Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@21:52:24 GMT

ضرغامی: دین نقش محوری در میراث‌فرهنگی دارد

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۲۸۸۱

ضرغامی: دین نقش محوری در میراث‌فرهنگی دارد

وزیر میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گفت: میراث تمدنی و فرهنگی و بناهای تاریخی بزرگ جهان همه با نگاه و تفکر دینی ساخته شده است، دین و اعتقادات نقش محوری در میراث‌فرهنگی دارد.

به گزارش خبرنگار میراث‌فرهنگی ایران اکونومیست، سیدعزت‌الله ضرغامی روز چهارشنبه - ٢٨ اردیبهشت ١۴٠١- همزمان با نخستین روز هفته میراث فرهنگی، در آیین امضای تفاهم نامه همکاری میان وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: امروز در جلسه هیات دولت درباره میراث‌فرهنگی و موزه‌های کشور گزارشی به اعضای دولت ارائه کردم، که مورد استقبال رئیس جمهوری قرار گرفت و قرار شد در این هفته ارتباطات خوبی در این حوزه برقرار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزیر میراث‌فرهنگی با بیان اینکه «محلی ایستا نیست»، گفت: اگر موزه به واقع موزه و مدیران آن واقعا موزه دار باشند، مظهر پویایی و دینامیک خواهند شد، موزه حلقه وصل گذشتگان با آیندگان است و اگر درست معرفی شود منشا حرکات ماندگار در جامعه و آینده‌ساز خواهد بود.

وی گفت: میراث تمدنی و فرهنگی و بناهای تاریخی بزرگ جهانی همه با نگاه و تفکر دینی ساخته شده است، دین، مذهب، و ایمان و اعتقاد ریشه اکثریت قالب خلق آثار ماندگار تمدنی و فرهنگی است. کلیساهای بسیار بزرگ و پیچیده جهان با اعتقاد دینی ساخته شده است، در آثار ایران باستان حتی بنای تخت‌جمشید هم با یک نگاه توحیدی، وحدانیت، یکتاپرستی و همگرایی در مقابل تفکرات پیش از خود که اعتقاد به چندخدایی بوده ساخته شده است.  

آثار دوره اسلامی کارنامه تمدنی ماست

ضرغامی با بیان اینکه دین و اعتقادات نقش محوری در میراث‌فرهنگی دارد، اظهار داشت: در بررسی آثار و میراث فرهنگی دوره اسلامی در سطح جهانی و ایران میراث فرهنگی ارزشمند این دوره همه در پناه نگاه ارزشمند دینی است که کارنامه تمدنی ماست. آثار هزار ساله معماری اسلامی مانند منارها و گنبدها آنقدر با دقت مهندسی ساخته شده که نمی توانیم به آن دست می‌زنیم و دخالت کنیم زیرا ترکیب و پایداری آن از میان می‌رود، ما فقط برخی ظواهر آن را مرمت می‌کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: امروز در نخستین روز هفته میراث‌فرهنگی کار را با سازمان اوقاف که نهاد دینی و مذهبی است آغاز کردیم، در هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نقاط مشترک همکاری با سازمان اوقاف و امور خیریه داریم. مدیران صفی هر دو دستگاه باید با یکدیگر همدل همراه باشند مطمئنم با هم افزایی می‌توانند موانع همکاری را رفع کنند و اختلافات جزیی را کنار بگذارند و کارهای بزرگ انجام دهند.

اعطای جایزه برتر به طرح های مشترک همکاری میراث فرهنگی و اوقاف

ضرغامی تاکید کرد: باید بر این نقطه متمرکز شد که در بقاع و اماکن دینی تاریخی، علاوه بر خدمات خوب و استاندارد، بازارچه صنایع دستی هم داشته باشیم همچنین اقامت راحت و ارزان با چشم انداز خوب و هر آنچه که رضایت‌مندی ایجاد می‌کند ارایه شود.

وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: پیشنهاد می کنم سالیانه طرح های همکاری مشترک میان زوج میراث فرهنگی و اوقاف معرفی کنیم و جایزه برتر به همکاری‌های مشترک نتیجه‌بخش بدهیم نمونه کارهای مشترک دو دستگاه معرفی و الگوسازی کنیم تا مشهور شوند.

ضرغامی اضافه کرد: برای تفاهم‌نامه مشترک میراث‌فرهنگی و اوقاف دبیرخانه تشکیل خواهد شد مفاد جامع و کامل و دقیقی در این سند آمده است، انتظار داریم مدیران استانی آن را دقیق بخوانند و با یکدیگر در استان کار را شروع کنند تا نتایج پر برکتی نصیب مردم و ایران اسلامی شود.

ادامه دارد....

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سازمان اوقاف و امور خیریه ، سید عزت الله ضرغامی ، صنایع دستی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان اوقاف و امور خیریه سید عزت الله ضرغامی صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی میراث فرهنگی ساخته شده سازمان اوقاف صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۲۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) اماکن تاریخی_ فرهنگی تحت پوشش این اداره کل در روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ تعطیل است.
محمد ثابت اقلیدی افزود: فردا ۱۵ اردیبهشت در شیراز، مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی حافظ، سعدی، ارگ کریم‌خانی، موزه سنگ‌های تاریخی هفت‌تنان، موزه پارس، موزه گرمابه وکیل در شیراز تعطیل است.
به گفته او؛ میراث‌های جهانی تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد، بیشاپور، تنگ چوگان، موزه بیشاپور، کاخ اردشیر فیروزآباد، کاخ ساسان سروستان، مجموعه‌های باستانی نقش رستم و نقش رجب و موزه مردم‌شناسی کازرون، نیز پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • امام صادق (ع) حافظ آثار رسول الله برای جهان اسلام بوده است
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)