Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@17:04:24 GMT

کرواسی هم با عضویت فنلاند و سوئد به ناتو مخالفت کرد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۵۶۳۶

کرواسی هم با عضویت فنلاند و سوئد به ناتو مخالفت کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، کرواسی به عنوان یکی دیگر از اعضای ناتو خواستار ممانعت از پیوستن این دو کشور اروپایی به ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد.

شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، «زوران میلانوویچ» رئیس‌جمهور کرواسی روز گذشته (چهارشنبه) تصریح کرد که قصد دارد به «ماریو نوبیلو» نماینده دائم کروواسی در ناتو دستور دهد تا مانع از پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف چند دهه‌ای ناتو شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میلانوویچ به خبرنگاران گفت که امتناع از اعطای امتیاز به فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، توجه جامعه بین‌المللی را به معضلاتی که کرووات‌های قومی در بوسنی و هرزگووین با آن مواجه هستند، معطوف می‌کند. طبق قوانین فعلی انتخاباتی کروواسی،‌نمایندگان کرووات تمایل دارند با رأی مسلمانان بوسنی که معروف به «بوسنیاک» هستند، انتخاب شوند و زاگرب به دنبال بازبینی این امر است.

رئیس‌جمهور کرواسی در این خصوص گفت: «من قبلاً نیز گفته‌ام. برای من کروات‌ها در بوسنی مهم‌تر از کل مرز روسیه-فنلاند است». استکهلم و هلسینکی در تاریخ 15 می (25 اردیبهشت ماه) رسماً تاریخچه بی‌طرفی خود را کنار گذاشتن و درخواست عضویت در ناتو را ارائه دادند با اینحال، پذیرش این دو کشور در ناتو نیازمند رضایتمندی تمامی اعضای این ائتلاف امنیتی است.

میلانوویچ با اشاره به مخالفت آنکارا با هرگونه توافقی که اجازه ورود سوئد و فنلاند را به ناتو بدهد، تصریح کرد که ترکیه «نحوه مبارزه برای منافع ملی را نشان داد». مقام‌های آنکارا تصریح کرده‌اند که تا زمانیکه فنلاند و سوئد رسماً «تروریست‌ها و همدستان» آن‌ها که مرتبط با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و جبهه آزادیبخش انقلابی خلق ترکیه (DHKP/C) هستند و ترکیه آن‌ها را تروریستی می‌داند را محکوم نکنند و آمریکا با یکسری شروط ترکیه موافقت نکند، ترکیه با ورود سوئد و فنلاند به ناتو موافقت نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور کرواسی در این خصوص گفت: «ترکیه قطعاً قبل از رسیدن به آن چه می‌خواهد، تسلیم نخواهد شد». جدیدترین اظهارنظرات میلانوویچ، تیرگی بیشتری در روابط از قبل تیره و پرتنش رئیس‌جمهور کرواسی با دولت «آندری پلنکوویچ» نخست‌وزیر کرواسی به وجود می‌آورد. رئیس‌جمهور کرواسی، نخست‌وزیر این کشور را به عدم ایستادگی برای منافع کرواسی متهم می‌کند.

طبق این گزارش، «گردان گرلیچ رادمن» وزیر امور خارجه کرواسی روز گذشته (چهارشنبه) به رادیو دولتی کرواسی گفت که به نوبیلو گفته شده بود که «درخواست عضویت فنلاند و سوئد را تأیید کند و وکالتنامه‌ای برای امضای پروتکلی که طی چند روز آینده دنبال می‌شود، به او داده خواهد شد». وزیر خارجه کرواسی همچنین گفت که پارلمان کرواسی «قطعاً» این توافقنامه را امضا خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس جمهور کرواسی فنلاند و سوئد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۵۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات نظامی مغرب و ناتو

وزیر دفاع مغرب با رئیس کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» درباره تقویت روابط دو جانبه گفت‌وگو کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «عبداللطیف لودبی» وزیر دفاع مغرب در محل کار خود با دریادار «راب پاور» رئیس کمیته نظامی پیمان آتلانتیک شمالی «نانو» درباره تقویت همکاری دوجانبه در منطقه مدیترانه گفت‌وگو کرد.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع مغرب، این دیدار در چارچوب تلاش ناتو برای تقویت همکاری با کشورهای حاشیه دریای مدیترانه در رباط صورت گرفت و طی آن وضعیت امنیت منطقه و فرصت‌های همکاری با ناتو مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رسمی مغرب، در این دیدار دو طرف درباره ابعاد مختلف همکاری ناتو و مغرب در خصوص آموزش و ارتقای توانمندی‌ها با هدف تامین امنیت در منطقه مدیترانه گفت وگو کردند.

تجهیز مغرب به جنگ افزارهای آمریکایی

در بیانیه وزارت دفاع مغرب آمده‌ است: رئیس کمیته نظامی ناتو، مغرب را یک بازیگر مهم در برقراری ثبات و امنیت در منطقه و مقابله با چالش‌های آن  دانست و ابراز امیدواری کرد که اجرای راهبردهای اصلاحی پادشاهی مغرب سبب استقرار صلح و ثبات میان کشورهای ساحلی دریای مدیترانه شود.

در پایان این دیدار دو طرف بر اراده مشترک مغرب و ناتو برای تقویت همکاری‌های دو جانبه در آینده  تاکید کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لهستان: برای طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو آماده‌ایم
  • (عکس) مراسم رونمایی از کتب نقض حقوق بشر در کانادا و سوئد
  • مذاکرات نظامی مغرب و ناتو
  • شکایت ورثه یک مربی اهل کرواسی از تیم ایرانی!
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • ساز و کار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل چگونه است؟
  • پس از انتقادات فراوان: وی‌اِی‌آر در سوئد اجرا نمی‌شود!
  • دینامو بدون محرمی صدرنشین کرواسی شد