Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امروز (پنجشنبه) تلفنی گفت‌وگو کردند. مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات وین از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوی دو وزیر خارجه بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو به مصوبه اخیر هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران درباره موافقتنامه‌های فرهنگی و امنیت اطلاعاتی بین دو کشور و ارسال آن برای تصویب در مجلس شورای اسلامی اشاره و از تصویب این اسناد در روسیه استقبال کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* آمادگی ایران برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین

امیرعبداللهیان ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با کاربرد ابزار جنگ و تحریم، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران در برقرای آتش بس و بازگشت به میز مذاکره در مناقشه اوکراین تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس روابط ممتاز با روسیه از هر تلاش دیپلماتیک برای حل مناقشه اوکراین حمایت می‌کند و آمادگی برای میانجیگری و کمک به حل و فصل این‌ بحران را دارد.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان اخیرا در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه لهستان در اظهاراتی با بیان اینکه مخالف جنگ در اوکراین و هر نقطه‌ای از جهان هستیم، گفت: مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش‌بس در این کشور شود. وی همچنین به تماس‌های تلفنی‌اش با وزیر خارجه اوکراین اشاره کرد و افزود: سه بار من با وزیر خارجه اوکراین درباره تحولات این کشور گفت‌وگوی تلفنی داشتم و در دو مرحله در دیدارهایم با آقای لاوروف در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در شهر تونشی چین و در سفرم به مسکو حامل پیام وزیر خارجه اوکراین مبنی بر درخواست آتش بس و آمادگی برای گفت‌وگو و توافق بودم و به تلاش‌های خودمان در این مسیر ادامه می‌دهیم و امیدواریم شاهد صلح، ثبات و امنیت در تمام مناطق جهان باشیم.(اینجا بخوانید)

* اگر آمریکایی‌ها منطقی عمل کنند، توافق در دسترس خواهد بود

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی در رابطه با مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا هم خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی‌ها منطقی عمل کنند، توافق در دسترس خواهد بود و همچنین خواستار ابتکار عمل همه طرف‌ها در این زمینه شد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین بر اراده جدی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار و البته با رعایت خطوط قرمز تأکید کرد و از موضع مثبت روسیه در حمایت از توافقی که مورد تایید ایران باشد، قدردانی کرد.

لازم به ذکر است اخیرا «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین به تهران آمد و رایزنی‌های مفصلی با علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران داشت. پس از این سفر جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تداوم مذاکرات رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک خبر داد و سفر مورا به تهران را مثبت خواند. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز ۲۶ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران این سفر را بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران عنوان کرد و گفت: برخی راه‌حل‌ها پیشنهاد شد و اگر آمریکا پاسخ دهد می‌توانیم به وین برگردیم. (اینجا بخوانید)

* تأکید لاوروف بر دستیابی به توافقی عادلانه در راستای تحقق منافع و مطالبات ایران

گفتنی است وزرای خارجه ایران و روسیه در تماس تلفنی امروزشان، آخرین وضعیت موضوعات دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم مناسبات دو کشور را حائز اهمیت خواند.

لاورف با تأکید بر این که اولویت روسیه نیز اجرایی شدن اسناد امضا شده بین دو کشور است، گفت که هماهنگی بین دستگاهی را تا حصول نتیجه شخصا پیگیری و دنبال خواهد کرد.

وی بر تداوم حمایت روسیه از حصول توافق و تلاش‌های این کشور برای دستیابی به توافقی عادلانه در راستای تحقق منافع و مطالبات طرف ایرانی تأکید کرد.

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از مواضع غیرسازنده آمریکا و غرب، آخرین تحولات اوکراین را تبیین و از هرگونه ابتکاری برای توجه اوکراین به مذاکره استقبال کرد و نقش ایران را در این راستا سازنده خواند.

گفتنی است وزارت خارجه روسیه پیش از این از گفت‌وگوی تلفنی دو وزیر خارجه خبر داده و اعلام کرده بود که در این گفت‌وگوی تلفنی که به ابتکار طرف ایرانی انجام شده به موضوعات کلیدی روابط دوجانبه و همچنین چشم‌انداز ازسرگیری اجرای کامل برجام پرداخته شده و دو طرف درباره وضعیت اوکراین نیز به رایزنی پرداخته‌اند.

به گزارش فارس، وزرای خارجه ایران و روسیه دهم فروردین ماه سال‌جاری در شهر تونشی چین و در حاشیه سومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان با یکدیگر دیداری دوجانبه داشتند وحسین امیرعبداللهیان در دیدار سرگئی لاوروف با بیان اینکه مخالف اعمال تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه علیه روسیه هستیم، گفت: مطلع شدم در تحولات اوکراین در مسیر گفت‌وگوی سیاسی پیشرفت‌هایی در حال حاصل شدن است. (اینجا بخوانید)

قبل از آن نیز در اواخر اسفند ماه سال گذشته امیرعبداللهیان سفری چند ساعته به مسکو داشت و با لاوروف دیدار و گفت‌وگو کرد./فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: سرگئی لاوروف امیرعبداللهیان جمهوری اسلامی ایران گفت وگوی تلفنی وزرای خارجه وزیر خارجه گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۰۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاوروف: هر دو حزب آمریکا، روسیه و چین را دشمن می‌دانند

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اتفاق نظر کلی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا درباره روسیه و چین، از سخنان کامرون و ماکرون درباره اوکراین انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»،سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که هیچ شکافی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در رابطه با روسیه و چین در ایالات متحده وجود ندارد.

لاوروف شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بوسنیایی ATV گفت: «در آینده نزدیک انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده برگزار خواهد شد. ولی هیچ شکافی بین دموکراتها و جمهوری خواهان در مورد روسیه و چین وجود ندارد. مواضع آنها ممکن است در یک جا «سخت‌تر» و در جای دیگر «حتی به مراتب سخت‌تر» باشد، ولی در اصل ما هیچ تفاوتی نمی‌بینیم. برای هر دوی آنها (هرکسی که در انتخابات پیروز شود)، ما در کل دشمن هستیم. یک دشمن یا طرف رویارویی - اینها تفاوت‌های ظریف هستند.»

وزیر خارجه با اشاره به اینکه تحمیل شکست استراتژیک بر روسیه هدف اصلی تشکیلات دولتی آمریکایی است، سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را یادآور شد که اطمینان داده مسکو آماده است با هر کسی که مردم آمریکا انتخاب کنند، در صورت آمادگی متقابل، همکاری کند.

کامرون در توجیه سخنانش درباره حق اوکراین برای حمله به روسیه توبه نکرد

سرگئی لاوروف یادآور شد که دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا پس از اظهارات خود در مورد مشروع دانستن حملات نیروهای مسلح اوکراین به مناطق غیرنظامی در عمق خاک روسیه، توبه نکرد. او گفت: دیوید کامرون هیچ پشیمانی از سخنانش نشان نداده. چنین افرادی توبه نمی‌کنند و چنین احساسی در آنها وجود ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین یادآور شد که خبرگزاری رویترز در مصاحبه با کامرون، ابتدا چنین اظهاراتی را از او منتشر کرد و بعد این سخنان را "تعلیق" کرده و قول انتشار متن جدیدی را داد، اما سپس همان مطلب را منتشر کرد.

به عقیده لاوروف، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز برای به دست آوردن نقش رهبری در اروپا، "نوعی روس هراسی غارنشینان را تنفس می‌کند". او توضیح داد: «من می‌دانم ساختار سیستم قدرت در فرانسه چگونه است و فرانسوی‌ها چه ادعایی برای نقش خود در اروپا و جهان دارند. و رد نمی‌کنم که این تمایلات روس‌هراسانه غارنشینی که ماکرون اکنون نفس می‌کشد، برای تبدیل کردن او به یک رهبر اروپایی ضروری است. موضوع "روسوفوبیا" یکی از اولویت‌های جنگ‌های اطلاعاتی مصنوعی است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه سخنان رهبران اتحادیه اروپا و ائتلاف آتلانتیک شمالی مبنی بر ادامه حمایت از اوکراین و دفاع از ارزش‌های اروپایی که شهروندان اوکراینی به خاطر آنها جان خود را از دست می‌دهند، غرور و خودنمایی خواند و افزود: «زمانی در اروپا اینگونه بود. ناپلئون یا هیتلر کشورهای اروپایی فتح شده را به جنگ با روسیه و سپس اتحاد جماهیر شوروی برانگیختند. به طور کلی، این ذهنیت همچنان باقی مانده است.»

لاوروف نمی‌داند اکنون با چه کسی می‌توان درباره اوکراین مذاکره کرد

سرگئی لاوروف درباره امکان مذاکره بین روسیه و غرب، یادآور شد: در حال حاضر امکانی برای مذاکره در مورد حل و فصل مناقشه اوکراین وجود ندارد، زیرا هیچ یک از سیاستمداران در اوکراین یا غرب آماده گفتگوی جدی نیستند، بلکه فقط در حال "بازی" و تقلید از ژست گفتگو در قالب کنفرانس سوئیس هستند و فرمت کپنهاگ کاملاً به بن‌بست کشیده شد. به گفته او، غرب در تلاش است «با قلاب یا کلاهبرداری» حداکثر تعداد کشورهای در حال توسعه را به «گردهمایی» در سوئیس بکشاند.

وزیر خارجه تاکید کرد که کشورهای غربی از وضعیت اسفناک ارتش اوکراین در جبهه نبرد آگاه هستند و مجبورند به این فکر کنند که چگونه از روسیه شکست نخورند. به گفته وی، نمایندگان کشورهای مختلف دیگر در مورد لزوم تحمیل شکست بر روسیه صحبت نمی‌کنند، بلکه به یافتن اطمینان از اینکه خودشان متحمل آن نشوند فکر می‌کنند.

لاوروف همچنین با ابراز تاسف از اینکه ۸۰ سال پس از پیروزی در جنگ جهانی دوم، ایدئولوژی فاشیسم دوباره در تعدادی از کشورهای اروپایی، به ویژه در اوکراین، "سر خود را بالا برده"، گفت: جامعه جهانی باید یکبار دیگر برای مقابله با فاشیسم متحد شود.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • لاوروف: هر دو حزب آمریکا، روسیه و چین را دشمن می‌دانند
  • بلاروس آماده میزبانی مذاکرات صلح اوکراین است
  • بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان: دو طرف در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه ترکیه
  • دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اندونزی
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر ‌در گامبیا