Web Analytics Made Easy - Statcounter

در چند ماه اخیر تولد فرزندان این خانواده جنجال های زیادی را به پا کرده است. پس از سال ها تحقیقات و صرف هزینه های هنگفت برای ادامه نسل یوزپلنگ ایرانی بالاخره تلاش دامپزشکان به نتیجه نشست اما مسلما ادامه نسل توله یوز ها به همین نقطه ختم نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ایران و فیروز مادر و پدر فرزندان پرحاشیه یوزپلنگ های ایرانی روز گذشته دومین فرزند خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چند ماه اخیر تولد فرزندان این خانواده جنجال های زیادی را به پا کرده است. پس از سال ها تحقیقات و صرف هزینه های هنگفت برای ادامه نسل یوزپلنگ ایرانی بالاخره تلاش دامپزشکان به نتیجه نشست و توله یوزها در تاریخ 10 اردیبهشت ماه در پارک ملی توران در سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی به دنیا آمدند اما مسلما ادامه نسل توله یوز ها به همین نقطه ختم نخواهد شد و از این جای ماجراست که اقدامات مهم تر و دقیق تر باید آغاز شود!

 نگهداری صحیح از توله یوزها یکی از اقدامات موثر برای حفظ آنان است اما متاسفانه در این زمینه قصوراتی صورت گرفته و از بین رفتن دومین توله یوز بر این امر صحه می گذارد بنابراین مشخص شد که انتقادات صحیحی بر پروژه نگهداری یوزپلنگان وارد بوده است اما در این راستا سازمان محیط زیست به این سو مدیریت ها پاسخی نمی دهد.

باتوجه به اینکه فرآیند تکثیر یوزپلنگ ایرانی پروژه ملی به شمار می آید و مسئولان واقف بر تعداد کم اینگونه هستند باید در این زمینه تشکیل کمیته داده و گزارشات شفافی را در دسترس مردم قرار دهند اما سازمان حفاظت محیط زیست هیچ گونه مرجع رسمی را برای اعلام خبر ها معرفی نکرده است و به علت عدم شفافیت ها ابهامات پی در پی به وجود آمده است و این کاستی ها موجب شده تا اخبار از طریق مراجع غیررسمی و صفحات شخصی افراد انتشار یابد و موجب سردرگمی های متعدد شود. 

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تولد توله یوزپلنگ ها اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه این نخستین زایمان یوز آسیایی در اسارت است، بتوانیم با حفظ این توله‌ها، افزایش جمعیت یوزپلنگ را در شرایط اسارت و سپس در شرایط نیمه اسارت داشته باشیم که کمک بزرگی به حفظ ژن این‌گونه درخطر انقراض است.

وی با اشاره به اینکه کمتر از ۲۰ قلاده یوز در هفت استان سمنان، کرمان، یزد خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی که زیستگاه اصلی یوز است تا به امروز مشاهده‌ شده است تصریح کرد: یوزها در هر بارداری دو تا ۶ توله به دنیا می‌آوردند و هرچند این فرایند به‌نوبه خود برای حفظ این‌گونه مهم از نظر ژنتیکی بسیار اهمیت دارد اما در کنار این اقدام، همچنان اولویت کاری سازمان حفاظت محیط‌زیست  برنامه‌ریزی برای پایش و حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی یوز در کشور است.

با تولد یوزپلنگان ابهامات نیز با آنان متولد شد در همان ابتدا جنسیت آنان به اشتباه گفته شد این در حالیست که اگر تیم پزشکی در منطقه توران به درستی معاینات لازم را انجام می دادند این اشتباه فاحش رخ نمی داد.

چندی بعد خبر عدم پذیرش توله یوز ها توسط ایران در صفحات مجازی به چشم میخورد که کارشناسان علت این امر را لمس بدون دستکش توله ها عنوان کردند مدتی نگذشت که خبر تلف شدن یوز اول به گوش رسید و دامپزشکان علت آن را تغذیه اشتباه عنوان کردند.

 ایمان معماریان دامپزشک حیات وحش درباره علت تلف شدن توله یوز اول محتمل‌ترین دلیل مرگ آن، تغذیه اشتباه توله دانست و گفت: به علت نداشتن علم کافی در شیردهی به توله‌ها به صورت وارونه، شیر وارد ریه‌های توله یوز شده و توله تلف شده است.

وی گفت: توله‌ یوز پلنگ‌ها در زمان سزارین بدون دستکش لمس شده‌اند و گرفتن بوی انسان به توله‌ها باعث شده تا مادر فرزندان خود را نپذیرد، تیم پزشکی و افرادی که برای سزارین و نگهداری از فرزندان ایران انتخاب شده اند، تاکنون یوزپلنگ ندیده اند، و به علت نداشتن دانش و تجربه کافی ابتدا جنسیت توله یوز را اشتباه تشخیص دادند.

 در پاسخ به ادعای این دامپزشک،  بهرنگ اکرامی جراح یوزپلنگ‌های پارک ملی توران در صفحه اینستاگرام خود تصاویری را از لحظه به دنیا آمدن یوزها منتشر کرد که نشان می‌دهد برخلاف این ادعا یوزپلنگ‌ها از همان ابتدا با دستکش لمس شده‌اند.

وی ضمن انتشار این تصاویر در صفحه خود نوشت:

اینکه "سزارین بدون دستکش و لمس توله‌ها علت نپذیرفتن آن‌ها توسط مادر است"؛ توهمات و شایعه‌پراکنی یک همکار دامپزشک است. انتقاداتی از جمله این که تا به حال یوزپلنگ ندیده‌ایم و در شیردهی اشتباه کرده‌ایم در حالی مطرح می‌شود که "ایران" سالم است و 2 هفته دیگر نیز بخیه‌های آن برداشته می‌شود. توله‌ها نیز چشم باز کرده, وزن گرفته و سرحال‌اند. کادر یوز ندیده بچه‌های همین کشورند و با افتخار وقت خود را برای این توله‌ها می‌گذارند

همچنین او اعلام کرده بود در زمان تلف شدن اولین توله ایران که از زمان تولد ضعیف و در این ۴ روز افزایش وزنی نداشت‌ و بعد از کالبدشکافی علت تلف‌شدن ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه تعیین شده است.

نکته اینجاست که هنگام تولد دامپزشکان دستکش داشته اند اما چرا  عوامل غیر متخصص در محل نگهداری یوز ها حضور داشته دارند که بعد از تولد آنان بدون استفاده از دستکش آنان را بغل کرده و سلفی می گیرند؟

صبح روز گذشته خبر از بین رفتن توله دوم در راه انتقال به  بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران اعلام شد که این امر نشان دهنده عدم  دانش کافی انتقال دهندگان بر حساسیت توله یوز ها در جابجایی بوده است.

حسن اکبری معاون محیط‌زیست طبیعی حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: صبح امروز دامپزشک تیمارگر توله یوزها متوجه تغییر در عادت دفع آنها می‌شود.

معاون محیط زیست بیان کرد: پس از بررسی‌های انجام پذیرفته، با نظر دامپزشک متخصص، تصمیم بر این شد که توله‌ها، برای بررسی بیشتر و نظارت دامپزشکی به یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شوند که متأسفانه یکی از توله‌ها در مسیر انتقال به تهران تلف شد.

وی گفت: تلف‌شدن توله یوز در دست بررسی و علت دقیق آن پس از کالبدگشایی اعلام خواهد شد.

 سوالی که برای دغدغه مندان حوزه محیط زیست به وجود آمده این است که چرا توله یوز هایی که سال ها هزینه و وقت صرف تولدشان شده است را به راحتی از دست می دهیم و در نگهداری از آن ها اهمال کاری می کنیم. چه تضمینی وجود دارد که اخرین پسر ایران هم از بین نرود و دوباره بر سر خانه اول باز نگردیم؟

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران محیط زیست یوزپلنگ فیروز دامپزشک توله یوز تلف شدن یوزپلنگ حفاظت محیط زیست توله یوز ها یوزپلنگ ها ادامه نسل تلف شدن توله ها تلف شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۵۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است

امین طلاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اخیراً شاهد انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی مبنی بر برداشت غیر اصولی بارناکل از لاک‌پشت‌های دریایی در استان بودیم که این اقدام غیرقانونی و مغایر با اصول حفاظت از محیط زیست است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بارناکل‌ها موجوداتی سخت‌پوست هستند که به طور طبیعی به سطوح سخت مانند صخره‌ها، کشتی‌ها، اسکله‌ها و حتی لاک لاک‌پشت‌های دریایی می‌چسبند، اظهار داشت: این موجودات بخش طبیعی از اکوسیستم دریایی هستند و می‌توانند فواید متعددی برای میزبان خود داشته باشند.

رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: برداشتن بارناکل‌ها از لاک لاک‌پشت‌های دریایی در اکثر موارد ضرورتی ندارد و این موجودات به ندرت به سلامتی لاک‌پشت‌ها آسیب می‌رسانند.

طلاب با تاکید بر اینکه برداشت غیر اصولی بارناکل‌ها می‌تواند برای لاک‌پشت‌ها استرس‌زا و آزاردهنده باشد و به پوسته آنها آسیب برساند و آنها را در معرض عفونت قرار دهد، تصریح کرد: برداشت بارناکل‌ها فقط در موارد خاص و توسط متخصصان مجرب و با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست باید انجام شود.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از مردم خواست در صورت مشاهده چنین اقداماتی، مراتب را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان یا پاسگاه‌های ساحلی اطلاع دهند.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست دریایی و جانوران ارزشمند آن وظیفه‌ای همگانی است و همه باید در این راستا تلاش کنیم.

بارناکل، گروهی از بندپایان زیرشاخه سخت پوستان، رده ماگزیلوپودا یا آرواره پایان و خرچنگ‌های دریایی محسوب می‌شود.

این جانور سخت پوست، معمولاً به سطوح مختلف آب از جمله صخره‌ها، اجسام غرق شده در آب، سازه‌های آبی و حتی بدنه کشتی‌ها و قایق‌ها می چسبد.

بارناکل‌ها همچنین رابطه همزیستی با برخی جانوران دریایی مانند خرچنگ، لاک پشت، وال و مارماهی دارند. این سخت پوستان دارای صفحاتی هستند که آنها را در برابر جانوران شکارچی محافظت می‌کند.

کد خبر 6089606

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست