Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@15:21:48 GMT

مشارکت مردم همراه همیشگی کمیته امداد در کاهش فقر

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۱۷۸۷

مشارکت مردم همراه همیشگی کمیته امداد در کاهش فقر

به گزارش ایرنا، نهادهای حمایتی که اقدامات نوع‌دوستانه آنها وابسته به میزان مشارکت های مردمی است خود بهترین معیار برای سنجش میزان همیاری و مسوولیت اجتماعی در جامعه هستند، مردم در موقعیت‌های مختلف به صورت خودجوش در برنامه های کمک‌رسانی و انجام امور خیر در زمینه های مختلف عملکرد درخشانی از خود نشان داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بطوری‌که مردم در هر حادثه ناگوار و تهدید با حضور همدلانه و ایثارگرانه به دور از قشر بندی اجتماعی و سیاسی مشارکت داشته اند و رسانه‌ها نیز بارها صحنه های زیبایی از این حس زیبای نوع‌دوستی را به نمایش گذاشته‌اند، کمک به هم‌نوعان در آیین ایرانی - اسلامی همواره یکی از سنت های نیک بوده است که ریشه در فرهنگ غنی مردمان این سرزمین دارد.

در سال های اخیر مصداق های فراوانی بر این جنبه زیبا از مشارکت های مردمی نشان داد، از آن جمله مشارکت آحاد مردم و انسجام در رسیدگی به نیازمندان، کمک های مردمی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی اعم از سیل و زلزله و در ۲ سال اخیر زندگی همراه با کرونا، کمک های مومنانه به افراد آسیب دیده از بیماری کرونا مجموعه ای زیبایی از مشارکت مردم ایران در کمک به هم‌نوعان، فارغ از هر گونه قشر بندی اجتماعی است.

مشارکت مردم همراه کمیته امداد در کاهش فقر

یکی از نهادهایی که در ترویج مشارکت مردم نقش مهمی ایفا نموده کمیته امداد امام خمینی(ره) است، نهادی که بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب در چهاردهم اسفند ۱۳۵۷ به دستور امام(ره) تاسیس شد تا وظیفه کمک به نیازمندان را عهده دار شود.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد لرستان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به برنامه‌های هدفمند در فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در برنامه های محرومیت زدایی این نهاد گفت: کمیته امداد به عنوان متولی برقراری ارتباط بین نیکوکاران و نیازمندان جامعه با رعایت اصول حفظ عزت نفس و کرامت محرومان، تحقق نیت خیرهم وطنان نیکوکار را برای یاری‌رسانی به افراد نیازمند عملی می‌سازد.
مجید طائف با بیان اینکه استقبال مناسب لایه های اجتماعی از برنامه های این نهاد گام مهمی در مردمی سازی است، افزود: کمیته امداد با فراهم کردن زمینه‌های اجرایی لازم براساس امکانات در سطح جامعه و در قالب طرح‌های متنوع، ایجاد مراکز نیکوکاری در محلات و مساجد، ارتباط و تعامل با مووسسات خیریه و تشکل‌های مردم نهاد درصدد ترویج و احیای فرهنگ احسان و نیکوکاری، اکرام ایتام و نشر سنت‌های حسنه اسلامی و جذب هر چه بیشتر مشارکت مادی و معنوی هم وطنان عزیز و خیراندیش در کاهش فقر جامعه مددجویی است.
وی به اهداف این نهاد در جذب کمک های مردمی اشاره کرد و افزود: افزایش روحیه مسوولیت‌پذیری در اقشار مختلف جامعه، گسترش فرهنگ اخلاق‌مداری، گسترش فرهنگ کمک به نیازمندان،  افزایش سرمایه اجتماعی در جامعه، ایجاد تعامل حداکثری با مووسسات خیریه و تشکل‌های مردم‌نهاد، گسترش و تعمیق فرهنگ احسان، انفاق، نیکوکاری از جمله اهداف توسعه مشارکت مردمی است.
وی با تاکید بر اجرای طرح های موفق اجتماع محور در زمینه مشارکت مردمی بیان کرد: طرح های اجرایی این نهاد از ابتدای تاسیس تا کنون در زمان‌های مختلف از تنوع مناسبی براساس سلیقه مخاطبان و خیران برخوردار بوده است که مهمترین آن فراهم نمودن زمینه جمع آوری صدقات با شیوه های سنتی و الکترونیکی، طرح اکرام ایتام، محسنین، اطعام و افطاری به نیازمندان، ترویج زکات، جشن گلریزان ، جمع آوری زکات فطره، سایر برنامه ها ی مناسبتی جشن عاطفه ها، نیکوکاری، عید سعید قربان و تامین جهیزیه نوعروسان است.
طائف با تاکید بر افزایش درآمدهای مردمی در استان اضافه کرد: در ۲ سال اخیر طرح اکرام ایتام با رشد ۱۴۴ درصد در زمینه درآمد و ۴۶ درصد در موضوع حامی یابی، جشن نیکوکاری با رشد ۲۵۵ درصد و کسب رتبه چهار کشور توسط مراکز نیکوکاری از پیامدهای افزایش نرخ مشارکت مردمی در حوزه نیکوکاری است.
وی به مشارکت مردم بروجرد در کمک به نیازمندان اشاره کرد و افزود: سال گذشته مردم نوع دوست شهرستان بروجرد حامیان و خیران این شهرستان بیش از ۲۱۶ میلیارد ریال در سه سرفصل اکرام، صدقات و زکات به این نهاد اهدا کردند که در زمینه محرومیت زدایی و توانمندسازی مددجویان هزینه شده است.

جذب ۹۰۰ حامی در رمضان امسال

بنا بر گفته رییس کمیته امداد منطقه یک بروجرد در رمضان امسال تعداد ۹۰۰ حامی جذب نهاد حمایتی کمیته امداد شهرستان بروجرد شده اند که که این حامیان سرپرستی کودکان یتیم تحت پوشش کمیته امداد شهرستان بروجرد را برعهده گرفتند.

محمد پارسا با اشاره به پرداخت مبلغ ۹۵۰ میلیون تومانی زکات فطریه توسط مردم بروجرد اظهار داشت: این مبلغ در مقایسه با میزان پرداخت فطریه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است ضمن اینکه با توجه به اینکه در برخی مناطق روستایی هنوز به طور کامل میزان فطریه های پرداختی از سوی مردم جمع بندی نشده است امکان بیشتر شدن این رقم وجود دارد.

رییس کمیته امداد منطقه یک بروجرد بیان کرد: مبلغ زکات فطریه جمع آوری شده امسال در مناطق شهری به منظور درمان بیماران صعب العلاج در نظر گرفته شد و در این مسیر صرف می شود و زکات فطریه جمع آوری شده در مناطق روستایی نیز در همان روز برای کمک به مددجویان تحت پوشش مناطق روستایی همان مناطق واریز شد.

در مجموع ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار با جمعیت ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد شهرستان بروجرد هستند.

اگر چه در دوره های مختلف تاریخی سبک و نوع کمک‌ها تنوع گوناگونی داشته است، اما یک هدف بیشتر مدنظر نبوده و آن هم دستگیری از افراد ناتوان و کمک به احیای زندگی شرافتمندانه آنها بوده است، نقطه اوج و شکوه این روحیه هم‌یاری را می توان در زمان وقوع یک حادثه به زیبایی به تماشا نشست که چگونه یک شکوفایی اجتماعی از نوع مشارکت مردمی با انگیزه مسوولیت اجتماعی پدیدار می‌شود.

برچسب‌ها بروجرد کمیته امداد امام خمینی مشارکت های مردمی لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بروجرد کمیته امداد امام خمینی مشارکت های مردمی بروجرد کمیته امداد امام خمینی مشارکت های مردمی لرستان مشارکت های مردمی شهرستان بروجرد مشارکت مردمی کمیته امداد مشارکت مردم برنامه ها جمع آوری کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۱۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرتضی خدمتكار آرانی، مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در گفتگوی رادیویی در مورد آغاز طرح ملی نهضت مشاركت اجتماعی در استان تهران اظهار كرد: این طرح اواخر سال گذشته در سازمان امور اجتماعی وزارت كشور طراحی و پیاده‌سازی آن آغاز شد. مشاركت مردمی همواره یكی از پایه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است كه نیازمند بسترسازی برای حضور مردم به صورت نظام‌مند در جهت حل مسائل حوزه‌های مختلف فراهم شود كه وظیفه متولیان است.

او در این باره افزود: در سازمان امور اجتماعی كشور وزارت كشور، ناظر به مسائل اجتماعی و فرهنگی در موضوع كنترل و كاهش آسیب‌های اجتماعی، دغدغه مشاركت مردمی وجود داشت و به این نگاه این طرح طراحی شد. در طرح ملی نهضت مشاركت اجتماعی تلاش می‌شود كار شناسایی دقیق ظرفیت‌های مردمی كشور به‌ویژه استان تهران صورت گیرد كه در سال‌های گذشته صورت نگرفته است. پس از این مرحله، ارزیابی ظرفیت‌ها در دستور كار قرار می‌گیرد و پس از آن نیز استفاده از ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف است.

آرانی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تمهید مقدمات و بسترسازی‌ها تا اوایل تابستان و اواخر بهار صورت گرفته تا از آغاز تابستان بتوان ظرفیت مردمی را به كار گرفته و به صورت بهینه از آن در جهت حل مسائل مختلف استفاده شود.

مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با اشاره به ارتباط نزدیك دستگاه‌های اجرایی با مجموعه‌های مردمی گفت: سازمان بهزیستی، كمیته امام خمینی (ره)، فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری‌ها با مجموعه‌های مردمی در ارتباط هستند كه باید دور یك میز قرار گرفته و داشته‌ها و ظرفیت‌های مردمی را به میدان آورده و در فضای روشن از آنها به صورت هدفمند استفاده شود.

او لازمه برنامه‌ریزی روشن را تعریف گام‌های اجرایی و زمان‌بندی‌های مناسب دانست و ادامه داد: تا اواخر خردادماه شناسایی و ارزیابی اولیه صورت می‌گیرد و از اوایل تابستان در سطح كشور استفاده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود سكوی ظرفیت‌های مردمی استان تهران را در فضای مجازی بالا آورده تا برای همه ارگان‌ها و همه نهادها قابل شناسایی و استفاده باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم 
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه
  • افزایش ۲۶ درصدی کمک‌های مردمی به کمیته امداد
  • برگزاری «روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی» در دومین نمایشگاه ملی «آبادیران»
  • ایرانی‌ها سال گذشته چقدر صدقه دادند؟
  • رشد ۲۶ درصدی مشارکت های مردمی در کمیته امداد
  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود