Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:44:05 GMT

اذعان رئیس جمهوری نیجر به مرگ گروه ۵

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۵۹۲۴

اذعان رئیس جمهوری نیجر به مرگ گروه ۵

به گزارش امروز (پنجشنبه) ایرنا، «محمد بازوم» در گفت وگوی اختصاصی با روزنامه‌های «لا کروا - la Croix» و «لا نوول ابزروتوآر - l’Obs» در نیامی پایتخت نیجر، از نیروهای فرانسوی و اروپایی خواستار پایبندی گسترده‌تر و محکم‌تر علیه گروه‌های تروریستی در منطقه ساحل شد.
او تاکید کرد که، گروه ۵ که مالی به تازگی خروج خود از آن را اعلام کرده به پایان کار خود رسیده است و با این اوضاع «گروه ۵ مرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»



مالی عصر یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت این کشور تصمیم گرفته از تمامی ارگان‌ها و بدنه‌های گروه ۵ ساحل از جمله نیروهای مشترک برای مبارزه با گروه‌های تروریستی خارج شود.
این گروه که در سال ۲۰۱۴ تشکیل شد در سال ۲۰۱۷ نیروهای مشترک ضد تروریستی خود را راه اندازی کرد.
مالی که قرار بود فوریه میزبان سران گروه ۵ ساحل (جی ۵) در باماکو باشد، در اعتراض به امتناع باماکو از ریاست این سازمان منطقه‌ای، خروج خود و نیروهای مسلح این کشور از گروه کشورهای ساحل (که شامل موریتانی، چاد، بورکینافاسو و نیجر نیز می‌شود)، برای مبارزه با گروه‌های تروریستی را اعلام کرد.
اعلام خروج مالی از جی ۵ در شرایطی اعلام شد که باماکو قرار بود فوریه امسال میزبان سران گروه ساحل باشد، اما با وجود گذشت حدود سه ماه از این موعد هنوز این نشست برگزار نشده است.
رئیس جمهوری نیجر می‌گوید که از زمان کودتای دوم در مالی در ماه می‌۲۰۲۱ و نه ماه پس از کودتای اول، باماکو متحمل حملات سرسختانه شده که این کشور را در آفریقا منزوی کرده و ما را از یک راهبرد هماهنگ برای مبارزه با تروریسم محروم کرده است.



وی تصریح کرد: اگر مالی در وضعیتی عادی بود همکاری ما در چارچوب عملیات "برخانه" می‌توانست توسعه یابد.

رئیس جمهوری نیجر افزود: ارتش مالی در منطقه «سه مرز» به ماموریت خود عمل نمی‌کند. مرز نیجر با مالی در کنترل داعش در صحرای بزرگ قرار دارد و باماکو در این منطقه بر روی پایگاه‌های خود سرمایه گذاری نکرده است.
او در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید از "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه چه انتظاری دارید؟ خواستار حضور پررنگ‌تر این کشور در عملیات "برخانه" و تجهیز بیشتر ارتش کشورهای منطقه ساحل شد.
کنترل قدرت در باماکو (پایتخت مالی) توسط ارتش مالی هنوز از دامنه خشونت‌ها در این کشورِ واقع در منطقه ساحل آفریقا نکاسته است.
شورای نظامی حاکم در مالی پس از آنکه کشورهای غرب آفریقا در ماه ژانویه تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک سنگینی علیه مالی وضع کردند بر ضرورت انجام اصلاحات عمیق و تکیه بر حاکمیت ملی تاکید دارد.
با همه اینها، اما امیدواری‌ها نسبت به خارج شدن مالی از بن بست جاری محل بحث و ابهام است و پیش بینی آینده این کشور از سوی تحلیلگران کار آسانی نیست.

با خروج مالی، تعداد اعضای گروه ساحل به چهار کشور موریتانی، چاد، نیجر و بورکینافاسو کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها فرانسه تروریسم گروه تروریستی داعش نیجر امانوئل مکرون بورکینافاسو چاد محمد بازوم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه تروریسم گروه تروریستی داعش فرانسه تروریسم گروه تروریستی داعش نیجر امانوئل مکرون بورکینافاسو چاد محمد بازوم رئیس جمهوری گروه ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۵۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدئو| اذعان سازمان شاباک رژیم صهیونیستی به شکست

ویدئو| اذعان سازمان شاباک رژیم صهیونیستی به شکست

دیگر خبرها

  • ویدئو| اذعان سازمان شاباک رژیم صهیونیستی به شکست
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • یک مقام دولتی عنوان کرد؛ ارتباط شبه سوییفت با برخی کشور‌ها داریم
  • بهترین سواحل سریلانکا که باید ببینید
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • رئیس جمهور روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی