Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، ابوالقاسم اکبری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی عصر امروز در شورای آموزش و پرورش استان که با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهارکرد: طرح آینده پژوهی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در استان با پیشنهاد از استان کلید خورد.

وی گفت: طرح آینده پژوهی رشته‌ای با نگاه به سند تحول بنیادین، طراحی و هدایت تحصیلی متناسب با نیازمندی‌های کشور آماده شده‌است که طبق بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری مجموع کسانی که وارد حوزه‌های تحصیلی بالا می‌شوند، باید درصد بالایی از آنها جذب هنرستان‌ها شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اینکه در این طرح ابزارهای توسعه، موانع و ارائه راهکارها نیز ذکر شده‌است، افزود: نگاه در سند برنامه ششم توسعه این بوده که ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها و ۵۰ درصد به سمت نظری بروند، اما در حال حاضر در کشور ۶۵ درصد نظری و ۳۵ درصد فنی هستند که میانگین استان نیز به همین صورت بوده‌است.

اکبری عنوان کرد:  پیش‌بینی شده که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال آینده در خراسان‌شمالی با رشد ۱۰ درصدی هدایت تحصیلی به سمت فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها به جذب ۴۳ درصدی در این حوزه برسد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر استقبال دانش آموزان از رشته‌های علوم تجربی و علوم انسانی بالا و پذیرش به شدت پایین بوده‌است،که برای حرکت به سمت توسعه متوازن رشته‌ای در استان باید به سمت جذب دانش آموزان در هنرستان‌ها و فنی و حرفه‌ای‌ها پیش رفت.

اکبری اظهار داشت: در اجرای طرح آینده پژوهی رشته‌ای، متناسب با زیست بوم استان رشته‌های جدید ایجاد و رشته‌های منسوخ شده حذف خواهد شد که در سال تحصیلی جاری سعی بر این است که هدایت تحصیلی دانش آموزان مطابق با رشته‌های مورد نیاز استان در جهت کاهش بیکاری رقم بخورد.

وی همچنین گفت: برای توسعه رشته‌ای نیازمند فضا، تجهیزات و امکانات هستیم که با پیگیری‌های انجام شده، اعتبارات جذب خواهدشد و در رابطه با تامین نیروی انسانی مورد نیاز برنامه‌ریزی‌ها صورت بگیرد.

اکبری با اشاره به اینکه در استان ۸۸ هنرستان با ۸۸ رشته فعالیت دارند، گفت: پیش نیازهایی هم وجود دارد با حمایت صنایع از اشتغال، در جذب سرباز مهارت، سربازان به کارگیری شوند که همگی کمک کنند تا توسعه متوازن در بازه زمانی سه ساله در استان محقق شود.

وی دستور جلسه بعدی شورا را مربوط به فضاهای آموزشی مهارتی جوار صنایع عنوان کرد و افزود: در بحث توسعه متوازن رشته‌ای در خراسان‌شمالی، جاجرم تنها شهرستانی است که رتبه بالا جذب هنرستان و فنی و حرفه‌ای را دارد که به دلیل وجود صنعت آلومینا در این شهرستان، هنرستان جوار معدن دارند که تحصیل می‌کنند و به کارگیری می‌شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از سازمان سمت تقاضا داریم، دستور داده شود صنایع پای کار بیایند، هنرستان‌ها با نگاه به صنایع استان پیش روند که هنرستان‌های جوار صنایع در اسفراین، پتروشیمی، سیمان ایجاد و نگاه فنی و حرفه‌ای را تقویت کنیم.

اکبری با بیان اینکه وضعیت فضاهای آموزش و پرورش در استان شرایط خوبی ندارد، عنوان کرد: در بجنورد سرانه فضای آموزی ۳.۸ متر است، در زمین‌های ارتش ساخت‌وساز با سرعت درحال انجام است که باتوجه به وجود یک قطعه آموزشی در آن نقطه تقاضا داریم که هر چه سریعتر این فضا به این سازمان تحویل داده‌شود تا یک آموزشگاه ۱۵ کلاسه دولتی که برای این نقطه پیش‌بینی شده‌است احداث شود.

وی همچنین توضیح داد: بجنورد، ۱۹۴ مدرسه دونوبته و تنها ۱۵ مدرسه تک شیفت دارد که نیاز است شهرداری زمین‌ها را تحویل دهد تا مشکل این حوزه در مرکز استان رفع شود.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: فضاهای آموزش و پرورش مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی وزیر آموزش و پرورش آموزش و پرورش فنی و حرفه ای خراسان شمالی دانش آموزان هنرستان ها رشته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۳۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع کمبودهای حوزه آب برای توسعه صنعت و کشاورزی خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی استاندار خراسان شمالی گفت: برای اینکه بتوانیم در بخش صنعت دام و کشاورزی شاهد توسعه استان باشیم در حال ارتقای زیرساخت‌های حوزه آب هستیم.

