Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@09:25:06 GMT

سینما و کتاب همدیگر را پوشش می‌دهند

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۹۶۲۶

سینما و کتاب همدیگر را پوشش می‌دهند

جلال جلالی مدیر تولید انتشارات سروش در حاشیه برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در توضیح میزان آثار منتشر شده در این انتشارات در باب سینما و صنعت تولید فیلم گفت: انتشارات سروش یکی از انتشاراتی است که کتاب های متعددی درباره سینما منتشر کرده یا در دست نشر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از همان سالهای آغازین شکل گیری این انتشارت، موضوع سینما در دستور کار سروش قرار داشت و معمولا کارهای منتشر شده مورد اقبال مخاطبان علاقمندان سینما بوده است.

جلالی در پاسخ به این پرسش که مبنای انتخاب آثار برای نشر در حوزه سینما از سوی این انتشارت چه چیزی است، بیان کرد: در دوره‌های مختلف هیئت های مختلف کارشناسی داریم که در مورد آثار نظر می‌دهند و در هر دوره‌ای آدم‌ها و رویکرد زمانه تفاوت دارند اما چیزی که مورد نظر کارشناسان ما (بسته به زمان تعیین تکلیف در مورد آثار) و همچنین مورد موردنظر جامعه سینمایی باشد انتخاب شده و مورد توجه قرار می‌گیرد.

سینما و کتاب باید کنار هم وجود داشته باشندش

جلالی در ادامه در پاسخ به این سوال که رابطه سینما و کتاب چه هست، تصریح کرد: سینما و کتاب همدیگر را پوشش می‌دهند و اهالی کتاب احتیاج دارند بخشی از آثار نظری سینما همچون فیلمنامه، نقد فیلم و مطالب آموزشی حتما به شکل مکتوب وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: این آثار مکتوب راه‌گشای دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه سینما هستند؛ براین اساس سینما و کتاب باید کنار هم وجود داشته باشند.

منابع مکتوب و کتاب‌ها نیازی پایه برای سینماگران است

مدیر تولید انتشارات سروش در پاسخ به این سوال که در طی سالهای فعالیت سروش تا چه میزان از آثار سینمایی منتشر شده این انتشارت در تولیدات سازمان صدا و سیما یا سیما فیلم استفاده شده است، اظهار داشت: این‌ جریان به شکل معکوس بوده‌است یعنی کاری که برای تلویزیون ساخته‌شده به سروش آمده و کتاب شده‌است ولی از این جهت که بر اساس کتاب ها فیلم یا سریالی ساخته شود شاید بوده اما خیلی محدود بوده است.

وی یادآور شد: فیلم‌نامه‌هایی بوده که به شکل اثر تلویزیونی کار شده و بعد در سروش به‌صورت مکتوب و کتاب چاپ‌شده است؛ مثلاً بانوی عشق فیلم‌نامه‌ای بوده که به صورت تصویری در تلویزیون کار شده و بعد به صورت کتاب در انتشارات ما عرضه شده است؛ یا مثلا قرار بود فیلم‌نامه سریال مختارنامه به‌صورت مکتوب کار شود که به دلیل هزینه‌های بالا کار نشد.

جلالی در توضیح کارکرد چنین کتاب هایی خاطرنشان کرد: طبیعتاً کسانی که در حوزه سینما و تصویر  فعال هستند احتیاج دارند چنین منابعی به‌عنوان منبع درسی دراختیارشان قرار گیرد و با این موضوع به صورت تجربی آشنا شوند که یک فیلم‌نامه چطور نوشته و کار می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر چنین آثار نیاز کسانی که علاقه‌مند به حوزه سینما هستند و می‌خواهند فیلم‌نامه آثار را هم داشته باشد، برآورده می سازد.

مدیر انتشارات سروش با تاکید بر این نکته که کتاب تا چه اندازه در سینما نقش و اهمیت دارد، بیان کرد: اگر به‌لحاظ مرزهایی که وجود دارد (ممیزی هایی که باید مورد توجه قرار گیرد) مشکلی نباشد، طبیعتا برای تولید یک اثر تصویری ( فیلم یا سریال) ابتدا باید متن موجود باشد تا بشود در مورد آن کار کرد و آن متن کتاب است که می‌تواند مورداستفاده سینما به‌عنوان پایه‌ای برای فیلم‌نامه و نمایش نامه قرار گیرد.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم اردیبهشت آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، ادامه دارد.

برچسب‌ها نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انتشارات سروش موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انتشارات سروش موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انتشارات سروش موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انتشارات سروش سینما و کتاب حوزه سینما فیلم نامه کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۹۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران توسط خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شد. مهلت ارسال آثار این جایزه تا ۳۱ شهریور است.

سی‌ودومین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های ارزشمند در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی، در سه بخش تألیف، ترجمه و تصحیح که برای نخستین‌بار طی سال گذشته میلادی (۲٠۲۳) به زبان‌های گوناگون در کشورهای مختلف (غیر از ایران) چاپ شده است، در بهمن‌ماه ۱۴٠۳ برگزار می‌شود.

دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال از تمام ناشران، پدیدآورندگان و صاحب‌نظران دعوت می‌کند یک نسخه مکتوب از کتاب موردنظر خود را برای شرکت در این دوره از جایزه به نشانی دبیرخانه و نسخه الکترونیک کتاب را نیز به پایگاه الکترونیکی جشنواره به نشانی www.bookaward.ir ارسال کنند.

بر اساس این فراخوان موضوع آثار ارسالی در بخش مطالعات اسلامی شامل کلیات، معارف اسلامی، تاریخ اسلام، رجال، اخلاق، علوم قرآنی، حدیث، ترجمه متون اسلامی، قرآن‌پژوهی و تفسیر، فقه و حقوق اسلامی، علم کلام، فلسفه، تصوف و عرفان، تاریخ علم در اسلام، فرهنگ و تمدن اسلامی، اقتصاد اسلامی، هنر و معماری اسلامی، مطالعات اسلامی معاصر و … و در بخش مطالعات ایرانی شامل کلیات، زبان و زبان‌شناسی ایرانی، مردم‌شناسی، تاریخ علم در ایران، شعر و ادب فارسی، تاریخ ایران، هنر و معماری ایرانی، تاریخ و تمدن ایران باستان، ترجمه آثار اندیشمندان ایرانی و… است.

آثار ارسالی باید از ابتکار و خلاقیت در ارائه بینش اسلامی و تحقیقات و مطالعات ایرانی و بهره‌مندی از ارزش فرهنگی درخور توجه و منطبق با معیارهای تحقیقی و پژوهشی و استناد به منابع معتبر و علمی، برخوردار باشند.

تناسب حجم کتاب با محتوا، فصل‌بندی موضوعات، رعایت هماهنگی فصل‌ها و یک‌دستی مطالب، ذکر فهارس فنی، اهتمام به ویراستاری، آرایه مناسب کتاب و نداشتن اغلاط چاپی، رعایت معیارهای اساسی ترجمه در کتاب‌های ترجمه‌شده، رعایت آداب و قواعد تصحیح انتقادی متون به همراه توضیحات و حواشی لازم و ارائه نسخ بدل به حد کافی در کتاب‌های تصحیح‌شده از ویژگی‌های آثار ارسالی است.

کد خبر 6093284 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی
  • بدرود آقای پل استر
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • کتاب بنیه فیلمساز را قوی می‌کند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • ابتذال در سینما برآیند تقاضا است/ از کیهان بچه‌ها شروع کردم
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد