Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-06@08:08:43 GMT

نتایج انتخابات لبنان رؤیاهای «دیوید شِنکر» را بر باد داد

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۲۲۱۱

نتایج انتخابات لبنان رؤیاهای «دیوید شِنکر» را بر باد داد

تحلیلگر لبنانی معتقد است: تلاشها در راستای سقوط پارلمان و انجام انتخابات زودهنگام تحت تاثیر حوادث ۴ آگوست ناکام ماند درحالیکه آمریکا و کشورهای خلیج فارس تمام ابزارهای خود را برای ایجاد بحران

به گزارش مشرق، «حسین علی حسنی حمیه» تحلیلگر سیاسی در اظهاراتی را درباره نتایج انتخابات پارلمانی لبنان و ناکام ماندن تلاشها و توطئه ها علیه مقاومت در کارزار انتخاباتی مطرح کرد که مشروح آن از نظر می گذرد؛

هفدهم اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی روز مهمی در زندگی مردم لبنان است، چراکه تحرکات مردمی علیه طرفهای سیاسی فاسد که مسئول نابودی رویاهای مردم لبنان هستند، در این تاریخ آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آمریکا این فرصت را غنیمت شمرده و از سومین روز اعتراضات تلاش کرد تا این اعتراضات را به یک کودتا علیه نیروهای ملی و مقاومت تبدیل کند.

آمریکا فعالیتها و تحرکات آشکار و پنهانی را با هدف آماده سازی یک کودتا علیه مشروعیت قانون اساسی و تشکیل پارلمان جدیدی که خواسته های دولت واشنگتن را دنبال می کند، آغاز کرد. هدف آمریکا از این اقدامات کودتا علیه اراده و خواست مردم لبنان و تبدیل مقاومت از یک جنبش مردمی درچارچوب قانون اساسی به یک جریان خارج از قانون بود.

تلاشهایی که در راستای براندازی پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی تحت تاثیر حوادث ۴ آگوست انجام شده بود، با شکست رو به روشد و انتخابات در موعد مقرر خود برگزار شد. آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس از تمامی ابزارهای موجود از جمله تحریم اقتصادی، اخراج مهاجرین و ایجاد بحران دیپلماتیک، استفاده کردند تا سیاهی مطلقی در فضای لبنان ایجاد کنند.

هدف از این اقدامات این بود که مقاومت مقصر تمامی بحرانهای کشور شناخته شود و اینطور گمان شود که رأی دادن به ائتلاف مورد حمایت آمریکا تنها راه غلبه بر بحرانها است. با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ بسیاری از شبکه ها و برنامه های رسانه ای بسیج شدند تا منحصرا به تبلیغات برای طرف مورد حمایت آمریکا بپردازند. پس از آن دخالتهای مستقیمی برای کناره گیری «سعد الحریری» از صحنه انتخابات و فشار بر وی برای حمایت از حزب «سمیر جعجع» صورت گرفت؛ شخصی که به دلیل روابط مستقیم با رژیم صهیونیستی شهره عام و خاص است.

علاوه بر اینها برخی از دیپلماتهای عربی و آمریکایی دیدارهایی پی در پی با شخصیتهای لبنانی انجام دادند. دیدارهای مذکور به منظور پایان دادن به کارزار انتخاباتی به نفع حزب موردنظر این کشورها بود. هرچه موعد انتخابات نزدیکتر می شد، میزان پول بیشتری به کارزار انتخاباتی تزریق می شد که این نشانگر اهمیت این انتخاباتی برای آمریکا است.

یکی از مهمترین اهداف آمریکا نفوذ در مناطق تحت سیطره کامل ائتلاف شیعی و بدست آوردن حداقل یک کرسی بود تا در نتیجه آن بتوانند نبرد ریاست پارلمان را به سود خود پایان دهند. انتخابات پارلمانی لبنان روز ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت ماه) با نظارت دقیق ناظران در سراسر کشور برگزار شد.

«سمیرجعجع» پیش از پایان شمارش آرا مدعی شد که بزرگترین حزب مسیحی پارلمان است، اما با پایان یافتن شمارش آرا و اعلام نتایج نهایی این ادعا رد شد، چراکه نتیجه به دست آمده با تبلیغات و پولپاشی هایی که برای پیروزی حزب جعجع شده بود، همخوانی نداشت.

حزب «القوات اللبنانیه» به ریاست «سمیر جعجع» مورد حمایت عربستان و آمریکا، ۱۸ کرسی (یعنی تنها ۳ کرسی بیشتر ازانتخابات سال ۲۰۱۸) در پارلمان به دست آورد که اگر روند رأی گیری در برخی از حوزه ها حرفه ای تر انجام می شد، تعداد کرسی های این حزب کمتر از این بود.

از سوی دیگر یک انسجام مردمی میان مقاومت و همپیمانانش و پایگاه مردمی آنها پدیدار شد که منجر به یک پیروزی انتخاباتی شد. مقاومت به اکثریت نسبی دست یافت تا بتواند تصمیمات راهبردی و سرنوشت سازی را اتخاذ نماید. علاوه بر این، جریانهای همپیمان مقاومت تنها گروه سیاسی بودند که توانستند یکی از کرسی های جریان القوات را در حوزه «بشری» به دست آورند.

یک مسئله جدید در پارلمان لبنان، وجود چند کرسی مستقل است که البته برخی از آنها در حقیقت اعضای طرفهای قدیمی پارلمان بوده و دیدگاههای خاص خود را دارند اما طی این انتخابات تحت عنوان جدیدی در پارلمان حضور پیدا کرده اند.

نتایج انتخابات ۲۰۲۲ ثابت کرد که اراده و خواست مقاومت و هم پیمانانش بر تمامی حمایتهای خارجی و توطئه سفارتها پیروز شده و تلاشهای بیهوده شنکر و البخاری را ناکام گذاشته است. از سوی دیگر شکست محور آمریکایی با وجود استفاده از حداکثر توان خود، در دستیابی به هرگونه پیروزی در منطقه بر همگان آشکار شد.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت لبنان حزب الله لبنان دیوید شنکر خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۲۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان

۹۰ کاندیدا برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس تا ۸ صبح پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت به رقابت می‌پردازند.

به گزارش مشرق، تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در حالی از بامداد ۱۳ اردیبهشت‌ماه آغاز شد که ۹۰ کاندیدا برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای‌اسلامی به رقابت می‌پردازند؛ رقابتی که تا ۸ صبح پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

ماراتن انتخابات مجلس دوازدهم که از اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز شده‌ در شرایطی روز جمعه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به خط پایان می‌رسد که رقابت‌های انتخاباتی در ۱۵ استان کشور به اوج رسیده و کاندیداها در ۲۱ حوزه انتخابیه درحال فعالیت‌های انتخاباتی به‌منظور جلب‌نظر مردم هستند.

دراین میان رقابت‌های انتخاباتی در استان تهران حال‌وهوای دیگری به‌خود گرفته است؛ رقابت ۳۴ کاندیدا برای کسب ۱۶ کرسی نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و همچنین ورامین، پیشوا و قرچک رقابت‌ها در این حوزه را در کانون توجه رسانه‌ها و افکارعمومی قرار داده‌است.

در چنین شرایطی اگرچه رقابت انتخاباتی در تهران تنها در اردوگاه اصولگرایی در جریان است، اما کاندیداهای منسوب به جریان اصلاح‌طلبی نیز در برخی حوزه‌ها به دور دوم راه یافته‌اند؛ موضوعی که سبب شده در این دور از انتخابات نیز رقابت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جریان داشته باشد.

رویکرد اصلاح‌طلبان در دور دوم

طی روزهای اخیر تحرکات انتخاباتی محدود به جریان‌های اصولگرایی نبوده و جریان‌های اصلاح‌طلب نیز فعالیت‌هایی را برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم داشته‌اند.

براین اساس هم بود که حزب اعتماد ملی اعلام کرد از کاندیداهایی که گرایش اصلاح‌طلبی یا متمایل به اصلاح‌طلبان داشته باشند، حمایت خواهد کرد.

براساس برخی گمانه‌زنی‌ها در اردوگاه اصلاح‌طلبی، ندای ایرانیان، کارگزاران سازندگی، اعتمادملی و اعتدال و توسعه ازجمله احزاب اصلاح‌طلبی هستند که از برخی کاندیداهای به دور دوم راه یافته در نقاط مختلف کشور حمایت می‌کنند.

رقابت در اردوگاه اصولگرایی

ترکیب کاندیداهای حاضر در دور انتخابات مجلس دوازدهم در تهران نشان می‌دهد در این حوزه انتخابیه رقابت تنها در اردوگاه اصولگرایی جریان دارد.

براین اساس هم بود که طی روزهای اخیر شاهد انتشار فهرست‌های مختلفی از این جریان به‌منظور رقابت در تهران بوده‌ایم؛ فهرست‌های چندگانه‌ای که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

دیگر خبرها

  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان
  • نتایج فاجعه بار سوناک و محافظه کاران در انتخابات محلی انگلیس
  • معاون دبیرکل حزب‌الله: مقاومت لبنان آماده جنگ است اما آن را نمی‌خواهد/ بر اساس داده‌ها، صهیونیست‌ها ناتوان هستند و علاقه‌ای به جنگ ندارند/ مقاومت نیز منفعتی در جنگ گسترده نمی‌بیند
  • شیخ نعیم قاسم: دشمن قدرت حزب‌الله را دست‌کم نگیرد
  • تاثیر جنگ غزه بر انتخابات انگلیس
  • تاثیر جنگ غزه در انتخابات انگلیس
  • خطوط مقدم جبهه مقاومت به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا گسترش یافته است
  • نتانیاهو همچنان رو به سراشیبی سقوط