Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@20:08:20 GMT

کرواسی مانع جدیدِ عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۶۳۱۳

کرواسی مانع جدیدِ عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

رئیس‌جمهور کرواسی پس از ترکیه به عنوان دومین کشور عضو ناتو، مخالفت خود با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را اعلام کرد و مسیر برای عضویت این دو کشور اروپایی به این ائتلاف ناهموارتر شد.

 پس از مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، کرواسی به عنوان یکی دیگر از اعضای ناتو خواستار ممانعت از پیوستن این دو کشور اروپایی به ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، «زوران میلانوویچ» رئیس‌جمهور کرواسی روز گذشته (چهارشنبه) تصریح کرد که قصد دارد به «ماریو نوبیلو» نماینده دائم کروواسی در ناتو دستور دهد تا مانع از پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف چند دهه‌ای ناتو شود.

میلانوویچ به خبرنگاران گفت که امتناع از اعطای امتیاز به فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، توجه جامعه بین‌المللی را به معضلاتی که کروات‌ تبارهای قومی در بوسنی و هرزگووین با آن مواجه هستند، معطوف می‌کند. طبق قوانین فعلی انتخاباتی کروواسی،‌ نمایندگان کروات تبار تمایل دارند با رأی مسلمانان بوسنی که معروف به «بوسنیاک» هستند، انتخاب شوند و زاگرب به دنبال بازبینی این امر است.

رئیس‌جمهور کرواسی در این خصوص گفت: «من قبلاً نیز گفته‌ام. برای من کروات‌ تبارها در بوسنی مهم‌تر از کل مرز روسیه-فنلاند است». استکهلم و هلسینکی در تاریخ ۱۵ می (۲۵ اردیبهشت ماه) رسماً تاریخچه بی‌طرفی خود را کنار گذاشتن و درخواست عضویت در ناتو را ارائه دادند با این‌حال، پذیرش این دو کشور در ناتو نیازمند رضایتمندی تمامی اعضای این ائتلاف امنیتی است.

میلانوویچ با اشاره به مخالفت آنکارا با هرگونه توافقی که اجازه ورود سوئد و فنلاند را به ناتو بدهد، تصریح کرد که ترکیه «نحوه مبارزه برای منافع ملی را نشان داد». مقام‌های آنکارا تصریح کرده‌اند که تا زمانیکه فنلاند و سوئد رسماً «تروریست‌ها و همدستان» آن‌ها را که مرتبط با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و جبهه آزادیبخش انقلابی خلق ترکیه (DHKP/C) هستند و ترکیه آن‌ها را تروریستی می‌داند، محکوم نکنند و آمریکا با یکسری شروط ترکیه موافقت نکند، ترکیه با ورود سوئد و فنلاند به ناتو موافقت نخواهد کرد.

از طرف دیگر، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه بامداد پنجشنبه بار دیگر مخالفت آنکارا با عضویت کشورهای فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تکرار کرد.

چاووش‌اوغلو که در نیویورک حضور دارد، در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «ناتو باید نگرانی‌های امنیتی ما را درک کند و ما حمایت برخی از اعضا برای سازمان‌های تروریستی را نخواهیم پذیرفت».

رئیس‌جمهور کرواسی در این خصوص گفت: «ترکیه قطعاً قبل از رسیدن به آن چه می‌خواهد، تسلیم نخواهد شد». جدیدترین اظهارنظرات میلانوویچ، تیرگی بیشتری در روابط از قبل تیره و پرتنش رئیس‌جمهور کرواسی با دولت «آندری پلنکوویچ» نخست‌وزیر کرواسی به وجود می‌آورد. رئیس‌جمهور کرواسی، نخست‌وزیر این کشور را به عدم ایستادگی برای منافع کرواسی متهم می‌کند.

طبق این گزارش، «گردان گرلیچ رادمن» وزیر امور خارجه کرواسی روز گذشته (چهارشنبه) به رادیو دولتی کرواسی گفت که به نوبیلو گفته شده بود که «درخواست عضویت فنلاند و سوئد را تأیید کند و وکالتنامه‌ای برای امضای پروتکلی که طی چند روز آینده دنبال می‌شود، به او داده خواهد شد». وزیر خارجه کرواسی همچنین گفت که پارلمان کرواسی «قطعاً» این توافقنامه را امضا خواهد کرد.

