Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@01:59:24 GMT

مخملک چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۱۶۹۱

مخملک چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

در حالی که مخملک یک بیماری مرگبار در گذشته بود، امروزه فقط یک بیماری خفیف به‌حساب می‌آید. این بیماری بیشتر کودکان کم سن را دچار می‌کند و امروزه به آسانی با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود با این حال در مواردی نادر ممکن است عوارضی از جمله عفونت گوش، ذات‌الریه، مننژیت و تب روماتیسمی را به وجود بیاورد.

این بیماری با یک باکتری به نام اِی استرپتوکوک که بیشتر در بینی و گلو یافت می‌شود و علت عفونت‌هایی مانند زرد زخم و گلودرد چرکی نیز است، به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولا دو تا پنج روز طول می‌کشد تا کسی که با باکتری تماس داشته است، مخملک بگیرد.

این بیماری با قطره‌های تنفسی موجود در هوا که ممکن است با سرفه یا عطسه منتشر شوند، منتقل می‌شود همچنین ممکن است افراد با تماس مستقیم با خلط، بزاق یا پوست فرد بیمار به این بیماری دچار شوند.

همچنین ممکن است از طریق حوله‌، حمام، لباس یا ملحفه آلوده نیز به این بیماری دچار شد.

مخملک اغلب با نشانه‌هایی شبیه آنفلوانزا که شامل تب بالا، سردرد، گلودرد، گونه‌های برافروخته و ورم غدد گردن است، شروع می‌شود.

باکتری در اوایل بیماری ممکن است باعث ایجاد لایه سفیدی روی زبان شود که سرانجام پوسته می‌شود و زبان قرمز، متورم و پر از برجستگی خواهد شد.

حدود ۱۲ تا ۴۸ ساعت بعد از اولین نشانه‌های مخملک، معمولا بثورات صورتی خاصی روی بدن ظاهر می‌شوند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، بثورات مخملک به برجستگی‌های کوچک برآمده‌ شبیه است که باعث می‌شود پوست بیمار مانند سنباده زبر شود. بثورات از روی سینه و شکم شروع و بعد پخش می‌شوند.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: مخملک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۱۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

این نوع سردرد‌ها که به "سردرد‌های خوشه‌ای" معروف هستند، بسیار دردناک بوده و می‌توانند از ۱۵ دقیقه تا سه ساعت در هر بار طول بکشند. این مطالعه جدید نشان داد افرادی که به این نوع سردرد مبتلا هستند ممکن است بیش از سه برابر بیشتر در معرض سایر بیماری‌های پزشکی مانند بیماری قلبی یا اختلالات روانی قرار داشته باشند.

«کارولین ران»، نویسنده این مطالعه از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، می‌گوید: «در سرتاسر جهان، سردرد تأثیر بسیار منفی بر کیفیت زندگی افراد، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی دارد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «نتایج ما نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سردرد خوشه‌ای با افزایش خطر ابتلاء به سایر بیماری‌ها مواجه هستند.»

این مطالعه شامل بیش از ۳۲۰۰ سوئدی ۱۶ تا ۶۴ ساله بود که سردرد‌های خوشه‌ای داشتند. بیشتر آن‌ها مرد بودند، زیرا مردان بیشتر در معرض سردرد‌های خوشه‌ای هستند. محققان آن گروه را با ۱۶۲۰۰ نفر بدون سردرد مقایسه کردند که از نظر سن، جنسیت و عوامل دیگر مشابه بودند.

محققان سوابق کاری افراد را بررسی کردند تا مشخص کنند که افراد چند روز در سال به دلیل بیماری و ناتوانی از کار غیبت می‌کنند.

یافته‌ها نشان داد افراد مبتلا به سردرد خوشه‌ای به طور متوسط ۶۳ روز به دلیل بیماری و ناتوانی غیبت از محل کار داشتند درحالیکه افراد بدون سردرد خوشه‌ای ۳۴ روز غیبت از محل کار داشتند.

به گفته محققان، حدود ۹۲ درصد از افرادی که سردرد‌های خوشه‌ای داشتند حداقل یک بیماری دیگر هم داشتند و حدود ۷۸ درصد از افرادی که سردرد خوشه‌ای نداشتند، دو بیماری دیگر داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید