Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام یک رسانه مغربی، هفته گذشته الجزایر از سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه خواست تا «حضور نظامی روسیه» را در مالی «تقویت کند.»

روزنامه «مغرب اینتلیجنس - (maghreb-intelligence.com» نوشت حضور روسیه در مالی تضمینی برای برقراری امنیت و ثبات است که به الجزایر این امکان را می‌دهد تا میان باماکو و جناح‌های مختلف مالی که در درگیری‌ها در مرزهای جنوبی این کشور حضور دارند، به عنوان میانجی و مذاکره‌کننده ایفای نقش کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر این اساس، حضور نظامی روسیه در مالی همچنین به الجزایر این اجازه را می‌دهد تا نفوذ فرانسه در منطقه ساحل که به گفته این رسانه مغربی در سال‌های اخیر به دلیل بی‌ثباتی در سرتاسر منطقه، تهدیدهای امنیتی قابل توجهی برای این کشور ایجاد کرده و به زیان الجزایر بوده را متعادل کند.

کشور مالی در سال گذشته میلادی دومین کودتای خود را در عرض یک سال تجربه کرد. کودتای قبلی در سال ۲۰۲۰ رخ داده بود. کودتای سال ۲۰۲۱ میلادی سومین کودتا در ۱۰ سال گذشته (۲۰۱۲) و پنجمین در تاریخ این کشور پس از کودتای سال های ۱۹۶۸ و ۱۹۹۱ میلادی است.

امانوئل مکرون رئیس ‌جمهوری فرانسه پس از کودتای نظامی مالی در ماه ژوئن ۲۰۲۰ از کاهش عمده نیروهای فرانسوی در این کشور خبر داده بود.

فرانسه در آذرماه گذشته اعلام کرد که به شکل نمادین نیروهای نظامی خود را پس از هشت سال از مالی خارج می کند. فرانسه که استقرار نیروهای شرکت امنیتی خصوصی روسیه با نام «واگنر» را با ماموریت خود در این کشور ناسازگار می دانست بهمن گذشته با خروج نیروهای خود به حضور نظامی  در مالی خاتمه داد.

باخروج نظامیان فرانسوی از خاک مالی، نزدیکی باماکو به مسکو، نگرانی فرانسه و متحدانش را به دنبال داشته است.

به نوشته مغرب اینتلیجنس، دخالت روسیه در مالی توازن قدرتی برای الجزایر به ارمغان آورده که از نگاه رهبران این کشور، امکان محدود کردن رهبری فرانسه در منطقه ساحل را می‌دهد و آن را مجبور به پذیرش سازش‌هایی می‌کند که ضرورتا منطبق بر سیاست‌های پاریس نیست.

به گفته این روزنامه مغربی، لاوروف گفته بود که درگیری در اوکراین توجه مسکو را از دیگر مسائل ژئوپلیتیکی در جهان منحرف نخواهد کرد و مالی همچنان به عنوان اولویت دیپلماسی آفریقایی روسیه مطرح خواهد شد. بنابراین، مالی یکی از محورهای اصلی همکاری‌های دوجانبه میان مسکو و الجزیره است.

در این ارتباط تارنمای «مالی اکتو» روز پنجشنبه نوشت وزیر خارجه روسیه به تمام کسانی که در سایه برای بی‌ثبات کردن مالی تلاش می کنند، هشدار داده است.

لاوروف به رسانه‌ها گفت ما به غرب درخصوص همکاری دوجانبه جدید خود با مالی در چندین زمینه هشدار داده ایم. بنابراین، زین پس نسبت به تمام کسانی که سعی در بی‌ثبات کردن مالی دارند، رحمی نخواهیم کرد.



سه شنبه گذشته، سرگئی لاروف وزیر امور خارجه روسیه در سفری از قبل اعلام نشده وارد الجزیره شد. او با «رمطان لعمامرة» وزیر امور خارجه و «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر دیدار کرد.

این دیدارها در شرایطی انجام شد که آخرین سفر وزیر خارجه روسیه به الجزایر در ژانویه ۲۰۱۹ دو ماه قبل از استعفای «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهور سابق این کشور که تحت فشار ارتش و اعتراض های مردمی بی‌سابقه از قدرت کناره گیری کرد، انجام شده بود.

به نظر می‌رسد الجزایر که از محکومیت حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه امتناع ورزید و تصمیم گرفت از رای دادن در شورای امنیت خودداری کند، از درگیری غرب و روسیه برای دستیابی به دستاوردهای اقتصادی مهم، بهره برداری کند.

شرکت غول پیکر نفت و گاز «سوناطراک» الجزایر ماه گذشته اعلام کرد که آماده است گاز بیشتری به اروپا به ویژه از طریق انتقال آن از طریق خط لوله گازی که الجزایر را به ایتالیا متصل می‌کند، تحویل دهد.



اما روسیه نیز برای حفظ منافع خود و کاهش اقدامات غرب علیه مسکو به ویژه در زمینه انرژی در تلاش است تا با استفاده از روابط تاریخی خود با الجزایر، در این زمینه فشار آورد.

این تلاش‌ها در سایه نبرد روس‌ها در اوکراین بهانه‌ای شد تا در این سو و جریان تشدید درگیری‌های مالی، الجزایر پای خود را در منطقه ساحل محکم تر کند.

تضعیف مالی از سوی برخی متحدان خود در گروه کشورهای ساحلی در حالی صورت می گیرد که ارتش مالی اعلام کرده طی عملیات گسترده ای بیش از یکصد تروریست از جمله سرکرده های آنها را بازداشت و سلاح های آنها را توقیف کرده است.

ارتش این کشور اعلام کرده که در چارچوب عملیات‌ «مالیکو - Maliko» و «کِلِ تیگی – Kèlètigui» از زمان شکل گیری نیروهای مسلح این کشور، بیش از یکصد تروریست بازداشت، پایگاه‌های آنها منهدم و سلاح‌هایشان توقیف شده است.

به نقل از تارنمای فرانسوی «مالی اکتو - maliactu»، بنا به اعلام ارتش، در چارچوب این عملیات‌ که در محورهای جنوب، شرق و مرکز صورت گرفته، تعدادی از تروریست‌ها هم دستگیر شده اند.

تارنمای خبری «آ باماکو - abamako» هم اعلام کرد ارتش مالی می‌گوید نیروهای مسلح کشور همچنان به جستجو و انهدام پناهگاه‌های تروریست‌ها در چارچوب این عملیات‌ ادامه می‌دهد.

این اظهارات پس از اعلام خروج مالی از گروه کشورهای ساحلی(گروه ۵) اعلام می‌شود.

سه روز پیش نیز، ارتش مالی دربیانیه‌ای در فیسبوک اعلام کرد: در عملیاتی که از ۱۰ تا ۱۴ مه در منطقه کولیکورو در جنوب این کشور انجام شد، ۷ تروریست دستگیر و ۱۲ تروریست به هلاکت رسیدند. در این عملیات تعداد زیادی موتورسیکلت و مهمات متعلق به تروریست‌ها نیز کشف و ضبط شد.



مالی که قرار بود فوریه در باماکو میزبان سران گروه ۵ ساحل (جی ۵) باشد، به تازگی در اعتراض به امتناع باماکو از ریاست این سازمان منطقه‌ای، خروج خود و نیروهای مسلح این کشور از گروه کشورهای ساحل (که شامل موریتانی، چاد، بورکینافاسو و نیجر) نیز می‌شود، برای مبارزه با گروه‌های تروریستی را اعلام کرد.

مالی عصر یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت این کشور تصمیم گرفته از تمامی ارگان‌ها و بدنه‌های گروه ۵ ساحل از جمله نیروهای مشترک برای مبارزه با گروه‌های تروریستی خارج شود.



این گروه که در سال ۲۰۱۴ تشکیل شد در سال ۲۰۱۷ نیروهای مشترک ضد تروریستی خود را راه اندازی کرد.

بورکینافاسو، مالی و نیجر در سال‌های اخیر در معرض حملات گروه‌های وابسته به گروه‌های تروریستی القاعده و داعش قرار گرفته‌اند.

با وجود ماموریت های نظامی خارجی مستقر در مالی از سال ۲۰۱۳، گروه‌های تروریستی به حملات خود در این کشور ادامه می‌دهند.

در نتیجه آن چه که توصیف شد، با خروج نظامیان فرانسوی از مالی، تضعیف مالی از سوی برخی متحدان خود در گروه کشورهای ساحلی که در پی آن باماکو تصمیم به خروج از این گروه گرفت و در خواست الجزیره از مسکو برای تقویت حضور نظامی روسیه در خاک مالی، الجزایر تلاش دارد نقش میانجی را در کشور بحران زده مالی ایفا و از سوی دیگر  مناسبات دو جانبه خود با روسیه را نیز تقویت کند.

برچسب‌ها اوکراین مسکو قاره آفریقا روسیه سرگئی لاوروف نیجر تروریست امانوئل مکرون بورکینافاسو چاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین مسکو قاره آفریقا اوکراین مسکو قاره آفریقا روسیه سرگئی لاوروف نیجر تروریست امانوئل مکرون بورکینافاسو چاد گروه های تروریستی گروه کشورهای ساحل خارجه روسیه حضور نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۸۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه

به گزارش خبرآنلاین، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد.

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

به گزارش ایسنا، طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در این راستا اعلام کرد ۲ شخص و چهار نهاد را در ارتباط با برنامه پهپادی و موشکی ایران تحریم کرده است.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهادها و دیگر سخت افزارهای نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزارهای در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعاهای مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899643

دیگر خبرها

  • الجزایر در آستانه پیوستن به بانک بریکس
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • زمان بازگشت به جنوب خط استوا
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • روسیه : از پیوستن بولیوی به «بریکس» حمایت می‌کنیم
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد