Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@08:24:32 GMT

هوای گوش‌هایتان را داشته باشید!

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۰۰۵۸

هوای گوش‌هایتان را داشته باشید!

سرو صدای بیش از حد، آلودگی هوا، ضربه به سر و افزایش بیش از حد جرم گوش به شنوایی صدمه می‌زند و تعادل را تحت تاثیر قرارمی‌دهد.

صدای بلند هدفون می‌تواند منجر به ناشنوایی شود

دکتر علی‌محمد اصغری، فوق‌تخصص گوش و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره مشکلات گوش می‌گوید: «متاسفانه بسیاری از مردم با اصول اساسی نگهداری از گوش‌شان آشنا نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از موارد مهم در مورد نگهداری از گوش توجه به آسیب‌های شنوایی ناشی از صدای بلند است؛ صدای بلند می‌تواند صدایی ناشی از بلندگو، صدای انفجار یا محیط کار باشد.

صدای بلند هدفون یا گوشی‌های بی‌سیم هم گاهی آنقدر بلند است که در طولانی مدت، آسیب زیادی به گوش می‌زند و حتی شنوایی را کم می‌کند و می‌تواند باعث وزوز گوش شود که متاسفانه این نوع کم‌شنوایی و وزوز گوش در بسیاری موارد برگشت‌ناپذیراست، یعنی گاهی با دارو و جراحی هم هیچ راهی برای درمان آن وجود نخواهد داشت.»

البته علل بروز وزوز گوش بسیار زیاد است که یکی از آن‌ها می‌تواند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صدا‌های بلند باشد. در واقع این مشکل به نوعی علامتی است که ما را از وجود بیماری دیگری آگاه می‌کند.

به‌طورکلی می‌توان صدا‌های بلند را به دو گروه تقسیم کرد؛ صدای ممتد که فرد به صورت مداوم در معرض آن قرار می‌گیرد. مثل صدا‌های کارگاه‌ها یا کارخانه‌ها و محیط‌هایی مانند صافکاری که کلا سروصدای محیط در آن‌ها زیاد است و فرد ناچار به تحمل آن است. صدای موسیقی که بعضی‌ها عادت دارند هر روز آن را با آخرین درجه صدای دستگاه خود گوش می‌دهند.

حساسیت متفاوت افراد به صدا‌های بلند

به گفته دکتر اصغری، صدای صحبت معمولی حدود ۶۵ تا ۷۰ دسی‌بل است. در صورتی که اگر فردی بیش‌از ۸ ساعت در روز در معرض صدایی بالاتر از ۸۵ دسی‌بل باشد برای گوش مضر است و ممکن است به آن آسیب بزند. این در حالی است که صدای ماندن در ترافیک حدود ۹۰ دسی‌بل و صدای موتور هواپیما حدود ۱۰۳ دسی‌بل است.

اما مدت زمان قرار گرفتن در معرض این صدا‌ها هم در میزان آسیبی که به گوش می‌زنند بسیار مهم است. البته صدا‌هایی مانند انفجار که با وجود صدای بلند، مدت زمان آن کوتاه است هم می‌تواند آسیب‌زا باشد. ضمن‌آنکه میزان حساسیت افراد نسبت به صدا‌های بلند متفاوت است. یعنی ممکن است گوش بعضی افراد با قرار گرفتن در معرض صدا‌های بلند آسیب زیادی ببیند؛ در صورتی که عده‌ای دیگر چنین حساسیتی نداشته باشند. اما بهتر است همه افراد تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض صدا‌های بلند خودداری کنند. توجه داشته باشیم محافظ‌های گوشی هم می‌توانند تا حدودی صدا‌های بلند را تعدیل کنند.

آسیب گوشی‌های همراه و امواج بلوتوث

اصغری می‌گوید چه مستقیم از گوشی‌های همراه استفاده کنیم یا از طریق هدست؛ باید در نظر داشته باشیم که امواج گوشی‌های همراه در اطراف آن وجود دارد که استفاده از گوشی‌های بی‌سیم و بلوتوث هم نمی‌تواند مانع از رسیدن امواج به گوش شود. اما به نظر می‌رسد که امواج در طولانی مدت باعث آسیب خواهند شد.

البته مطالعات زیادی در مورد میزان آسیب امواج موبایل به گوش انجام شده، ولی هنوز هیچ مطالعه متقنی که ثابت کند این امواج آسیب جدی به افراد وارد می‌کنند، وجود ندارد. ضمن آنکه بعضی افراد خودشان اذعان می‌کنند استفاده بیش از حد از گوشی‌های همراه آن‌ها را اذیت می‌کند.

گوش پاک‌کن ممنوع! حفره‌های گوش نیاز به شست و شو ندارد

به گفته دکتر اصغری، بسیاری افراد فکر می‌کنند باید داخل گوش خود را تمیز کنند و سعی در پاک کردن جرم آن دارند. در صورتی این گونه نیست و جرم گوش یا وکس (wax)
ناشی از کثیفی نیست؛ بلکه غدد گوش آن را ترشح می‌کنند و برای سلامت گوش لازم است؛ بنابراین با هیچ وسیله‌ای از جمله گوش‌پاک‌کن نباید آن را تمیز کرد. در واقع، با توجه به اینکه جرم گوش رطوبت و محیط آن را اسیدی نگه می‌دارد، مانع رشد قارچ و باکتری در آن می‌شود. در صورتی که با تمیز کردن بیش از اندازه گوش و از بین رفتن چربی آن، گوش بیش ازاندازه خشک می‌شود که باعث خارش خواهد شد؛ یعنی محیط گوش قلیایی و مستعد بروز عفونت‌های قارچی می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود مراقب باشیم به هیچ وجه آب و مواد شوینده داخل حفره و مجرای گوش نشود، چون نیاز به شست و شو ندارد.

خشک کردن گوش فقط با سشوار

رطوبت زیاد باعث رشد باکتری و ورود آن به گوش می‌شود. بنابراین، افرادی مثل شناگر‌ها معمولا بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به عفونت‌های گوش هستند.

اصغری می‌گوید برای خشک کردن گوش از هیچ وسیله‌ای مانند گوش پاک‌کن، دستمال کاغذی یا حوله نباید استفاده کرد، بلکه فقط می‌توان از خشک‌کننده‌هایی مانند سشوار استفاده کرد.

در بسیاری موارد، پاک کردن گوش با این وسیله‌ها باعث زخم شدن داخل حفره آن و مستعد برای بروز عفونت در آن می‌شود.

هنگام استفاده از سشوار نیز باید آن را حدود دو تا سه دقیقه در فاصله نیم متری از گوش قرار دهند تا کاملا خشک شود.

البته بعضی بیماری‌ها هم باعث خارش گوش می‌شود، اما خاراندن آن مشکل را بیشتر می‌کند و در بعضی موارد منجر به بروز عفونت می‌شود؛ بنابراین اگر گوش به هر دلیلی مانند آلرژی، حساسیت، اگزما یا پسوریازیس دچار خارش شد فرد باید به پزشک مراجعه کند تا توسط پزشک درمان شود.

با جرم گوش چه باید کرد؟

به گفته این فوق‌تخصص گوش، وجود جرم گوش برای حفاظت از آن ضروری است. ولی اگر میزان آن بیشتر از حد شود گوش را کیپ و شنوایی را نیز کم می‌کند؛ بنابراین اگر هم قرار به پاک کردن گوش باشد، این کار فقط باید توسط پزشک انجام شود. چون پاک کردن گوش موضوع حساسی است که وقتی درست انجام نشود می‌تواند باعث عفونت و خارش شود. ضمن آنکه جرم‌گیری اصولی را برای پزشک هم سخت‌تر خواهد کرد.

البته فراموش نکنیم فقط داخل حفره گوش است که نیازی به تمیز کردن ندارد. اما می‌توان لاله و بیرون آن را تمیز کرد. همچنین توجه داشته باشیم منشاء درد‌های گذرای گوش خود گوش نیست و می‌تواند ناشی از بیماری‌های دیگر باشد. در صورتی که درد‌های مربوط به خود گوش‌درد‌های مداومی هستند که می‌توانند ناشی از عفونت باشند که البته باید توسط پزشک متخصص درمان شود.

منبع : همشهری آنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گوش مراقبت گوشی های همراه صدا های بلند معرض صدا قرار گرفتن صدای بلند پاک کردن کردن گوش جرم گوش صدا ها دسی بل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۰۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب «کلاهک‌های مرگ» باشید

کلاهک مرگ (آمانیتا فالوئیدس) یک نوع قارچ سمی است که پس از مصرف، فرد را دچار علائم گوارشی می‌کند و ممکن است چند ساعت بعد بهبود یابد، اما غافل از آنکه روی کبد عوارض ایجاد می‌کند و به مرور باعث زردی و خونریزی کبد می‌شود که دیگر اقدامات درمانی جوابگو نیست.

همه ساله با آغاز فصل بهار و بهبود شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خود رو با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف قارچ‌های سمی مواجه هستیم که منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از افراد شده است.

