Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@03:34:49 GMT

وضعیت کارگزاری‌ها قابل قبول است نه ایده‌آل!

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۷۱۸۴

وضعیت کارگزاری‌ها قابل قبول است نه ایده‌آل!

خردادماه سال گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار طی ابلاغیه‌ای دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری‌ها را منتشر کرد.

روزنامه ایران: در این ابلاغیه، ارائه هرگونه خدمات کارگزاری از قبیل دریافت و ارسال سفارش‌های مربوطه به سامانه معاملات در بازار سرمایه و انجام معامله برای دیگران و به حساب آنها منوط به اخذ مجوز از سازمان اعلام شده بود که به کارگزاری‌ها یک سال فرصت اعطا شد تا شرایط خود را با شرایط مندرج در این ابلاغیه تطابق دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال سازمان بورس طی ابلاغیه‌ای جدید اعلام کرده که تطابق شرایط کارگزاری‌ها با شرایط مندرج در ابلاغیه 1400/03/10، از جمله تأمین حداقل سرمایه ثبت شده 100میلیارد تومانی، لازم‌الاجرا است و درغیر این صورت شرکت کارگزاری امکان پذیرش مشتری جدید، ایجاد شعبه، نمایندگی، دفتر پذیرش، تالار اختصاصی، اتاق معاملات و ایستگاه معاملاتی برخط را نخواهد داشت. همچنین حد اعتباری کارگزاری نیز به صفر تغییر داده شده و در صورت عدم تطابق پس ازگذشت 6ماه از تاریخ پایان فرصت یاد شده، مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری‌ها لغو خواهد شد.

وضعیت کارگزاری‌ها ایده‌آل نیست
سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار گفته است که نامه اخیرسازمان بورس ناظر بر توسعه و بزرگتر شدن صنعت کارگزاری و انطباق بهتر آنها با شرایط روز بازار است.
«منوچهر میرزایی» در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود که در این نامه به موارد مهمی برای توسعه کارگزاران اشاره شده، از جمله اینکه کارگزاران باید در ارائه خدمت با هدف رضایتمندی بیشتر مشتریان به توسعه کمی و کیفی بپردازند.
به گفته وی، مهم‌ترین اولویت دراین مواردخواسته شده از کارگزاران، تمرکزبر خروجی با کیفیت از کارکرد کارگزاران بوده هرچند که وضعیت کلی کارگزاران قابل قبول بوده اما حداقل برآوردهایی که برای همه فاکتورهای مورد نیاز برای کارگزاران در نظر گرفته شد، برآورده نشد.
میرزایی بدون هرگونه توضیح بیشتردر مورد اینکه چند درصد این کارگزاران با استانداردهای خواسته شده مطابقات و همخوانی دارند، تصریح کرد که وضعیت کنونی کارگزاران نگران کننده نیست.
وی درعین حال یادآورشد که در حال حاضر وضعیت کارگزاران قابل قبول است اما ایده‌آل نیست!
سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس واوراق بهادار در مورد رتبه‌بندی و رنکینگ کارگزاران هم گفت که سازمان بورس در چندین مقطع قبل از سال 96  این اقدام را انجام داده و از سال 96 هم رتبه‌بندیش کارگزاران را به کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار سپرده است.
وی اذعان داشت که با توجه به ذات و ماهیت بازار و شرایط کارگزاران، رتبه‌بندی کارگزاران به توسعه و بزرگ‌تر شدن آنها منتهی نشده است.
میرزایی گفت که موارد خواسته شده در نامه اخیرسازمان بورس و اوراق بهادار بر بزرگ‌تر شدن و توسعه کمی و کیفی کارگزاران کمک خواهد کرد.
سازمان بورس برای اخذ مجوز‌های لازم، سه اقدام اخذ «موافقت اصولی»، «اخذ مجوز تأسیس کارگزاری» و «اخذ مجوز شرکت کارگزاری» را ضروری دانسته بود.


اخذ موافقت اصولی
موافقت اصولی به معنای موافقت سازمان با ترکیب سهامداری متقاضی تأسیس و اعطای فرصت به منظور احراز سایر شرایط تأسیس شرکت کارگزاری است. در شرایط اخذ موافقت اصولی از سازمان آمده است که متقاضیان باید اساسنامه نمونه، طرح تجاری و مدارک سهامداری در شرکت کارگزاری را به سازمان ارائه دهند و پس از بررسی و امتیازدهی به موارد مندرج، می‌توانند اقدامات بعدی را انجام دهند.
لازم به ذکر است که در ماده 6 این ابلاغیه حداقل سرمایه نقدی 100میلیارد تومان در نظرگرفته شده است.
همچنین مواردی چون تصویب صورت‌های مالی، نداشتن پیشینه کیفری درخصوص جرایم مربوط به بازار سرمایه و نبودن جزء مالکان کارگزاری‌های لغو مجوز شده در 5 سال گذشته، از جمله مواردی است که در شرایط اخذ موافقت اصولی ذکر شده است.


اخذ مجوز تأسیس
در فصل دوم دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری‌ها آمده است که متقاضی برای دریافت مجوز تأسیس باید تأییدیه بانک مبنی بر واریز و مسدود شدن مبلغ سرمایه شرکت کارگزاری در شرف تأسیس در حساب بانک‌ها، صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسسان و تأیید صلاحیت حرفه‌ای مدیران و هیأت مدیره را داشته باشد. همچنین متقاضی باید پس از دریافت مجوز تأسیس، ظرف مدت 3ماه شرکت سهامی خاص را تأسیس و مدارک مربوطه را به سازمان تسلیم کند.


مجوز‌های فعالیت شرکت‌های کارگزاری
فعالیت کارگزاری منوط به دریافت مجوز فعالیت کارگزاری از سازمان است. مدت زمان اولین مجوز فعالیت شرکت کارگزاری 2سال و تمدید مجوز به‌مدت 5سال صادر خواهد شد.
شرکت‌های کارگزاری باید برای فعالیت‌هایی چون معاملات اوراق تأمین مالی، معاملات مشتقه مبتنی بر اوراق بهادار، معاملات کالا و مشتقه مبتنی بر کالا و همچنین هر گونه خدمات مشاوره و ارائه خدمات معاملات برخط مجوز‌های لازم را کسب کند.
 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بورس و اوراق بهادار فعالیت کارگزاری شرکت کارگزاری سازمان بورس موافقت اصولی کارگزاری ها مجوز تأسیس اخذ مجوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۷۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای تهران قابل قبول است

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۷۱ قرار گرفته و کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.

همچنین این شاخص در ۲۴ ساعت گذشته میانگین بر روی عدد ۷۶ قرار گرفته بود و وضعیت هوا در شرایط قابل قبول بوده است.

تهران از ابتدای سال ۵ روز هوای پاک و ۳۷ روز هوای قابل قبول داشته است.

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۶ روز هوای پاک، ۳۵ روز هوای قابل قبول، ۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه داشته است.

کد خبر 6093695

دیگر خبرها

  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد
  • وضعیت هوای تهران در دوازدهمین روز اردیبهشت
  • تنفس هوای قابل قبول در تهران
  • کیفیت هوای تهران قابل قبول است
  • هوای تهران قابل قبول است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وضعیت کیفیت هوای پایتخت امروز سه شنبه
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته