Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، نان یکی از نعمت‌های خداوند بوده و غالب قوت مردم در سراسر کشور است حتی در عید فطر زکات بیشتر مردم بر مبنای گندم، آرد و نان محاسبه می‌شود و نشان دهنده اهمیت این محصول در سبد مصرفی مردم است.

دولت هر ساله قیمت آرد و نان را افزایش می‌دهد و این مسئله باعث شده وضعیت درآمدی نانواها بیشتر و هزینه‌ای بر سفره‌های خانوارها اضافه کند و همین مسئله سبب دلخوری اکثریت جامعه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اضافه شدن قیمت نان قطعاً باید مبنی بر تغییراتی در کیفیت و اضافه شدن زمان پخت آن باشد تا مردم نان بهتر را در زمان‌های مناسب تهیه کنند و آن افزایش قیمت به چشم جامعه نیاید.

استان ایلام شاهد افزایش قیمت نان در ماه‌های گذشته بوده که به همان میزان کیفیت نان به بدترین شکل ممکن پایین آمده و حتی برخی نانواها زودهنگام تعطیل می‌کنند که در این شرایط برای ایلام به یک مسئله تبدیل شده است.

هر چند قبلا شاهد حضور مسئولین ارشد استان در میدان عمل و نظارت‌های میدانی از نانوایی‌های سطح شهر بودیم و آنها هم از این وضعیت ناراضی بودند و تذکرات جدی را در این زمینه نیز داده‌اند اما انگار این موضوع به دست فراموشی سپرده شده است. 

عدم کیفیت نان، کاهش ساعات پخت و شلوغی نانواها در ایلام به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید مسئولین به این مسئله ورود و هرچه سریعتر مسائل را برطرف کنند. 

نان در ایلام ضمن افزایش قیمت از کیفیت پایینی برخوردار است

عباسی یکی از شهروندان ایلامی به خبرنگار فارس گفت: قبلاً در ایلام قیمت نان ارزان و کیفیت مطلوبی داشت اما اکنون قیمت ضمن کیفیت پایین نان افزایش یافته، زمان کار نانواها کاهش یافته است که شاید یکی از دلایل آن عدم نظارت از طرف مسئولین دستگاه‌های اجرایی است. 

وی افزود: جای سوال دارد که نان مسئولین از کجا تهیه می‌شود گویا اصلاً نان استفاده نمی‌کنند! نان یک برکت الهی است چرا به آن بی‌احترامی می‌شود و به بدترین شکل در ایلام پخت شده و مردم مجبورند آن را دور بریزند؛ مردم نمی‌توانند دیگر این مشکل را تحمل کنند و این این مسئله هرچه زودتر باید برطرف شود.

مشکل اصلی کیفیت پایین نان آرد است

یکی از نانوایان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: همه می‌دانیم وضعیت نان کیفیت قابل قبولی ندارد و حتی شلوغی صف‌ها باعث مشکلاتی برای مردم و خود نانواها شده است و اکثر مردم فکر می‌کنند مقصر این مسئله نانواها هستند و شروع به اعتراض می‌کنند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی کیفیت پایین نان، آرد است و شلوغی صف و کاهش زمان پخت نبود آرد به مقدار نیاز است که تحویل نانواها می‌دهند حتی به مسئولین اعتراض میشکنیم فقط قول پیگیری می‌دهند اما در عمل کاری از پیش نمی‌برند؛ اگر کیفیت آرد بالا و سهمیه‌ها بیشتر باشد این مسائل برطرف می‌شود امیدواریم مسئولین به این مشکلات رسیدگی کنند.

با متخلفین برخورد قانونی انجام می‌شود

یاسمی مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: باید طبق روال قبل در زمان پخت نان تغییری وجود نداشته باشد و در صورتی که شاهد کاهش زمان پخت یا عدم کیفیت نان و گرانفروشی باشیم ضمن برخورد قانونی با نانواها نسبت به کاهش سهمیه از طرف دستگاه‌های مربوطه اقداماتی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: گشت‌های ستاد تنظیم بازار به صورت مداوم در سطح بازار ادامه دارد و در صورت گزارش مردمی به سازمان در خصوص وضعیت نانوایی‌ها بازرسین به محل ارسال و ضمن تذکر، جریمه می‌شوند و صورتی که سه بار اخطار داده شود نانوایی‌ پلمپ و حتی پروانه کسب آنها ابطال می‌شود.

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی ادامه داد: همشهریان عزیز در صورت هرگونه تخلف در بازار یا نانوایی‌ها به سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت گزارش‌های خود را ارسال تا در کمترین زمان ممکن به آنها رسیدگی شود.

ایلام دارای بیشترین سرانه مصرف نان در کشور است 

هوشنگ نادری مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: بر اساس مستندات موجود و با در نظر گرفتن جمعیت استان و میزان آرد توزیع شده در بخش‌های شهری، روستایی و عشایری، استان ایلام دارای بیشترین سرانه مصرف به نسبت سایر استان‌های کشور بوده است.

وی افزود: در حال حاضر میانگین سرانه مصرف آرد کشور ۸/۲ کیلوگرم به صورت ماهیانه است که این عدد در استان ایلام بالغ بر ۱۱ کیلوگرم بوده و با در نظر گرفتن تعداد واحدهای نانوایی فعال استان که بیشتر از حد متعارف در سطح کشور است، موجبات تولید و عرضه نان در سطح استان فراهم شده است.

نادری ادامه داد: اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان در طی این ایام، با تشدید برنامه‌های بازرسی و در قالب گشت‌های مشترک با سایر دستگاه‌های نظارتی و اکیپ‌های تخصصی به صورت تمام وقت عملکرد واحدهای نانوایی‌ها را رصد کرده و با متخلفین برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.

مدیرکل غله استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت توزیع آرد و تولید نان در استان دارای روند طبیعی بوده و هیچگونه کمبودی در سطح استان وجود ندارد و در صورتی که واحدهای نانوایی تعطیل یا دارای کمبود آرد باشند به صورت دقیق ارزیابی و نسبت به رفع مشکل آنها اقدام می‌شود.

نادری در پایان گفت: اداره کل غله آمادگی خود را در راستای تامین گندم، آرد و نان استان و مشکلاتی که بعضاً در بخش محدودی از این حوزه وجود داشته را اعلام کرده و نسبت به تامین و رفع آن اقدام می‌کند.

 

امیدوارم که هرچه زودتر مشکل کاهش زمان پخت نان توسط نانوایی‌های و عدم کیفیت پایین نان در سطح استان برطرف شود.

نظارت‌ها باید بر نانوایی‌ها به صورت گسترده افزایش یابد و در صورت مشاهده هرگونه خرید و فروش آرد سهمیه‌ای بصورت آزاد برخورد قاطع و قانونی از طرف دستگاه‌های نظارتی صورت بگیرد.

منبع: فارس

کلیدواژه: نان کیفیت نان پخت نان دستگاه نظارتی مصرف نان کیفیت پایین نان استان ایلام نانوایی ها سرانه مصرف کیفیت نان زمان پخت فارس گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۷۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترجیح آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به تعطیلی مراکز تا ادامه فعالیت

به گزارش خبرآنلاین از انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، شهروز همتی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران در خصوص اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها از نتایج، کیفیت و انجام آزمایشات پزشکی در سطح آزمایشگاه های کشور، جهت آگاهی افکار عمومی، اظهار داشت: آزمایشگاه های تشخیص طبی چه در بخش دولتی یا خصوصی به واسطه صدور جواب کتبی جزو مراکزی هستند که عملکرد شفافی داشته و این عملکرد قابل راستی آزمایی است و آزمایشگاه در قبال صدور جواب باید پاسخگو باشد.

وی گفت: نتیجه هر آزمایش باید در خروجی هر دستگاه وجود داشته باشد و ما از این خروجی به نام سند یاد می کنیم. در واقع از لحظه پذیرش درخواست آزمایش و این که توسط چه فردی خونگیری انجام شده، توسط چه دستگاه یا دستگاه هایی آزمایش انجام شده و توسط چه کسی آزمایش تحویل بیمار شده همگی مستند و قابل رهگیری و اثبات بوده و هر گونه مخدوش بودن آن ها می تواند مورد بررسی و شکایت قرار گیرد.

همتی افزود : آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور تحت نظارت ادارات امور آزمایشگاه های استان ها بوده و در سال چند بار در خصوص استقرار استانداردهای سخت گیرانه ایزو ۱۵۱۸۹ که از سال ۱۳۸۶ اجباری شده است، مورد بازرسی قرار می گیرند و تمدید پروانه آزمایشگاه ها منوط به استقرار این الزامات است.

وی ادامه داد: این استانداردها تمامی آیتم های را که در انجام آزمایش ها دخیل هستند مانند پذیرش، جوابدهی، قیمت های اعلام شده توسط دولت، انجام آزمایش های کنترل کیفیت در بخش های مختلف، ایمنی فضا و تجهیزات، استخدام و آموزش پرسنل و بسیاری از موارد دیگر را شامل می شود.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران یادآور شد: از چند سال پیش که پذیرش نسخ به صورت کاغذی حذف شده و پذیرش به صورت آنلاین صورت می گیرد، آزمایش توسط پزشک درخواست داده شده و توسط آزمایشگاه ها ثبت می شود و این درخواست قابل دخل و تصرف نیست.

همتی تاکید کرد: امروزه حدود ۸۰ درصد آزمایش های درخواستی بیماران به صورت آنلاین بوده که در سایت بیمه های پایه نیز همزمان ثبت می گردد. بنابراین امکان صدور جواب هایی که ضروری نباشد وجود ندارد.

وی همچنین گفت: از طرفی در سال های اخیر جهت افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی تعداد زیادی از آزمایشگاه ها وارد فرآیند اعتبار بخشی داوطلبانه شده اند. بدین صورت که آزمایشگاه ها خود را به صورت داوطلبانه طی فرآیند سخت گیرانه ای مورد ممیزی نهاد اعتبار بخشی قرار می دهند.

همتی بیان داشت: علیرغم این که سالانه میلیاردها جواب توسط آزمایشگاه های کشور صادر می گردد، آزمایشگاه های تشخیص طبی در بین گروه های مختلف پزشکی دارای کمترین شکایت در نظام پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند.

وی افزود: جهت حفظ و افزایش کیفیت، آزمایشگاه ها سه نوبت در سال توسط نهادهای کنترل کیفیت خارجی مورد پایش قرار گرفته و نتایج این ارزیابی ها نیز توسط ادارات امور آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس الزامات ۱۵۱۸۹ آزمایشگاه ها مکلفند بسته به نوع آزمایش، نمونه های بیماران را برای مدت مشخصی نگهداری کنند و اگر ادعایی مبنی بر عدم نمونه گیری و وجود نمونه در آزمایشگاه صورت گیرد این ادعا کاملا قابل بررسی است و وجود نمونه در آزمایشگاه قابل اثبات می باشد.

وی تاکید کرد: ذکر این نکته قابل توجه است که علیرغم تحریم ها، مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز، آزمایشگاه ها در تلاشند تا کیفیت خدمات خود را حفظ کنند. از آنجا که نتایج آزمایش ها ۷۰ درصد در تصمیم گیری بالینی تاثیر دارد، آزمایشگاه ها تمامی تلاش خود را در ارائه یک جواب درست و قابل قبول معطوف داشته زیرا معتقدند که افزایش کیفیت خدمات و ارائه به موقع و درست آن تاثیری انکار ناپذیر در سلامت بیماران داشته و از طرفی موجب کاهش هزینه بیماران و نظام سلامت خواهد شد.

همتی تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوانی که آزمایشگاه های کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند، صحبت هایی که در خصوص نتایج آزمایشگاه ها می شود، علاوه بر اینکه زحمات ۶۰۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور را زیر سوال می برد بلکه بازرسی و نظارت ادارات امور آزمایشگاه های کشور و بیمه ها را نیز زیر سوال خواهد برد.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران گفت: در شرایط سختی که آزمایشگاه ها با آن ها روبرو هستند آزمایشگاهیان ترجیح می دهند که آزمایشگاه های خود را تعطیل کنند تا به کارهای خلاف روی بیاورند و ما شاهد آن هستیم که هر ساله تعدادی از آزمایشگاه ها به دلایل اقتصادی درخواست تعطیلی آزمایشگاه خود را به کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه ها ارائه می دهند.

وی در پایان گفت: امیدوار هستیم اساتید گرامی هنگام مصاحبه های خود با اشراف بیشتری موضوعات را تجزیه و تحلیل کنند و اگر مشکلی وجود دارد از طریق مجاری قانونی با آن برخورد کرده و موضوعات را به شنیده ها و حدسیات واگذار نکنند و صحت و سقم آن را بررسی نمایند. زیرا درج این گونه مطالب موجب کدورت خاطر مسئولین فنی و بیش از هزاران پرسنل آزمایشگاه خواهد شد. قابل ذکر است که پرسنل و مسئولین آزمایشگاه ها در دوران کرونا با از خود گذشتگی و تلاش فراوان در ساخت کیت های تشخیصی، نمونه گیری و انجام آزمایش ها و حتی کمک در امر واکسیناسیون سهم بزرگی در کنترل بیماری کووید ۱۹ داشتند که قابل ستایش است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900204

دیگر خبرها

  • نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی
  • ترجیح آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به تعطیلی مراکز تا ادامه فعالیت
  • آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران : آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دارای کمترین شکایت هستند
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در بین حرف پزشکی دارند
  • تعدد مراکز نظارتی در وزارت علوم مطلوب نیست
  • تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است
  • تالاب درگه سنگی دارای بیشترین حجم آب در بین تالابهای فصلی نقده
  • پلیس راهور: مناطق ۴ و ۱۲ دارای بیشترین آمار تصادفات پایتخت هستند