاب می‌کند اقدامات اولیه‌ای در خصوص مقابله با پدیده گردوغبار انجام شود که یکی از این موارد کاشت نهال در قالب کمربند سبز است که در تمامی شهرهای عراق کار اجرایی آن شروع‌ شده است.

در ادامه این جلسه علی‌محمد طهماسبی بیرگانی دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار با ارائه دستاورهایی در حوزه  بیابان‌زدایی گفت: بحث گرد و غبار در کل منطقه سابقه تاریخی دارد و عوامل انسانی ازجمله موارد تشدیدکننده گردوغبار محسوب می‌شود.

به گفته وی کشور ایران و عراق تجربیات و دستاوردهای علمی خوبی در مواجه با بیابان زدایی و گردوغبار دارند و هر دو کشور با توجه به اینکه عضو کنوانسیون بیان زایی هستند می‌توانند با به اشتراک گذاشتن تجربیاتشان همکاری خوبی  داشته باشند.

طهماسبی افزود: ستاد مقابله با گردوغبار متشکل از ۱۶ وزارتخانه و سازمان با مسئولیت رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال ۱۳۸۷ تشکیل‌ شده است و دبیرخانه آن در سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد و این ستاد تاکنون اقدامات گسترده و ارزشمندی برای مدیریت پدیده گردوغبار در داخل و پیرامون مرزهای کشور انجام داده است. اقدامات صورت گرفته در این زمینه قابلیت رصد و بازدید دارد و بر اساس این موارد می‌توان بهترین تجربیات رابین دو طرف به اشتراک گذاشت.

وی با اشاره به وسعت مناطق گردوغبار خیز پیرامون کشور گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، وسعتی معادل ۲۷۰ میلیون هکتار مناطق غبارخیز پیرامونی شناسایی‌ شده است که از جهات مختلف گردوغبار را به سمت کشور ما گسیل می‌کنند.  

او بابیان اینکه برای ۸ کانون گردوغبار پیرامونی کشور، یک برنامه عمل منطقه‌ای تهیه‌شده است، خاطرنشان کرد: برنامه عمل منطقه‌ای منشأهای گردوغبار برون‌مرزی منطبق بر مطالعات شناسایی مناطق در خارج از کشور است و بر این اساس ۲ زیر برنامه یکی برای غرب آسیا و دیگری برای بخشی از آسیای میانه تهیه‌ شده است. 

دبیر ستاد ملی ‌سیاست‌گذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گردوغبار، افزود: زیر برنامه غرب آسیا عمدتاً کشورهای خاورمیانه و حاشیه خلیج‌فارس را دربرمی گیرد و زیر برنامه آسیای میانه هم شامل کشورهایی است که در شمال و شرق کشور ما قرار دارد.

قرار است نشست وزاری محیط زیست کشورهای همسایه تیرماه در ایران برگزار شود.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست گرد و غبار آهنگ حیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست گرد و غبار آهنگ حیات سازمان حفاظت محیط زیست گرد و غبار آهنگ حیات سازمان حفاظت محیط زیست کشورهای همسایه پدیده گردوغبار سایر کشورهای گرد و غبار سفیر عراق پدیده گرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۲۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسألە حفاظت ازمحیط‌زیست در ایران مانند آن چه در اندیشە فلسفی سایر نقاط جهان نیز مشابه آن روی داده است، در پارادایم طبیعت‌گرایی ظهور یافت.

نرگس آذری (دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی) در مقاله‌ای با عنوان «در باب ضرورت یک انقلاب شناختی در جامعه‌شناسی ایرانی» به این موضوع اشاره می‌کند که اهمیت به محیط‌‌زیست به مثابۀ نوعی بینش در مقابل انسان‌محوری فزاینده عصر توسعه و مدرنیسم قد علم کرده است و رویکرد طبیعت‌محورانه‌ای را شکل داده  که در آن محیط‌زیست نیازمند توجه و مراقبت فوری است.

* محیطزیست  و مناطق حفاظت شده

به زعم این پژوهشگر حفاظت از محیطزیست نیازمند تعریف محیطزیست در تقابل با فعالیت‌های انسانی دانسته شده است و از همینجا مرز‌های محیط‌زیست در آن چه اکنون به عنوان مناطق چهارگانه‌ حفاظت شده می‌شناسیم پدید آمد. شکل‌گیری این مرز‌ها به زمان تصویب قانون شکار به عنوان اولین قانون محیط‌زیستی کشور و ایجاد مناطق ممنوعه در سال ۱۳۴۲ برمی‌گردد.

او در ادامه می‌نویسد در آن زمان با توجه به وسعت کشور و بودجه‌های محدودی که در اختیار شورای شکار قرار می‌گرفت، تشخیص داده شد اگر عمده منابع اعتباری به مناطقی تخصیص داده شود که به لحاظ بوم‌شناختی اهمیت ویژ‌ه‌ای دارند، موجب موفقیت بیشتر در حفاظت از آن مناطق خواهد شد. بنابراین نواحی حفاظتی که  بعداً مناطق حفاظت شده نامیده شد به وجود آمد. در این مناطق شکار ممنوع بود مگر آنکه مجوز لازم از شورای شکار گرفته شود.

* رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 

آذری می‌نویسد مراتع و جنگل‌های واقع در مناطق حفاظت شده تابع محدودیت‌هایی بود که از سوی شورای شکار و وزارت کشاورزی و منابع طبیعی اعلام شده بود و با تصویب قانون شکار و صید در سال ۱۳۴۶ و تأسیس سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مفاهیم پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده به روشنی تعریف گردید.

آذری در ادامه توضیح می‌دهد که تا قبل از تأسیس سازمان حفاظت محیطزیست در سال ۱۳۵۰، حدود ۶ پارک ملی و ۳۵ منطقۀ حفاظت شده شکل گرفت. بدین ترتیب حدود هفتاد سال پیش، ترسیم این مرز‌ها با انگیزه ایجاد امکان حفاظت با توجه به محدودیت‌های موجود، محیط‌زیست مورد حمایت و حفاظت را به نام محیطزیست معرفی کرد و چهار طبقە حفاظتی با نام‌های پارک‌های ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش، مناطق حفاظت‌شده و آثار طبیعی ملی تعریف و رده‌بندی شد.

* جهان مدرن و محیط‌زیست

این پژوهشگر در ادامه می‌نویسد در کشور تمام تلاش براین بود که مناطق حفاظت شده  با ملاک‌های جهانی و حتی نام‌های رایج منطبق شود که در ایران آنها با نام مناطق چهارگانۀ محیطزیست شهرت دارند. اما این مرز‌ها هرگز نیازی به انطباق با زیست‌بوم تاریخی جامعۀ پیرامونی در خود ندیده‌اند؛ اگرچه این ظهور صنایع و شهر‌های مدرن و نیاز‌های فزاینده‌اش بود که محیط‌زیست را متأثر می‌ساخت.

این نویسنده در جمع‌بندی این پژوهش به این موضوع اشاره می‌کند که آنچه در تعیین مناطق چهارگانه، به عنوان تهدید نهایی معرفی و توسط مرز‌ها تهدید شد عمدتاً فعالیت‌های جامعۀ روستایی بود. جامعه‌ای که به واسطۀ همین اعلان جنگ، خود را برای گسترش مرز‌های جغرافیایی و مرز‌های بهره‌برداری‌اش حریص‌تر کرد، جدالی که تاکنون برای تعیین حدود مرز‌ها از دوسوی این جبهه‌ها ادامه دارد. موقعیتی که در میانه نبرد قانون و منافع نابودی محیط‌زیست در همە ابعاد و شاخص‌هایش را هدف گرفته است.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات ارشد اکو
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • تاکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • نگرانی از هجوم گردوغبار به ۴ استان