Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، در بحبوحه موج ارسال تسلیحات نظامی از سوی کشورهای عضو ناتو به اوکراین برای مقابله با عملیات نظامی ویژه روسیه، مقامات مسکو اما از استفاده شدن نسل جدید سلاح‌های لیزری این کشور در اوکراین خبر دادند.

«یوری بوریسوف» معاون نخست‌وزیر روسیه بامداد پنجشنبه اعلام کرد نیروهای این کشور از نسل جدیدی از سلاح‌های لیزری قدرتمند در اوکراین برای سوزاندن هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کنند و برخی از تسلیحات مخفی مسکو را برای مقابله با سیل تسلیحات غربی که به همسایه شوروی سابق خود عرضه می‌شود، به کار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اطلاعات کمی در مورد ویژگی‌های سلاح های لیزری جدید به‌نام «پِرسوِت» وجود دارد به نام راهب جنگجوی ارتدوکس قرون وسطایی «الکساندر پرسوت» که در نبرد کشته شد، نام‌گذاری شده است.

بوریسوف توضیح داد که سلاح پرسوت در حال حاضر به طور گسترده در حال استقرار است و می‌تواند ماهواره‌ها را تا ارتفاع ۱۵۰۰ کیلومتری زمین را کور می‌کند.

بر اساس این گزارش، وی اظهار داشت که هم‌اکنون سامانه‌های لیزری روسی قدرتمندتری نسبت به پرسوت وجود دارد که می‌توانند پهپادها و سایر تجهیزات را بسوزاند.

به نوشته رویترز، معاون نخست‌وزیر روسیه در امور نظامی، به آزمایشی در روز سه شنبه اشاره کرد که به گفته او یک پهپاد را در فاصله ۵ کیلومتری در عرض ۵ ثانیه سوزاند. بوریسوف در مصاحبه تلویزیونی تصریح کرد: «اگر پرسوت تجهیزات نظارتی را کور می‌کند، نسل جدید سلاح‌های لیزری منجر به تخریب فیزیکی هدف می‌شود، تخریب حرارتی، آنها می‌سوزند».

وی در پاسخ به این سوال که آیا از چنین سلاح‌هایی در اوکراین استفاده می‌شود یا خیر، گفت: «بله. اولین نمونه‌های اولیه در حال حاضر در آنجا مورد استفاده قرار می‌گیرند».

بر اساس این گزارش، معاون نخست‌وزیر روسیه نام سلاح لیزری جدیدی را که در اوکراین آزمایش شده، «زادیرا» عنوان کرد. به نوشته رویترز، تقریباً هیچ چیز در مورد زادیرا به طور عمومی شناخته نشده است، اما در سال ۲۰۱۷ رسانه‌های روسی گفتند که شرکت اتمی دولت روسیه (روس‌اتم) به توسعه آن سلاح به عنوان بخشی از برنامه‌ای برای ایجاد اصول فیزیکی جدید مبتنی بر تسلیحات کمک می‌کند.

اظهارات بوریسوف نشان می دهد که روسیه در زمینه سلاح‌های لیزری پیشرفت قابل توجهی داشته است، روندی که مورد توجه قدرت‌های اتمی دیگر مانند آمریکا و چین است.

او همچنین گفت که نسل جدیدی از سلاح‌های لیزری با استفاده از موج الکترومغناطیسی گسترده در نهایت جایگزین سلاح‌های معمولی خواهد شد.

پیش از این، وزارت دفاع روسیه با ارائه آمار جدیدی از خسارت ارتش اوکراین، گفته بود: «در مجموع ۱۷۲ جنگنده، ۱۲۵ بالگرد نظامی، ۹۲۷ هواپیمای بدون سرنشین، ۳۱۱ سامانه پدافند موشکی، ۳۱۳۹ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی رزمی، ۳۸۹ موشک‌انداز چندگانه، ۱۵۴۸ قبضه توپ و خمپاره صحرایی و همچنین ۲۹۹۷ دستگاه خودروی ویژه نظامی نیز منهدم شد».

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

کد خبر 677482 برچسب‌ها تسلیحات نظامی خبر ویژه روسیه - اوکراین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تسلیحات نظامی خبر ویژه روسیه اوکراین سلاح های لیزری نسل جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۶۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه غنایم جنگ اوکراین در مسکو/تسلیحات ۱۲کشور مقهورارتش روسیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، براساس اعلام کاخ کرملین، تجهیزات و تسلیحاتی که ارتش روسیه در جریان جنگ بیش از ۲ ساله با اوکراین، به غنیمت گرفته است، در نمایشگاه «پوکلونایا هیل/ تپه تسلیم» در مسکو به نمایش درآمد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با اشاره به آغاز به کار این نمایشگاه، گفت که انتظار می‌رود مردم علاقه و اشتیاق وافری به این نمایشگاه نشان دهند زیرا آنها باید با چشمان خود نظاره‌گر تجهیزات مغلوب دشمن باشند.

این نمایشگاه در «ویکتوری پارک» پوکلونایا هیل که مقابل موزه «ویکتوری» قرار دارد، برپا شده و در آن تسلیحات ۱۲ کشور شامل آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ترکیه، سوئد، جمهوری چک، آفریقای جنوبی، فنلاند، استرالیا، اتریش و اوکراین به نمایش درآمده است.

برگزارکنندگان این نمایشگاه ۳۱ واحد تجهیزات را به نمایش گذاشته‌اند. در بین این تجهیزات تانک لئوپارد ۲A۶ و زره‌پوش پیاده‌نظام «ماردر» آلمان، زره‌پوش «بردلی» آمریکا، نفربر زرهی M۱۱۳ APC و .. به چشم می‌خورد.

کد خبر 6094115

دیگر خبرها

  • دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین
  • نمایشگاه غنایم جنگ اوکراین در مسکو/تسلیحات ۱۲کشور مقهورارتش روسیه
  • مدودف: سلاح‌های روسیه دشمنان را می‌لرزاند
  • اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد جدید می‌خرد
  • ۶ پهپاد اوکراینی در مناطق مختلف روسیه منهدم شدند
  • پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟
  • پدافند روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی و ۶ «اتاکمز»آمریکایی را سرنگون کرد
  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح