Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@17:19:25 GMT

تحول در توان تولیدی قشم با افتتاح ابرپروژه های زیرساختی

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۸۶۷۸

تحول در توان تولیدی قشم با افتتاح ابرپروژه های زیرساختی

به گزارش خبرنگار ایرنا، افشار فتح الهی روز پنجشنبه در آیین افتتاح همزمان بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد قشم به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات که با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهور انجام شد، اظهار داشت: امروز به دستور شما در جزیره قشم ۲۶ پروژه عمرانی و صنعتی به افتتاح می رسد که ۲۵ پروژه از این ۲۶ پروژه در حوزه شهری و خدمات شهری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری بالغ‌ بر ۲۰۷ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۴۷۷ نیرو به‌ صورت مستقیم و ۹۵۴ نیرو به‌ صورت غیرمستقیم به انجام رسیده است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه این برنامه و گزارشی که در خدمت شما هستیم در محل پروژه اصلی قابل افتتاح ارایه می شود، ادامه داد: این پروژه بخش گازی نیروگاه ۳۲۰ مگاواتی تولید برق در قشم است که با سرمایه گذاری مستقیم بانک پاسارگاد و بدون استفاده از منابع و اعتبارات دولتی به بهره برداری رسیده است.

فتح الهی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری ارزی این پروژه بالغ بر ۹۰ میلیون یورو و سرمایه گذاری ریالی آن بالغ بر هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است که این پروژه اشتغال ۶۸۲ نفر به‌ صورت مستقیم را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه این پروژه به همت و تلاش متخصصان و جوانان بومی و داخلی کشور اجرا شده و یکی از پروژه‌های زیرساختی مورد نیاز جزیره قشم محسوب می‌شود، اظهار داشت: این جزیره به عنوان قطب نفت، انرژی، صنعت، تجارت و اقتصاد دریا محور تعریف شده که علاوه بر این ظرفیت های اقتصادی، ظرفیت های گردشگری منحصر به فردی را هم دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: موید این عرض بنده این است که در ایام نوروز بالغ بر ۸۳۳ هزار نفر از هموطنان مقصد سفرهای نوروزی خود را جزیره قشم انتخاب کردند که ضرورت پرداختن به زیرساخت های جزیره قشم را بیش از بیش نشان می دهد که این پروژه و پروژه های دیگری که منطقه آزاد قشم در دست اجرا دارد، در جهت تامین همین زیر ساخت ها در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه با افتتاح این نیروگاه در قشم می توان برق را به سرزمین اصلی صادر کرد، افزود: دسترسی به بازار گسترده سرزمین اصلی، کشورهای همسایه و کشورهای خاورمیانه و وجود ۱۷ میدان نفتی و گازی در کنار دسترسی به آب‌های بین‌المللی، قشم را به محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت گاز، پتروشیمی و انرژی تبدیل کرده است.

در آیین افتتاح همزمان بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد قشم به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات و ۲۵ پروژه عمرانی، شهری و بهسازی سازمان منطقه آزاد قشم که به طور ویدیو کنفرانسی برگزار شد، «سعید محمد» مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور، «سیدحسن مداحی»  مدیرعامل نیروگاه پاسارگاد قشم و «افشار فتح الهی» رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم حضور داشتند.

حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه شهرستان قشم، شیخ عبدالرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت شهر قشم، شیخ محمد امینی امام جمعه اهل سنت شهر طبل، احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، محمد محمدحسینی فرماندار شهرستان قشم و جمعی از مسوولان شهرستان، فرماندهان نظامی و انتظامی و معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم از دیگر میهمانان این آیین افتتاحیه بودند.

این پروژه از هیچ منبع مالی و تسهیلات دولتی نظیر صندوق توسعه و صندوق ذخیره ارزی استفاده نکرده است و تمام سرمایه این پروژه به میزان ۹۵ میلیون یورو توسط شرکت گسترش انرژی پاسارگاد تامین شده است.

پروژه ساخت این نیروگاه ۳۲۰ مگاواتی از نقطه شروع و طراحی تا تامین و اجرای کامل حدود ۱۸ ماه طول کشیده است.

در دوره ساخت این نیروگاه ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول کار بوده‌اند و پس از بهره‌برداری نیز ۱۰۰ نفر در این نیروگاه شاغل هستند.

نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد قشم یکی از پروژه‌های زیرساختی مهم برای توسعه جزیره به شمار می‌رود.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی سعید محمد سازمان منطقه آزاد قشم بانک پاسارگاد نفت و انرژی خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سعید محمد سازمان منطقه آزاد قشم مجلس شورای اسلامی سعید محمد سازمان منطقه آزاد قشم بانک پاسارگاد نفت و انرژی خلیج فارس سازمان منطقه آزاد قشم سرمایه گذاری پاسارگاد قشم خلیج فارس جزیره قشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۸۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان

به گزارش قدس آنلاین، رسانه‌های محلی ازبکستان نوشتند: شرکت دولتی «روس‌اتم» روسیه به عنوان پیمانکار ساخت اولین نیروگاه هسته ای در ازبکستان انتخاب شده است.

این پروژه نیروگاه هسته‌ای شامل ساخت دو واحد نیروگاهی مجهز به راکتورهای نوع VVER-۱۲۰۰ است. این نوع راکتور متعلق به نسل «۳+» بوده و بالاترین استانداردهای بین المللی ایمنی و کارایی را داراست.

انتظار می رود راه اندازی اولین واحد برق در سال ۲۰۳۰ انجام شود و راه اندازی واحد دوم برای سال ۲۰۳۳ برنامه ریزی شده است. هزینه اولیه این پروژه ۱۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

نشریه استرانا روس اتم (Strana Rosatom) خاطرنشان می کند که ساخت نیروگاه هسته ای گام مهمی در توسعه زیرساخت های انرژی ازبکستان خواهد بود و منبع انرژی قابل اعتماد و سازگار با محیط زیست را برای این کشور فراهم می کند.

قرارداد همکاری بین ازبکستان و روسیه برای ساخت این ایستگاه در دسامبر ۲۰۱۷ امضا شد. پس از آن، شرکت توسعه انرژی هسته ای اوزاتم (Uzatom) در ازبکستان ایجاد شد.

شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه «روس‌اتم» طی سال‌های اخیر به کشورهای آسیای مرکزی پیشنهاد ساخت نیروگاه‌های هسته ای با شرایط مطلوب را داده است؛ قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان چنین پیشنهادهایی را در مقاطع مختلف دریافت کرده اند و گام‌هایی را برای احداث این نیروگاه‌ها برداشته‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • فروش برق با نرخ‌های جذاب در بورس انرژی
  • اجرای پروژه توسعه زیرساختی پارکینگ باران در مجتمع گردشگری صفه
  • ابرپروژه مسکونی تهران در محله یاخچی آباد با ۱۰ هزار واحد ساخته می شود
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • افتتاح بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • ۵۰۰۰ سامانه خورشیدی در فارس بهره‌برداری می‌شود
  • نمایش توانمندی هنرجوهای هنرستان‌های قشم
  • نمایش توانمندی بیش از ۲ هزار هنرجوی هنرستان‌های قشم