همین چند روز پیش در روز‌های پایانی فروردین بود که قارچ سمی ۶ عضو خانواده نهاوندی را راهی بیمارستان کرد و پنج نفر از آنها زن و یک نفرشان مرد بودند که سه نفرشان سرپایی مداوا شدند و سه نفر دیگر به علت مشکلات شدید گوارشی بستری شدند.

سازمان اورژانس کشور، هشتم اردیبهشت با اعلام رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی نسبت به پرهیز از مصرف قارچ در طبیعت هشدار داد و از مسمومیت ۵۳ نفر در بازه زمانی هشتم فروردین تا پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در کشور خبر داد و اعلام کرد که ۱۴ نفر از این مسمومان همچنان بستری و تحت نظر هستند.

فارس، لرستان و کرمانشاه بیشترین مسمومان با قارچ وحشی

طبق اعلام این سازمان، استان‌های فارس با ۱۶، لرستان با ۱۲ و کرمانشاه با ۱۰ نفر بیشترین مسمومان با قارچ وحشی را در کشور داشته‌اند که هیچ یک از آنها، جان خود را از دست نداده است.

همین که فصل بهار و پاییز آغاز می‌شود و بارندگی‌ها افزایش می‌یابد، زمان مناسبی برای رویش قارچ‌های سمی فراهم می‌شود و از سویی دیگر نیز شمار بازدیدکنندگان از طبیعت و تفریح در ارتفاعات و دشت‌ها به دلیل طروات بهاری هم بیشتر می‌شود و بسیاری از مردم در حین گشت در طبیعت از گیاهان و سبزی‌ها خود رو برداشت می‌کنند و در این میان بسیاری هم ترغیب می‌شوند از قارچ‌های خود رو در طبیعت برداشت کنند.

بیشترین مسمومیت ناشی از قارچ‌های سمی در مناطق غربی، کوهستانی یا مرطوب کشور به ویژه استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، گلستان، کردستان، لرستان، همدان، قزوین و چهارمحال و بختیاری است.

بسیاری از مردم به دلیل لذیذ بودن قارچ و همین طور خواص غذایی آن از ضرر و خطر سمی بودن آن غافل می‌شوند و با مصرف مقداری اندک از آن دچار مسمومیت‌های شدید و گاهی هم مرگ می‌شوند؛ از اینرو، از مصرف قارچ‌های خود رو به خصوص قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان می‌رویند یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری شده توسط افراد بومی باید خودداری شود، زیرا شناسایی انواع قارچ از انواع سمی آنها تن‌ها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل است و فقط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان شناسایی انواع سمی را دارند.

با قدری دقت و هشدار‌های لازم و پرهیز از مصرف قارچ‌های خود رو می‌توان جلوی این نوع مسمومیت‌ها و احتمالا مرگ‌ها را گرفت و بهتر است که در رسانه‌ها در این باره اطلاع رسانی شود همچنین می‌توان با پخش بروشور یا نصب بنر در مناطقی که مستعد رشد این نوع قارچ‌ها هستند مردم را از خطر مصرف آن آگاه کرد.

از سویی دیگر با انتشار مطالبی در زمینه عوارض و علائم مصرف قارچ‌های سمی در مراکز درمانی به‌خصوص در مناطق کوهستانی و شهرستان‌ها، کارکنان بخش بهداشت و درمان هرچه سریعتر این نوع مسمومیت‌ها را تشخیص دهند و درمان کنند تا زمان طلایی برای نجات یک انسان از دست نرود.

سمی بودن قارچ از طریق ظاهر آن قابل تشخیص نیست

رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: ظاهر و شکل قارچ‌های سمی مثل قارچ‌های خوارکی است و اصلا از طریق ظاهر و شکل قارچ، سمی بودن آن قابل تشخیص نیست و افراد عادی نمی‌توانند سمی بودن آن را تشخیص دهند.

دکتر مریم اخگری با بیان اینکه حدود پنج هزار نوع قارچ در طبیعت وجود دارد، افزود: مصرف حدود ۱۰۰ نوع از آن برای انسان سمی است.

سال گذشته حدود ۷۰۰ نفر به دلیل مصرف قارچ‌های خود رو و سمی مسموم شدند که برخی از آنها نیز فوت کردند

وی ادامه داد: در بهار و پاییز به دلیل تغییرات آب و هوایی همچنین تشدید بارش‌ها و فراهم بودن رطوبت، زمان مناسب برای رشد و تکثیر بیشتر قارچ‌ها است و از سویی هم هموطنان دراین فصول بیشتربرای تفریح و گردش به طبیعت می‌روند و احتمالا با رشد قارچ‌ها مواجه می‌شوند و شاید هم از آن برداشت کنند و فکر کنند که خوراکی است.

عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی با اشاره به اینکه آمار مجزایی از مرگ‌های ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در دست نیست و این نوع مرگ‌ها در ردیف مسمومیت‌ها دسته بندی می‌شوند، گفت: سال گذشته حدود ۷۰۰ نفر به دلیل مصرف قارچ‌های خود رو و سمی مسموم شدند که برخی از آنها نیز فوت کردند.

به هیچ عنوان از قارچ‌های خود رو مصرف نشود

عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی تاکید کرد: هموطنان به هیچ عنوان از قارچ‌های خودرو مصرف نکنند.

وی ادامه داد: هیچ نوع فرآوری قارچ مانند پختن، کباب، آب پز و سرخ کردن موجب از بین رفتن سم در قارچ سمی نمی‌شود و اگر هنگام تفریح در دشت یا ارتفاعات متوجه رویش قارچ شدند از چیدن و مصرف آن خودداری کنند، زیرا مصرف آن عوارض جبران ناپذیری دارد.

هیچ نوع فرآوری قارچ مانند پختن، کباب، آب پز و سرخ کردن موجب ازبین رفتن سم در قارچ سمی نمی‌شود

۹۰درصد مسمومیت‌ها با قارچ شدید است

رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی گفت: ۹۰ درصد مسمومیت‌ها با قارچ شدید است و علائم مسمومیت شامل دو مرحله است؛ در مرحله اول که از چهار ساعت تا ۱۲ ساعت بعد از مصرف قارچ سمی است و فرد دچار تهوع، استفراغ، ضعف و بی‌حالی و درد شکم می‌شود و در مرحله دوم وقتی علائم تا ۲۴ ساعت ادامه یابد و تشدید شود و به دنبال آن سطح هوشیاری کاهش می‌یابد و سم، کبد و کلیه را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: در این مرحله، ممکن است مسمومیت موجب پیوند کبد یا حتی مرگ فرد شود، اما اگر فرد مسموم سریع به مراکز درمانی ارجاع شود و درمان و حمایت‌های لازم انجام شوند امکان نجات وی وجود دارد.

عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی گفت: حتما خانواده‌ها در مصرف قارچ توجه ویژه‌ای به سالمندان و کودکان داشته باشند و قارچ‌های پرورشی و با مجوز وزارت بهداشت استفاده کنند و به شدت از مصرف قارچ به صورت فله‌ای پرهیز کنند.

اگر فرد مسموم سریع به مراکز درمانی ارجاع شود و درمان وحمایت‌های لازم انجام شوند امکان نجات وی وجود دارد. اخگری در مورد مراحل درمان فرد مسموم با قارچ تاکید کرد: مانند همه مسمومیت‌ها، خارج کردن ماده سمی در اولویت است و اگر مسمومیت شدید باشد نیاز به شست و شو نیز هست، اما اگر مسموم دچار کاهش سطح هوشیاری شده است به هیچ وجه وادار به استفراغ نشود و باید سریع به مرکز درمانی منتقل شود.

وی در توضیح اینکه برخی افراد بعد مصرف قارچ خود رو دچار بی‌حالی و علائم دیگر می‌شوند، اما آن را به علائم طبع سرد قارچ ربط می‌دهند و اعتنایی برای مراجعه به پزشک نمی‌کنند و علایم را جدی نمی‌گیرند، تاکید کرد: نوع طبع خوراکی‌ها و غذا‌ها مربوط به علم سنتی است، اما آنچه در مصرف قارچ خود رو موجب بروز علائم بی‌حالی می‌شود، طبع سرد نیست بلکه سم موجود درآن است که اگر به آن توجه نشود ممکن است این سم جذب بدن و اندام‌هایی مثل کلیه و کبد شود و عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • ببینید | حمله جنگنده‌های اسرائیل به دمشق؛ صدای انفجار بلند شد
  • گام بلند فجر به‌سوی صعود با شکست صدرنشین/چادرملو بالأخره برد
  • روز خلیج فارس با شهنواز
  • لباس خواننده چینی باعث مرگش شد
  • طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن
  • فیلم| هر جا که باشید، این مرسدس بنز به دنبال شما می‌آید!
  • خیز بلند نساجی برای بقا در لیگ/ فولاد به لبه پرتگاه سقوط کرد
  • روز خلیج فارس با شهنواز 
  • مراقب «کلاهک‌های مرگ» باشید
  • اقدام عجیب فوتبال فرانسه برای مقابله با نمادهای اسلامی