فنلاند و سوئد در حالی تلاش می‌کنند به ناتو بپیوندند که مقام‌های روسیه بارها در خصوص عضویت این دو کشور به ائتلاف ناتو هشدار داده‌اند که عواقب جدی در پی خواهد داشت و روسیه سلاح‌های اتمی خود را در مرز شرقی کشورش مستقر خواهد کرد.

منبع: فارس

 

 

منبع: فردا

کلیدواژه: ناتو کرواسی فنلاند و سوئد رئیس جمهور کرواسی فنلاند و سوئد دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۶۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است

روزنامه اقتصادی و عبری زبان گلوبز اعلام کرد آذربایجان مهمترین نامزد برای برای کاهش تنش بین آنکارا و تل آویو محسوب می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، این رسانه متخصص در امور اقتصادی در این رابطه نوشت، امروز برای کاهش محدودیت‌های اعمال شده علیه  صادرات ترکیه به اسرائیل چشم‌های تل آویو به آذربایجان دوخته شده است.

دین شاموئل المز نویسنده این گزارش آورده است: در سایه وجود رئیس جمهوری که هم به نتانیاهو و هم به اردوغان نزدیک است امکان نقش آفرینی آذربایجان در زمینه کاهش تنش بین اسرائیل و ترکیه وجود دارد.

در این نوشتار آمده است: روابط بین اسرائیل و ترکیه از زمان آغاز جنگ غزه بحرانی شد، اما طی دو هفته گذشته بعداز تصمیم بی سابقه رجیب طیب اردوغان در رابطه با ممنوعیت صادرات 54 نوع قلم کالا به اسرائیل به نقطه اوج خود رسید، زیرا ضربه به پاشنه آشیل اسرائیل وارد شد به ویژه که صنایع در اسرائیل به دلیل عدم حضور نیروی کار فلسطینی به خودی خود دچار مشکل هستند، به هر شکل آنکارا به شکل هدفمندی کالاهای ممنوعه را انتخاب کرد که در میان آنها می‌توان به سیمان اشاره کرد که 29 درصد از واردات اسرائیل از ترکیه است.

نویسنده بعد از پرداختن به تاریخچه فراز و فرود روابط بین دو طرف معتقد است که راه‌حل خروج از این بحران از باکو خواهد آمد.

او می‌نویسد: محال نیس که روند آرامش از مسیر باکو بیاید، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان یکی از معدود شخصیت‌ها در جهان است ـ اگر شخصیت دیگری وجود داشته باشد ـ که هم به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نزدیک است و هم نزدیکی خاصی به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دارد، اسرائیل خریدار حیاتی نفت از باکو است، آذربایجان از طریق خط لوله نفت باکو ـ تفلیس نفت به این بندر ساحلی ترکیه رسیده و از آنجا به سوی حیفا بر روی نفتکش‌ها بارگیری می‌شود.

در ژانویه به طور مثال، اسرائیل با 523.5 هزار تن به ارزش 297 میلیون دلار در صدر وارد کنندگان نفت از آذربایجان قرار گرفت.

درهمین راستا احتمال بستن مسیر صادرات توسط ترکیه، یکی از سناریوهای احتمالی اما ترجیحا عملی نخواهد شد.

این مسئله به دلیل روابط ترکیه و اسرائیل نیست بلکه به دلیل روابط ترکیه و آذربایجان است.

روابط بین آنکارا و باکو براساس‌‌ ایده "یک ملت با دو کشور" (بیر ملت، إیکی دولت) استوار است، پس آخرین چیزی که اردوغان به دنبال آن است آسیب رساندن به منافع دوست نزدیکش علی‌اف خواهد بود. از این مبدا می‌توان قدرت تاثیر گذاری دیپلماتیک باکو بر روابط ترکیه و اسرائیل را ملاحظه کرد. در بحران سابق بین ترکیه و اسرائیل هم آذربایجان عامل مهمی در میانجیگری بین دو طرف بود و تا به امروز نیز ظرفیت انجام چنین کاری را دارد.

بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کردمصاحبه|آذربایجان با فشار ایران از کریدور زنگزور صرف‌نظر کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران رئیس کمیته کشاورزی «اسمیک» شد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • (عکس) مراسم رونمایی از کتب نقض حقوق بشر در کانادا و سوئد
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • شکایت ورثه یک مربی اهل کرواسی از تیم ایرانی!
  • گرگان ۹۰ هزار دانش آموز دارد /هزینه پروانه ساخت و ساز مانع مولدسازی
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • دینامو بدون محرمی صدرنشین کرواسی شد