Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@07:17:58 GMT

هر محله شهرکرد قدیم یک زورخانه داشت

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۲۴۹۰

هر محله شهرکرد قدیم یک زورخانه داشت

‍‍‍‍‍‍

سهراب مهدیان گفت: امروز با توجه به افزایش جمعیت، استقبال بالا از این ورزش و پیشرفت امکانات خبری از زورخانه‌های قدیم نیست.

زورخانه‌ای که قریب ۱۰ سال پیش درشهرکرد کلنگ‌زنی شد، به کجا رسید؟

مهدیان می‌گوید: سال ۹۲ کلنگ‌زنی زورخانه‌ای در خیابان فردوسی شمالی جنب سالن حجاب زده شد و اکنون قریب به ۱۰ سال از این اتفاق می‌گذرد، اما هنوز به جایی نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمامی شهرستان‌های استان مستعد پذیرش ورزشکار در این رشته هستند، اما متاسفانه بعضی از شهرستان‌ها مانند لردگان که به خاطر شرایط فیزیکی و پتانسیل موجود توان فعالیت در این ورزش به صورت ذاتی در میان این قوم وجود دارد، زورخانه‌ای برای پرورش این ورزش ندارند.

گلریزان ریشه در فرهنگ زورخانه‌ای دارد

گلریزان یک حرکت خداپسندانه است که ریشه در فرهنگ زورخانه‌ای و پهلوانی دارد و سالی یکبار در استان انجام می‌شود و ورزشکاران، مدعوین و خیرین برای آزادی زندانیان مبالغی را جمع‌آوری می‌کنند.

از آنجایی که این ورزش با آموزه‌های دینی تلفیق شده ورزشکاران بدون وضو وارد زورخانه نمی‌شوند، صلوات جزو لاینفک اجرای ورزشی است، مرشد به عنوان راهنما ورزشکاران را با خواندن اشعار و احادیث اخلاق در پرورش فکر، جسم و اندیشه در تمام مقاطع سنی هدایت می‌کند.

۹۹ درصد ورزش پهلوانی داشتن اخلاق، احترام به بزرگتر و پیشکسوتان، دستگیری از بینوایان و یاری ستم‌دیدگان است و یک درصد آن هنر ورزش پهلوانی است.

این عضو عضو شورای راهبردی و کمیته مرشدان فدراسیون ورزش‌های پهلوانی می‌گوید: مسئولان باید بدانند که ورزش ملی و مذهبی ما چنان مغفول مانده که شاید تا سالیان دیگر حتی نامی از این ورزش نماند لذا قدرت گرفتن این ورزش همت مضاعف مسئولان را در گرفتن دست پهلوانان لازم دارد.

روزی به نام فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

۱۷ شوال را روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای می‌دانند. این روز، نماد شجاعت و جوانمردی حضرت علی (ع) است که توانست عمر بن عبدود، نماد شرک و بت پرستی را شکست دهد.

امسال ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت ماه هفته ورزش‌های پهلوانی است.

حضرت علی (ع) که نماد جوانمردی و بزرگی در تاریخ جهان است، در میان شیعیان جایگاه والایی دارد. به همین دلیل ۱۷ شوال را روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نامیده‌اند چرا که ورزش زروخانه‌ای نماد جوانمردی، فروتنی، تواضع و بزرگی است.

باستانی کاران به یاد مولایشان علی (ع) مشق پهلوانی می‌کنند

بیش از یک هزار و ۴۰۰ ورزشکار که در این گود مقدس به انجام فعالیت‌های پهلوانی می‌پرداختند، در دوران کرونا هم با تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و کمک‌های مومنانه به یاد مولایشان علی (ع) مشق پهلوانی می‌کنند.

فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای به عنوان میراث معنوی ایرانیان شناخته می‌شود که قدمت باستانی داشته و در تفکرات و عقاید تک تک مردم ایران جا خوش کرده است.

با ظهور اسلام و رشد باور‌های دینی، فرهنگ پهلوانی از میان داستان‌های باستانی شاهنامه بیرون آورده شد و در زورخانه‌ها با عنوان ورزش زورخانه‌ای به حیات خود ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید

ورزشی از نوع پهلوانی

با حمایت بیشتر مسئولان، چه بسا روزی برسد که پرچم این ورزش ناب و غنی ایرانی در بلندترین قله ورزش دنیا به احتزاز در بیاید.

پهلوانی یک نماد است که هر انسانی روی این کروه خاکی می‌تواند آن را داشته باشد فقط کافی است که صفات پاک و نیک انسانی را در وجود خود پیدا کند.

۱۲ زورخانه فعال و هفت سالن ورزشی واقع در شهر‌های پردنجان، شلمزار، گهرو، فرادنبه و شیخ شبان مشغول فعالیت هستند، همچنین به تازگی زورخانه‌ای در شهر نافچ افتتاح شده است.

سه زورخانه دیگر نیز در شهر‌های شهرکرد، سامان و نقنه در حال ساخت است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زورخانه ورزشکار گلریزان فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۲۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در «کوچه سلامت پلاک۱۰۲»

به گزارش خبرگزاری صدا و سيما ، کوچه سلامت پلاک ۱۰۲، تنها برنامه رادیو سلامت است که موسیقی متناسب با بخش‌های مختلف و متنوع برنامه به صورت زنده اجرا می‌کند، و با رویکرد اجتماعی به موضوعات با نگاهی طنز و سرگرمی می‌پردازد.
در این برنامه رادیویی، هر هفته با بخش «بزن بریم» به نقاط گردشگری کشور عزیزمان سفر می‌کنیم و در مورد بخش‌های گردشگری معرفی شده صحبت می‌کنیم.

بخش‌های نمایشی و طنز در مورد مشکلات زندگی و برخورد با مشکلات در روند برنامه به صورت نمایش‌های کوتاه پخش می‌شود، در بخش «تیک تاک» نیز شنوندگان در مسابقه زنده تلفنی برنامه شرکت می‌کنند.
برنامه «کوچه سلامت پلاک۱۰۲» به تهیه کنندگی «محسن کریمی» امروز جمعه ساعت ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه از رادیو سلامت پخش می‌شود.


دیگر خبرها

  • نمایش فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در پردیس
  • ۱۷ شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • لازمه ورود به عرصه ورزش، ورزیدگی اخلاقی است
  • زورخانه حیدر کرار بندرعباس میزبان عاشقان ورزش زورخانه‌ای
  • بزرگداشت هفته ورزش زورخانه‌ای و فرهنگ پهلوانی در منطقه ۱۲ اصفهان
  • اسم گذاری ۱۷ شوال به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در «کوچه سلامت پلاک۱۰۲»
  • فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان
  • تجلیل از متولیان ورزش پهلوانی/۷ زورخانه در منطقه ۱۲