محمدرضا حسین‌نژاد در مراسم گرامیداشت هفته کار و کارگر که امروز (۱۲ اردیبهشت ماه) برگزار شد، اظهار کرد: خراسان شمالی در توسعه زیرساخت‌های صنعت پیش‌رو بوده است. در این راستا ارتقای زیرساخت‌های آب هدفگذاری شده است و مسیر قانونی خود را طی می‌کند تا بتوانیم از تخصیص‌های بهتری برخوردار باشیم.

وی تاکید کرد: پروژه انتقال آب سرانی به نقاط مختلف استان در مسیر قانونی‌اش قرار دارد و در مجلس ردیف بودجه گرفته است که نقش بسیار زیادی در توسعه صنعت استان خواهد داشت. با انتقال آب سرانی به استان در بخش صنعت، دام، طیور و کشاورزی تحول خواهیم داشت و می‌توانیم توسعه بیش از پیش را رقم بزنیم.

وی به حوزه اقتصاد استان اشاره و بیان کرد: سال گذشته، کنترل تورم در استان به‌شکل مناسبی انجام شد و اکنون خراسان شمالی از رتبه چهارم کشور به‌عنوان یک استان دارای تورم بالا به رتبه ۲۱ رسید و توانستیم در کنترل تورم نقش موثری ایفا کنیم. البته موضوع تورم در استان به وضعیت کشوری ارتباط مستقیم دارد و ۱۲۱ قلم کالا بر آن تاثیر می‌گذارد، اما با اقدامات مناسب و تلاش‌های بسیار در این حوزه موفقیت حاصل شده است.

استاندار خراسان شمالی به توفیق‌ها در حوزه علم و فناوری در استان اشاره کرد و گفت: با عملکرد مناسب در بخش پارک علم و فناوری و توجه و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم رتبه ۱۳ را در کشور کسب کنیم.

وی ادامه داد: پروژه‌هایی به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد تومان در شرکت‌های دانش بنیان استان در حال اجراست که نقش بسیاری در توسعه اشتغال بخش‌های مختلف دارند.

حسین‌نژاد از شناسایی ۱۳ زنجیره‌ای ارزش در استان سخن گفت و افزود: زنجیره‌هایی از جمله در گوشت، فرش، گیاهان دارویی، فولاد، آلومینا، پتروشیمی و ... در استان وجود دارد که برنامه تولیدات آن‌ها را گسترش داده‌ایم و ۲۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات در این حوزه نیاز است تا این زنجیره‌های ارزش توسعه یابد.

وی به ناترازی بانک‌ها در استان اشاره کرد و گفت: نسبت منابع به مصارف بانک‌ها استان در سال گذشته نزدیک دو شد و این یعنی فشار زیادی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات وارد کردیم. این فشار زیاد به‌دلیل وضعیت خاص خراسان شمالی و نیاز به منابع اعتباری بسیار است تا توسعه یابد.

وی بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد در خراسان شمالی نیازمند خط اعتباری خاص هستیم تا بتوانیم زنجیره‌های ارزش را تقویت و استان را توسعه دهیم.

وی افزایش سود حوزه تولید را منوط به صادرات دانست و افزود: اکنون خراسان شمالی به ۳۸ کشور صادرات محصول دارد که موضوع مهم در این زمینه، تعهدات ارزی است و انتظار داریم معافیت‌های مختلف مشمول این استان شود تا توسعه استان با شتاب بیشتری اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل ۲.۵ برابر شد
  • مسجد و فرهنگسرا را چرا داخل پارک می‌سازند؟/ تهران خشک به بوستان نیاز دارد
  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان
  • تکلیف استاندار کردستان به دستگاههای اجرایی برای پرداخت مطالبات شهرداری
  • نشست فصلی سران حزب اعتدال و توسعه با هدف برنامه ریزی کلان در سال ۱۴۰۳
  • مدیران شهرستان بوشهر پیگیر جذب اعتبارات استانی و ملی باشند
  • رفع کمبودهای حوزه آب برای توسعه صنعت و کشاورزی خراسان شمالی
  • برنامه ریزی برای توسعه ۵ میدان نفتی
  • تأمین ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه فضای آموزشی بوشهر
  • تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی